Новини
4543
29 вересня 2019 о 21:31

Розповідь про місячні й ПМС у школі: як це подати учням

Детальне обговорення теми місячних у школі дає учням обох статей зрозуміти, що йдеться про норму, яку не варто соромитись, через яку не варто  комлексувати, про яку можна вільно спілкуватись.

Дуже часто вчителям незручно пояснювати теми, що пов’язані із статевими системами. Або ж ці теми швидко «пробігають» на уроці, а решту матеріалу дають на домашнє опрацювання.

Проте детальне обговорення теми місячних у школі може покращити фізичне та емоційне здоров’я учнів, зняти зайву напругу. Пропонуємо вам ТРИ теми, які варто обов’язково обговорити, коли йдеться про менструацію.

Фізіологія місячного циклу

Розмову варто вести відкрито, називаючи всі речі своїми іменами. Не треба вживати метафори «критичні дні», «ці діла» (точніше, варто один раз ужити, але тільки для того, щоб сказати учням: цими евфемізмами ми зайвий раз підтримуємо стигматизацію природного процесу, тоді як насправді про місячні можна і треба вільно розмовляти).

Сьогодні багато дівчат-підлітків і досі піддаються цькуванню та висміюванню через сам факт місячних. Розкажіть учням, що цей дурносміх не є здоровим. Ми ж не цькуємо людей, за те, що вони видихають діоксид вуглецю або від пилу чихають; не чути особливого цькування навіть тих, хто сильно пітніє, хоча це може заважати людям досить істотно. 

Розкажіть приклади руйнування стереотипних комплексів. Наприклад, у 2015 році британська тенісистка Хізер Уотсон, коментуючи, чому вона програла гру й вибула з Відкритого чемпіонату Австралії, заявила, що одною з причин були місячні, вона також додала, що її цикл змістився. Такі відверті слова здивували світову спільноту, але замість засудження Хізер отримала багато публікацій та репостів. Її відверті слова стали прикладом для інших жінок.

«Всеосвіта» розробила серію плакатів та відеороликів про статеве дозрівання підлітків. Ви можете показати учням відео, а потім у форматі «питання-відповідь» пропрацювати незрозумілі моменти.

Плакати та відеоролики ви можете безкоштовно завантажити за посиланням: https://vseosvita.ua/news/prosto-ta-bez-soromu-pro-stateve-dozrivanna-plakati-ta-video-v-dopomogu-starsim-4150.html

Що можна, а що ні під час місячних

Багато людей думають, що підліткам не можна користуватися тампонами чи менструальними чашами, аби не пошкодити гімен (не варто вживати термін «дівоча пліва»). Так само можуть думати і ваші учениці. Розкажіть їм про властивості гімену. А головним меседжем має бути те, що кожна дівчина може обирати будь-які засоби гігієни, з якими їй буде комфортно.

Також варто проговорити, чи можна займатися спортом, танцями, просто кудись бігти під час місячних. Через розповсюджені міфи дівчата часто соромляться рухатись активно в цей період. Це суттєво обмежує їх нормальне життя та інколи навіть призводить до періодичної ізоляції.

Як приклад, розкажіть дівчатам таку доволі радикальну, але натхненну історію. Бігунка Кіран Ганді вирішала взяти участь в марафоні (40 кілометрів), але перед початком забігу в неї почались місячні. Жінка вирішила бігти як є. Відтак Кіран Ганді бігла з плямами крові – на підтримку всіх жінок, яких цькують за їхню здорову фізіологію, та своїм прикладом показати, що їм нема чого соромитись і приховувати.

Міфи про ПМС

Ми маємо говорити з підлітками про ПМС з двох причин.

Перше – цькування, що пов’язані з цим. Як часто вам доводилося чути (чи говорити) «Вона така зла/чутлива/незадоволена, бо в неї ПМС»?

Розкажіть учням, що це дискримінація і некоректна маніпуляція. Адже не всі жінки мають ПМС. А якщо хтось має, то неможливо однозначно вказати, що саме ці емоції, слова, дії жінки забарвлені цим синдромом і були б геть іншими, якби не ПМС.

Відтак, не довіряючи емоціям і словам жінки, а списуючи все на ПМС, ми не лише ображаємо людину, а й висловлюємо неймовірні забобони – які не віповідають науковим поглядам на складний і тонкий процес формування емоцій та думок людини.

Друга причина – важливо відрізняти симптоми ПМС від симптомів захворювань. Коли дівчата навчаться моніторити та розуміти  свій цикл, багато захворювань вдасться виявляти на більш ранніх стадіях. Особливо це стосується онкологічних захворювань.

*   *   *

Місячні – це не лише про фізіологію. Це про психологічне здоров’я, насмішки, цькування, зайвий сором, комплекси, про впевненість у собі, про розсудливість та обізнаність. Чим більше знають підлітки обох статей про місячні, тим гармонійнішою буде їхня взаємна комунікація з усіма людьми.


За посиланням ви можете познайомитися з теоретичними матеріалами про менструальний цикл:  https://vse.ee/pv

Використання статей порталу «Всеосвіта» дозволяється за умови прямого, відкритого для пошукових систем гіперпосилання на ці статті у першому абзаці. Назва порталу «Всеосвіта» має згадуватися обов'язково. У разі невиконання цих вимог, питання автоматично передаватиметься до юридичного відділу.

Видавництво «Всеосвіта» є незалежним, офіційно зареєстрованим ЗМІ. Ми не підтримуємо жодну політичну партію. Головна мета – прозоре та різнобічне висвітлення усіх подій, що відбуваються у сфері освіти.

Сподобався матеріал!?