Зараз в ефірі:
онлайн-конференція:
«
Освіта проти насильства: методи профілактики та алгоритми реагування
»
Взяти участь Всі події

Звертання, його роль і місце в реченні, способи вираження. Роль звертання у вираженні етнокультурознавчої специфіки діалогічного спілкування

Опис документу:
У конспекті для профільного класу вміщено матеріал, який допоможе учням узагальнити набуті знання з теми "Звертання" та виробити практичні навички правильно ставити розділові знаки
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Конспект уроку української мови в 11 (профільному) класі

Звертання, його роль і місце в реченні, способи вираження. Роль звертання у вираженні етнокультурознавчої специфіки діалогічного спілкування

Мета: актуалізувати й поглибити знання учнів про звертання, його роль і місце в реченні та вираженні етнокульурознавчої специфіки діалогічного спілкування; формувати вміння безпомилково відшукувати звертання в реченнях та ставити розділові знаки, а також правильно вживати звертання в діалогах; розвивати мовленнєві навички учнів. Виховувати високу культуру мовлення та поведінки, любов до рідного слова та народних традицій.

Культура мовлення і стилістика: використання звертання для передачі ставлення до адресата; дотримання правильної інтонації в реченнях зі звертаннями.

Тип уроку: формування вмінь і навичок учнів.

Обладнання: підручники, роздатковий матеріал, мультимедійна установка.

Вимоги до знань та вмінь:

Учні повинні знати:

  1. Визначення звертання

  2. Різницю між поширеними та непоширеними звертаннями

  3. Стилістичну роль звертань у мовленні.

Учні повинні вміти:

  1. Знаходити звертання в реченнях.

  2. Будувати речення з непоширеними та поширеними звертаннями.

  3. Виразно читати речення зі звертаннями, дотримуючись відповідної інтонації

Перебіг уроку

І. Організація класу до роботи.

ІІ. Вибіркова перевірка домашнього завдання.

ІІІ. Повідомлення теми, мети та епіграфа уроку. Мотивація навчальної діяльності.

Мово рідна, слово рідне!

Хто вас забуває,

Той у грудях не серденько,

Тільки камінь має!

С.Воробкевич

- Цими словами я хочу почати наш урок, адже у вірші Сидора Воробкевича –звертання до рідної мови. Він ніби підказує нам тему, яку ми з вами будемо повторювати впродовж уроку. Отже, запишемо її в зошити: « Звертання, його роль і місце в реченні, способи вираження. Роль звертання у вираженні етнокультурознавчої специфіки діалогічного спілкування.» Ця тема є досить важливою для вас – випускників 11 класу, тому що вона введена до матеріалів ЗНО. Бажаю вам успіху й натхнення на уроці.

IV. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок.

  • Зараз ми спробуємо відновити ті знання, які ви вже здобули у восьмому класі, опрацювавши опорну схему, спроектовану на екран.

Робота зі схемою.

Не є членом речення Виражається кличним відмінком

Виділяється інтонаційно Звертання називає особу чи предмет, до якого звертаються з мовленням

Непоширене Поширене

(одне слово) (словосполучення з двох і більше слів)

1.Зв,...............(?!.) 2. ......, зв, ............(?!,) 3. ..............., зв (?!.)

V. Поглиблення теоретичних відомостей про звертання.

- Подивившись на схему, ви, напевно, згадали, які розділові знаки ставляться при звертанні. Справді, розділовий знак (як правило, кома) залежить від позиції звертання в реченні. Це ви знаєте ще з восьмого класу, але ж зараз ми повинні поглибити наші знання про звертання. Для цього ми попрацюємо з підручником. Тож розгорніть підручник на сторінці 232, і зараз ми об’єднаємося в групи для того, щоб поглибити свої знання й поділитися ними з товаришами.

Отже, кожна група одержує своє завдання.

1-ша група: розповісти про різновиди звертань – власне звертання та риторичне.

2-га група: розповісти про пунктуацію при звертаннях.

3-тя група: національний колорит синтаксичних структур та вживання звертань у мовленні.

Робота з підручником (5 – 7 хв)

Виступи учнів від кожної групи.

  • Слово вчителя:

Отже, ви дізналися, що звертання – це важлива частина нашого мовленнєвого етикету, тому й не потрбно про це забувати. Спілкуючись із друзями, ви можете використовувати пестливі форми звертань: подружко, Наталочко, Світланко, Сергійку, друже, Петрику тощо. Звертаючись до ділових партнерів, використовуйте звертання пане, пані, добродію, шановний, колего тощо. Звертаючись до вчителів, не забувайте вживати кличний відмінок в іменах та по батькові: Тетяно Віталіївно, Ірино Іванівно, Світлано Василівно. Дбайте, щоб ваше мовлення було грамотним, адже воно свідчить про рівень вашої культури. А зараз від теорії – до практичних завдань.

VІ. Тренувальні вправи.

  1. Пояснювальний диктант. Колективне виконання.

Верне до мене, памяте моя! Вийди, коханая, працею зморена, хоч на хвилиночку в гай. Спи, моя дитино золота, Спи, моя тривого кароока. В теплих снах ідуть в поля жита, і зоря над ними йде висока. Україно! Ти для мене диво, І нехай пливе за роком рік, Буду, мамо горда і вродлива, з тебе дивуватися повік. О мово рідна! Їй гаряче віддав я серце недарма! Без мови рідної, юначе, Й народу нашого нема!

  1. «Антисуржик» . Виправити помилки у вживанні звертань

Наташа, ти сьогодні підеш зі мною в парк? Серьожа, ти поможеш мені зробити завдання по мові? Ганна Петрівна, а в нас буде сьомий урок? Шановна Світлана Василівна! Мій син не був у школі із-за поганого самопочуття. Антолій Семенович, ви прийдете до нас завтра? Шановний депутат Заєць, досить вам уже балакати з місця!

  1. Творче завдання Скласти діалог із використанням звертань на тему: «Від чого слід оберігати рідну мову?» Робота в парах.

Перевірка діалогу. Оцінювання роботи.

  1. Самостійна робота «Перевіряю себе»

У поданих реченнях поставити розділові знаки, перевірити свою роботу за відповідями, спроектованими на екрані.

Не забудь мій сину жнивне поле! Здрастуй сонце і здрастуй вітре! Здрастуй свіжосте нив! До тебе Україно наша бездольная мати, струна моя перша озветься. О слово рідне хто бех тебе я? Як я люблю тебе мій рідний краю! Мої суцвіття биті холодами ви добру завязь все-таки дали. Якби я міг, якби зумів я тебе Вкраїно воскресить

Відповіді

Не забудь, мій сину, жнивне поле! Здрастуй, сонце, і здрастуй, вітре! Здрастуй, свіжосте нив! До тебе, Україно, наша бездольная мати, струна моя перша озветься. О слово рідне, хто бех тебе я? Як я люблю тебе, мій рідний краю! Мої суцвіття, биті холодами, ви добру завязь все-таки дали. Якби я міг, якби зумів я тебе, Вкраїно, воскресить.

  • Це завдання дало вам змогу оцінити самостійно власні знання. Отже, які в кого виникли труднощі? В кого виникли питання?

Корекційна робота.

  • Слово вчителя:

Закінчити наш урок мені хотілося б словами К.Мотрич, яка, звертаючись до рідної мови, використала, мабуть, найкращі епітети, що йшли від душі.

Мово! Пресвятая Богородице мого народу! З чорнозему, любистку, м’яти, рясту, євшан-зілля, з роси, з дніпровської води, від зорі і місяця народжена.

Мово! Мудра Берегине, що не давала погаснути зеленому вогнищу роду нашого і тримала народ на небесному олімпі волелюбності, слави і гордого духу.

Мово! Велична молитво наша у своїй нероздільній трійці, що єси ти і Бог Любов, Бог Віра, Бог Надія!
Мово наша! Передчасно постаріла, на хресті мук розп’ята, на палю посаджена дітьми – покручами. Стражденнице, великомученице Матір Божа наша …

Прости! Воскресни! Повернися! Розродися! Забуяй вічним і віщим Словом. Освіти від мороку і освяти свято – руську землю, Русь – Україну, возвелич, порятуй народ її навіки!

Доля рідної мови – у ваших руках, діти, від вас залежатиме її майбутнє, а вона існуватиме стільки, скільки у вас вистачить поваги й любові до неї. Тож дбайте про свою духовність, не забруднюйте рідну мову словами-покручами, не вживайте лайливих, грубих слів, а плекайте рідне слово, щоб воно жило й дісталося у спадок вашим нащадкам.

VІІ. Рефлексія.

-Я дізнався про...................

- Я навчився.............................

- Я зможу застосувати ці знання.......................

VІІІ. Підбиття підсумків уроку. Коментар до відповідей, аналіз роботи учнів.

ІХ. Домашнє завдання.

А. Вивчити правило $ 33, впр. 380, списати, поставити розділові знаки.

Б. Вивчити правило $ 33, впр. 382. Ввести слова в речення.

В. Вивчити правило $33, написати творчу роботуіз використанням звертань «Найдорожчий скарб у кожного народу – рідна мова».

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.