! В а ж л и в о

Освіта України мовою цифр: статистичні дані напередодні реформ

Пропонуємо Вам ознайомитися з вибіркою статистичних даних за 2017/2018 навчальні роки.

«Освіта в Україні: базові індикатори» – це інформаційно-статистичний бюлетень, який було презентовано 21 серпня 2018 року на Всеукраїнській конференції «Нова українська школа – старт реформи».

Однією з цілей даного видання є необхідність чіткого окреслення стану української освіти напередодні реформ, щоб не лише освідомити сутність проблем сьогодні, а й якнайкраще проаналізувати в майбутньому всі досягнення Нової української школи.

Пропонуємо Вам ознайомитися з вибіркою статистичних даних за 2017/2018 навчальні роки, які були представлені у вищезгаданому інформаційно-статистичному бюлетені. Вони, зокрема, стосуються статистики наповненості та територіального розташування шкіл, рейтингу областей за участю у всеукраїнських предметних олімпіадах, розрахунку учнів на 1-го вчителя тощо.

1) Найбільша наповненість шкіл спостерігається у Дніпропетровській області.

Згідно з інформаційно-статистичним бюлетенем, найбільша наповненість шкіл спостерігається в місті Києві – у середньому 588 учнів. В розрізі регіонів, рейтинг «середньої наповнюваності шкіл» очолює Дніпропетровська область (345 учнів). Далі за рейтингом в порядку спадання слідують Харківська (310), Одеська (299), Донецька (288), Запорізька (287), Київська (283), Кіровоградська (267), Херсонська (245), Рівненська, Закарпатська (по 240), Чернівецька (237), Миколаївська (216), Львівська (213), Івано-Франківська (212), Полтавська і Волинська (по 204), Сумська (199), Житомирська (186), Черкаська (185), Вінницька (183), Луганська (181), Хмельницька (180), Чернігівська (176), Тернопільська (141 учень).

(Кількість учнів у розрахунку на один денний заклад загальної середньої освіти в розрізі регіонів (2017/2018 н. р.)

2)  Статистика шкіл за типом місцевості: 65,8 % українських шкіл розташовані в селах, відповідно, 34,2 %  у містах.
Загалом по Україні майже дві третини шкіл розташовані в сільській місцевості (65,8 %), відповідно в містах – 34,2 %. Більша частка закладів середньої освіти в міській місцевості знаходиться в Донецькій, Дніпропетровській і Харківській областях, у сільській – у Волинській, Тернопільській і Вінницькій. (без урахування спеціальних шкіл (шкіл-інтернатів), шкіл соціальної реабілітації та санаторних шкіл).

3) За офіційною статистикою на 1-го українського вчителя припадає 9 учнів.
За даними інформаційно-статистичного бюлетеня, в Україні на одного вчителя в денних закладах загальної середньої освіти припадає 9 учнів. При цьому зазначається, що в розрізі місто/село цей показник становить відповідно 11/6 осіб, а найбільша кількість учнів у розрахунку на одного вчителя зафіксована в м. Києві та становить 13 осіб. У Дніпропетровській, Одеській, Харківській областях цей показник найвищий серед регіонів і становить 11 учнів.

(Кількість учнів денних закладів загальної середньої освіти в розрахунку на одного вчителя в розрізі регіонів (2017/2018 н. р.), осіб)

4) Найкращі результати на всеукраїнських олімпіадах у 2017/2018 н. р. продемонстрували учні Харківської області.

Найкращі результати у всеукраїнських олімпіадах у 2017-2018 н. р. продемонстрували учні Харківської області, Українського фізико-математичного ліцею Київського національного університету імені Тараса Шевченка, м. Києва, Львівської та Черкаської областей.

5) Кількість шкіл з інклюзивним навчанням зросла більш як на 70%.

Загалом, у порівнянні з 2016/2017 н. р., в період 2017/2018 н.р. кількість учнів в інклюзивних класах збільшилася майже на 72% (з 4 180 до 7 179 осіб). За той же період кількість шкіл з інклюзивним навчанням зросла майже на 73% зросла – з 1 518 до 2 620 закладів.

У 2017/2018 н. р. впровадження інклюзивного навчання здійснювалось на основі Закону України «Про освіту» та «Плану заходів з реалізації Національної стратегії у сфері прав людини на період до 2020 року».

(Динаміка збільшення кількості шкіл, які мають інклюзивні класи (2016/2017–2017/2018 н. р.), регіональний розріз).

6) 60% школярів продовжили здобувати загальну середню освіту.

 За статистикою 2017/2018 н. р., 325 485 випускників 9 класу продовжили здобувати загальну середню освіту. З них до 10 класу денних ЗЗСО перейшли 192 304 учні, а до вечірніх ЗЗСО – 6 150 учнів. Здобувати професійно-технічну
освіту вирішили 52 053 випускників, а вищу освіту в закладах, які здійснюють підготовку фахівців на основі базової загальної середньої освіти, вирішили 74 978 осіб. Лише 1% не продовжив здобувати повну загальну середню освіту.

 

(Подальше навчання випускників 9-х класів у 2017 р.)

7) В українських закладах загальної середньої освіти працює 437 471 вчитель.

На початок 2017/2018 н. р. кількість вчителів закладів загальної середньої освіти становила 437 471 особа. З них – 54,5% працювали в містах, а 45,5% – у сільській місцевості.

8) Середній вік українського вчителя становить від 41 до 50 років.

Згідно з регіональним розподілом педагогічних працівників, у всіх областях України найбільшу частку становлять вчителі віком від 41 до 50 та від 51 до 60 років. При цьому, в Одеській області зафіксований найвищий відсоток вчителів відом від 60 років (16,7%). Натомість найбільше молодих вчителів (віком до 30 років) працює у Чернівецькій області (20,9%).

(Розподіл педагогічних працівників за віком у 2017–2018 рр. у розрізі регіонів).

Висновки

Необхідною запорукою успішного функціонування будь-якої системи є неупереджений, глибокий та якісний аналіз її основних показників. Ціллю створення інформаційно-статистичного бюлетеня «Освіта в Україні: базові індикатори» є необхідність оцінити стан сфери української освіти перед стартом ключової реформи Нової української школи. В майбутньому це дасть можливості сповна окреслити та глибоко проаналізувати головні досягнення в галузі освіти, які стали можливими завдяки вищезгаданим впровадженням.

Безсумнівно, створення детального та структурованого інформаційно-статистичного бюлетеня є неймовірно важливим для якісного функціонування та реформування української освіти. Однак, не можна не помітити деякі прогалини в статистиці, які не дають сформувати повну та детальну картину. Наприклад, в статистиці «Кількість учнів денних закладів загальної середньої освіти в розрахунку на одного вчителя в розрізі регіонів (2017/2018 н. р.)» чітко не вказано, які цифри послужили для її створення. Як наслідок, це питання викликає хвилю обурення вчителів, класи яких сильно перевищують всі зазначені цифри.  

З повним текстом інформаційно-статистичного бюлетеня «Освіта в Україні: базові індикатори» можна ознайомитися за посиланням: https://osvita.ua/doc/files/news/617/61743/1serpkonf-informatsiyniy-byuleten.pdf

Схеми взято з інформаційно-статистичного бюлетеня «Освіта в Україні: базові індикатори».

До ЗНО з МАТЕМАТИКИ залишилося:
0
6
міс.
2
8
дн.
1
8
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації (лист МОН № 4/2181-19 від 30.09.2019 р.).

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Олімпіада «Всеосвіта Осінь – 2019»