Зустріч 4. Чому буває день і ніч?

Опис документу:
Зустріч 4. Чому буває день і ніч? Мета: ознайомити учнів з обертанням Землі навколо своєї вісі як причиною зміни дня і ночі; допомогти з’ясувати послідовність подій протягом доби; актуалізувати знання про явища природи; розвивати вміння аналізувати і знаходити шляхи розв’язання проблеми, що розглядається; прищеплювати інтерес до пізнання світу.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Зустріч 4. Чому буває день і ніч?

Мета: ознайомити учнів з обертанням Землі навколо своєї вісі як причиною зміни дня і ночі; допомогти з’ясувати послідовність подій протягом доби; актуалізувати знання про явища природи; розвивати вміння аналізувати і знаходити шляхи розв’язання проблеми, що розглядається; прищеплювати інтерес до пізнання світу.

Хід уроку

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань

1. Перевірка домашнього завдання

— Що називається горизонтом?

— Як називається межа горизонту, де небо нібито сходиться із землею?

— Чи можна доїхати або дійти до лінії горизонту?

— Як визначити сторони горизонту?

— З якого боку знаходиться гніздо нашої знайомої Синьокрилої Сойки, якщо на нього ніколи не світить сонце?

2. Робота над загадками

До вечора помирає, зранку оживає. (День)

Підходити до будинку стала,

З неба сонце вкрала. (Ніч)

— Діти! Чим день відрізняється від ночі? (Удень світить сонце, співають птахи, а вночі на небі місяць, зірки, природа завмирає.)

— Чому вдень ясно? (Тому, що на небі сонце.)

— Чому вночі темно? (На небі немає сонця.)

III. Повідомлення теми і мети уроку

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, що Земля обертається навколо своєї вісі, чому буває день і ніч, що таке доба.

IV. Вивчення нового матеріалу

1. Робота за підручником (с. 12–13)

— Яку форму має планета Земля? Як називається зменшена модель земної кулі?

— Про що можна дізнатися завдяки глобусу?

— Як називається уявна лінія, навколо якої обертається Земля?

— Розгляньте малюнок на с. 13. З чого виготовив модель Землі їжачок Хи­трячок?

— Що він розказав про обертання Землі? Чому бувають день і ніч? Що таке доба? Скільки годин вона триває?

Дослідницька лабораторія

Освітлення Землі впродовж доби: за допомогою глобуса та джерела світла (лампочки) демонструється обертання Землі навколо своєї вісі та зміна освіт­лення впродовж доби.

— Відгадайте загадки.

Що то за гість, що темряву їсть? (День)

Чорна корова все на світі поборола. (Ніч)

— Розгляньте малюнки на с. 13. Які пори доби зображені на малюнках? Опишіть шлях, який проходить Сонце небосхилом упродовж дня.

— Як ви вважаєте, що більше — Земля чи Сонце?

— Наші предки не могли знати, велике Сонце чи маленьке. Виявляється, якщо намалювати Сонце розміром з великий апельсин, то Земля виявиться розміром з макове зернятко. І маса Сонця теж величезна. Для того, щоб урів­новажити уявні ваги, на одну шальку потрібно покласти Сонце, а на іншу чашу шальку — 330 тисяч таких планет, як Земля.

2. Фізкультхвилинка

V. Узагальнення й систематизація знань

1. Самостійна робота

— Підкресліть те, що відбувається вдень, синім кольором, уночі — корич­невим, якщо події не мають відношення до часу доби — не підкреслювати.

Жара, зірки, політ кажанів, снігопад, спів птахів, місяць на небі, комарі, гроза, дощ, Полярна зірка на небі, туман, високе сонце, прохолода.

2. Робота в групах

— Уявіть, як змінився б наш світ, якби обертання Землі припинилося?

Можливі висновки роботи груп

— На тій частині Землі, яка освітлюватиметься Сонцем,— буде дуже спе­котно, можлива нестача питної води.

— На тій частині Землі, яка не буде освітлена Сонцем, буде дуже холодно, не ростимуть рослини, буде довга ніч.

3. Робота над прислів’ям

— Зберіть прислів’я зі слів.

Доба, день, пріч, і, ніч.

Учитель вивішує слова на магнітній дошці, один учень розставляє їх.

Читання прислів’я хором.

День і ніч — доба пріч.

— У народі говорять: «День і ніч — доба пріч». Як ви розумієте зміст прислів’я? (День і ніч складають 24 години, або добу.)

— Скільки повних обертів навколо своєї вісі зробить наша Земля за тиж­день? (7 обертів)

— Чому? (7 днів тижня.)

— А якби Земля не оберталася або перестала б обертатися навколо своєї осі, що б сталося? (Одна сторона ввесь час була б повернена до Сонця, а інша — ні.)

VІ. Підбиття підсумків. Рефлексія

— Навколо якої вісі обертається Земля: справжньої чи уявної?

— Скільки обертів робить Земля за добу? (1)

— Коли буває тепліше — вдень чи вночі, з чим це пов’язано? (Світить Сонце.)

— Чи змогли б існувати живі організми, якби круглий рік була тільки ніч або день? (Ні)

— З чим пов’язана зміна дня і ночі? (З обертанням Землі навколо своєї уявної вісі.)

VII. Домашнє завдання

С. 12–13.

— З’ясуйте, які явища природи повторюються щодоби. Дослідіть, чи змі­нюється тривалість дня і ночі в різні пори року.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Воркшоп як інноваційна освітня технологія»
Швень Ярослава Леонідівна
36 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.