У Києві відбувся Всеукраїнський форум «Навчання без перешкод: як зробити українські школи інклюзивними?»

Захід присвятили темі розвитку інклюзивного навчання на трьох рівнях – загальнонаціональному, місцевому та шкільному.

22-23 листопада у Києві тривав Всеукраїнський форум «Навчання без перешкод: як зробити українські школи інклюзивними?». Захід організували ГО «Смарт освіта» спільно з Міністерством освіти і науки та Міжнародним фондом «Відродження».

Відвідали форум понад 250 учасників, серед яких – представники інклюзивно-ресурсних центрів, директори шкіл, батьки дітей з особливими освітніми потребами, вчителі, асистенти вчителів та дітей, представники департаментів освіти з усіх областей, представники Українського товариства глухих, закордонні та українські експерти.

Головною темою обговорення стали проблеми розвитку інклюзивної освіти в Україні. Дискусія також точилася навколо пошуків рішення, як усунути перешкоди для інклюзивного навчання на трьох рівнях –  загальнонаціональному, місцевому та шкільному.

У перший день в якості почесних гостей і спікерів на форум запросили Любомиру Мандзій, заступницю міністерки освіти і науки, Віталія Музиченко, заступника міністра соціальної політики, Младену Качурець, заступницю міністерки охорони здоров’я та Миколу Кулебу, уповноваженого Президента України з прав дитини. Заступники спільно зі Стефанією Алішаускєнє виступили на панельній дискусії «Як пришвидшити зменшення перешкод у впровадженні інклюзії?».  

Одним з гострих питань у сфері інклюзії є супровід родин, які мають особу з інвалідністю. Віталій Музиченко підкреслив, що цим на рівні громад має опікуватись спеціальна інституція.

Робота в превентивному напрямку набагато ефективніша ніж подолання наслідків. Ми часто чуємо таку річ як «родина у складних життєвих обставинах». Зазвичай, вивести родини з подібних обставин складніше ніж не допустити їх. Для цього у регіонах мають бути соціальні працівники, тобто фахівці із соціальної роботи. Кожний такий фахівець – це своєрідний дільничний лікар у сфері соціальної підтримки та у вирішенні проблем. Він професійно супроводжуватиме певну кількість родин і допомагатиме їм у важких обставинах, – зазначив пан Музиченко.

Микола Кулеба звернув увагу аудиторії на важливість системи раннього втручання. Вона дозволить на ранньому етапі зрозуміти проблеми дитини і вчасно приділити їм увагу.

Від мікроклімату у школі залежить стан дитини та її мотивація. Це проблема комунікативного напрямку, і держава має відповідати за цей напрям. Можливо, навіть потрібно запровадити покарання для тих директорів, які не хочуть нічого змінювати і дискримінують дітей з ООП, –поділився думками уповноважений Президента України.

Довгоочікуваним спікером заходу також стала Валентина Хіврич, генеральна директорка директорату інклюзивної та позашкільної освіти #МОН. На панелі «Фінансування та інші питання впровадження інклюзії» вона детально пояснила, як розподілятимуться 504 мільйони гривень інклюзивної субвенції, виділеної на 2020 рік.

  • 490,469 мільйона гривень спрямують на підтримку учнів інклюзивних класів у школі – 21,3 тисячі гривень на кожну дитину;
  • 77,748 мільйона гривень на підтримку вихованців у дитсадках – 19,5 тисячі гривень на кожну дитину;
  • 10,31 мільйона гривень на підтримку здобувачів повної загальної середньої освіти в професійно-технічних закладах – 17,5 тисяч гривень на кожну дитину;
  • 1,464 мільйона гривень на підтримку здобувачів фахової передвищої освіти в професійно-технічних закладах – 6 тисяч на кожну дитину.

Крім того, пані Хіврич наголосила, що наразі в Україні працюють 603 ІРЦ. До кінця 2020 року цю кількість планують збільшити до 699.

Не менш важливу тему на своїй панелі «Які перешкоди у впровадженні інклюзії вже знято, а що ще планується у найближчі роки» підняла Любомира Мандзій. Вона наголосила, що у 2020 році програма підвищення кваліфікації вчителів початкових класів міститиме новий обов'язковий модуль – інклюзивне навчання. Модуль має навчити педагогів працювати з дітьми з особливими освітніми потребами (ООП), а також допомогти їм в організації роботи інклюзивного класу.

У державному бюджеті на 2020 рік враховано всіх дітей, які почали інклюзивне навчання станом на 5 вересня 2019 року. Це вже не та ситуація, яку ми мали торік. Так само враховано асистентів вчителів та інклюзивні класи, – зазначила заступниця міністерки освіти і науки.

Серед найближчих цілей МОНу – розвиток дошкільної та шкільної інклюзії, профорієнтація дітей з ООП, розвиток ІРЦ та оптимізація мережі спеціальних закладів загальної середньої освіти.

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.