Всеосвіта

Головне меню порталу

Головне меню порталу

Сьогодні о 18:00
Вебінар:
«
Творчі методики як сучасний інструмент вихователя: розвиваємо soft skills дітей дошкільного віку засобами конструювання
»
Взяти участь Всі події
22 лютого 2022 о 12:14

Чек-лист для онлайн-уроків. Як проводити віртуальні уроки без стресу?

Алгоритм дій, який допоможе зорієнтуватися під час розробки та проведення дистанційних уроків.

Дистанційне навчання й потреба переносити уроки у віртуальний простір стали черговим викликом для освітян. Не всім вдається швидко опанувати нові технології. Проте онлайн-формат виявився потужним стимулом для розвитку і професійного зростання кожного вчителя. Адже завдяки сервісам та платформам для віддаленого навчання можна досягти успіхів у репетиторстві, шукати і знаходити учнів з різних куточків світу.

А от презентувати власні викладацькі методи, досягнення й напрацювання можна завдяки надійному репетиторському сервісу. Саме таким сервісом є BUKI – компанія, що завоювала довіру мільйонів учнів та батьків не лише в Україні, а й у найрізноманітніших країнах світу. Тож на сайті легко знаходити нових учнів та розвивати педагогічний імідж.

Пропонуємо алгоритм дій, який допоможе зорієнтуватися під час розробки та проведення дистанційних уроків.

Підготовка робочого простору і перевірка технічної готовності до уроку

Приблизно за 10-15 хвилин до початку уроку маєте почати готуватися: належним чином обладнати робочий стіл і приміщення, підготувати всі необхідні навчальні матеріали, налаштувати програми та переглянути план-конспект уроку. Розглянемо обов’язкові дії покроково:

  • Усі пристрої заряджені та підключені до джерела електроенергії;

  • Наявність стабільного інтернет-з’єднання;

  • Забезпечена тиха робоча атмосфера з нейтральним фоном;

  • Перевірений робочий стан мікрофона, камери та навушників;

  • Потрібні вкладки відкриті;

  • Необхідні програми та сервіси відкриті та налаштовані до роботи;

  • Усі зайві програми, сайти та вкладки закриті або зупинені.

Готовність учнів до уроку

  • Перевірена та підтверджена присутність школярів на уроці.

  • Учні перевірили якість свого підключення до уроку: наявність та чистоту звуку, зображення, досконалість роботи інших сервісів.

  • Усі присутні на уроці мають потрібні матеріали та посилання (у випадку, коли учням потрібно підготувати щось до заняття).

Організаційний етап проведення уроку

Пам’ятайте, що ваш час має бути чітко регламентований. Тому розплануйте заняття похвилинно, розподіливши час для всіх аспектів уроку, щоб встигнути виконати заплановані завдання. Враховуйте додаткові 5-7 хвилин на виконання учнями індивідуальних завдань та можливі учнівські запитання.

Підготуйте «план Б» на випадок форс-мажорних обставин, тобто систему завдань у разі відсутності або низької якості інтернет-зв’язку, порушення роботи однієї з програм. Отож ваш чек-лист на цьому етапі:

  • Підготувати та надіслати пакет навчальних матеріалів для учнів, що з якихось причин не можуть долучитися до онлайн-уроку;

  • Ознайомити учнів з темою та планом уроку;

  • Налаштування учнів на підключення до тих чи інших програм (за необхідності). Значно ефективніше буде попередити дітей заздалегідь перед уроком, надіслати їм перелік потрібних програм та готові посилання. А безпосередньо під час уроку нагадати про необхідність роботи з певними платформами й дати короткий інструктаж;

  • Підготовлений план-конспект уроку, система завдань, теоретичного матеріалу;

  • Підготовлені посилання на онлайн-тести, відеоуроки, інтерактивні завдання, домашні завдання;

  • Перевірка домашньої роботи або коротке бліц-опитування для пригадування попереднього матеріалу;

  • Теоретична частина, що включає пояснення нової теми, відповіді на учнівські запитання, надання необхідних ілюстративних матеріалів у вигляді схем, таблиць, зображень, фото, відео- чи аудіофрагментів та можливу роботу учнів з цими матеріалами;

  • Практична частина уроку, яка охоплює виконання школярами ряду вправ та практичних завдань, у тому числі роботу в програмах, самостійну працю та працю у групах;

  • Вичерпне пояснення стосовно виконання завдань та отримання зворотного зв’язку від учнів щодо розуміння ними правил до кожного виду діяльності;

  • Інструктаж щодо виконання домашнього завдання та надання учасникам заняття потрібної літератури і покликань для самостійної роботи вдома;

  • Визначення способу та строку надсилання виконаних домашніх завдань учителю;

  • Надсилання школярам запису уроку або окремих теоретичних матеріалів з уроку відразу після заняття;

  • Прагнення регулярно отримувати фідбек від учнів та батьків стосовно якості та ефективності уроків, проведення відповідного опитування.

Методичний аналіз онлайн-уроку

Концепцію дистанційних занять слід визначати, виходячи з певних особливостей: обмеженого часу у порівнянні зі звичайним традиційним уроком, швидкої втомлюваності учнів під час роботи з ґаджетами, необхідності швидко перемикати увагу школярів, потреби у справді мотиваційних і нетипових формах роботи, хорошій обізнаності вчителя з функціональними можливостями різних сервісів.

Тож оцініть відповідність своїх онлайн-уроків наступним критеріям.

  • Визначена форма, тип, тема і мета уроку.

  • Підібрані технології та прийоми, відповідні для дистанційної форми навчання.

  • Навчальний матеріал чітко структурований, поданий логічно й послідовно.

  • Підібрані лаконічні та влучні ілюстративні матеріали.

  • Організований синхронний контроль знань та перевірка домашнього завдання.

  • Усі учні максимально залучені до роботи за допомогою групових завдань, диференційованого підходу та наявності персональних завдань для окремих учнів, проведення колективних дискусій або ж опитувань;

  • Визначення та підтримування навчальної мотивації на початку та протягом онлайн-уроку;

  • Елементи традиційного уроку вдало поєднуються із застосуванням новітніх інформаційних технологій. Намагайтеся використовувати інтерактивні онлайн-дошки, програми для конструювання тестів, вікторин, фронтальних опитувань, програми-симулятори дослідів, сервіси з інтерактивними пояснювальними матеріалами, платформи для генерування нестандартних цікавих задач та логічних загадок;

  • Практична частина охоплює 2-3 короткотривалі, невеликі за обсягом та нескладні завдання і 1-2 об’ємні, складніші завдання; чергування усних та письмових вправ; виконання завдань в зошитах та на спеціально підготовлених навчальних платформах.

  • Рекомендовані типи завдань для онлайн-уроку: тести, вікторини, онлайн квести, групові проєкти, колективні обговорення проблемних питань, бліц-опитування, завдання на встановлення відповідностей, заповнення пропусків, продовження думки, творчі доповнення, міні-діалоги, міні-диктанти, міні-есе, доповнення задач відповідними формулами та елементами ходу розв’язання, знаходження зайвого компонента, аналіз зображень, таблиць, діаграм, створення тез, моделювання певних процесів за допомогою програм, розгадування головоломок, кросвордів тощо.

  • Формати-стимули до активної участі школярів у роботі: інтелектуальні змагання чи змагання на швидкість, командні ігри, умовні рівні, очки, призи, бонуси, ігри-квести, ігри-лабіринти з цікавими несподіванками, дебати.

  • Умови для розвитку навичок комунікації, самостійної та групової роботи.

  • Наявність рефлексії на всіх етапах уроку.

Охорона здоров’я учнів під час дистанційних занять

  • Визначена тривалість уроку, виходячи з вікової категорії учнів. Нагадаємо, що, згідно з рекомендаціями МОЗ, для 1-х класів ця тривалість становить 10 хв, для 2-4-х класів – 15 хв, для 5-7-х класів – 20 хв., для 8-9-х класів – 20-25 хв., для 10-11-х класів – 30-35 хв.

  • Враховані вікові та психологічні особливості класу в процесі підбору та визначення тривалості практичних завдань.

  • Після проходження половини уроку або ж в кінці уроку передбачені перерви у вигляді фізичних вправ, гімнастики для очей, ігрових руханок тощо, згідно з санітарними нормами роботи за комп’ютером різних вікових категорій. 

Запропонований чек-лист стане корисним як під час планування роботи з класом, так і проведення додаткових занять. Онлайн-навчання – перспективна ніша для розвитку власної справи. А вигідним майданчиком для формування свого викладацького бренду і стабільного потоку учнів можна справедливо назвати BUKI. Адже щодня сайт відвідує близько 15000 потенційних клієнтів.

Вас також може зацікавити такий матеріал: Десять золотих правил хорошого репетитора