Зустріч 9. Як змінюється стан води при нагріванні й охолодженні?

Опис документу:
Зустріч 9. Як змінюється стан води при нагріванні й охолодженні? Мета: ознайомити учнів із властивостями рідин, що здатні розширюватися при нагрі¬ванні та стискуватися при охолодженні; виховувати інтерес до вивчення природи. Хід уроку I. Організаційний момент II. Актуалізація опорних знань Перевірка домашнього завдання — Де в природі міститься вода?

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Зустріч 9. Як змінюється стан води при нагріванні й охолодженні?

Мета: ознайомити учнів із властивостями рідин, що здатні розширюватися при нагрі­ванні та стискуватися при охолодженні; виховувати інтерес до вивчення природи.

Хід уроку

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань

Перевірка домашнього завдання

— Де в природі міститься вода?

— Чому Землю називають «голубою планетою»?

— Які ви знаєте водойми?

— Розкажіть, які водойми є у вашій місцевості. Чому вони мають таку назву?

Слухання розповідей учнів про те, як змінився стан улюбленої водойми (річки, озера, ставка тощо) восени.

III. Повідомлення теми і мети уроку

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, що стан води при нагріванні та охоло­дженні змінюється.

IV. Вивчення нового матеріалу

1. Робота за підручником (с. 22–23)

— Розгляньте малюнки на с. 22. У яких трьох станах існує вода?

— Від чого залежить стан води?

Дослідницька лабораторія

— Розгляньте малюнки. Які властивості води при нагріванні та охоло­дженні ви спостерігаєте?

— Роздивіться фотографії на с. 23 і розкажіть, з чого виготовлені ці скуль­птури. Де ще міститься вода в природі?

— Запам’ятайте приказки.

Мороз кріпне — лід товстіє.

Без хмари дощ не приходить.

— Їжачок Хитрячок запитує: «Коли можна воду в решеті носити?».

2. Фізкультхвилинка

V. Узагальнення й систематизація знань

Слухання розповіді «Подорож краплинки»

...Була зима. Блищав сніг. Маленький хлопчик гуляв морозного ранку на вулиці і побачив на розі будинку бурульку. Вона була дуже гарна. А може, вона солодка, подумав хлопчик, і йому дуже захотілося її посмоктати. Він узяв палку і влучив у бурульку. Бурулька впала, хлопчик зрадів, схопив бурульку і хотів посмоктати, але бурулька заговорила до нього.

— Не бери мене до рота, не треба, я розкажу тобі багато цікавого.

— Ти, мабуть, чарівна бурулька?

— Так, я зачарована, я заморожена, і дуже дякую, що ти врятував мене. І я прошу тебе: не губи мене, я надзвичайно люблю стрибати, як ти, скрізь бі­гати і ніколи не сидіти на місці.

Я була веселою краплинкою води і плавала зі своїми сестричками по річках і морях. Усі звали мене невгамовною, вітер не давав мені ані хвилинки спокою. Чого він хотів від мене — не знаю. Він здіймав страшні хвилі. Я, маленька кра­плинка, тікала від нього. Якось тихого літнього дня вітер виплеснув мене на берег на гаряче каміння. Я обернулася парою і полинула в небо.

Високо над землею я літала в білій хмарі, мені було весело. Коли ж раптово знову налетів вітер, я швидко падала на землю дощем і напувала її. Я не боя­лася потрапити на землю, адже я там рухалася, жила і знову виринала на світ веселим джерелом.

Потім з сестричками потрапила у довгі, темні труби. Там дуже багато води.

— Нічого страшного, нічого страшного,— говорили старші сестрички,— це звичайний водопровід, і незабаром ми виллємося на білий світ.

Там я здружилася з багатьма сестричками, ми багато говорили між собою і розповідали про себе. Одні розповідали, як їх наливали у паровози, підігрі­вали, і як вони, обернувшись на пару, рухали потяги. Інші розповідали, що вже не раз їх узимку закривали в труби, щоб опалювати будинки. І якби не вони, то люди померзли б.

Але ось раптом відкрили кран, мене налили в чайник, у звичайний ве­ликий чайник, і поставили на електричну плиту.

— Що зі мною буде? Що зі мною буде? Так гаряче! Так гаряче! — запла­кала я разом із сестричками. Та я швиденько-швиденько підібралася до кін­чика чайникового носа, легкою парою знялася вгору і вилетіла з іншими по­другами крізь кватирку.

Ой, лишенько, та надворі знову був вітер, і який сердитий, холодний! Він тепер служив у білої Зими. Вона йому тільки слово мовила — підхопив мене і вже білою сніжинкою я упала на дах будинку. Я дивилася на своїх подружок- сніжинок, які кружляли в повітрі, заздрила їм, плакала, і сльозинки мої за­мерзли. Я стала знов холодною крижаною бурулькою.

Бурулька замовкла і хлопчик почув, як вона тане в його руках.

— Трішечки тепла — і я знову оживаю, знов іду далі. Дякую за тепло твоїх рученят.

Згадай мене, коли плаватимеш у річці, коли побачиш росу і золотий дощик.

Ось така історія трапилася з краплинкою.

М. Остапчук

— Про що бурулька розповіла хлопчику?

— Які історії трапилися з бурулькою?

Під час розповіді вчитель відкриває малюнки хмари, крапельок, стру­мочка, моря, сонця, пари. Виходить схема «Кругообіг води в природі».

— Розкажіть про подорож крапельки води, користуючись схемою.

VІ. Підбиття підсумків. Рефлексія

— Що нового ви дізналися на уроці?

— Як довести, що стан води при нагріванні та охолодженні змінюється?

VII. Домашнє завдання

С. 22–23.

— Доведіть, що вода у природі існує у вигляді льоду, криги, снігу та пари. Розкажіть природознавчу казку про пригоди Крапельки води. А який стан води вам подобається найбільше?

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Google-сервіси в роботі вчителя»
Левченко Ірина Михайлівна
16 годин
390 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.