+ Додати матерiал
і отримати
безкоштовне
свідоцтво
! В а ж л и в о

5 особливостей покоління Z або центеніалів

Діти, народжені після 2000 року, за кілька років займуть 40% робочих місць. А поки більшість з них вчиться у школі. Які вони? Як шукати до них підходи?

Покоління Z народилися у світі, сповненим можливостями. Для них це даність та їм не треба нічого виборювати. Вони дивляться на світ більш реалістично та навіть прагматично. Вони живуть у фіджитал-світі (Phygital, physical & digital) – без кордонів між реальністю та віртуальністю. Вони можуть ходити в кафе чи замовляти їжу до себе. Можуть купувати одяг в реальному магазині чи замовляти в інтернеті, при чому навіть не у своїй країні. Вони одночасно вчать уроки, пишуть повідомлення кільком друзям та спілкуються з батьками. Для них це все легко. Ба більше, вони вважають, що так і має бути.

Дорослі нерідко сварять цих дітей за надмірне «зависання» в мережі, за розсіяність уваги (як їм здається). Проте чи правильно це? Чи може нам варто придивитися до покоління Z, спробувати їх зрозуміти? Ми окреслили 5 основних властивостей підлітків, народжених у нульових роках та додали деякі відповідні поради дорослим.

  • Соцмережево-месенджерне спілкування та його коректність

Позаяк у них слабо розвинуті навички реального спілкування, важливо бути також з ними у віртуальному контакті. Проте й тут є свої правила.

Будьте на зв’язку. Діти нульових не дуже полюбляють телефонні дзвінки, тому привчіть себе до спілкування в месенджерах. Проте тут варто бути обережними: якщо вам незручно відповідати або нема часу – не відповідайте. В іншому випадку діти можуть сприйняти як даність вашу постійну доступність.

Не нав’язуйтесь. Не треба додаватися в друзі до своїх учнів першими. Особисті профілі дітей на те й особисті – вони там хочуть бути не школярами або чиїмись дітьми. Вони хочуть бути собою. Тому все, що відбувається на їхніх сторінках в мережі не має відображуватися на їхньому шкільному житті.

Досить поставити лайк. Не треба коментувати кожний допис чи фотографію ваших учнів. Здебільшого це їх дратує.

  • Тільки те, що треба

Діти, народжені в нульових, формуються в соцмережах, хочемо ми того чи ні. Все, що вони бачать та викладають в інтернет – коротке. В Twitter діти висловлюються в межах 250 символів. Stories у соцмережах триває 8-14 секунд і самознищується через добу. Ці діти звикли викладати інформацію стисло. Через це вчителі інколи не можуть отримати від учнів розгорнуту відповідь. Та в цьому немає нічого страшного – діти звикли викладати суть, навіщо їм лити воду.

Крім того, сьогоднішні школярі доволі цілеспрямовані. Вони можуть знайти в інтернеті все, що їм треба – інформацію про працевлаштування, про необхідні знання в майбутньому. Тому не варто перевантажувати дітей непотрібними знаннями. А тим паче, намагатися їх переконати, що в майбутньому всі ці знання їм знадобляться.

Нам вже час звикнути, що часи змінилися. Багато знань, що були необхідними в нашому житті вже зовсім не актуальні. Найпростіший приклад – аналоговий годинник. Раніше знання циферблата було необхідним в житті, тому в школі ми це вивчали ретельно. Нині ж аналогові годинники зустрічаються рідко. То ж навіщо дітям заучувати, як їм користуватися? І це зовсім не означає, що діти стають менш розумними. Просто змінюються часи та змінюється набір навичок, необхідних в житті.

  • Синдром утраченої можливості

«Зети» хочуть бути в курсі всього, що відбувається навколо. Вони споживають гігабайти інформації щодня. Тому для них дуже важливо постійно перемикатися між завданнями. Їм може бути важко виконувати якусь роботу довго.

Важливо пояснювати, навіщо їм треба те, що їм кажуть робити.

Це раніше учні могли робити щось, бо так сказав вчитель. Сьогоднішні діти більше знають про світ, отримують більше інформації. Вони не робитимуть те, в чому, на їх погляд, немає сенсу. Це буде для них втратою часу.

  • Повага всіх до всіх

Покоління Z не бачить різниці між людьми. Всі навколо рівні та заслуговують на повагу. Для дітей зараз не так важливо де ти працюєш, як живеш, кого любиш. А тим паче їм неважливі колір шкіри, вага, вік чи стать. Вони значно вільніші за нас та значно толерантніші.

З таким поглядом на світ вони чекають від дорослих такого ж ставлення. Вони потребують поваги. Не треба применшувати значущість їхніх інтересів, а тим паче соромити їх за це. Якщо замість Панаса Мирного вони читають Донну Тартт, замість опери слухають реп, а замість Ван Гога фанатіють від Бенксі, це не означає, що вони гірші. Вони просто інші.

  • Ґаджети (не) зло

Сучасні діти вміють користуватися ґаджетами набагато вправніше, ніж старші. А ще вони можуть дуже швидко перемикати увагу. Батьками чи вчителям може здатися, що дитина незконцентрована через постійне зависання в телефоні. Направду ж, діти встигають усе.

Життя сучасних дітей здебільшого знаходиться в ґаджеті. Тому не треба їх цього позбавляти. Краще придумайте, як використати ґаджет на ваших заняттях – це буде набагато ефективніше. До того ж, це збільшить їхню довіру до вас.

Читайте також: ТОП-5 порад учителям для управління класом

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
Підвищення кваліфікації: як створити дієвий механізм
Підвищення кваліфікації: як створити дієвий механізм
Підвищення кваліфікації: вчителі самі вирішуватимуть, де навчатись
Підвищення кваліфікації: вчителі самі вирішуватимуть, де навчатись