Як сформувати екологічну свідомість дошкільника: легкі та корисні поради

Через виховання дитини можна вплинути на її батьків, залучити їх до спільної роботи в опановуванні тих чи тих знань.  

Людина є невіддільною частиною природи, якій вона зобов’язана насамперед своїм життям. І хоча людство час від часу забуває, що воно не господар навколишнього світу, а лише гість, природа нагадує про це страшними пожежами й повенями. Нагадує, що людина, яка повинна бути охоронцем, часто стає причиною знищення лісів, забруднення річок та морів, зникнення цілих видів тварин і рослин.

Розвивати екологічну свідомість потрібно з самого дитинства, з дошкільного віку, коли у дитини починають формуватися загальні уявлення про світ. У який спосіб це краще зробити? Які форми та методи допоможуть ефективно розвинути екологічне мислення у дошкільника? Відповіді на ці питання знає Юлія Комаринська, вчителька хімії та біології.   


Тема екологічної свідомості є найактуальнішою на тлі всіх екологічних катастроф, які відбуваються наразі (пожежі в Австралії, танення льодовиків, поява незліченної кількості сміттєзвалищ (і як наслідок – проблема з утилізацією сміття). Для того, щоб підготувати дітей до великого обсягу інформації у старших класах, потрібно вже на рівні дитячого садочка формувати екологічне мислення.

Завдання екологічного виховання

Екологічне виховання дитини – це досить глобальний проєкт, у якому потрібно чітко визначити цілі.

  • Направляти активну діяльність дошкільника на усвідомлене збереження природи (дитина повинна самостійно усвідомлювати, що необхідно для цього робити);

  • розвивати пізнавальний інтерес до світу природи;

  • виховувати екологічну свідомість, моральне ставлення до світу;

  • формувати у дітей екологічні знання, культуру і ставлення до природи.

Робота з батьками

Через виховання дитини можна вплинути на її батьків, залучити їх до спільної роботи в опановуванні тих чи тих знань.  

На чому варто зробити акцент:

  • ознайомлення батьків з роботою ДНЗ (конференції, відкриті заняття, відеофільми, експозиції);

  • організація заходів із залученням батьків (можливо, використання їхнього професійного досвіду);

  • ознайомлення батьків з результатами навчання (інформація на стендах, відкриті заняття);

  • туристичний похід на природу, змагання.

Розвивальне середовище

Розвитку екологічної свідомості насамперед допомагає розвивальне середовище. Майже кожен дитячий садок має свій «живий куточок» з черепашкою, папугою, кроликом, морською свинкою тощо. Це чудово, адже діти можуть бачити різноманіття тваринного і рослинного світу. Наприклад, якщо є акваріум, дошкільники розуміють: у ньому має бути чиста вода, рибок потрібно годувати тощо.

Види розвивального середовища:

  • зимовий сад;

  • куточки (колекції, експерименти);

  • ділянка з рослинами;

  • живий куточок;

  • навчальні посібники.

Принципи побудови роботи

Вихователі повинні сформувати власну стратегію розвитку екологічної свідомості й застосовувати у різноманітних заходах.

1. Регіональний компонент (природа рідного краю). Він допоможе виховати патріотичні почуття до рідного регіону.

2. Принцип науковості й доступності понять («уявлення - поняття - знання»). На основі дитячих уявлень про якусь річ чи явище формується певне поняття – і в результаті легко отримати чіткі усталені знання.

3. Принцип «Спіралі». Увага малечі – дуже короткочасна, тому необхідно постійно повторювати одне й теж саме, але щоразу з додаванням більш розширеної інформації. У такий спосіб розвиваються увага та пам'ять.

Форми й методи роботи

Основними є: Виставки – Заняття – Практична діяльність у природі (коли дитина щось робить самостійно) – Природоохоронні акції – Розвивальні дидактичні ігри – Принцип «спіралі» – Міждисциплінарність.

Екскурсії

Екологічна екскурсія краще ознайомить дитину з навколишнім світом. Необхідно, щоб дошкільник  розумів: він прийшов до природи як гість, а не як господар.

Важливі правила екологічної екскурсії:

  • 1 заповідь: дотримання тиші.

  • 2 заповідь: терпіння (уміння тривалий час спостерігати за рослиною, твариною).

  • 3 заповідь: уважність (вчимося знаходити взаємозв'язки в природі, перевіряти народні прикмети, прогнозувати наслідки поведінки людей).

Екологічні казки

Цікавою і не менше корисною формою роботи є екологічні казки – вони допомагають дитині зрозуміти, що вона є частиною природи. Зокрема, досить популярними є сюжети про тварин. Таку казку можна створювати самостійно чи використовувати готові історії (наприклад, «Кролик Пітер», «Ведмедик Паддінгтон» тощо). Завдяки казкам формується усвідомлення, що тварин потрібно любити і захищати.

Природоохоронні акції

До таких акцій доцільно залучати батьків.

  • «Щоб дерева були великими»(посадка дерев восени)

  • «День квітів» (створення квіткових клумб)

  • «Лісова аптека» (збір лікарських трав)

  • «Пташина їдальня» (виготовлення годівниць і підгодівля птахів в зимовий час)

  • «Чистий ранок» (прибирання території)

  • «Щоб довше жили книжки» (догляд і оновлення) тощо.

Реклама – створення природного бренду

Корисною вправою буде запропонувати дитині зробити рекламу якогось природного об’єкта. Це може бути рослина чи тварина. Дитина визначає основні характеристики обраного об’єкта і на цьому будує свою «рекламну кампанію».

Експерименти й досвіди

Не менш важливими у процесі формування екологічної свідомості є постійні експерименти й досліди. Адже малеча – це юні природодослідники, для яких світ лише починає розкривати свої секрети.

Екологічні ігри

Екологічні ігри допоможуть дитині у розважальній формі вивчити й запам’ятати необхідну інформацію.  

Наприклад:

  • Гра «Харчовий ланцюжок озера (моря, лісу)»,

  • Гра «З чим не можна ходити в ліс?».


Щоб дізнатись більше про особливості формування екологічного мислення у дитини дошкільного віку, долучайтеся до перегляду вебінара від спікерки «Всеосвіти» Юлії Комаринської.

Нагадуємо, що кожний вебінар має програму підвищення кваліфікації, а також є можливість завантаження сертифіката з підвищення кваліфікації! 

Вебінар: https://vseosvita.ua/webinar/formuvanna-ekologicnoi-svidomosti-doskilnika-formi-ta-metodi-201.html

Використання статей порталу «Всеосвіта» дозволяється за умови прямого, відкритого для пошукових систем гіперпосилання на ці статті у першому абзаці. Назва порталу «Всеосвіта» має згадуватися обов'язково. У разі невиконання цих вимог, питання автоматично передаватиметься до юридичного відділу.

Видавництво «Всеосвіта» є незалежним, офіційно зареєстрованим ЗМІ. Ми не підтримуємо жодну політичну партію. Головна мета – прозоре та різнобічне висвітлення усіх подій, що відбуваються у сфері освіти.

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.