ЗВЕРТАННЯ. РОЛЬ ЗВЕРТАНЬ У РЕЧЕННІ (ПРАКТИЧНО). РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ ПРИ ЗВЕРТАННІ.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

ЗВЕРТАННЯ. РОЛЬ ЗВЕРТАНЬ У РЕЧЕННІ (ПРАКТИЧНО). РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ ПРИ ЗВЕРТАННІ.

Культура мовлення. Правильне інтонування речень зі звертаннями. Читання мовчки текстів різних стилів.

Урок у 5 класі

Мета: поглибити знання учнів про звертання; навчити визначати звертання в реченні; удосконалювати пунктуаційні навички, зокрема розстановки розділових знаків у реченнях зі звертаннями; удосконалювати вміння інтонувати речення зі звертаннями; розвивати навички читання текстів, уміння учнів працювати колективно та самостійно; виховувати в п’ятикласників інтерес до української мови, традицій українського народу.

Міжпредметні зв'язки: українська мова, українська література, українознавство. 

Тип уроку: урок закріплення навчального матеріалу.

Епіграф уроку:

Мати Україно!

Перше наше слово з нами повсякчас.

Мати Україно, ти одна у нас!

Ниви і діброви, і садів окрас —

Рідна мати Батьківщино,

Ти ж одна у нас!

М. Сингаївський

Перебіг уроку

Мотивація пізнавальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.

Актуалізація опорних знань, умінь і навичок.

Усна робота.

  • Знайдіть в епіграфі слова, що не є членами речення. Поясніть, чому.

  • Які розділові знаки ставимо в реченнях зі звертаннями?

Закріплення вивченого матеріалу.

Пунктуаційний практикум.

♦ Прочитайте речення, правильно їх інтонуючи. Запишіть речення, знайдіть звертання, поясніть розділові знаки.

1. Україно моя, Україно, я для тебе на світі живу (Д. Павличко). 2. Встає Кобзарева зоря над тобою, моя Україно! (Я. Ярош) 3. О хмаринко грайлива, яка ти щаслива! (І. Гнатюк) 4. Здрастуй, мій сонячний краю, ти снишся мені і тут (О. Гончар).

Робота в парах.

♦ Складіть речення з пропонованими словосполученнями в ролі звертань.

Любий друже, школо моя, матінко рідна.

Лінгвістичне дослідження.

♦ Проаналізувавши вже записані речення, складіть схеми речень зі звертаннями.

Вибіркове списування.

♦ Випишіть речення зі звертаннями. Прочитайте виразно виписані речення.

1. Кожна людина повинна пам'ятати своє коріння. 2. Людино, пам'ятай своє коріння. 3. Витоки української культури пов'язані з існуванням Трипільської культури, а також з праслов'янською культурою. 4. Любі діти, вивчайте історію своєї країни!

Спостереження над мовним матеріалом.

Систематизація й узагальнення знань, умінь, навичок.

Читання мовчки.

♦ Прочитайте текст.

Казки є дуже важливим видом творчості. Вони навчають дітей бачити прекрасне в навколишньому світі, відчувати барвистість, багатство життя.

Казки передають колорит народних звичаїв, містять основи народного світогляду, закладають дітям міцні підвалини народної моралі. Так, Грінченко відзначав, що казка є чудовим навчальним матеріалом. Тож не дивно, що історія виникнення казок вже нараховує тисячі років.

Українська народна казка становить єдиний блок нашої народної культури, утворений кількома потужними шарами, які виникли в різні історичні епохи. Найдавніші казки склалися задовго до виникнення державних утворень на нашій землі, до прийняття нашими предками християнства. Це, насамперед, казки про тварин, фантастичні казки, як-от: казки про Яйце-райце, про Котигорошка.

Чимало українських письменників теж творили казки. Серед них Іван Франко, Леонід Глібов, Марко Вовчок, Леся Українка, Олена Пчілка, Григорій Квітка-Основ'яненко, Петро Гулак-Артемовський, Євген Гребінка, Пантелеймон Куліш, Василь Сухомлинський та багато-багато інших. Всупереч труднощам історичного шляху, українська літературна казка розвивалася і свідчила про те, що в мистецьких пошуках українські письменники йшли в ногу з письменниками світу.

Використовуючи народні мотиви для створення казок, наші письменники поповнювали скарбничку української культури. Так само і авторські казки, передаючись від батьків до дітей, з часом теж можуть стати народними (З енциклопедії).

Бесіда за змістом тексту.

- Чого, на думку автора, навчають казки дітей?

- Що сказав Грінченко про казку?

- Коли склали найдавніші казки?

- Про що були найдавніші казки?

- Хто з українських письменників звертався до жанру казки?

Складання діалогу.

♦ Складіть діалог з теми «Чому ти любиш казки?». Використовуйте якомога більше звертань.

Граматична робота.

♦ Поставте іменники у кличному відмінку, запишіть. З двома складіть речення.

Мама, матуся, ненька, тато, татко, бабуся, дідусь, дід, сестра, сестриця, брат, братик, тітонька, дядько.

Підсумок уроку.

Творча робота.

  • Які звертання ви знаєте в українському мовленнєвому етикеті? Запишіть декілька, продовживши запропонований ряд. Складіть речення з двома з них.

Добродію, пане, ...

♦ Виразно прочитайте вірш «Звертання». Визначте його головну думку. Вивчіть напам'ять.

Чи всі ми вмієм спілкуватись.  Багаті будьте, як земля. 

По-українськи привітатись?  Веселі будьте, як весна! 

Чи всі вітання наші ґречні.  І ви, добродію і пане, 

Теплом зігріті та сердечні?  І ви, добродійко і панно, 

А є ж такі чудові форми:  І господарко, й господине! 

Шановні і вельмишановні!  І звертання кожне не єдине 

А побажання — теплі й щирі:  Звучить яскраво і ласкаво!

Здорові будьте, як вода,

Д. Білоус

♦ Спитайте в матусі, яку колискову вона вам співала. Запишіть кілька рядків, у яких є звертання до маленької дитини.

Домашнє завдання (за вибором).

  • Складіть 4 – 5 речень зі звертаннями до своїх друзів.

  • Вправа з підручника.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
4
міс.
0
1
дн.
1
4
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!