Статті
459
16 червня 17:59

Як змінити харчування дітей у школі: практичне керівництво до дій

Сьогодні, як ніколи необхідно виявити основні світові тенденції та тенденції, що сформувалися в Україні щодо організації харчування дітей шкільного віку.

Як свідчить аналіз раціонів дошкільних закладів України, навіть при дотриманні основ раціонального харчування, які були сформульовані у ХХ-ому столітті, не забезпечуються ефекти, які воно повинно гарантувати. Тому, постає фундаментальне питання: на якій основі буде побудоване харчування для дітей шкільного віку у сучасних умовах життя?

Ганна Собко ознайомить нас з нововведеннями та змінами, що відбулись у системі харчування та надасть загальні поради для закладів освіти.

Статистика захворюваності дітей

Сучасний стан здоров’я дітей і вплив на нього різних факторів середовище диктують необхідність перегляду існуюючої системи харчування. Органи охорони здоров’я не можуть протистояти неухильному погіршенню здоров'я дітей.

За статистикою, захворюваність дітей шкільного віку за останні 10 років зросла на 26,8%. У 1 класі — 30% дітей, які мають хронічні захворювання, у 5 класі — 50%, у 9 класі — 64%.

Серед випускників 60% дітей мають порушення постави, 40% — короткозорість і 40% мають порушення серцево-судинної системи та нервово-психічного відхилення.

Нормативна документація

Яка ж нормативна документація допоможе нам ліквідувати той дефіцит мікро- та макроелементів, вітамінів, основних речовин (білків, жирів та вуглеводів)?

Норми фізіологічних потреб населення України в основних харчових речовинах та енергії (2017 р.).

Добова потреба:

  • у вітамінах (водорозчинних, жиророзчинних);

  • у макро- та мікроелементах;

  • у основних речовинах (білках, жирах, вуглеводах).

Про затвердження норм та Порядку організації харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку від 24 березня 2021 р. №305.

Ліквідація дефіцитно-залежних станів дитини. Рекомендовано норми основних груп продуктів харчування на тиждень, споживання основних речовин.

“Інституція з організації харчування дітей у дошкільних навчальних закладах” від 17.04.2006 №298/227.

Орієнтовний обмін готових страв окремих продуктів для дітей різних вікових груп (у грамах), режим харчування, оцінка ефективності харчування і так далі.

Що змінилось в харчуванні?

  • На заміну хлібу житньому та пшеничному в постанові від 24 березня 2021 р. прийшов цілозерновий хліб з пшеничного або житнього борошна, адже саме він містить значну кількість вітамінів групи B, які зараз у великому дефіциті.

  • На заміну крупам, бобовим та макаронам перевага надається злаковим кашам, макаронним виробам з вищим вмістом харчових волокон, які мають чергуватись з бобовими.

  • На заміну звичайній солі прийшла йодована сіль.

  • Збільшилась кількість продуктів харчування, що містять клітковину.

  • Була зменшена кількість картоплі, вершкового масла, цукру, какао.

  • Збільшилась кількість молочних продуктів (сметани, сиру твердого), фруктів.

  • Перевага тепер дається не річковій, а морській рибі, яка є для нас джерелом усіх мікроелементів, які нам сьогодні важко отримувати.

Ганна Собко зазначає, що при складанні меню ми маємо регулюватись нормативною базою, фізіологічними добовими нормами по змісту вітамінів та мікро- та макроелементів та матрицею, в якій ви по днях тижня прописуєте які страви мають бути у вас в меню. Завдяки цьому ми бачимо ті продукти харчування, які нам потрібні.

Важливо пам’ятати про те, що харчування повинно підвищувати антиоксидантний та імунний статус людини, особливо шкільного віку, який триває від 6 до 17 років.

“Тарілка здорового харчування”

Як же повинна формуватись страва? З яких основних елементів вона повинна складатись?

Спікерка радить користуватись “Тарілкою здорового харчування” від МОЗ, яка є у вільному доступі. Її варто повісити у вашій школі на стенді у вигляді плакату на видному місці.

За цими даними ми бачимо, 75% тарілки повинні складати продукти рослинного походження. Окрім того, там вказані види жирів, які можна використовувати, різномаїття овочів, що може бути запропоноване в шкільному раціоні та скільки їх має бути у тарілці і так далі.

Варто також звертати особливу увагу на суміжність продуктів між собою, адже від цього залежить якість засвоювання корисних речовин.

Ганна Собко радить обговорювати таку “Тарілку здорового харчування” з учнями, батьками, аби формувати розуміння того, що є корисним, а що ні. Таким чином буде легше впроваджувати нове харчування у школі, яке дозволить ліквідувати дефіцити та покращити здоров’я учнів.

Для того, щоб дізнатись більше про те, як змінити харчування дітей у школі переходьте за посиланням та дивіться виступ Ганни Собко на педагогічній раді “Правильне завершення освітнього процесу – запорука успішного старту нового навчального року” — https://vseosvita.ua/conference/9

Всеосвіта – незалежне ЗМІ, що працює для вас та заради вас. Матеріали, які ми публікуємо, завжди вчасні, об’єктивні та перевірені. Наш проєкт існує завдяки вам

Підтримати нас можна по-різному. Ваші вподобання, поширення , коментарі дозволяють іншим людям дізнатися важливу інформацію, а замовлення брендованої продукції та електронних товарів допомагає нам інвестувати у розвиток новітнього українськомовного контенту.

Поширити
матеріал:

Використання статей порталу «Всеосвіта» дозволяється за умови прямого, відкритого для пошукових систем гіперпосилання на ці статті у першому абзаці. Назва порталу «Всеосвіта» має згадуватися обов'язково. У разі невиконання цих вимог, питання автоматично передаватиметься до юридичного відділу.