! В а ж л и в о
Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!

"Звертання, розділові знаки та пунктуація при звертанні"(конспект уроку з української мови вчителя Цюх Оксани Андріївни)

Опис документу:
Конспект уроку містить теоретичний матеріал по темі "Звертання",роботу з підручником, вправи, індивідуальні завдання.Наявні всі види диктанті:перевірочні, орфографічні, вибірково-розподільні.Наявні творчі завдання, спрямовані на розвиток усного та писемного мовлення.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

«Звертання.

Розділові знаки при звертанні»

Тема: Звертання. Розділові знаки при звертанні.

Мета: поглибити знання учнів про звертання,

Повторити засвоєні відомості про звертання

Формувати вміння знаходити звертання в реченнях і правильно вживати їх у мовленні,

Розвивати усне і писемне мовлення, емоції,

Виховувати почуття людяності.

Тип уроку: осмислення знань, формування умінь і навичок

Обладнання: роздатковий матеріал, підручник

Хід уроку

  1. Організаційний момент

Вч,: Діти, тема нашого уроку «Звертання, вживання його в мовленні та пунктуація при звертанні».

  1. Оголошення теми і мети уроку.

Вч.: Перш ніж перейти до теми нашого уроку, я пропоную прочитати вірш ( проектується на дошку).

Україно моя, моя люба Вкраїно,

Чим я втішу тебе, чим тебе заспокою?

Чи про те розкажу, як тебе я люблю,

А чи піснею горе твоє я присплю,

Чи слізьми розіллюсь, мов сирітська дитина,-

Чим тебе заспокою?

Скажи, моя люба країно, Вкраїно моя!

  • До кого адресовано вірш?

  • До кого адресовано звертання?

У п’ятому класі ви ознайомлювалися із звертанням як синтаксичним явищем, набули навичок уживати розділові знаки при звертанні.

1. Що ж називається звертанням?

2.Які ж розділові знаки ставляться при звертанні?

3. Робота в групах ( дослідження)

Пропоную записати речення:

  1. Україно моя, мені в світі нічого не треба,

Тільки б голос твій чути і ніжність твою берегти.

(А. Малишко)

2. Земле!..Тобі я на рану не висиплю солі,

Я окроплю твою рану цілющим зерном.

( Б.Олійник)

На початку речення звертання може виділятися і комами, і знаком оклику. Тоді наступне слово пишеться з великої літери. Яка ж інтонація при звертаннях? (підвищення тону і протяжно).

  1. Розвивайся й далі, мово наша рідна, і про нас нащадкам вістку донеси.

( О. Підсуха)

  1. Як я люблю тебе, мій рідний краю!

( І. Франко)

4. Як вимовляється звертання?

(З ледь помітною паузою і без особливого виділення голосу)

  1. Вивчення нового матеріалу

Отже, ми з вами розглянули приклади, як правильно читати речення із звертанням. Наступна інформація про звертання буде для вас цікава, але перш, ніж ви її одержите, ви повинні виконати завдання.

Ви одержали текст, перекладений іноземцем українською мовою. Виправте, де допущені помилки.

«З його слова виходило: злидні - це щось на взірцями жахливої чорної квочка з хижими очі, закарлюченим дзьоб і широчезними майже неосяжними крила. Під крил вона вигріває своїх страхітливих курча»

  • В чому полягає причина помилок іноземця? Чого він не знав? (відмінків)

На відміну від російської мови в українській існує так званий КЛИЧНИЙ відмінок. Саме він уживається при звертанні і називає особу, до якої звертаються. Чи можете навести приклади?

Форму кличного відмінка мають ті слова, які називають осіб: офіційні назви, назви людей за родинними стосунками (тату, мамо), професією і т.д. Це ВЛАСНЕ звертання (розраховані на відповідь того, до кого звертаємося).

Риторичні звертання не розраховані на відповідь, бо в ролі об’єкта виступають назви явищ природи, імена історичних осіб, абстрактних та конкретних понять з метою одухотворення їх.

Пропоную записати речення.

Ой зозуле, зозуленько, нащо ти кувала:

О земле рідна, що без тебе я? – як підсилювальні частки.

  1. Закріплення вивченого матеріалу

    1. Робота з підручником (ст.. 176, п. 40)

Завдання групам: кожна група складає і дає запитання однокласникам(по 2).

    1. Вправа 2(усно)

    2. Завдання по групах

1 група - самодиктант, продиктуйте самі собі і в зошиті запишіть уривки з пісень, в яких є звертання(5)

2 група - записати речення з власне звертаннями.

3 група - записати речення з риторичними звертаннями.

4. «Як ми говоримо?»

Етикет - ( з фр. «ярлик»)- в сучасній українській мові означає «усталені норми поведінки», правила ввічливості в якому-небудь товаристві.

Звертаємося до:

Дівчини - панно

Жінки - пані, добродійко

Однокласники – друзі

До незнайомого чоловіка - пане, добродію

Гарна наша мова. Але чи завжди ми так говоримо? Великого поширення у нашій мові набув сленг, отож, пропоную завдання: до слів молодіжного сленгу записати відповідники нормативної лексики.

Хавати (їсти)

Прикол (жарт)

Класно(гарно)

Чувачка( дівчина)

Училка (вчителька)

Братва (друзі)

  1. Робота в групах

1 гр.: записати два речення зі звертаннями сленгових слів(дівчина, друзі).

2 гр.: два речення нормативною лексикою

3 гр.: зробити висновки

Запитання: який характер носять сленгові слова і нормативні?

(Сленг-вульгарність, нормативні - мелодійність, доброта, піднесений настрій, мелодійність, краса)

Вч.: Наша мова - це краса спілкування. Наприклад, до дівчини на Україні звертаються «зіронько», «серденько».

5.Завдання «Знайди свою пелюстку» ( словничок наймелодійніших слів).

Дібрати слова - звертання на літеру Г, Д, М.

(протягом хвилини)

Вч.: Давайте з ясуємо, чи буває звертання членом речення. Запишемо: вітре буйний, ти з морем говориш.

  • Розібрати речення за членами

  • Зробити висновок

( висновок: звертання членом речення не буває)

  1. Підсумок уроку

.

Незакінчене речення:

  • Звертання - це слово або словосполучення в реченні, що називає особу, предмет, до якого…

  • Звертання, яке виражається одним словом…

  • Звертання ніколи не буває…

  • Звертання, виражене групою слів…

  • Звертання може стояти в реченні…

  • За стилістичними функціями звертання є…(власне звертання і риторичні)

  • На уроці в нас було…

  1. Завдання додому

Написати лист з майбутнього, використовуючи звертання.

  1. Творче завдання

Передати телефонну розмову (або скласти діалог, або скласти рекламу).

Теми: телефонуючи зі школи, просите дозволу піти на дискотеку з друзями.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Методична діяльність в умовах децентралізації освіти в Україні»
Вікторія Вікторівна Сидоренко
36 годин
590 грн
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації (лист МОН № 4/2181-19 від 30.09.2019 р.).

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Підвищення кваліфікації: як створити дієвий механізм
Підвищення кваліфікації: як створити дієвий механізм
Підвищення кваліфікації: вчителі самі вирішуватимуть, де навчатись
Підвищення кваліфікації: вчителі самі вирішуватимуть, де навчатись