Відповіді на запитання про підвищення кваліфікації педагогів

Відповіді на найцікавіші запитання користувачів від головної спеціалістки МОН.

7 листопада на освітній платформі відбувся онлайн-семінар, присвячений підвищенню педагогічній майстерності. Кожен спікер ділився інформацією про те, як ефективно організувати підвищення кваліфікації вчителів.

Важливо! Нові роз’яснення МОН щодо підвищення кваліфікації педагогічних працівників. 

Під час прямої трансляції учасники семінару мали змогу задати запитання, але їх було настільки багато, що ми вирішили опублікувати найцікавіші з них окремим блоком.

Відповідь на запитання користувачів надала, головна спеціалістка директорату дошкільної та шкільної освіти Міністерства освіти і науки України, кандидатка філологічних наук, доцентка.

Пані Катерина є науковим керівником експерименту всеукраїнського рівня за темою: «Організація системи підвищення кваліфікації педагогічних працівників в умовах реформування галузі освіти».


Спеціальний подарунок від пані Катерини, книга “Від ВІТМЕНА до МАРКЕСА. Матеріали до уроків зарубіжної літератури

Посилання на завантаження: https://fs01.vseosvita.ua/o/01007dxt-9619.pdf  


Питання-відповіді


 1. Стечкевич Олег 

Запитання: Вітаю! Ситуація: працівник викладає і обіймає посаду заступника. Проходить модуль 30 год: ІКТ в освіті. Чи зарахують його двічі: як для викладача, і як для управлінця. Курс може бути й іншим. Дякую!

Відповідь: Якщо педагогічний працівник нещодавно призначений на посаду заступника директора закладу освіти, то вперше має проходити підвищення кваліфікації для управлінця обов’язково. Тоді за принципом накопичувальної системи обов’язковим є і врахування діяльності вчителя, і діяльності управлінця. Це не обов’язково: 30 і 30 годин. Відсоткове співвідношення може бути: 15 і 15 годин; 10 і 20 тощо. Узгодження цього розподілу визначає керівник закладу освіти у щорічному плані (на основі пропозицій і вибору працівника).

Значення має лише термін, який працівник перебуває на посаді заступника директора, і план підвищення кваліфікації, узгоджений директором закладу освіти на рік.

 2. Іванець Володимир Миколайович 

Запитання: А якщо вчитель з певних причин ще не проходив курси підвищення кваліфікації і  щойно його відправляють на перші курси вже цього року з основного предмета (а всіх предметів  – чотири)? А атестація вже у 2021 році! Як тоді з даним нововведеним положенням підвищення кваліфікації набрати 150 годин? За період, що залишився до атестації? І чи дійсні будуть ці курси згідно нового положення? Дякую за відповідь!

Відповідь: Порядок підвищення кваліфікації педагогічних та науково-педагогічних працівників, затверджений постановою КМУ від 21 серпня 2019 р. № 800 змінив умови проведення підвищення кваліфікації. Але звичайно, для розроблення дієвого механізму підвищення кваліфікації, включення всіх учасників освітнього процесу в цю нову систему потрібен час. Місяць, п’ять місяців, рік…

Листом МОН від 04.11.2019 № 1/9-683 визначено обсяги (мінімальні вимоги) до підвищення кваліфікації на рік. Педагогічний працівник має підвищувати кваліфікацію щорічно, спрацьовує накопичувальна система. Атестація не у 2021 році (перша), а щороку мінімум – 30 годин на рік з основного предмета, який викладає педагогічний працівник.

Щодо викладання чотирьох предметів:

Пунктом 15 Порядку підвищення кваліфікації педагогічних та науково-педагогічних працівників, затвердженого постановою КМУ від 21 серпня 2019 р. № 800, визначено: «У разі викладання декількох навчальних предметів (дисциплін) педагогічні та науково-педагогічні працівники самостійно обирають послідовність підвищення кваліфікації за певними напрямами у міжатестаційний період в межах загального обсягу (тривалості) підвищення кваліфікації, визначеного законодавством».

Тобто педагогічний працівник сам обирає тренінги, курси, семінари з тих дисциплін, які вважає важливими для свого підвищення кваліфікації. Головне, щоб було не менше 30 годин на рік (для закладу загальної середньої освіти) і було узгоджено з директором школи у плані підвищення кваліфікації.

 3. Грубник Світлана Олександрівна 

Запитання: Вчителі початкових класів, які працюють в НУШ, відвідали багато тренінгів та курсів, сьогодні мають 200 і більше годин. Чи достатньо цього для проходження атестації у наступних роках? Чи потрібно додатково проходити короткотривалі спецкурси кожного року? Адже це умова постанови... 

 4. Заруба Оксана Василівна 

Запитання: Вітаю. Скажіть, будь ласка, якщо курси пройдені у 2018 році – 150 год. То чи потрібно для атестації в 2021 році ще набирати 60 год, відповідно до листа МОНу, де прописані кількість годин.

Відповіді на обидва запитання: Відповідно до Порядку підвищення кваліфікації педагогічних та науково-педагогічних працівників, затвердженого постановою КМУ від 21 серпня 2019 р. № 800 головною вимогою є щорічна «активність». Ураховуючи, що вчителі НУШ дійсно проходять постійні тренінги, для плану підвищення у закладі освіти достатнім є участь у семінарі на 3-4 години на сайті «Всеосвіта» (як наприклад, 7 листопада 2019 року).

 5. Базікало Таїсія Володимирівна 

Запитання: Якщо два предмета читає вчитель. Атестується з першого, то в нього повинно бути 150 годин саме з цього предмета, чи години підвищення з другого предмета також  будуть зараховуватися в 150 год.

Відповідь: Пунктом 15 Порядку підвищення кваліфікації педагогічних та науково-педагогічних працівників, затвердженого постановою КМУ від 21 серпня 2019 р. № 800, визначено: «У разі викладання декількох навчальних предметів (дисциплін) педагогічні та науково-педагогічні працівники самостійно обирають послідовність підвищення кваліфікації за певними напрямами у міжатестаційний період в межах загального обсягу (тривалості) підвищення кваліфікації, визначеного законодавством».

Тобто педагогічний працівник сам обирає тренінги, курси, семінари з тих дисциплін, які вважає важливими для свого підвищення кваліфікації. Головне, щоб було не менше 30 годин на рік (для закладу загальної середньої освіти) і було узгоджено з директором школи у плані підвищення кваліфікації.

 6. Шох Ольга Семенівна 

Запитання: Якщо я пройшла курси підвищення кваліфікації у 2018-2019 навчальному році (90 годин), атестуюсь у березні 2020 р, чи потрібно мені ще набирати 30 годин у 2020 році? Курси зарахуються? Поясніть, будь ласка. Лист МОН прочитано, не зрозуміли.

 7.  Запитання: Якщо атестуєшся в 2020 році і маєш 170 годин онлайн освіти, чи треба проходити курси в ІППО. Сертифікати підтвердження є. 

Відповідь на обидва запитання: Відповідно до Порядку підвищення кваліфікації педагогічних та науково-педагогічних працівників, затвердженого постановою КМУ від 21 серпня 2019 р. № 800 головною вимогою є щорічна «активність». Якщо вже є пройдені курси, достатнім є участь у семінаріна 3-4 години на сайті «Всеосвіта» (як наприклад, 7 листопада 2019 року).

 8.  Запитання: Чи потрібно тепер вчителям ЗЗСО з 2020 року проходити очні курси підвищення кваліфікації в інститутах післядипломної освіти?? Дякую!

Відповідь: Порядок підвищення кваліфікації педагогічних та науково-педагогічних працівників, затверджений постановою КМУ від 21 серпня 2019 р. № 800, змінив умови проведення підвищення кваліфікації.

Відповідно до пункту 9 Порядку суб’єктом підвищення кваліфікації може бути заклад освіти (його структурний підрозділ), наукова установа, інша юридична чи фізична особа, у тому числі фізична особа - підприємець, що надає освітні послуги з підвищення кваліфікації педагогічним та/або науково-педагогічним працівникам.

Суб’єкт підвищення кваліфікації може організовувати надання освітніх послуг з підвищення кваліфікації за місцем провадження власної освітньої діяльності та/або за місцем роботи педагогічних та/або науково-педагогічних працівників, за іншим місцем (місцями) та/або дистанційно, якщо це передбачено договором та/або відповідною програмою.

Педагогічні та науково-педагогічні працівники можуть підвищувати кваліфікацію у різних суб’єктів підвищення кваліфікації: в ОІППО, в ТОВ «Всеосвіта», наукових університетах та ін. Учитель сам обирає «свого» суб’єкта підвищення кваліфікації, залежно від усіх тих обставин і вимог, які зазначалися 07.11.2019 на семінарі «Всеосвіта». Радимо переглянути виступи спікерів цього семінару. Але монопольної позиції більше не має ніхто. І обласні інститути післядипломної освіти виступають на рівних з усіма іншими суб’єктами…

 9.  Запитання: Скажіть, будь ласка, якщо атестація припадає на 2021 рік, а курси за традиційною схемою (один раз на 5 років на базі ІППО) проходитиму в 2020 році. Чи потрібно змінювати схему курсів?

Відповідь: Це питання краще узгодити із керівником закладу освіти. Виконання вимог Порядку № 800 обов’язкове для всіх педагогічних працівників.

Педагогічні та науково-педагогічні працівники можуть підвищувати кваліфікацію у різних суб’єктів підвищення кваліфікації: в ОІППО, в ТОВ «Всеосвіта», наукових університетах та ін. Учитель сам обирає «свого» суб’єкта підвищення кваліфікації, залежно від усіх тих обставин і вимог, які зазначалися 07.11.2019 на семінарі «Всеосвіта». Радимо переглянути виступи спікерів цього семінару. Але монопольної позиції більше не має ніхто. І обласні інститути післядипломної освіти виступають на рівних з усіма іншими суб’єктами…

 10. Помігуєв Олександр Юрійович 

Запитання: Чи може співпрацювати з вами у плані підвищення кваліфікації педпрацівників ВНЗ І-ІІ рівнів акредитації (коледж)?

Відповідь: Відповідно до Порядку підвищення кваліфікації педагогічних та науково-педагогічних працівників, затвердженого постановою КМУ від 21 серпня 2019 р. № 800 – можна.

 11. Колесник Ірина Василівна 

Запитання: Шановні колеги! Серед 30 щорічних годин, обов'язково мають бути курси ліцензованого закладу. Чи таки педагог має право шукати курси, вебінари і т.п. на різних платформах? На всі 30 годин і проводити це на педагогічній раді закладу?

Відповідь: Відповідно до пункту 9 Порядку суб’єктом підвищення кваліфікації може бути заклад освіти (його структурний підрозділ), наукова установа, інша юридична чи фізична особа, зокрема фізична особа-підприємець, що надає освітні послуги з підвищення кваліфікації педагогічним та/або науково-педагогічним працівникам.

Суб’єкт підвищення кваліфікації може організовувати надання освітніх послуг з підвищення кваліфікації за місцем провадження власної освітньої діяльності та/або за місцем роботи педагогічних та/або науково-педагогічних працівників, за іншим місцем (місцями) та/або дистанційно, якщо це передбачено договором та/або відповідною програмою.

В умовах реформування сфери освіти актуальними стають питання, пов’язані з підвищенням кваліфікації вчителів. Обумовлена змінами зовнішнього та внутрішнього середовища, удосконаленням змісту, форм організації і методів навчання, освоєнням нових технологій, сучасна післядипломна педагогічна освіта повинна сприяти практичній реалізації навчання вчителів упродовж усього життя.

Згідно зі статтею 8 Закону України «Про освіту» від 05.09.2017 № 2145-VIII особа реалізує своє право на освіту впродовж життя шляхом формальної, неформальної та інформальної освіти, держава створює умови для розвитку суб’єктів освітньої діяльності, що надають відповідні освітні послуги, а також заохочує до здобуття освіти всіх членів суспільства.

Статтею 59 Закону України «Про освіту» внесено зміни до системи підвищення кваліфікації педагогічних працівників: професійний розвиток педагогічних і науково-педагогічних працівників передбачає постійну самоосвіту, участь у програмах підвищення кваліфікації та будь-які інші види і форми професійного зростання.

Крім того, підвищення кваліфікації може здійснюватися за різними видами (навчання за освітньою програмою, стажування, участь у сертифікаційних програмах, тренінгах, семінарах, вебінарах, майстер-класах тощо) та у різних формах (інституційна, дуальна, на робочому місці (на виробництві) тощо).

Сертифікат, виданий суб’єктом підвищення кваліфікації, не потребує додаткового визнання (пункт 12 Порядку).

Спеціальний подарунок від пані Катерини, книга “Від ВІТМЕНА до МАРКЕСА. Матеріали до уроків зарубіжної літератури

Посилання на завантаження: https://fs01.vseosvita.ua/o/01007dxt-9619.pdf  


Якщо з певних причин ви не встигли взяти участь в онлайн-семінарі, у вас є можливість переглянути виступи спікерів повністю. За бажанням, ви можете замовити сертифікат, що підтверджуватиме вашу участь. 

Онлайн-семінар: https://vseosvita.ua/seminar

#онлайн_семінар #підвищення_кваліфікації  #запитання_відповіді

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.