Чому не варто хвалити учнів

Чи потрібно учням виставляти оцінки? Які фрази найкраще підходять для їхньої мотивації?

Чи доцільно учням виставляти оцінки? Чи потрібно їх постійно хвалити та як правильно це робити? Досвідом ділиться репетиторка з математики Вікторія Кос. Учителька пропонує концепцію установки на зростання – growth mindset.

Будь-який комплімент і похвала – це знак, що тебе оцінили

Я оцінюю не учня, а складність завдання, яке він вирішив.

Наприклад, кажу щось на кшталт: «Це було важке завдання», «Креативне рішення», «Видно, що ти старався», «Цього разу ти зробив це дійсно правильно». Я ніколи не використовую такі фрази: «Ти розумний, здібний до математики» і т. д.

Фрази-ярлики 

«Ти кмітливий, здібний до математики» – такі слова навішують на учнів ярлики. Вони розуміють це так, неначе їм таланить з народження і вони нічого не можуть змінити. Ця фраза може обернутись проти вчителя, якщо учень не зрозумів тему або часто помиляється. Бо якщо тема «не заходить», значить, не вистачає здібностей і на це ніяк не вплинути.

«Це була важка задача», «Креативне вирішення», «Видно, що ти старався», «Цього разу ти зробив це дійсно правильно» – ці слова не навішують ярликів. Якщо учень не вирішить наступну задачу, у нього не виникне думки про те, що він тепер не розумний. Скоріш за все він вирішуватиме складніші завдання, щоб почути: «Це завдання складніше за попереднє. Ти ростеш у математиці». Ідея, що «все можна розвивати, докладаючи зусиль» називається установкою на зростання.

Учні мають навчатись заради задоволення, а не заради похвали

Американці провели цікавий експеримент: дітям дали спробувати кефір. За випитий стакан одну групу дітей похвалили, другу – пригостили цукерками, третю – не показали жодну реакцію. Через тиждень лише третя група дітей позитивно відгукувалась про кефір. Скоріш за все вони подумали так: «Чому я випив кефір і нічого за нього не отримав? Навіщо я його п’ю? Мабуть тому, що він смачний».

Що можна використовувати замість традиційних похвал:

1. Акцентуйте увагу на складнощі завдання або правильній діяльності учня.

2. На першому уроці скажіть, що помилятися можна і потрібно: це ознака розвитку. З часом школярі перестануть боятися робити неправильні дії і починають вирішувати задачі самостійно.

3. «Неважливо, скільки ти знаєш зараз, головне – намагатися дізнатись більше» – одна із фраз, яку варто говорити учням.

4. Давайте задачі відповідно до здібностей дітей. Вони будуть не надто прості і складні. Від учня потрібні зусилля, щоб їх вирішити, але він зможе це зробити.

5. Пояснюйте взаємозв’язок предметів з іншими предметами. Коли учні розуміють логіку математики, її сенс, у них загорається вогник в очах.


Вас також зацікавлять мотиваційні браслетики, розроблені командою «Всеосвіти». Вони доступні для завантаження українською мовою: https://vseosvita.ua/library/nabir-motivacijnih-brasletikiv-58855.html та англійською: https://vseosvita.ua/library/nabir-motivacijnih-brasletikiv-anglijskou-movou-60071.html.

#похвала #оцінка #урок #мотиваційні_браслетики #розробка

Джерело: Мел.fm 

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.