Зустріч 49. Екскурсія. Як спостерігати за природою навесні?

Опис документу:
Зустріч 49. Екскурсія. Як спостерігати за природою навесні? Мета: дослідити, які зміни відбулися навесні у неживій природі, у житті тварин і рослин; розвивати спостережливість, допитливість; виховувати бережливе ставлення.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Зустріч 49. Екскурсія. Як спостерігати за природою навесні?

Мета: дослідити, які зміни відбулися навесні у неживій природі, у житті тварин і рослин; розвивати спостережливість, допитливість; виховувати бережливе ставлення.

Хід уроку

I. Робота за підручником (с. 120–121)

Ознайомлення із завданнями для спостережень

Під час екскурсії до весняного лісу спостерігайте за змінами, які відбу­ваються з приходом весни в неживій природі. Зверніть увагу, якого кольору небо, чи є на ньому хмари. Чи високо в небі сонце? Чи є вітер? Який він за силою?

Розгляньте поверхню ґрунту. Яка вона? Чим укритий ґрунт? Якщо по до­розі до лісу є ставок чи річка, зверніть увагу, чи є на воді ще лід? Чи трапля­ються залишки снігу і де? Які ознаки в неживій природі свідчать про прихід весни?

Спостерігайте за змінами в житті рослин. Огляньте дерева. Який у них зо­внішній вигляд? Які з них цвітуть? Напровесні першою зацвітає вільха, на вербі можна побачити пухнасті квітки — «котики».

Чи змінилися хвойні дерева?

Розгляньте кущі. Що змінилося в їхньому зовнішньому вигляді? Які кущі цвітуть? У лісі найпершою, майже одночасно з вільхою, починає цвісти лі­щина. Постарайтеся її побачити.

Спостерігайте за трав’янистими рослинами. За якими ознаками ви їх роз­пізнаєте? У якому стані вони перебувають після зими? Які першоцвіти зу­стрічаються у лісі? Розкопайте ґрунт навколо деяких ранньоквітучих трав’янистих рослин, і вам стане зрозуміло, чому вони так швидко виросли і зацвіли. Кожна ранньоквітуча рослина має свою «комору» із запасом по­живних речовин. Загорніть ґрунт назад до рослини.

Спостерігайте за тваринами. Якщо доведеться побачити перших після зими комах, зверніть увагу на їхню поведінку.

Прислухайтеся до співу пташок, учіться їх розпізнавати. Спостерігайте за поведінкою птахів. Чи з’явилися перелітні птахи? Простежте за одним з птахів. Про його зовнішній вигляд, поведінку запишіть у зошиті вдома.

Під час екскурсії не забувайте правила поведінки у лісі.

II. Проведення спостережень

Спостереження краще проводити у групах.

1-ша група — метеорологи.

Завдання

Скласти опис погоди за планом.

План

1) Стан неба.

2) Висота сонця.

3) Температура повітря.

4) Опади.

Визначити, які зміни відбулися у погоді порівняно із зимою;

розглянути і описати сніг, кригу;

поспостерігайте, як з дахів, дерев падають краплі, як тане сніг або бу­рульки.

2-га група — дослідники рослин.

Завдання

розглянути гілочки з бруньками, визначити, які зміни відбулися порів­няно із

зимовим спостереженням;

дослідити, на яких деревах і кущах бруньки розпустилися, а на яких — ще ні;

визначити, у якому стані знаходяться трав’янисті рослини;

з’ясувати, які трав’янисті рослини вже зацвіли.

3-тя група — дослідники тварин.

Завдання

дослідити, які комахи ведуть активний спосіб життя;

яких птахів можна побачити;

подивіться, чи прилетіли вже якісь птахи з вирію;

пригадати, яких інших тварин можна побачити ранньої весни;

порівняти свої спостереження із зимовими.

4-та група — народознавці.

Завдання

пригадати, які є весняні народні прикмети.

Наприкінці уроку відбувається обговорення результатів досліджень, спо­стережень, узагальнюються матеріали, підбиваються підсумки проведеної роботи.

III. Обговорення результатів спостережень. Підсумок екскурсії

— Назвіть прикмети весни. З чим пов’язана їх поява?

— Чому тане сніг?

— Який колір неба?

— Високо чи низько стоїть сонце?

— Які зміни в природі вам удалося помітити? Чому вони сталися?

— Яка довжина тіні від гномона? Порівняйте з результатами, які ви отри­мали взимку. Що ви помітили? Чому сталися ці зміни?

— Як змінилося положення Сонця? (Піднялося, стало вище.)

— Які інші зміни сталися в природі?

— Чим дуже помітно весна відрізняється від зими? (Наявністю зелені.)

— Розкрийте секрет весни-чарівниці: що допомагає їй розпускати лис­точки? (Сонце, вище піднімаючись, сильніше нагріває, розтоплюючи сніг, наповнює водою землю.)

— Які птахи зимують разом із нами, а які прилітають навесні?

— Які птахи гнізда побудували самі, а яким допомогли люди?

— Що потрібно, щоб природа навесні ожила? (Головне — щоб сонце зігріло землю, наповнило світлом, напоїло водою, і тоді природа оживає.)

IV. Домашнє завдання

С. 120–121.

— Які найперші ознаки весни в неживій природі, у житті рослин і тварин вам вдалося помітити?

— Виготовте разом із дорослими шпаківні для весняних гостей — птахів.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Google-сервіси в роботі вчителя»
Левченко Ірина Михайлівна
16 годин
390 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.