7 способів розвивати концентрацію у дітей

Діти непосидючі, не хочуть слухати, граються в телефон – найчастіше вчителі говорять саме про ці проблеми в навчанні. Та як їх подолати?

Гаджети нині сприймають, як джерело всіх негараздів дітей. Проте проблема не в самих гаджетах, а у вмінні користуватися ними. Відбирати в дітей телефони — все одно що вимикати електрику і пропонувати посидіти при каганці: дивно боротися з сучасним світом. Але ми можемо багато чого зробити, щоб допомогти дитині усвідомлювати, що з нею відбувається, бачити, коли вона «залипає», де знаходяться її особисті діри уваги, ну і оптимізувати процес навчання.

  • Приберіть зайві подразники

Якщо у людини проблема зі сприйняттям інформації, потрібно озирнутися навколо. Можливо, саме приміщення винне в тому, що дитина не має сили дослухати казку. Психологи з Університету Карнегі-Меллона з'ясували, що діти в яскравих, обвішаних плакатами класах гірше засвоюють зміст уроку. Однак варто зняти зайві веселі картинки зі стін — і у дітей магічним чином зростає здатність зберігати концентрацію.

  • Додайте сенсорику й рух

Якщо дитина випадає під час пояснень, згадайте про сенсорну інтеграцію. Дітям потрібно багато різних, в тому числі й тактильних стимулів, щоб налаштувати мозок. Дозволити під час заняття м'яти в долоньці м'ячик-антистрес може їм дуже допомогти вас почути.

Деяким буває важко тримати в фокусі інформацію, оскільки всі зусилля йдуть на те, щоб зберегти нерухоме положення і сидіти в незручній позі. Якщо у такої дитини з'явиться можливість заритися в подушки, придавити себе рюкзаком або прилягти, його увагу до ваших слів буде вище. Хороший спосіб — робити перерви на зарядку. Дослідження показали, що 15 хвилин вправ в класі серйозно покращують результати когнітивних тестів, проведених в той же день.

  • Не читайте лекцій, а просіть дитину включитися в діалог

Було б неправильно звертати увагу тільки на зовнішні поглиначі уваги, тихенько лаяти їх і нічого не робити з власною манерою вести розмову. Сьогодні у нас є сто тисяч способів стати цікавими. Класні педагогічні технології, ігри, сторітеллінг — все це може працювати на дітей. Даремно багато хто недооцінює силу живої спрямованої на дитину мови, особливо якщо вона містить цікаве питання.

Експерименти, присвячені здібності учнів фокусуватися, не могли не виявити зв'язку між увагою й активним навчанням. Суть така: якщо ви показуєте картинки, весь час ставите питання і навіть очікуєте відповідей, як би невимушено розмовляючи, то втрати уваги будуть менше, ніж під час стандартної лекції.

Батькам це теж корисно мати на увазі. Коли ми заходимо на друге коло з промовою про користь учення, є велика ймовірність, що все це летить повз ціль. Набагато ефективніше було б поговорити з дитиною про його цілі та інтереси чи про те, що йому заважає або допомагає вчитися.

  • Не забувайте про майндфулнес

Те, що на Заході давно стало мейнстрімом, а у нас до сих пір приймають не всюди, — шкільні практики уважності. Є сотні наукових доказів, що прості вправи, які допомагають дітям відчути своє дихання і положення в просторі, візуалізувати певний образ, впливають на них позитивно. Наприклад, підвищують здібності до концентрації та саморегуляції, знижують проблемну поведінку і тривожність і навіть роблять дітей щасливішими.

  • Подавайте інформацію через різні канали

Буває, що дорослий не може добитися розуміння, тому що звертається не до того каналу сприйняття дитини. Він, наприклад, аудіал, а ви чекаєте, що він зануриться у світ химерних тонів зеленуватої пастелі. Навчаючи людини концентруватися на предметі, підключайте візуальні, аудіальні та, може навіть, кінетичні стимули.

  • Дозвольте йому грати

Гра життєво важлива для розвитку людини, навіть якщо татові здається, що дошкільна арифметика корисніше. Дослідники, які займаються вивченням гри, з кожним роком знаходять все більше доказів її гарного впливу на мозок. З суто практичної точки зору – діти, що не награлися, намагаються грати під час навчання.

  • Читайте вголос

Свіже американське дослідження пропонує нам варіант, про який знала ще ваша бабуся, — читання книжки. Регулярне читання вголос допомагає дошкільнятам з емоційною регуляцією, навичками самоконтролю і уваги. Заспокійливий ефект був виявлений при дослідженні дошкільників, але, ймовірно, він працює для всіх — навіть для тривожних батьків.


Джерело: mel.fm

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації (лист МОН № 4/2181-19 від 30.09.2019 р.).

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.