Як ефективно інтегрувати курс «Мистецтво» і по-справжньому зацікавити учнів: практичні поради

Коли діти розумітимуть, що їхні творчі роботи можуть мати продовження і будуть реалізовані, це значно полегшить викладачам роботу.

Успішна самореалізація – це прагнення кожної людини, адже пошук і визначення свого місця є надзвичайно важливою складовою щасливого життя. Зрештою, щаслива людина – це самореалізована людина, і починати рух у цьому напрямку потрібно з самого дитинства.

Мистецтво є одним із способів проявити себе і дізнатися межі власних можливостей. Але дуже часто у школі цей курс зводиться до сухої теорії та кількох шаблонних практик, які точно не продемонструють увесь спектр дитячих талантів і не допоможуть учню висловити своє глибинне «Я».

Як можна змінити курс «Мистецтво», щоб він відповідав сучасним запитам, успішно приймав виклики і мав конкретну кінцеву мету? Відповідь знає Ярослав Лисенко, консультант з питань освіти в КО «ThinkGlobal», куратор середньої школи, викладач Мистецтв. 


Коли ви стикаєтесь з якимось творчим завданням, пам’ятайте, що насамперед потрібно зробити так, щоб ви самі відчували захват. Тоді 90% гарантії, що коли ви розповісте та реалізуєте свою ідею, інші люди також відчуватимуть цей захват.

Наразі перед освітою – і не лише українською, але й світовою – стоїть безліч викликів, які негативно впливають на розуміння процесу викладання мистецтва і нівелюють його результативність.

Серед основних освітніх викликів:

  • урізання годин на викладання мистецтва;
  • орієнтація на вчора;
  • вимушена інтеграція;
  • відсутність механізмів кооперації вчителів;
  • відсутність креативності учнів;
  • аморфність учасників освітнього процесу.

Мистецтво дуже швидко змінюється, воно віддзеркалює усі новітні тенденції, і що вчора було популярним, сьогодні вже може відійти на другий план. Також необхідно враховувати той фактор, що сучасні діти виросли у цифрову епоху, вони вже не уявляють себе без ґаджетів. Якщо наше покоління у дитинстві самостійно придумувало ігри, розвивало творчу уяву, то покоління Z отримує все готове, йому не потрібно креативити самому. А креативність, як відомо, одна з навичок 21 століття.

Усі ці виклики можна перетворити на потужну мотивацію до змін, варто лише знайти вдалі і актуальні підходи до викладання.

Ключове питання «Реалізація»

Як можна визначити та оцінити творчий потенціал?

В Україні та світі є чимало майданчиків і платформ, де творчі люди можуть успішно реалізовуватися: театри, аукціони, виставки, концерти, ярмарки тощо. Для дітей бути обізнаними у таких речах дуже важливо, адже питання «Як це зробити?» чи «До кого звернутися?» – завжди актуальні.

Кожен учень має свій потенціал, наприклад, у музиці, в образотворчому мистецтві, письменництві тощо. Необхідно спиратися на розуміння «А що буде після того, як діти закінчать школу?».

Дитина повинна усвідомлювати: якщо вона намалювала картину – то може виставити її у галереї, якщо це фотографія – може показати на виставці, якщо це цікаве відео у Тік-Ток –можна зробити акторське портфоліо і подати його до якоїсь студії.

Коли учні розумітимуть, що їхні творчі роботи можуть мати продовження і будуть реалізовані, це значно полегшить викладачам роботу.

Ключове питання «Перспектива»

Який подальший шлях творчого учня після закінчення школи?

Якщо взяти до уваги програми, які пропонують вищі навчальні заклади та професійні коледжі за творчим фахом, легко зрозуміти, що там багато повторів у теорії та практиці – музичній, акторській, образотворчій тощо.

Саме на практичність має орієнтуватися школа. Що раніше педагог надає учню вектор розвитку, то краще для нього. Практичний досвід реалізації допоможе і під час вступу до закладу вищої освіти, і під час подальшого навчання.

Ключове питання «Внутрішній бунт»

Чи здатне мистецтво вивільнити підлітковий запал?

Коли підліток шукає себе та намагається протистояти світові – це певний етап в житті, який може спрямувати учня у зовсім неочікувану сторону. Змога залучити мистецтво і завдяки йому реалізувати власну позицію – це гуманний і корисний для суспільства спосіб.

Мистецтво може бути аналогом пошуку себе, своєрідного бунту, під час якого підлітки намагаються щось довести усьому світу – і не хай доводять за допомогою письма, малюнків, музики тощо. Це допоможе їм розкрити себе.

Потрібно орієнтуватися на свого учня і на той стан суспільства, який є зараз. Потрібно чітко розуміти, які є запити і що ми можемо запропонувати.

Пошук інтеграції

Поєднання дисциплін – це експеримент, до якого невідомо, як підходити. Але врешті-решт краще спиратися на універсальні можливості: поєднання з історією, літературою, біологією та інформатикою. До інтеграції з іншими вчителями треба також підходити творчо, щоб це було цікаво всім учасникам. Дуже важливо шукати синергію.

Мистецтво – завжди про ідею, про творчу реалізацію.

Вчителі працюють з Мистецтвом на випередження. Кожного дня світ мистецьких творів змінюється і розвивається, а підручники не встигають узагальнювати ті чи ті тенденції – однак можуть слугувати базою натхнення.

На що потрібно звертати увагу під час викладення курсу:

  • акцент на принципах, а не інструментах;
  • актуальність вічних проблем;
  • пізнання себе і переосмислення культури (подумаємо, чому це може бути актуально чи не актуально?);
  • постійний експеримент.

Я намагаюсь максимально донести ідею: чому ця річ виникла і що з того було, тобто окреслюю причинно-наслідковий зв'язок. Якщо він зрозумілий і діти його сприймають, їм потім легше орієнтуватися у теорії.

Головні орієнтири курсу

Кожен учень має «нерозкритий потенціал» для себе, батьків, друзів чи викладачів. Лише завдяки спробам він може його звузити чи розширити.

У процесі роботи з класом педагог має орієнтуватися на такі аспекти:

  • дрібна моторика;
  • генерація ідей;
  • аналіз та самоаналіз (критичне мислення, яке допомагає розпізнавати фейки);
  • творчий потенціал;
  • продукт (дитина має вже зі школи створювати різні продукти);
  • презентація (мистецтво володіти собою і правильно подавати інформацію).

Більшість навичок та вмінь засвоюються лише після практичних спроб та аналізу. Теорія, якою б цікавою вона не була, може стати інструментом курсу, але не ціллю. Якщо ще зі школи дитина матиме змогу створювати власний продукт, презентувати себе і реалізовувати своє бачення – вона успішніше діятиме і в дорослому житті.

Запити сучасних школярів

Для покоління Z світ достатньо швидкий і нетривалий. Свідоме фокусування на чомусь та слідування авторитетам для них є надзусиллям. Це покоління не уявляє свого життя без інтернету, зрештою – взагалі без цифрової епохи.

Кожна дитина апріорі знаходиться в опозиції до стандартів освіти, і її голос зазвичай не враховується.

Щоб створити по-справжньому актуальний курс та залучити до нього якомога більшу кількість учнів, корисно орієнтуватися на такі запити:

  • жага до медіаконтенту;
  • постійна зміна формату;
  • гейміфікація уроку;
  • практика із сучасним обладнанням;
  • свобода у висловлюванні думок;
  • відсутність тиску.

Ярослав Лисенко успішно інтегрував курс «Мистецтво» у 5, 6 та 7 класах. На прикладі 5-го класу можна побачити, які творчі проєкти стали основою викладання і на чому було зроблено акцент.

Вільний креатив цікавіше, ніж наслідування певній програмі. Я визначив кілька діяльностей, які цей клас має засвоїти перед тим, як перейти до шостого класу, і які допоможуть дітям самореалізуватися.

Проєктна діяльність:

  • знання та аналіз образотворчого мистецтва;
  • створення власних споруд;
  • визначення унікальності речей;
  • театралізовані презентації;
  • музичні номери.

Формат та інтеграція:

  • Тендер стародавніх споруд (Історія + Праця)
  • Аукціон хендмейд книги (Література + Математика)
  • #GreekVasaChellange (Література + Історія)
  • Святковий ярмарок (Підприємство + Праця)

Червоні лінії курсу

Курс «Мистецтво» містить певні елементи, які відповідають системності та допомагають учням самореалізовуватись.

Музика. Сприйняття музики та її залученість в уроки мистецтва є важливим вектором. Він дає відчуття часу та атмосферність, психологічне розслаблення та вивільнення творчих емоцій.

Архітектура. Навколо існують постійні пам’ятки людської праці у вигляді споруд, пам’яток тощо. Пошук і розбір тематичних споруд – напрочуд цікавий і корисний квест для дітей.

Епоха. Для чіткого закріплення вивченої теми важливо, щоб епохи перегукувались з тими епохами, які вивчають учні, у такий спосіб формуючи єдину картинку.

Театр. Публічні виступи допомагають розкритися, поділитися щирими емоціями, які так довго приховувались. Завдяки цьому дитина може звільнитися від величезної кількості комплексів.

І, звісно ж, неможливо переоцінити користь позакласних активностей. Потрібно максимально знайомити учнів з тим, що знаходиться навколо та за стінами школи.

Арттерапія

Мистецтво передбачає роботу з внутрішнім світом учнів, з визначенням та вивільненням їхніх особливостей.

З якими проблемами допомагає впоратися мистецтво:

  • гіперактивність;
  • стрес і навантаження;
  • сором’язливість та невпевненість;
  • страхи і переживання;
  • бурхливі емоції;
  • аморфність.

Які практики на уроці позитивно вплинуть на дитину:

  • організація команди/фронтмен;
  • малювання, збирання, ліпка;
  • обробка, атмосферність;
  • медитація;
  • музика;
  • інтерактивність.

Коли ми працюємо з джерелами натхнення, вони мають бути природні для учнів і постійно оновлюватися.

У сучасному світі важливо мати аналогово-цифровий набір натхнення:

  • аналоговий – книги, підручник, вистави та виставки, події та емоції;
  • цифровий – творчі платформи, соцмережі, інтерактивні застосунки.

Принцип роботи із застосунками

Обираючи цифрові застосунки, слід звертати увагу не на актуальність того чи того додатку, а на принципи його роботи:

  • прийнятний контент;
  • легкий пошук;
  • інтерактивність;
  • авторські права.

Монетизація

Якщо ми поважаємо роботу митця, ми купуємо його книги, картини тощо. Не потрібно вчити учнів, що ми творимо задля благочинності. Розуміння, що на продукті своєї творчості можна заробити, підвищить відсоток учнів, які будуть зацікавлені у мистецтві. Усунемо стереотип, що митці – це бідні люди.

Голодний митець – це рудимент минулого століття, де заборонялося заробляти мистецтвом. Сучасний світ капіталістичний, а мистецтво – ніша, яка може живити творців.

Варто шукати способи підтримати творчість учнів та їхню змогу працювати з гонорарами:

  • ярмарки;
  • стокові роботи;
  • аукціони;
  • медіаконтент тощо.

Щоб дізнатися більше про особливості викладання курсу «Мистецтво» та можливості для його успішної інтеграції, перегляньте вебінар спікера «Всеосвіти» Ярослава Лисенка.

Нагадуємо, що кожний вебінар має програму підвищення кваліфікації, а також є можливість завантаження сертифіката з підвищення кваліфікації! 

Вебінар: https://vseosvita.ua/webinar/ak-integruvati-kurs-mistectvo-ne-na-slovah-a-na-dii-198.html

Використання статей порталу «Всеосвіта» дозволяється за умови відкритого для пошукових систем гіперпосилання на ці статті.

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з ХІМІЇ залишилося:
0
1
міс.
1
4
дн.
2
0
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!