Нейропсихологічний підхід у розвитку дітей у початковій школі: рекомендації та вправи

Коли світ навколо дитини зрозумілий, і дитина розуміє, чого від неї чекають і що вона буде робити далі, тоді вона розвивається більш активно.

Провідною діяльністю молодшого школяра є навчання. Однак у цьому процесі можуть виникати складнощі зі сприйняттям та запам’ятовуванням матеріалу, які впливають на розвиток таких навичок як читання, письмо, слухання, міркування, рахунок, зв’язне мовлення, самоконтроль тощо. У такій ситуації ефективно допоможуть нейропсихологічні корекційні вправи: їх доцільно застосовувати під час порушення працездатності, сприйняття та відтворення навчального матеріалу, а також програмування та контролю навчальної діяльності учня.

Про нейропсихологічну корекцію розвитку дітей початкової школи розповідає Вікторія Коваленко, кандидатка психологічних наук, доцентка, завідуюча кафедри здоров’я людини, реабілітології і спеціальної психології.


Насамперед варто зазначити, що недостатність мовлення, письма або читання починається не у школі, а ще у період внутрішньоутробного розвитку та у ранньому дитинстві. Сам факт того, що дитина повзала якось незвично (назад або вбік, чи  не повзала взагалі), може вказувати на порушення її нормального онтогенезу.

Групи причин, які ускладнюють процес засвоєння дитиною шкільних знань:

  • Виражена емоційна лабільність

  • Швидка виснажуваність, неадекватні реакції на середовищні події

  • Патологічна упертість

  • Нестійка увага, нестабільна успішність

  • Наявність гіперактивності, дефіциту уваги

  • Недостатність просторових уявлень, сприймання, порядку відтворення слухомовленнєвих і зорових еталонів

  • Несформованість фонематичного слуху.

Фактори, що негативно впливають на навчальний процес:

  • Несприятливі психологічні фактори сімейного виховання, які обумовлюють порушення поведінки дітей тощо.

  • Відсутність морфофункціональної готовності церебрального субстрату до навчання в школі.

Що таке морфофункціональна готовність до шкільного навчання?

Це забезпечення достатнього рівня розвитку необхідних для школи функцій, які дозволять дітям без шкоди для здоров‘я та шкоди для їхнього розвитку, а також без надмірного напруження оволодівати програмним матеріалом.

Сучасна статистика нейропсихологічних досліджень говорить про те, що:

  • 16% першокласників не готові до шкільного навчання (у віці 7 років)

  • 30-50% мають функціональну незрілість без ознак інтелектуальних порушень

Функціональна незрілість – це коли клітини головного мозку не встигають визрівати відповідно до паспортного віку. Тобто така дитина може бути у віці 8 років, але мислити на рівні дитини 6,5 років.

Дисфункція або незрілість різних ділянок головного мозку, своєю чергою, призводить до відповідних розладів вищих психічних функцій.

Вищі психічні функції (ВПФ) – це психічні процеси, соціальні за своїм походженням, опосередковані за будовою, довільні за характером регулювання та системно пов'язані один з одним. Вони не даються дитині від народження і проходять тривалий шлях розвитку, починаючи від внутрішньоутробного періоду до подальшого розвитку у дорослому житті.

ДО ВПФ належать: Мислення, Увага, Сприймання, Внутрішні почуття, Мова, Соціальні емоції, Пам'ять, Воля.

Розвиток головного мозку відбувається шляхом нашаровування і надбудови нових рівнів над старими – за зразком зведення будинку.

Етапи вибудовування роботи головного мозку в онтогенезі

Вибудовування роботи мозку в онтогенезі проходить ряд етапів:

  • Перший етап – фундамент всієї психічної діяльності (від внутрішньоутробного періоду до 2-3 років).

  • Другий етап – будівництво стін (від 3 до 7-8 років).

  • Третій етап – дах (від 7 до 12-15 років, повністю функціональним мозок стає до 21 року).

Перший етап (від внутрішньоутробного періоду до 2-3 років)

На першому етапі розвивається перший функціональний блок мозку («Я хочу»). Він утворюється у стовбурі мозку, є своєрідним енергетичним центром та забезпечує:

регуляцію тонусу і бадьорості,

інстинкти,

афекти (задоволення або незадоволення).

Другий етап (від 3 до 7-8 років)

Розвивається другий функціональний блок («Я можу»). Межі визрівання залежать від соціальних середовищних умов. Цей функціональний блок:

  • приймає інформацію,

  • переробляє інформацію,

  • зберігає інформацію.

Другий блок розташований у задніх відділах нової кори і включає зорову ділянку, слухову та загальночуттєву. А також сюди відносяться центральні зони слухової і нюхової рецепції.

Третій етап (від 7 до 12-15 років)

Активно визріває третій функціональний блок («Я повинен») – йому відповідають лобні долі головного мозку, які формують плани і програми дій та регулюють поведінку. Цей блок:

  • організовує активну, свідому психічну діяльність,

  • формує плани і програми своїх дій,

  • стежить за їх виконанням і регулює поведінку.

Модель формування мозкової організації психічних процесів в онтогенезі

1. Підкіркові структури мозку (відповідають за інстинкти) дозрівають переважно ще внутрішньоутробно і завершують свій розвиток протягом першого року життя дитини.

2. Кора півкуль головного мозку – що відповідає за організацію та планування (особливо префронтальні, лобні долі) – визріває лише до 12-15 років.

3. Права півкуля демонструє свою морфофункціональну зрілість вже у віці 5 років. А ліва півкуля (зокрема, її мовні зони) – тільки до 8-12.

Все навчання у школі побудоване з опорою на діяльність лівої півкулі. До моменту вступу до школи у дитини домінує права півкуля. Навчання молодших школярів має відбуватися правопівкульним образом – через творчість, образи, позитивні емоції, гру, простір, ритм та сенсорні відчуття.

Випереджувальне навчання і навантаження на ліву півкулю мозку, яке відбуватиметься при ранньому навчанні, читанні та письмі, призведе до енергетичного збіднювання першого функціонального блоку, а також до зникнення мотивації та появі негативних наслідків навіть у вигляді хвороб, нервових тиків тощо.

Нейропсихокорекційні вправи

Автоматизовані навички роботи з тілом дозволять активізувати розвиток нейронів головного мозку. Ці вправи можна застосовувати при порушенні чи дисфункції 1, 2 чи 3 функціональних блоків.

Активізація роботи першого (енергетичного) функціонального блоку

Якщо педагог прагне активізувати увагу дітей на уроці, звернути увагу на себе, переключити з розважальної діяльності на учбову, чи зняти втому, то допоможуть такі вправи:

  • вправи по виробленню правильного дихання,

  • масаж та самомасаж,

  • розтяжки,

  • вправи на формування та корекцію базових сенсомоторних взаємодій.

Дихальні вправи дозволяють:

  • оптимізують газообмін і кровообіг,

  • заспокоюють і розвивають концентрацію уваги,

  • самоконтроль над поведінкою.

Не потрібно зловживати дихальними вправами. Зважаючи на те, що вони оптимізують газообмін і кровообіг, під час застосування одразу декількох дихальних вправ по 5-7 хвилин кожна можна суттєво зашкодити дитині. Вправи краще проводити у положенні сидячи, і лише через певний період – у положенні стоячи.

Вправа «М’ячик», 5-7 разів (Одну руку дитина тримає на грудях, іншу на діафрагмі. Коли відбувається вдих носом, живіт має округлюватися і надуватися ніби м’ячик. А під час видиху широко відкритим ротом, дитина повинна рукою злегка натискати на живіт, немовби штовхаючи його назад).

Вправа «Позіхання», 5-7 разів (такі вправи дозволяють активізувати енергетичний блок і покращити працездатність дітей).

Вправа «Тарзан» (У положенні сидячи дитина робить глибокий вдих носом, а у процесі видиху легенько б’є себе по грудях кулачками, видаючи характерний звук «А-а-а»).

Вправа «Продуй двигун» (У положенні сидячи потрібно виставити великий палець правої руки і мізинчик лівої руки. Дитина дихає поперемінно то правою, то лівою ніздрями (2 вдихи), затискаючи їх виставленими пальцями відповідно).

Вправа «Плечі підстрибують» (Дитина у положенні сидячи підіймає два плеча одночасно з глибоким вдихом через ніс, а опускає з видихом через широко відкритий рот).

Масаж та самомасаж також допомагає (його можна виконувати у положенні сидячи або стоячи):

  • Самомасаж волосистої частини голови, пальців рук і вушних раковин

  • Самомасаж носика.

Давня психосоматична технологія «Мудри»

Ця техніка виявляється у комплексі вправ для розвитку міжпівкульної взаємодії і застосовується у декількох варіаціях від 2 до 5 хвилин. Такі вправи можна використовувати у невеликій кількості (перед вправами потрібно чисто вимити руки і розтерти долоні до відчуття тепла).

  • По черзі з'єднуються в кільце великий палець з вказівним, із середнім, із безіменним, із мізинцем; решта пальців вільно розставлені; поза фіксується на кожній руці.

  • По черзі великий палець з'єднується в кільце зі сполученими вказівним і середнім, середнім і безіменним, безіменним і мізинцем. Інші пальці вільно розставлені; поза фіксується на кожній руці.

  • По черзі кінчик великого пальця притискає на рівні другого суглоба зігнуті: вказівний, середній, безіменний, мізинець; решта пальців вільно розставлені; поза фіксується на кожній руці.

Розтяжки (застосовуються для нормалізації тонусу)

Вправа «Зірочка» (Дитина піднімає руки вгору і розводить у сторони, а ноги розставляє на ширині плечей – і починає тягнутися одночасно в усі сторони).

Вправа «Тягнемось до сонечка» (Дитина зводить руки разом, піднімає над головою і починає тягнутися якомога вище).

Вправа «Напружили – розслабились» (Дитина виставляє дві руки і починає сильно стискати і розслабляти кулачки, поступово можна залучати усе тіло).

Суглобові вправи (У положенні стоячи дитина уявляє, що на кінчиках її пальців розташовані олівці або крейда, і починає ручкою виконувати характерні рухи).

Окорухові вправи

Застосовуються з метою розширення поля зору, поліпшення сприймання. Односпрямовані і різноспрямовані рухи очей і язика розвивають міжпівкульну взаємодію та підвищують енергетизацію організму. Вправи може виконувати педагог з дитиною, а потім й дитина з дитиною.

Вправа «Стежимо за предметом» 5-7 разів (На відстані витягнутої руки педагог показує дитині певний предмет (ручку, іграшку) і рухає ним вліво, вправо, вгору і вниз, а дитина стежить очима).

Вправа «Замок» (У положенні сидячи дитина стискає руки, утворюючи замок, і два великі пальці піднімає вгору. Дитина самостійно рухає руками і спостерігає за пальцями – вправо, вліво, вгору і вниз).

Вправа «Малюємо фігури» (педагог малює певну фігуру, а дитина повинна спостерігати за нею).

Активізація роботи другого (операціонального) функціонального блоку

Це вправи, які дозволяють розвивати соматогнозис, тактильний, зоровий та слуховий гнозис, пам'ять, просторові уявлення та мовлення.

Вправа «Впізнай аромат» (Дитині демонструються певні аромати, і вона їх вгадує).

Вправа «Чарівний мішечок» (Дитина має взяти певний предмет з мішечка і на дотик визначити, що це за предмет).

Вправа «Впізнай звук» (Дитина впізнає звук, який видає той чи той пристрій, предмет).

Вправа «Мелодія голосу» (На певний аудіопристрій записується висловлювання, діти слухають і розповідають, що почули).

Вправа «Знайди скарб» (Педагог готує слухову карту, за якою діти мають знайти певний скарб – вони слухають інструкцію та слідують вказівкам).

Малювання фігури по крапкам, домальовування деталей.

Вправа «Поза» (Дитина сідає із заплющеними очима і витягує руки вперед. Вчитель або інша дитина виконує певні дії з її руками – піднімає їх, плескає у долоні тощо. А дитина із заплющеними очима повинна відтворити цю програму дій).

«Малювання горизонтальної вісімки» (Мандала Юнга) використовується:

  • з діагностичною та корегуючою метою;

  • демонструє основний тип сприймання (модальність) людини і дозволяє припустити функціональну спеціалізацію півкуль.

Завдання: Попросіть дитину намалювати на аркуші паперу горизонтальну вісімку.

Та частина, яка є більшою за розміром – пріоритетна. Наприклад, якщо більшою є права частина – то краще розвинена ліва півкуля, і навпаки.

Застосування Мандали Юнга в корекційні роботі (для покращення стратегії сприйняття і обробки інформації дитиною)

Завдання: дитині пропонують малювати вісімки спочатку лівою рукою (вправо вгору), потім правою рукою (вліво вгору), потім двома руками одночасно в дзеркальному відображенні. Очі повинні слідувати за траєкторією руху руки.

Активізація роботи третього функціонального блоку

  • Всі завдання мають мати чіткі правила, алгоритм виконання та способи оцінювання.

  • На початку формувального навчання більшу частину цих зобов’язань має взяти на себе педагог, потім дитина самостійно може впоратися з цим.

  • Що молодша дитина, то більш докладною і чіткою повинна бути інструкція (а ймовірніше – наочна демонстрація), так само, як і обговорення всіх етапів роботи.

  • Важливо розуміти різницю між програмами «Роби як хочеш» і «Роби точно так»; «Кинь в стінку м'яч» і «Влуч м'ячем в червоне кружальце (мета!) на стіні».

Коли світ навколо дитини зрозумілий, і дитина розуміє, чого від неї чекають і що вона буде робити далі, тоді вона розвивається більш активно. Важливу роль у розвитку довільної регуляції дитини відіграють різноманітні ігри: народні фольклорні, лото, карти, класики, танці тощо.

Вправа «Повтори» (Вчитель показує руку, і дитина повторює рух за ним. Поступово серію рухів можна ускладнювати).

Вправа «Серія перехресних рухів» (Ліктем правої руки дитина доторкається до лівого коліна і навпаки, а потім сплескує в долоні і підстрибує).

Вправа «Глуха інструкція» (Дитині пропонується виконати певне завдання, але інструкція при цьому не надається. Дитина повинна самостійно, зрозуміти, як його виконати).

Вправа «Детектор помилок» (Вчитель навмисно припускається якихось помилок чи розповідає те, що не відповідає реальності, а дитина, почувши помилку, має плеснути в долоні).

Вправи «Нісенітниці» (Дитині пропонується малюнок із заздалегідь неправильним зображенням. Вчитель не говорить, що саме не правильно на малюнку, дитина має самостійно вказати це).

Вправа «Організація робочого місця» (Дітям даються конкретні інструкції, коли та як треба розташувати усе приладдя, яке знаходиться на столі/парті, перед виконанням певної вправи).


Щоб дізнатись більше про особливості нейропсихологічного підходу у розвитку дітей у початковій школі, долучайтесь до перегляду вебінара від спікерки «Всеосвіти» Вікторії Коваленко.

Нагадуємо, що кожний вебінар має програму підвищення кваліфікації, а також є можливість завантаження сертифіката з підвищення кваліфікації! 

Вебінар: https://vseosvita.ua/webinar/zastosuvanna-elementiv-nejropsihologicnoi-korekcii-rozvitku-ditej-v-osvitnomu-procesi-u-pocatkovij-skoli-209.html

Використання статей порталу «Всеосвіта» дозволяється за умови прямого, відкритого для пошукових систем гіперпосилання на ці статті у першому абзаці. Назва порталу «Всеосвіта» має згадуватися обов'язково. У разі невиконання цих вимог, питання автоматично передаватиметься до юридичного відділу.

Видавництво «Всеосвіта» є незалежним, офіційно зареєстрованим ЗМІ. Ми не підтримуємо жодну політичну партію. Головна мета – прозоре та різнобічне висвітлення усіх подій, що відбуваються у сфері освіти.

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.