Звертання поширені і непоширені. Розділові знаки при звертаннях

Опис документу:
Мета: Навчальна: навчити учнів виділяти звертання в контексті, аналізувати їх стилістичну роль, правильно інтонувати речення зі звертаннями, розставляти розділові знаки; Розвивальна: розвивати творчі вміння трансформувати прості речення на речення із звертаннями, розширювати речення шляхом самостійного введення в них слів – звертань.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Розробка уроку з української мови у 8 класі

Тема: Звертання поширені і непоширені. Розділові знаки при звертаннях. (Слайд 1)

Мета:

Навчальна: навчити учнів виділяти звертання в контексті, аналізувати їх стилістичну роль, правильно інтонувати речення зі звертаннями, розставляти розділові знаки;

Розвивальна: розвивати творчі вміння трансформувати прості речення на речення із звертаннями, розширювати речення шляхом самостійного введення в них слів – звертань.

Виховна: виховувати в учнів самостійність, кмітливість, справедливість, доброзичливість, гуманність, повагу до людей, старанність, наполегливість, бажання творчо працювати.

Тип уроку: Урок засвоєння нових знань.

Обладнання: мультимедійна презентація, підручник, роздатковий матеріал.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент.

1. Перевірка присутніх учнів.

2. Емоційне налаштування на урок „ Спіймай мій настрій ”. (Слайд 2)

- Я пропоную Вам попрацювати в парі. Вам потрібно виконувати ті дії, які я буду називати. (домовитися, хто почне свої дії з учнів першим)

- Посміхніться, „ зніміть ” посмішку зі свого обличчя долонею та „ киньте ” своєму сусідові. „ Спіймайте ” посмішку, „ прикрасьте ” нею своє обличчя.

- Зобразіть на обличчі ще будь-яку емоцію, „ подаруйте ” її своєму товаришеві.

- Саме з посмішкою на обличчі має пройти наш урок.

ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок

Проблемне завдання. Утворіть від імен учнів звертання. (Слайд 3)

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчання.

Слово вчителя. Сьогодні тема уроку «Звертання поширені й непоширені. Розділові знаки при звертаннях».

Поставимо собі за мету поглибити свої знання з теми, вдосконалити свої вміння визначати звертання та вживати їх у своєму мовленні, ставити розділові знаки, правильно інтонувати такі речення, тобто маємо показати, що ж ми, справжні філологи, знаємо і вміємо.

ІV. Сприйняття і засвоєння учнями нового матеріалу.

1. Слово вчителя.

1)Що таке звертання й чим воно виражається.

Звертання — це слово або сполучення слів, яке називає особу чи предмет, до яких звертається мовець. Наприклад, у реченні Сій, сіваче, в людські груди правди вічної зерно (П. Грабовський) слово «сіваче» вказує особу, до якої звернена мова. (Слайд 4) (Слайд 5)

(Слайд 6, 7)

2)Звертання непоширені й поширені.

Звертання можуть бути непоширеними й поширеними. Непоширені — складаються з одного слова. Поширені — складаються з кількох слів. (Слайд 8, 9)

3)Роль займенника при звертанні.

Займенник Ви вживається при звертанні до одного співрозмовника, якщо він незнайомий, малознайомий, старший за віком та посадою. Займенник Ти виражає близькі стосунки між людьми. Він передає повагу, що виникає на основі дружби, товариських відносин, вживається в спілкуванні між членами родини, товаришами по навчанню, при звертанні до рівної або молодшої за віком чи посадою людини. (Слайд 10)

- Перегляньте відео-урок «Як звернутися до незнайомої людини?» (Слайд 11)

https://www.youtube.com/watch?v=psYRauAmxY0&index=38&list=PLpjP6nb03Z4k5Wdj8qOj3s_o49a0f9qxX

Обговорення

4)Звертання — форма етикету.

Звертання до співрозмовника — найяскравіший і часто вживаний етикетний знак, який може бути офіційним, загальним та індивідуальним.

За допомогою звертання ми можемо покликати людину, звернутися до неї з проханням, пропозицією тощо. До близьких нам людей звертаємося:Степане! Мамо! Братику! Донечко!До незнайомих людей:пані,пане,добродію,добродійко. Офіційне звертання передбачає такі форми, як:пане міністре,пані Світлано,добродію Андрій.

Розрізняють власне звертання і риторичне звертання.

Власне звертання називає конкретну особу чи Осіб, увагу яких привертає мовець до свого висловлювання: Тепер скажи мені, Оверку, за що ти воюєш: за славу, за віру, за гроші чи все-таки за Вітчизну-Україну-Неньку?

(В. Кожелянко). Таке звертання вимагає певної реакції названої ним особи на сказане.

Риторичне звертання не розраховане на безпосередню реакцію тих, кому воно адресоване. Воно стосується відсутніх осіб, тварин або неживих предметів: Бідна волошко, чому ти у житі, а не на клумбі волієш рости? (М. Рильський).. (Слайд 12)

Отже, основні відомості про ЗВЕРТАННЯ. (Слайд 13)

V. Закріплення вивченого матеріалу.

1. Запишіть подані сполуки у формі звертання:

пан Президент, друг Дмитро, колега Ткачук, добродійка Івасюк, пан господар, Марія Іванівна, панна Олександра, Аліна Віталіївна, подруга Ірина. (Слайд 14)

2. Виконати вправу на LearningApps

Завдання: Прочитати прислів'я, виділити звертання.

http://learningapps.org/display?v=pbb9sjgb516 (Слайд 15, 16)

3. Метод « Розумовий штурм ».

Завдання: Перебудувати речення так, щоб підмети стали звертаннями. Виділити граматичні основи.

* Діти не повинні відповідати образою на образу.

* Школярі дотримуються правил дорожнього руху.

* Люди оберігають навколишнє середовище.

* Восьмикласники цікавляться новинами художньої літератури.

* Учні старанно готуються до уроків. (Слайд 17)

4. Завдання: Прочитати прислів’я і приказки. Спишіть, вставляючи в них слова – звертання до своїх однокласників.

* Стримуй себе у всьому, а найбільше – у словах.

* Слухай багато, а говори мало.

* Не все говори, часто треба й помовчати.

* Тримай слово за зубами.

* Якщо б ти помовчав, ти б залишився мудрим. (Слайд 18)

Робота в парах.

5. Гра «Хто більше?».

Доберіть приклади речень із непоширеними й поширеними звертаннями з творів художньої літератури, використовуючи підручник з української літератури.(Слайд 19)

Робота в малих групах. Творче конструювання (самостійна робота) (Слайд 20)

І група

1. Поставити у кличній формі Марія Степанівна, Валер’ян Євгенович, Ігор, козак, друг. Пояснити орфограми.

2. Використовуючи формули мовного і мовленнєвого етикету шановний, дорогий, скласти речення, щоб звертання були на початку, в середині та в кінці речення. Визначити вид звертань за будовою.

ІІ група

1. Поставити у кличній формі Марко Віталійович, Сергій Петрович, Олег, бабуся, зоря. Пояснити орфограми.

2.Використовуючи формули мовного і мовленнєвого етикету вельмишановний, любий, скласти речення, щоб звертання були на початку, в середині та в кінці речення. Визначити вид звертань за будовою.

6. Диктант-взаємоперевірка.

Діти, ваша мова прекрасна, не соромтесь її, не цурайтесь, вона нічим не гірша за інші мови. Ой Морозе, Морозенку, ти славний козаче! За тобою, Морозенку, вся Вкраїна плаче. Грицю, Грицю, молотити! Ярославно, Ігор знову кличе, шле гінця з далекого полка. О краю мій, тужу я за тобою! ) (Слайд 21)

7. Музична пауза. (Слайд 22, 23)

Завдання: Послухайте пісню «Шкільний вальс» та запишіть звертання.

8. Творче завдання. (Слайд 24)

Складіть діалог (10–12 реплік), використовуючи поширені й непоширені звертання.

VІ. Домашнє завдання. (Слайд 25)

Завдання: Виписати із українських народних пісень речення із звертаннями.

VІІ. Підсумок уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон». (Слайд 26)

- Продовжіть речення: «На уроці я дізнався…», «У мене виникали складнощі…»

Перелік використаних джерел(Слайд 28)

1. Інтерактивні вправи Learning Apps.org ( Електронний ресурс) – Режим доступу: http://learningapps.org/display?v=pbb9sjgb516

2. Українське ділове мовлення. ( Електронний ресурс) – Режим доступу:

http://www.dilovamova.com/index.php?page=4&dmua=22&tdmua=%C7%E2%E5%F0%F2%E0%ED%ED%FF

3. Українська мова, 8 клас. Штандюк С. І. ( Електронний ресурс) – Режим доступу: http://www.zhu.edu.ua/mk_school/mod/assign/view.php?id=1802

4. Рідна мова: підручник для 8 класу. загальноосвіт. навч. Закл./ О. В. Заболотний, В. В. Заболотний. – К.: Генеза, 2008. – 240 с.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»