Статті
автор/ка
Віктор Громовий
3931
22 січня 15:55

«Уже пізно будувати нову українську школу»: освітній експерт про необхідність нової моделі закладу освіти

Потрібно запровадити широкий вибір освітнього меню та форм навчання, зазначив педагог Віктор Громовий.

Сфера освіти є динамічною, постійно розвивається та підлаштовується до інтересів учасників освітнього процесу. Її головне завдання – дати актуальні знання учням та допомогти їм прийняти виклики сьогодення.

Якою ж повинна бути ідеальна школа майбутнього, яка задовольняла б виклики майбутнього покоління?

Над цим питанням на фейсбук-сторінці розмірковує освітній експерт Віктор #Громовий.


Насправді уже пізно будувати нову українську школу, настав час створювати «школу, яка не школа». Якими ж мають бути основні її характеристики?

Якщо ми на законодавчому рівні визнали право учня мати індивідуальну освітню програму та можливість рухатись за індивідуальною освітньою траєкторією, це означає, що:

  • «Трьома китами», на яких базується сучасний заклад освіти, є свобода, індивідуальність, різноманітність.

  • Розмови про тривалість навчання втрачають сенс. Хтось може здобути загальну середню освіту за 10 років, хтось за 12. Хтось лише у зрілому віці складатиме екстерном ДПА та отримає омріяне свідоцтво про здобуття повної загальної середньої освіти.

  • Школа більше не асоціюється із будівлею та класною кімнатою: це тепер здебільшого осередок індивідуальної педагогічної підтримки та стиль викладання. Здобувач може одночасно користуватись послугами кількох шкіл і обирати «сектор Альтернатива» шкільній формі навчання (наприклад, домашнє навчання).

  • Поурочна оплата праці вчителя та урок як основна форма здійснення освітнього процесу залишаються у минулому.

  • Потрібно відмовлятись від практики, коли зміст освіти кожного учня визначають перехожі на проспекті Перемоги, 10 у Києві ще до того, як він переступить поріг школи. На практиці це означає скасування базового навчального плану, який наразі є складовою частиною Державного стандарту.

  • Також треба забути про типові навчальні програми та предметне навчання, натомість запровадити широкий вибір освітнього меню та форм навчання.

  • Немає місця й для типової освітньої програми у #ЗЗСО ІІ-ІІІ ступенів, там повинні бути лише індивідуальні освітні програми! Орієнтовне співвідношення обов'язкового змісту освіти з вибором учня у початковій школі має бути 80% : 20%, у середній школі – 50% : 50% і у старшій школі – 20% : 80%.

Тільки так можливо перетворити індивідуалізацію (персоналізацію) з пустопорожнього лозунгу на «практику, яка працює», – підкреслив освітній експерт.

  • Професія вчителя радикально трансформується, він перетворюється з «урокодавця» у фахівця з індивідуального педагогічного супроводу здобувача освіти (тьютора, фасилітатора, консультанта, коуча тощо).

  • Замість застарілого «компетентісного підходу» поступово утверджуються метапідходи: від намагання вкласти в голови дітей, те, що вони не розуміють, до пошуку можливості навчити знанням, які ще не існують. Потрібно відійти від надмірної раціоналізованості освіти, яка позбавляє творчого натхнення, й почати викладати у школах та університетах навчальні дисципліни, які не дають очевидної негайної вигоди.

Віктор Громовий вважає, що майбутнє вже настало і потрібно негайно напрацьовувати моделі та практики «школи, яка не школа».

А чи погоджуєтесь ви з такою моделлю закладу освіти?


Вас також може зацікавити: Як відбуватиметься набір до 10-11 класів: роз'яснення МОН

Використання статей порталу «Всеосвіта» дозволяється за умови прямого, відкритого для пошукових систем гіперпосилання на ці статті у першому абзаці. Назва порталу «Всеосвіта» має згадуватися обов'язково. У разі невиконання цих вимог, питання автоматично передаватиметься до юридичного відділу.

Видавництво «Всеосвіта» є незалежним, офіційно зареєстрованим ЗМІ. Ми не підтримуємо жодну політичну партію. Головна мета – прозоре та різнобічне висвітлення усіх подій, що відбуваються у сфері освіти.

Сподобався матеріал? Поділіться та залишете коментар!

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Сертифікат від «Всеосвіти» відповідає п. 13 постанови КМУ від 21 серпня 2019 року № 800 (із змінами і доповненнями, внесеними постановою КМУ від 27 грудня 2019 року № 1133)

Обрати Курс або Вебінар.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.


Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!