Пізнання світу через цифри і задачі: формування математичної компетентності у дітей з порушеннями інтелектуального розвитку

Компетентнісний підхід у початковому навчанні математики учнів з порушеннями інтелектуального розвитку.

Про поняття "компетентність" та "компетенція" та процесуальну основу математичної освіти дітей з порушеннями інтелектуального розвитку розповідає Ірина Гладченко, кандидатка педагогічних наук, старша наукова співробітниця відділу освіти дітей з порушенням інтелектуального розвитку.


Компетентнісний підхід до шкільного навчання завдяки своїй різноплановості, багатогранності та системності сприяє ефективності освітнього процесу, наповнюючи його практичним змістом. Насамперед необхідно розібратися у термінології, яка лежить в основі компетентнісного підходу:

  • Компетенція — це вимога, яка включає знання, уміння, навички, способи діяльності, певний досвід.

  • Компетентність — це здатність застосовувати набуті знання, уміння, навички, способи діяльності, власний досвід у нестандартних ситуаціях з метою розв'язання певних життєвих проблем.

  • Освітня компетенція — це задана норма (вимога) до освітньої підготовки учня, необхідної для його якісної діяльності в певній сфері.

  • Предметна компетенція — це сукупність знань, умінь та характерних рис, пов'язаних із конкретним предметом, що дає змогу учнем виконувати певні дії для розв'язання конкретної навчальної проблеми (завдання, ситуації).

  • Ключова компетенція — реалізовується у процесі навчання усіх предметів у взаємозв'язку урочної й позаурочної роботи, у взаємодії із соціумом (надпредметний рівень).

  • Математична компетентність — здатність учня у конкретних життєвих обставинах актуалізувати, інтегрувати та застосувати до розв'язання проблеми досвід, здобутий у процесі навчання математики.

Математична компетенція прирівнюється до предметної компетенції.

Поетапне формування математичної компетентності сприяє корекції найбільш слабких сторін психічної діяльності учнів, розвиває сприйняття, мислення та мовлення, уяву та увагу, отже, пізнавальну сферу в цілому, — зазначає Ірина Гладченко.

До математичної компетентності входять:

  1. Обчислювальна компетентність. Уміння здійснювати обчислення.

  2. Інформаційно-графічна компетентність. Уміння користуватися інформацією, поданою у різних формах.

  3. Логічна компетентність. Уміння аналізувати, синтезувати, узагальнювати дані.

  4. Геометрична компетентність. Володіння просторовою уявою, просторовими відношеннями й конструкторськими вміннями та навичками.

Щодо оцінювання навчальних досягнень з математики у дітей початкових класів з інтелектуальними порушеннями, то має оцінюватись саме рівень сформованості математичної і життєвої компетентності:

  • здатність розуміти роль математики у пізнанні дійсності;

  • здатність користуватися математичною термінологією;

  • здатність усвідомлено користуватися обчислювальними прийомами, виконувати арифметичні дії додавання, віднімання, множення і ділення;

  • здатність застосовувати обчислювальні навички та досвід вимірювання величин у практичних ситуаціях;

  • здатність розв'язувати прості і складені арифметичні дії;

  • здатність орієнтуватися у просторі та на площині.

Особливі освітні потреби учнів з інтелектуальними порушеннями обумовлені:

  • нерівномірним, дисгармонійним характером інтелектуального порушення;

  • зниженим запасом відомостей і уявлень про довкілля;

  • різними формами мовленнєвих порушень;

  • порушеннями координованої діяльності різних аналізаторів;

  • порушеннями м'язового тонусу, рухів;

  • низькою працездатністю;

  • підвищеною емоційною збудженістю.

Завдання вчителя полягає у розвитку індивідуального стилю навчальної діяльності учня засобами математики. Індивідуальний стиль містить в собі знання психо-фізичних особливостей і зовнішнє оточення.

Рекомендації вчителю щодо організації освітнього процесу

Якщо дитина в чомусь не може досягти успіху чи робить багато помилок, необхідно звернути увагу на можливі причини цьому: заважкі завдання, негативні відчуття дитини, реакція дорослого на невдачу учня.


Детально про компетентнісний підхід у початковому навчанні математики учнів з порушеннями інтелектуального розвитку ви можете ознанайомитись у вебінарі спікерки "Всеосвіти" Ірини Гладченко.

Нагадуємо, що кожний вебінар має програму підвищення кваліфікації, а також є можливість завантаження сертифіката з підвищення кваліфікації! 

Вебінар: https://vseosvita.ua/webinar/kompetentnisnij-pidhid-u-pocatkovomu-navcanni-matematiki-ucniv-z-porusennami-intelektualnogo-rozvitku-230.html

Використання статей порталу «Всеосвіта» дозволяється за умови прямого, відкритого для пошукових систем гіперпосилання на ці статті у першому абзаці. Назва порталу «Всеосвіта» має згадуватися обов'язково. У разі невиконання цих вимог, питання автоматично передаватиметься до юридичного відділу.

Видавництво «Всеосвіта» є незалежним, офіційно зареєстрованим ЗМІ. Ми не підтримуємо жодну політичну партію. Головна мета – прозоре та різнобічне висвітлення усіх подій, що відбуваються у сфері освіти.

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.