і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
Взяти участь
Поспішайте взяти участь у вебінарі Арт-терапія в роботі з підлітками і старшокласниками. Шлях до мети
До початку вебінару залишилось:
3
Дня
3
Години
16
Хвилин
30
Секунд
Предмети »
  • Всеосвіта
  • Бібліотека
  • Зв’язне мовлення. Повторення вивченого про типи мовлення. Особливості будови опису зовнішності людини. Усний вибірковий переказ тексту розповідного характеру з елементами опису зовнішності людини

Зв’язне мовлення. Повторення вивченого про типи мовлення. Особливості будови опису зовнішності людини. Усний вибірковий переказ тексту розповідного характеру з елементами опису зовнішності людини

Перегляд
матеріалу
Отримати код

7 клас мова

Тема: Зв’язне мовлення. Повторення вивченого про типи мовлення. Особливості

будови опису зовнішності людини. Усний вибірковий переказ тексту

розповідного характеру з елементами опису зовнішності людини

Мета: повторити вивчений матеріал про типи мовлення; пояснити особливості

будови опису зовнішності людини, формувати вміння визначати такі описи

в текстах та аналізувати їх; на основі здобутих текстологічних знань

формувати в учнів відповідні текстотворчі вміння, зокрема вміння виділяти

в переказуваному тексті опис зовнішності людини й переказувати його;

виховувати повагу до людини та її внутрішнього світу; удосконалювати

культуру усного мовлення; розвивати увагу, спостережливість, сприяти

збагаченню й уточненню словникового запасу школярів.

Хід уроку

І. Організація класу

ІІ. Повторення відомостей про типи мовлення. Виконання вправи 46.

ІІІ. Підготовка до сприймання нового матеріалу.

Виконання вправ 47, 48, 49 (усно)

ІV. Вивчення нового матеріалу.

* Пояснення вчителя.

Скласти опис зовнішності людини – значить відтворити її індивідуальний вигляд, передати ознаки її образу. У словесному зображенні людини важливими є вказівки на вік, зріст, поставу, риси обличчя, одяг, манеру триматися й говорити, ходу тощо).

Опис зовнішності людини складається, як опис предмета. “Даним” («відомим») є сам предмет або його “частини” (назви частин тіла, риси обличчя, елементи одягу тощо). “Новим” є ознаки.

Наприклад:

В Н Н Н В Н

Він був високий, гордий і красивий. Його лице тверде було, як мідь. Його

В Н

вуста були тугі, як лук, натягнутий дзвінкою тятивою.

За Л.Костенко.

Поруч з описом зовнішності людини (Сам старий, як голуб сивий, літ сімдесят буде, борода широка, сива, сходить аж на груди. (С.Руданський.) трапляється розповідь з елементами опису людської зовнішності (Біля вуликів на землі лежить собі дід мій і куня. І лазять бджоли по його чолі, як по розтрісканім зрізі пня. І лазять бджоли по запалій щоці, і він лежить собі, як неживий. Очі його, немов чорні рубці, зашиті сивою ниткою вій. (Д.Павличко.)

Опис зовнішності людини може бути складений у художньому, науковому або діловому стилях.

Мета наукового та ділового описів людської зовнішності – максимально об’єктивно й точно передати особливості її вигляду. Такі описи є стислими й конкретними. Крім того, наукові описи можуть бути узагальненими, тобто відтворювати типову зовнішність, характерну для певної групи людей, підкреслюючи в їхньому вигляді найбільш істотне.

Мета художнього опису зовнішності людини – створити її образ, емоційно вплинути на читача чи слухача, викликати певне ставлення ло портретованого. Цього досягають вживанням оцінних слів (Що то за дівчина, Боже мій, світе мій! Да така ж красна, як маківочка! (Марко Вовчок.) або добором відповідних художніх засобів: епітетів, порівнянь, метафор тощо (напр.: В такториста очі – наче дві волошки, на лиці рум’янім – ластовиння трошки. (О.Довгий.) Волосся руде, золоте ластовиння, як сонячний зайчик, мінливе лице. (М.Бажан.). Зазвичай оцінні слова й відповідним чином дібрані художні засоби поєднуються (напр.: Він був гарний хлоп’яга, білявий, веселий, мов бджілка в маю. (Л.Первомайський.) Чорнява-пречорнява, з великими темними очима, нестерпно красива, особливо у великій бабиній хустці, яку напинала аж на лоба. (Ю.Мушкетик.)

V. Підготовка до роботи над письмовим вибірковим переказом.

  1. Читання тексту вчителем.

Коваль

Дядько Тимоха був коваль. Дві його здоровенні руки, наче пір’їнкою, повертали й гупали важким півпудовим молотом по залізному ковадлу. Гупали так сильно, що те гупання чути було далеко селом, хоч кузня й стояла аж на околиці, на вигоні.

Коваль був знаючий, тому тільки почують селяни те важке гупання, так зараз і чвалають до кузні, несучи поламані сокири, ведучи непідкованих коней.

Як живий постає дядько Тимоха в мене перед очима. Бачу здоровенну кудлату голову з рудою бородою. Обличчя завжди умазане у кіптяву й сажу. Очі такі голубі й добрі, що кожна дівчина забажала б такі мати. Проте ті очі не всякий міг помітити, бо ховалися вони під стріхою з рясних довгих брів.

Голову дядькові було втнуто на широченних могутніх плечах. Увесь Тимоха держався на двох стовпах, обутих у велетенські чоботища. На превелике лихо, один стовп був дуже кривий, і Тимоха більше волочив його, ніж ходив на ньому.

З Тимохою ніхто ніколи не торгувався, бо всі звикли до того, що коли він скаже яку ціну, то вже не скине й копійки. Коли ж хто-небудь, не знаючи цього, давав йому менше, ніж він заправив, Тимоха, нічого не відмовляючи, одвертався до свого ковадла і починав гупати. Врешті, дядькові давали стільки, скільки той хотів, бо другого коваля в селі не було.

Але не подумайте, що дядько Тимоха був сердитий і похмурий. Я часто бігав до нього. Ми з дядьком були собі приятелі, хоч я був тоді малим хлопцем, а він п’ятий десяток років жив.

Не раз бувало так, що скінчивши роботу, завжди чорний і блискучий дядько сідав у кутку й розповідав мені ковальські легенди.

А якось щось брязнуло мені в руки з його здоровенних рук із вічно засуканими рукавами. Такого щастя я не сподівався. Ніколи не думав, щоб він скував мені справжню залізну невеличку шабельку. Згадуючи тепер дядькове обличчя, яким воно було в ту хвилину, і його добрі голубі очі, я не зважуюся сказати, хто з нас був тоді щасливіший – я чи він. (За Б.Грінченком; 320 сл.)

· Пояснити лексичне значення слів ковадло (залізна або сталева підставка, на якій обробляють метал, кують металеві вироби), вигін (простора ділянка біля села, куди виганяють пастися худобу, птицю; пастівник); розкрити переносне значення підкреслених слів у виразах стріха рясних брів; голову втнуто; держався на двох стовпах.

· Дібрати синоніми до слів околиця, чвалати, сподіватися, обутий, зважитися.

· Скласти план вибіркового переказу (орієнтовний:

1.Здоровенні руки з вічно засуканими рукавами.

2. Кудлата голова з рудою бородою.

3. Обличчя, завжди умазане в кіптяву й сажу.

4. Голубі добрі очі під стріхою рясних брів.

5. Широченні могутні плечі.

6. Два стовпи, обуті в чоботища.

7. Дядькове каліцтво.

8. Вік дядька Тимохи.

9. Коваль не був сердитий і похмурий).

· Усно переказати опис зовнішності коваля Тимохи.

*З’ясування значення вжитих у тексті переказу слів, які перебувають у пасивному словнику учнів.

*Визначення теми і головної думки тексту.

*Визначення стилю тексту. З’ясування покладеного в його основу типу мовлення та допоміжних типів мовлення.

*Колективне складання плану вибіркового переказу тексту (фрагменту, що є описом зовнішності людини).

*Повторне читання вчителем тексту (якщо у цьому є потреба).

* Усне переказування опису зовнішності людини за складеним планом.

VІ. Підбиття підсумків уроку.

Домашнє завдання. Вправа 47, 48, 49, 51 (на вибір) переказати

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

  • Додано
    14.08.2018
  • Розділ
    Українська мова
  • Клас
    7 Клас
  • Тип
    Конспект
  • Переглядів
    227
  • Коментарів
    0
  • Завантажень
    1
  • Номер матеріала
    MY360366
  • Вподобань
    0
Курс:«Стратегії профілактики та вчасного реагування на прояви суїцидальної поведінки неповнолітніх»
Мельничук Вікторія Олексіївна
36 години
1400 грн
590 грн

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти

«Методичний
тиждень 2.0»
Головний приз 500грн
Взяти участь