Звертання. Вставні слова. Однорідні члени речення.

Опис документу:
Конспект уроку допоможе краще пригадати та узагальнити знання про звертання, вставні слова та однорідні члени речення. Учні пригадають як потрібно правильно використувати ті чи інші способи мовлення..

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Звертання, вставні слова, однорідні члени речення. Тренувальні вправи

Мета: узагальнити і систематизувати знання учнів про звертання, вставні слова, словосполучення і речення; розвивати зв’язне мовлення; виховувати повагу і пошану до рідної мови

Тип уроку: урок узагальнення знань (урок формування практичних умінь і навичок)

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань

Покажіть свої долоньки. Візьміть уважність, наполегливість, творчість і покладіть на одну долоньку. На іншу я подарую терпіння і любов. А тепер обміняймося подарунками – торкнемося долоньками.

1. Перевірка домашнього завдання

2. Клоуз-тест

Слово або сполучення слів, що називає особу або предмет, до якого звертаються з мовленням, має назву...

— Звертання виражаються...

— За будовою звертання бувають...

— Звертання в реченні може стояти...

— Членами речення звертання, вставні слова...

- На які групи поділяються вставні слова і сполучення слів?

— На письмі вставні слова і словосполучення виділяють...

— Однорідними членами можуть бути...

— Узагальнювальне слово при однорідних членах речення виступає у реченні...

ІІ. Повідомлення теми, мети

ІІІ. Сприйняття матеріалу

1.Творча робота.

Накресліть схему речень

1.У букеті були айстри, чорнобривці, флокси.
2. Перед самою хатою росли червоні, рожеві, білі маки.
3. На клумбах пишно цвіли червоні канни і герані, бузкові іриси і жовті гвоздики.
4. Порозцвітали гарно квіти: нагідочки, красолі і мачок.

2. Пояснювальний диктант.

Укажіть поширені й непоширені звертання.

Скільки є в нас, любі друзі, для звертання ніжних слів! Це ти, моя зоряна батьківська хато, зринаєш сьогодні вві сні. (Д. Білоус) Живи, колиско наша, хато, збирай матусині пісні! (М. Дмитренко) Ой чого ти, дубе, на яр похилився? Ой чого, козаче, не спиш, зажурився? (С. Черкасенко)

3. Робота біля дошки

Запишіть, поясніть уживання розділових знаків. Підкресліть вставні слова.

Задача, на мою думку, розв’язана правильно. На мою думку мати не звернула уваги. Кажуть, як лежить сніг на полі, то буде хліб у коморі. (Нар. творч.) Учителі кажуть Дмитрику, що в нього хист до точних наук.

4. Попереджувальне тестування-взаємоперевірка.

1.Знайдіть речення, у якому звертання стоїть на початку.

А) Всю кров тобі Вітчизно завжди готові ми віддати.

Б) Ой Дніпре мій Дніпре широкий та дужий.

В) Ми зберегли тебе вкраїнська мово, щоб лютий ворог не поранив.

Г) Добридень тату мій і далі неосяжні прийміть любов мою й тепло пісень моїх.

2.Визначити речення з поширеним звертанням

А) До тебе Україно наша бездольна мати струна моя перша озветься.

Б) Чую земле твоє дихання, розумію твій тихий сум.

В) Земле Тобі я на рану не висиплю солі.

Г) Моя Україно як я тебе любив, твої луги, твої степи розлогі.

3.Указати на речення, ускладнене риторичним звертанням.

А) Шевченку Відгук дум своїх чи чуєш ти у нашім співі?

Б) Сійся-родися, колосом розвивайся, засівайся щастям ниво молода!

В) Виростеш ти сину, вирушиш в дорогу, виростуть з тобою приспані тривоги.

Г) Мій давній друже Мушу я з тобою розлучитись надовго.

4.Визначити речення, у якому немає звертань. (Розділові знаки вилучені). Завдання із вибором двох правильних відповідей.

А) Благословенні ви, сліди, не змиті вічності дощами, мандрівника Сковороди.

Б) Чи чули ви, як в дзвоні молотка співає сталь, вітаючи людину.

В) Не забувайте незабутнє, воно вже інеєм взялось.

Г) Слався, Рідна Україно, наша земле золота.

Д) Мій Боже милий що за вічная земля.

5.Вибрати рядки, у яких сформовано правильну відповідь. Завдання із вибором кількох правильних відповідей.

А) Якщо звертання стоїть на початку речення і вимовляється з підвищеною інтонацією, то після нього ставиться кома.

Б) Вигуки о, ой, що стоять перед звертанням як підсилювальні частки, відокремлюються разом із звертанням.

В) Звертання виражаються іменником у кличному відмінку або в називному у значенні кличного.

Г) Звертання виступають підметами.

Д) Звертання за будовою можуть бути поширені і непоширені.

Радується земля моя. Радується рідний народ. Сонце твоєї свободи цілому світу сія!

Відповідь:1. Б. 2. Г. 3. Б. 4. Б, В; Д. 5. Б, В, Д.

ІV. Підсумок уроку

V. Домашнє завдання

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
4
міс.
0
1
дн.
0
0
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!