Зараз в ефірі:
Вебінар:
«
Фінансова грамотність в старших класах. Форми та методи викладання та оцінювання
»
Взяти участь Всі події
Новини
1127
8 квітня 2020 о 17:37

Специфіка моніторингу PISA: аналіз результатів тестування

Аналіз результатів тестування з математичної грамотності учнів під час міжнародного дослідження якості освіти PISA-2018.

У 2021 році Україна знову візьме участь в міжнародному дослідженні якості освіти PISA, фокусом якої буде саме математична грамотність. Як показали результати PISA-2018, українські школярі знають математику на низькому рівні. А загалом, наша країна посіла 39 місце в рейтингу.

7 квітня на «Всеосвіті» відбувся вебінар Дарини Васильєвої, старшої наукової співробітниці відділу математичної та інформатичної освіти Інституту педагогіки НАПН України, к. пед. н., учительки ліцею «Престиж», під час якого вона розповіла про специфіку моніторингу PISA, чинники, що вплинули на результати учнів та чимало інших цікавих фактів. 

PISA започаткована з 1997 Організацією економічного співробітництва та розвитку (OECР). Міжнародне дослідження, що за певною методикою оцінює грамотність 15-річних учнів. Досліджуються читацька, математична та природнича грамотність. На цій основі вивчається та порівнюється якість освіти у різних країнах світу.

  • PISA проводиться кожні три роки. 
  • Форми участі: комп’ютерна чи паперова.

Грамотності

Перевіряється, наскільки в 15-річних учнів розвинена здатність:

  • до читання, розуміння й інтерпретації різноманітних текстів, з якими учні матимуть справу в повсякденному житті;
  • до використання знань і умінь з математики у подоланні різноманітних життєвих викликів і проблем, пов’язаних із математикою;
  • до використання знань і умінь з природничих наук для розв’язання різноманітних життєвих проблем, пов’язаних із певними науковими ситуаціями.

Для кожного дослідження обирають провідну галузь.  У 2018 році у фокусі була читацька грамотність. У 2021 році у фокусі буде математична грамотність. У 2024 році –  природничо-наукова грамотність.

PISA-2018

У 2018 році в міжнародному дослідженні взяли участь 80 країн, а Україна – вперше. 8 країн брали участь у паперовій версії (завдання учням були подані на паперових бланках, які учні заповнювали вручну; перевірялися бланки теж вручну).

Країни-учасники: Румунія, Молдова, Йорданія, Республіка Північна Македонія, Ліван, Аргентина, Саудівська Аравія, Україна. 

Тестування пройшли понад 6 000 учнів з 250 закладів освіти по всій Україні. Під час тесту можна було користуватися лише калькулятором. Виходити з класу учень міг лише в супроводі спостерігача. Перевіряли тестові зошити українські педагоги, які попередньо пройшли триетапне навчання.

Структура тестування PISA-2018 та його організація

Усі завдання моніторингу 2018 року поділені на кластери (сукупність завдань): 9 з читання, 3 з математики, 3 з природничих наук. Кожен учень отримував один набір з чотирьох кластерів. У кожного учня був свій набір кластерів, який подавався у вигляді зошита. Підготували й використали 30 різних варіантів зошитів.

  1. У фокусі PISA у 2018 році була читацька грамотність.
  2. У кожному зошиті був не менше ніж один кластер з читацької грамотності.
  3. У деяких зошитах не було жодного кластеру з математики, а в деяких їх було аж два.
  4. Кожен кластер з математики мав різну кількість завдань (орієнтовно 12-15).

Результати України

Наша країна посіла 39 місце в загальному рейтингу та 43 місце в рейтингу з математичної грамотності. Середній рівень математичної грамотності – 453 бали. Цей бал відповідає такому рівню математичної грамотності:

  • здатність учнів розв’язувати задачі в ситуаціях, що допускають прямі умовиводи,
  • учні можуть використовувати інформацію з одного джерела, представлену в одній формі.

Рейтинг країн, що взяли участь у PISA за паперовою версією

Рейтинг референтних з Україною країн

Де подивитися завдання, що містилися в кластерах з математики у 2018 році? Завдання не розголошуються.

З прикладами відкритих завдань можна ознайомитися за посиланнями нижче:

  • Національний звіт за результатами міжнародного дослідження якості освіти PISA-2018
  • PISA: математична грамотність / уклад. Т. С. Вакуленко, В. П. Горох, С. В. Ломакович, В. М. Терещенко; перекл. К. Є. Шумова. – К. : УЦОЯО, 2018. – 60 с.

Чинники, що вплинули на результати PISA-2018

  • кількість годин на вивчення математики;
  • змістовий компонент програм;
  • специфіка моніторингу;
  • підручники, посібники й збірники задач;
  • мала поінформованість учнів і вчителів;
  • низький рівень читацької грамотності;
  • нерівний доступ до якісної освіти.

Кількість годин математики на тиждень

Специфіка моніторингу

Вимірюється саме математична грамотність учнів:

«Математична грамотність учня / студента визначається як його здатність формулювати, застосовувати й інтерпретувати математику в різноманітних контекстах. Це включає математичні міркування й застосування математичних понять, процедур, фактів та інструментів для опису, пояснення й прогнозування явищ».

У кожному з завдань приділяється увага одному з трьох процесів:

  • формулювання ситуацій математично

(25% балів за завдання);

  • застосування математичних понять, фактів, процедур і міркування

(50% балів за завдання);

  • інтерпретація, застосування й оцінювання математичних результатів

(25% балів за завдання).

Прикладні задачі

Для того, щоб розв’язати завдання, учням потрібно:

  • прочитати досить громіздку прикладну задачу;
  • переформулювати її на мову математики, тобто перейти від прикладної до абстрактної задачі;
  • правильно розв’язати абстрактну задачу;
  • інтерпретувати результати, отримані у процесі розв'язування абстрактної задачі, до умови заданої прикладної задачі.

Три види життєвих ситуацій у прикладних задачах PISA

  • задачі, які залучають повсякденний досвід учнів (купівля різного роду товарів, зокрема ліків, читання та аналіз інструкції тощо);
  • задачі, в яких йдеться про ситуації, з якими учень матиме справу у процесі навчання конкретного предмета чи у подальшій своїй професійній діяльності;
  • задачі, що вимагають опрацювання інформації з газет, журналів чи Інтернету.

Українські підручники й завдання PISA

  • завдання, що пропонуються у вимірниках PISA є досить громіздкими;
  • завдання такого типу не можуть часто зустрічатися в чинних підручниках;
  • у чинних українських підручниках містяться задачі аналогічні до тих, що пропонуються у вимірниках PISA;
  • у звіті проаналізовані підручники лише для 9 класу.

У цьому збірнику велика кількість завдань присвячена аналізу чи пошуку статистичної інформації та її інтерпретації.

Робочі зошити «Я – Дослідник» для 5 і 6 класів

Н. А. Тарасенкова, М. І. Бурда, та ін. Перевірка предметних компетентностей 5, 6 та 7 клас


Якщо ви бажаєте дізнатись про засоби, що можуть допомогти у підготовці учнів до міжнародного дослідження та чого очікувати від PISA-2021, обов'язково перегляньте вебінар Дарини Васильєвої. Проходьте наприкінці тестування та замовляйте сертифікат з підвищення кваліфікації! 

Вебінар: https://vseosvita.ua/webinar/matematicna-gramotnist-pisa-2018-159.html

#вебінар #математика #PISA

Всеосвіта – незалежне ЗМІ, що працює для вас та заради вас. Матеріали, які ми публікуємо, завжди вчасні, об’єктивні та перевірені. Наш проєкт існує завдяки вам

Підтримати нас можна по-різному. Ваші вподобання, поширення , коментарі дозволяють іншим людям дізнатися важливу інформацію, а замовлення брендованої продукції та електронних товарів допомагає нам інвестувати у розвиток новітнього українськомовного контенту.

Поширити
матеріал:

Використання статей порталу «Всеосвіта» дозволяється за умови прямого, відкритого для пошукових систем гіперпосилання на ці статті у першому абзаці. Назва порталу «Всеосвіта» має згадуватися обов'язково. У разі невиконання цих вимог, питання автоматично передаватиметься до юридичного відділу.