5 навчальних стратегій, щоб змусити учнів говорити

Не лише галасливі, а й мовчазні учні на уроці - це труднощі для вчителя.

Вчителі іноді обговорюють, що є гіршим: коли учні надто галасливі і їх неможливо заспокоїти, чи коли діти навпаки постійно мовчать, навіть тоді, коли потрібно говорити. З точки зору стратегій викладання, гіперактивний клас важче контролювати та проводити там урок. Однак таких дітей легше націлити на спілкування та обговорення в класі. Спокійний клас, в свою чергу, це навпаки дуже сприятливе середовище для проведення уроку. Але коли розповідь вчителя закінчується, і він шукає в очах дітей іскру та цікавість – навколо стоїть мертва тиша. В чому проблема того, що учні мовчать? Та чому класи так різняться?

  • Учні можуть бути тихими за своєю природою;
  • Діти можуть не мати друзів у класі. В оточенні товаришів вони відчувають себе більш затишно та впевнено. Відповідно, коли поруч немає однодумців, вони відчувають себе невпевнено та бояться висловити свою думку;
  • конкретний курс може бути просто не для них. Якщо учень погано обізнаний в предметі, то і питань в нього до уроку немає;
  • учні можуть боятися, що всі навколо набагато розумніші, і тому мовчать, щоб не сказати «дурницю».

Якщо ваша клас – це група дітей інтровертів, не варто піддаватися природному інстинкту і заповнювати мовчанку власними виступами, треба намагатися розговорити їх. Так вони будуть змушені думати в процесі уроку і краще запам’ятають матеріал уроку.  

Сьюзан Каїн, яка зачепила тему про учнів-інтровертів у своїй книзі «Тиша: сила інтровертів у світі, що не перестає говорити», пише, що тихі учні в класі мають велике значення, і що не слід розуміти їхнє часте мовчання як ваду. Адже не потрібно намагатися перетворити тихеньких учнів у тих, ком вони не є, але необхідно надати їм можливість почуватися більш затишно серед інших людей, адже це знадобиться їм в майбутньому.

Щоб розговорити учнів на уроці, іноді просто необхідна наочна структура для спілкування. Ось її приклад:

1. Робота в невеликих групах

 Дайте дітям завдання написати відповідь на запитання. Розподіліть їх по парах, щоб вони змогли поділитися своїми відповідями один з одним. Працюючи таким чином, діти не зможуть змовчати, адже робота в парі вимагає співпраці обох учасників. Коли один учень вислухає іншого, він повинен підсумувати його розповідь, а потім попросіть їх озвучити думки своїх напарників (а не їхні власні).

Також можна розподілити учнів по маленьких групах, що теж значно зменшить тиск та страх до обговорення.

2. Коротка думка про тему уроку

  Студенти часто мовчать, бо знають, що знайдеться хтось більш охочий зробити це. Але вам не потрібно обмежуватися добровільною відповіддю. Навпаки, обійдіть всю аудиторію і попросіть учнів просто швидко поділитися однією своєю думкою про тему уроку.

3. Обговорення без участі вчителя

Обговорення семінару. Це більш формалізований тип обговорень, який керується школярами. Коротко кажучи, ви просите студентів підготувати питання та тему для обговорення заздалегідь, а потім сісти разом у дискусію та обговорити. Вчитель після цього має якнайменш втручатися процес, просто контролюючи, щоб дискусія не перетворилася в балаган.

4.  Триваліше очікування відповіді

Вчителі - особливо нові - почувають себе незручно, коли учні мовчать, і тому часто дозволяють відповісти першому ж учню, що підняв руку.  Але іноді їм просто потрібно трохи більше часу для того, щоб подумати або наважитись відповісти. Тож зачекайте на відповідь принаймні 10 секунд, перш ніж порушити тишу. Ви побачите більше рук у повітрі!

5. Плутанина

Рутина - це ворог уважності та стимулювання інтересів. Підштовхуйте іноді учнів зніматися з місця, пересувати столи чи міняти обстановку в класі в процесі уроку. Плутанина часто призводить до виникнення цікавості з боку дітей, питань і розмов.

Інформація взята на сайті Teach Hub: http://www.teachhub.com/

Використання статей порталу «Всеосвіта» дозволяється за умови прямого, відкритого для пошукових систем гіперпосилання на ці статті у першому абзаці. Назва порталу «Всеосвіта» має згадуватися обов'язково. У разі невиконання цих вимог, питання автоматично передаватиметься до юридичного відділу.

Видавництво «Всеосвіта» є незалежним, офіційно зареєстрованим ЗМІ. Ми не підтримуємо жодну політичну партію. Головна мета – прозоре та різнобічне висвітлення усіх подій, що відбуваються у сфері освіти.

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.