Структура ефективного розвивального заняття в дошкільному закладі

Як правильно організувати навчальний процес в дитячому садочку?

Деякі аспекти дошкільного навчання та виховання дитини привертають увагу не лише теоретиків, але й практиків. Серед них і питання побудови ефективного розвивального заняття. У світлі цих питань, що мають суттєвий вплив на підвищення ефективності й якості навчання дітей дошкільного віку, найголовніше місце посідає заняття як форма організації навчальної діяльності, а також побудова цього заняття, тобто його структурна організація.

Про структуру ефективного розвивального заняття в дошкільному закладі розповість дефектологиня, практична психологиня, вчителька початкових класів, засновниця та керівниця дитячого клубу раннього розвитку дітей Здравчева Тетяна Миколаївна.

Найефективніша форма організації навчального процесу в дошкільному закладі -  це комбіновані розвиткові заняття.

Вони складаються з окремих частин, не пов’язаних між собою. Кожна частина має  свої завдання. На комбінованих заняттях усі діти беруть участь у різних напрямках діяльності.

Саме за рахунок швидкої зміни різних видів діяльності підримується увага та інтерес дітей дошкільного віку протягом тривалого часу. Сприяє формуванню умінь розподіляти й переносити увагу, активізує пізнавальні процеси і мовлення дітей. Разом з тим - це заняття, в якому для розв’язання навчальних завдань активно застосовують елементи ігрової діяльності, - розповідає спікерка.

І додала, що всі заняття для дітей дошкільного віку варто проводити тільки у вигляді гри, адже саме гра - провідна діяльність дошкільняти.

Структура розвиткового комбінованого заняття у дошкільному закладі

Організаційна частина

1.1 Бесіда, або цікава гра.

  • 2. Блок завдань на розвиток пізнавальних процесів: уваги, уяви, мислення, пам’яті.

  • 3 Завдання на формування математичних здібностей

  • 4 Блок завдань на розвиток мовлення та формування правильної вимови.

  • 5 Завдання формування навичок читання.

  • 6 Ігри та вправи для розвитку дрібної моторики руки.

  • 7 Блок завдання для ознайомлення з оточуючим.

    1. Організаційна частина на занятті – обов’язкова

Важливо на початку заняття налаштувати дитину на подальшу роботу, щоб малюк «включився» в освітній процес. Тут можна застосувати 1 років доцільно провести «цікаву гру». Це умовна назва будь якої гри яка у дитини викликає позитивні емоції (рухлива гра, розвивальна гра тощо). Мета «цікавої гри» - організувати дитину до роботи.

Гарно спрацьовує в такому випадку ритуал привітання на початку заняття. Тут можна використати іграшку-посередника, якщо малюк не любить тактильних контактів з педагогом чи однолітками.

Віршик-привіталочка з м’якою іграшкою ведмедиком:

Стриб-скік, стриб-скік ведмедик знає нас усіх.

Він до… (називаємо ім’я дитини) підійшов

Поклонився і пішов.

Гей … (називаємо ім’я малюка)почекай,

Ти зі мною покружляй. Покружляв ведмідь, стомився.

І всім діткам поклонився. Доброго дня!

2. Блок на розвиток пізнавальних процесів

Для дітей дворічного віку, на початковому етапі, розвивальні вправи та ігри базуються на формуванні поняття кольору, форми, величини.

Гра «Що в мішечку? Великий-маленький»

Суть гри полягає в тому, що малюку пропонуються предмети великі та малі за розміром. Дитина має визначити їх розмір, взявши собі предмет відповідного розміру за словесною вказівкою педагога.

Коли малюк зрозумів та засвоїв поняття великий-маленький, можна для закріплення дати завдання розділити всі предмети на дві групи за розміром.

Гра «Підбери колір»

Слід звернути увагу, що для дворічок для вивчення беремо чотири основні кольори: жовтий, червоний, синій, зелений. Без похідних кольорів та їх відтінків.

Суть гри полягає втому, що малюк має співставити картинку чи предмет певного кольору із запропонованим педагогом кольором. На ранніх порах краще застосовувати іграшки та предмети, пізніше, коли малюк гарно засвоїть всі кольори і вмітиме їх визначати за словесною вказівкою вихователя, можемо замінити предмети картинками.

Гра «Знайди форму»

Суть гри полягає в тому, що дошкільник має співставити геометричну фігуру (бажано дерев’яну чи пластикову) з такою ж фігурою на картинці. Чи знайти задану фігуру серед інших геометричних фігур.

На початковому етапі малюку пропонуємо такі геометричні форми: коло, квадрат, трикутник, овал, прямокутник.

На одному занятті пропонуємо для визначення форми не більше двох фігур. Фігури слід підбирати контрастні за формо. Тобто, коло та трикутник, або овал та квадрат. Також слід враховувати особливості сприймання дошкільниками зверненої мови, враховувати звучання самої назви фігури . Не варто одночасно брати коло і квадрат, так як, обидва слова починаються на один і той самий звук. Вивчати прямокутник варто після того як дитина засвоїла всі вище перераховані геометричні форми.

Як показує практика, прямокутна форма для засвоєння малюками вимагає більше часу і більше асоціативних зв’язків для її запам’ятовування. Використовуйте елементи сенсорного сприймання геометричних форм.

Рекомендація: не варто ставити завдання дитині визначити форму предмета, тобто визначити форму шафи, столу, м’яча. Так як це вимагає від дитини ще й правильної побудови відповіді: квадратний, прямокутний і т.д. Такі завдання варто застосовувати з дітьми віком від трьох років і старше.

Гра «Сортування однорідних предметів»

Це різноманітні завдання коли дитині пропонують розкласти однорідні предмети на 2 групи. Наприклад, грибочки окремо, а шишки окремо. Або на 3 групи: моркву в першу тарілку, картоплю в другу, а помідори в третю.

Рекомендація: такі сортування краще виконувати у формі рухливої гри.

Гарно зарекомендувала себе методично-навчальна розробка «Блоки Д’єнеша»

3. Блок завдань на розвиток елементарних математичних навичок

Для дворічок всі завдання та ігри на розвиток математичних здібностей мають починатись з формування поняття один-багато. Використовувати варто не картинки , а предмети, сипучі матеріали (квасоля, ґудзики, горіхи, каштани, шишки, жолуді, тощо).

Завдання педагога формуються у вигляді пропозиції малюку взяти один предмет чи покласти один предмет в кошик. Чи навпаки, взяти багато, або показати в якому кошику один, а в якому багато.

Наступним етапом буде формування поняття кількості один-два.

Наприклад: «Візьми один камінчик. А тепер візьми два камінчики».

Рекомендація: два предмети малюк повинен брати обома руками. Тут спрацьовує сенсорика, коли дитина відчуває обома долонями два предмети.

Більше дізнатися про структуру ефективного розвивального заняття в дошкільному закладі можна, прослухавши цікавий та змістовний вебінар Здравчевої Тетяни Миколаївни.

Нагадуємо, що кожний вебінар має програму підвищення кваліфікації, а також є можливість завантаження сертифіката з підвищення кваліфікації! 

Використання статей порталу «Всеосвіта» дозволяється за умови прямого, відкритого для пошукових систем гіперпосилання на ці статті у першому абзаці. Назва порталу «Всеосвіта» має згадуватися обов'язково. У разі невиконання цих вимог, питання автоматично передаватиметься до юридичного відділу.

Видавництво «Всеосвіта» є незалежним, офіційно зареєстрованим ЗМІ. Ми не підтримуємо жодну політичну партію. Головна мета – прозоре та різнобічне висвітлення усіх подій, що відбуваються у сфері освіти.

2186
14.09.2020 12:12:00

Всеосвіта дарує

Три iPhone 12

+20 крутих призів з нашого фірмового магазину

до закінчення залишилось
00
00
00
00