Освітяни сперечаються, чи справді PISA розвінчала міф про якість радянської системи викладання математики

Під час презентації невтішних результатів дослідження PISA декілька доповідачів оголосили висновок: радянська (вона ж пострадянська) система викладання математики не була високоякісною.

«Результати PISA-2018, зокрема, заперечують міф про ефективність радянської математичної системи освіти», – першою зауважила міністерка освіти Ганна Новосад, розпочинаючи презентацію цих результатів.

Широкого розголосу набула й публікація Зої Литвин – засновниці ГО «Освіторія» і Новопечерської школи – яка починалася з такого речення: «Ну що, поховаємо нарешті міф про «потужну радянську математичну школу» і попрацюємо як слід над «новою українською»?»

Цей заклик очільниці «Освіторії» був розвинутий її співробітницею Катериною Кисельовою на однойменному порталі:

«Отже, показники PISA розвінчують міф про те, що радянська система освіти була сильною в технічно-математичній сфері. Навіть більше, результати тестувань з математики в пострадянських країнах свідчать: успіху досягли ті освітні системи, що давно і систематично реформують школу. Наприклад, Естонія: має рейтинг 6–9 з математики і є абсолютним лідером серед європейських країн за всіма компетентностями, – повідомляє пані Кисельова.

Аналогічно написала відома вчителька початкових класів і експертка Оксана Хомич:

Я в черговий раз переконуюся у тому, наскільки «якісною» була радянська система освіти! Мені досить часто її ставлять в приклад, як якісну, педагоги старшого віку, – зауважує пані Хомич. – Проте я хочу зазначити, що одним із прикладів цієї системи стало заряджання банок з водою перед телевізорами! Тому про її ефективність годі й думати! Найсумнішим є те, що з того часу дуже мало що змінилося!

Цю ж тезу протягом 3-4 грудня повторили чи незалежно сформулювали ще декілька провідних освітян України.

Але миттєво актуалізувалася й протилежна думка. Хедлайнером тут безперечно став ексголова УЦОЯО Ігор Лікарчук:

Іще толком не встигли проаналізувати результати PISA, як уже почали шукати винуватих у провальній ситуації, – дивується Ігор Леонідович. – І знайшли, образно кажучи, сокирку під лавкою. Радянську систему математичної освіти.

Панове. Радянської системи математичної освіти немає уже 25 років. Як і радянської системи освіти. Шукати причини PISА-конфузіі потрібно не в радянському минулому, а у освітній історії незалежної України.

Проголосивши незалежність, українці 25 років займались лише частковим реформуванням освіти, загрузнувши у стані «вже не радянська» та «ще не західна» освітня система, – впевнений Ігор Лікарчук.

Ото і маємо конфузію. На відміну від наших сусідів. Тієї ж Польщі, в якій за цей час створено принципово нову систему освіти. І яка вже показала тріумфальні результати в PISA. Чи Білорусі, яка зберегла і розвинула кращі здобутки радянської системи освіти, адаптувавши її до умов сьогодення. І, як результат, має добрий прогрес за результатами дослідження.

Ми ж не зуміли ні нового створити, ні розвинути набуте. Навіть не спромоглися PISA-дослідження провести на цифрових носіях. То до чого тут радянська система освіти? Залиште її в спокої. Не під тією лавкою, і не ту сокирку шукаєте, панове, – полемічно завершує батько «ЗНО».

Читайте також: У 15-річних українських дівчат читацька компетентність вища, ніж у хлопців, на цілий рік життя

Джерела: fb-cторінки Ганни Новосад, Ігоря Лікарчука, Зої Литвин, Оксани Хомич; osvitoria.media

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.