Статті
автор/ка
Людмила Верещак
4231
22 липня 14:43

Ресурсна кімната у закладі освіти як спеціально організований простір

На сьогодні усі області України впроваджують інклюзивну освіту. Для забезпечення прав і можливостей осіб з особливими освітніми потребами, здобуття ними освіти з урахуванням їхніх індивідуальних потреб, можливостей, здібностей та інтересів, в закладах освіти створюється інклюзивне освітнє середовище — сукупність умов, способів і засобів їх реалізації для спільного навчання, виховання та розвитку здобувачів освіти з урахуванням їхніх потреб та можливостей.

Одним із варіантів переобладнання закладу освіти є створення ресурсної кімнати. У вебінарі директорка комунальної установи “Бердичівський інклюзивно-ресурсний центр” Людмила Верещак ознайомить нас з переліком обладнання для ресурсної кімнати та надасть практичні рекомендації щодо вибору корекційного обладнання.

Підготовка освітнього процесу для дітей з ООП

Підготовка закладу освіти передбачає:

  • облаштування освітнього середовища (доступність);

  • забезпечення необхідними навчально-методичними і наочно-дидактичними посібниками та допоміжними засобами навчання відповідно до потреб здобувачів освіти;

  • облаштування ресурсної кімнати.

Що таке “ресурсна кімната”?

Ресурсна кімната — це спеціально організований простір для розвитку дитини та гармонізації її психоемоційного стану. У цій кімнаті мають надаватись індивідуальні та/або групові психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові послуги. Вона потрібна для психологічного розвантаження, соціально-побутового орієнтування та формування навичок самообслуговування. Ресурсна кімната має бути побудована на принципах доступності та універсального дизайну.

Універсальний дизайн

Універсальний дизайн — це дизайн предметів, навколишнього середовища, освітніх програм та послуг, що забезпечує їх максимальну придатність для використання усіма особами без необхідної адаптації чи спеціального дизайну.

Стратегії:

  • розширення можливостей навчання;

  • вибір форм та методів навчання;

  • організаційні підказки, довідкова інформація;

  • надання тимчасової підтримки;

  • надання навчального плану;

  • використання гнучких методів для оцінки;

  • різні способи демонстрації знань учнями.

Будівельні норми і державні стандарти

Розмір приміщення має бути не менше 35 м² та до 60 м² в умовах нового будівництва.

При організації ресурсної кімнати варто звернути увагу на 4 основні позиції.

  1. Предметно-просторове планування.

    Кімната має бути достатньо просторою, без зайвих предметів. Варто уникати предметів, які можуть спричинити травмування дітей.

  2. Освітлення та вентиляція.

    Приміщення має бути добре освітлене, але треба мати можливість зміни освітлення кімнати (штори, жалюзі). Температура — 18-20°C.

  3. Санітарно-гігієнічні умови.

    Обов’язково має бути швидкий доступ до умивальника, вбиральні.

  4. Зовнішньо-шумовий фон.

    Не бажано, щоб поруч з ресурсною кімнатою була рекреація початкових класів, музична/спортивна зала.

Організація простору

У кімнаті мають бути дві зони.

Навчально-пізнавальна зона:

  • робоче місце вчителя;

  • індивідуальне місце учня;

  • зона асистента.

Навчання проводиться індивідуально або в групах.

Меблі мають бути мобільними, кольори — нейтральними, а середовище — збідненим. Окрім того, цю частину кімнати варто забезпечити комп’ютерним оснащенням.

Допоміжне корекційне обладнання:

  • обтяжений жилет (виконує функцію “заземлення”, підвищує концентрацію дитини);

  • балансувальний стілець “Нельсон” (для утримання рівноваги та підвищення тонусу);

  • шумоізоляційні навушники.

Тут також має бути ігрова зона, яка є центром фізичного/психологічного розвантаження та творчого розвитку (використання стелажів, пазлів, настільних ігор, коміксів, книг).

Побутово-практична зона:

  • осередок для соціально-побутової орієнтації: кухня, їдальня.

У цій зоні можна знайомити дітей з продуктами харчування, кухонним обладнанням, правилами користування і догляду за ним, приготуванням їжі, санітарно-гігієнічними вимогами до обробки продуктів.

Людмила Верещак зазначає, що ця зона також дає нам змогу моделювати ситуації комунікації з вчителем, батьками, однолітками, психологом.

Створення міні-саду

Окрім цього, спікепка радить створити міні-сад на підвіконні, який може надати нам справді позитивні результати.

Якщо говорити про дітей з порушеннями мовлення, то, висаджуючи рослини та спостерігаючи за ними, вони будуть вправлятись в автоматизації поставлених звуків завдяки постійному повторюванні певних слів.

Діти з інтелектуальними порушеннями мають змогу автоматизувати трудові навички та формувати логічні процеси мислення.

Діти з розладом аутичного спектру формують навички комунікації з вчителем, однолітками. Діти з гіперактивністю мають змогу концентруватись на певному виді діяльності та робити висновки, а діти з порушеннями зору розширюють діапазон рухів, покращуючи координацію тіла та розвиваючу дрібну моторику рук.

Створення ресурсної кімнати в освітньому закладі може дати надзвичайні плоди, адже вона дозволяє мінімізувати психологічний дискомфорт при адаптації дітей з ООП до активного розвитку та навчання і створити комфортні умови, які сприятимуть включенню дитини у соціальну активність та набуттю освітніх навичок.

Для того, щоб дізнатись більше про створення ресурної кімнати в закладі освіти як спеціально організованого простору переходьте за посиланням та дивіться виступ Людмили Верещак — https://vseosvita.ua/webinar/resursna-kimnata-u-zakladi-osviti-ak-specialno-organizovanij-prostir-382.html

Всеосвіта – незалежне ЗМІ, що працює для вас та заради вас. Матеріали, які ми публікуємо, завжди вчасні, об’єктивні та перевірені. Наш проєкт існує завдяки вам

Підтримати нас можна по-різному. Ваші вподобання, поширення , коментарі дозволяють іншим людям дізнатися важливу інформацію, а замовлення брендованої продукції та електронних товарів допомагає нам інвестувати у розвиток новітнього українськомовного контенту.

Поширити
матеріал:

Використання статей порталу «Всеосвіта» дозволяється за умови прямого, відкритого для пошукових систем гіперпосилання на ці статті у першому абзаці. Назва порталу «Всеосвіта» має згадуватися обов'язково. У разі невиконання цих вимог, питання автоматично передаватиметься до юридичного відділу.