Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця
Зустріч 5. Чому відбувається зміна пір року?
Мета: ознайомити учнів з обертанням Землі навколо Сонця як причини зміни пір року на Землі; розвивати увагу, мовлення; виховувати дбайливе ставлення до природи.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
— З чим пов’язана зміна дня і ночі на нашій планеті?
— Навколо якої вісі обертається Земля: справжньої чи уявної?
— Скільки обертів робить Земля за добу?
— Які явища природи повторюються щодоби?
— Чи змінюється тривалість дня і ночі в різні пори року?
III. Повідомлення теми і мети уроку
— Виберіть висновок, якого ми дійшли на минулому уроці.
1) Ніч настає, оскільки на небі з’являється Місяць.
2) Планети обертаються навколо Сонця.
3) День і ніч настають через те, що Земля обертається навколо своєї вісі і по-різному освітлюється Сонцем. (Останній висновок стосується минулого уроку.)
— Які рухи Землі вам відомі? (Рух навколо своєї вісі, рух навколо Сонця.)
— До чого призводить рух навколо своєї вісі? (До зміни дня і ночі.)
— До чого призводить рух Землі навколо Сонця? (Ми поки не знаємо.)
— Як ви вважаєте, чому буде присвячений урок?
— Ви дізнаєтеся про обертання Землі навколо Сонця, причини зміни пір року, скільки триває рік.
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Робота за підручником (с. 14–15)
— Пригадайте, що вам відомо про рух Землі навколо своєї вісі. Які бувають пори року?
Якою є послідовність зміни пір року?
Уважно роздивіться малюнки на с. 14 та розкажіть друзям, як змінюється розташування Сонця опівдні влітку та взимку? Коли тіні опівдні бувають короткими, а коли — довгими?
— Поміркуйте! Чому вдень тепліше, ніж уночі? Чому влітку тепло, а взимку — холодно?
Робота в парі
— Роздивіться пейзаж у різні пори року. Розкажіть, як змінюється полудневе розташування (висота) Сонця в різні пори року?
— Чому розташування Сонця на небосхилі в різні пори року змінюється? Що є причиною настання весни, літа, осені та зими на нашій планеті? Скільки триває один оберт Землі навколо Сонця?
— Уважно роздивіться малюнок-схему «Рух Землі навколо Сонця» (с. 15). Зверніть увагу, що вісь Землі завжди нахилена в один бік. Тому поверхня Землі освітлюється Сонцем у різні пори року по-різному.
Шлях, яким Земля обертається навколо Сонця, називають орбітою.
Підсумок. Зміна пір року — вічне і незмінне явище природи. Його причиною є рух Землі навколо Сонця, який триває 365 днів, або рік.
2. Фізкультхвилинка
V. Узагальнення й систематизація знань
Демонстрування зміни пір року на Землі за допомогою телурія
— Діти! Подивіться на цей прилад.
— Хто з вас знає, як він називається? (Телурій)
— Промовте слово хором.
— Ви сьогодні маєте розкрити таємницю, чому на цей урок я принесла саме цей прилад. (Учитель умикає телурій.)
— Я хочу вислухати ваші думки.
— Які припущення? (Модель Землі і Сонця, телурій зображує, як обертається Земля відносно Сонця.)
— Яку роль гратиме лампа? (Лампа гратиме роль Сонця.)
— Уявіть спочатку, що поверхня Землі — це ваша рука. Увімкнемо лампу (спостереження за вчителем, дотримання правил безпеки з електричними приладами), піднесемо руку на такій відстані від лампи, щоб рука і лампа були на однаковій висоті від столу. Що ви відчуваєте? (Руці дуже тепло.)
— Тепер, залишаючи руку на такій самій відстані від лампи, повільно підніміть її вгору. Що ви відчуваєте? (Руці вже не так тепло.)
— Поверніть руку у вихідне положення. Що відчуваєте тепер? (Руці знову тепло.)
— Опустіть униз. Чи тепло руці? (Руці не так тепло.)
— Чому? (Діти висловлюють свої думки.)
— Зробіть висновок.
— Розкажіть про те, як падають промені на руку в першому, другому і третьому випадках. (У першому випадку промені падають прямо на руку, а в другому і третьому — навскоси.)
— Так чому в першому положенні руці було тепліше? (Тому що промені були прямі, а рука знаходилася ближче до джерела тепла.)
— Виконаємо такий самий дослід з глобусом — моделлю Землі. У глобуса є уявна вісь, навколо якої обертається Земля.
— Простежимо за обертанням глобуса.
— Куди дивиться вісь Землі: на Сонце чи у напрямку від нього? (Від Сонця.)
— Як ви вважаєте, що несуть сонячні промені: світло, тепло або те і інше? (І світло, і тепло.)
— Давайте визначимо, де тепліше при такому положенні Землі: в Києві чи в Австралії. (В Австралії більше тепла.)
— Як ви вважаєте, яка пора року в Києві? (У Києві зима, а в Австралії — літо.)
— Продовжуємо спостерігати за обертанням глобуса навколо Сонця.
— Вісь Землі дивиться на Сонце чи у напрямку від Сонця? (До Сонця.)
— Давайте визначимо, де тепліше при такому положенні Землі — в Києві чи в Австралії? (Тепер тепліше в Києві.)
— Яка пора року в Києві? (Тепер в Києві літо, а в Австралії — зима.)
— Спробуємо зробити висновок. Чому так сталося? (Версії дітей.)
— Поки наша півкуля повернена до Сонця, дні у нас довгі, промені прямі, пора року — літо. Поки наша півкуля повернена від Сонця, дні у нас короткі, промені косі, пора року — зима.
— Як ви вважаєте, що станеться, коли Земля зробить повний оберт нав-коло Сонця? (У Києві знову настане зима, а в Австралії — літо.)
— За який період це станеться? (За рік.)
— Скільки триває рік? (12 місяців.)
— Отже, що відбувається при обертанні Землі навколо Сонця? (Зміна пір року.)
— Яка головна причина зміни пір року? (Нахил земної вісі і рух Землі нав-коло Сонця.)
— Чому влітку день триває довше? (Сонце піднімається високо над горизонтом.)
— Чому взимку холодно? (Сонце низько над горизонтом.)
VІ. Підбиття підсумків. Рефлексія
— Які рухи здійснює наша Земля?
— Скільки днів триває рік?
— Розкажіть одне одному в парах, в чому ж причина зміни пір року?
— Порівняйте, як змінюється розташування Сонця на небосхилі опівдні в різні пори року.
— Складіть казкову розповідь про пригоди Сонця на небосхилі.
— Дізнайтеся, чи є місце на нашій планеті, де буває тільки ніч або день, зима або літо.
Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»