Зустріч 31. Як змінюється взимку нежива природа?

Опис документу:
Зустріч 31. Як змінюється взимку нежива природа? Мета: розширити знання учнів про зміни в неживій природі взимку; дослідити особливості зміни стану води при замерзанні; розвивати творчі здібності учнів, спо¬стережливість, мовлення, уяву; виховувати любов до рідної природи, почуття прекрасного.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Зустріч 31. Як змінюється взимку нежива природа?

Мета: розширити знання учнів про зміни в неживій природі взимку; дослідити особливості зміни стану води при замерзанні; розвивати творчі здібності учнів, спо­стережливість, мовлення, уяву; виховувати любов до рідної природи, почуття прекрасного.

Хід уроку

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань

Перевірка домашнього завдання

— Після якої пори року настає зима?

— Назвіть основні ознаки зими.

— Які символи для зимових місяців ви придумали? Порівняйте, які вони мають відмінності.

— Коли у цьому році випав перший сніг? Чому кажуть, що перший сніг за­вжди тане? Яку форму мають сніжинки?

III. Повідомлення теми і мети уроку

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про ознаки зими в неживій природі.

IV. Вивчення нового матеріалу

1. Робота за підручником (с. 78–79)

— Пригадайте, коли вода перетворюється на лід?

— Відгадайте загадки.

Прозорий, мов скло, а не вставиш у вікно. (Лід)

Сама є водою і по воді плаває. (Крига)

Дослідницька лабораторія. Утворення криги та льоду

— Розгляньте малюнки. Розкажіть, як утворюються крига та лід.

При зниженні температури на поверхні води утворюється крига.

Згодом вся вода перетворюється на лід.

При охолодженні вода у твердому стані (крига й лід) розширюються.

— Розгляньте фотографії на с. 79. Синьокрила Сойка запитує: «Які явища відбуваються в неживій природі взимку?».

— Ознакою зими є утворення постійного снігового покриву та падіння тем­ператур до найнижчих показників. Тільки для зими характерні такі природні явища, як ожеледь та хуртовина.

Ожеледь — тонкий шар льоду на поверхні землі та на деревах. Ожеледь на­зивають ковзалицею. Як ви гадаєте, чому?

Хуртовина, або, як на неї ще кажуть, хуга та завірюха — сильний вітер зі снігом, який утворює замети. Хуртовини можуть завдавати великих збитків природі й людям.

— Поміркуйте над змістом народних висловів.

Груднева днина куца: сюди тень, туди тень — та й минув день.

Зимовий деньок, як комарів носок.

На Новий рік додалося дня на заячий скік.

— Розгляньте малюнки-схеми на с. 79 і розкажіть: як змінюється трива­лість дня взимку?

— 22 грудня — найкоротший день та найдовша ніч у році. Потому трива­лість дня починає збільшуватися, а тривалість ночі — скорочуватися.

— Як змінюється температура повітря впродовж зими? Як це впливає на стан неба і хмарність? Що таке відлига? Чи часто буває вітряна погода?

2. Фізкультхвилинка

V. Узагальнення й систематизація знань

1. Дослідницький практикум. Чому виникають іній на ґрунті і траві, паморозь на гілках дерев, бурульки на дахах?

— Де в природі ви бачили лід? (На річці, в калюжі, бурульки, ожеледь, іній, візерунок на вікнах.)

— А ще бувають льодовики й айсберги. (Демонстрування ілюстрацій.)

— З’ясуємо, чому виникають іній на ґрунті і траві, паморозь на гілках дерев, бурульки на дахах?

— Іноді взимку трапляється відлига. Як ви розумієте слово відлига?

Відлига — тепла погода з таненням снігу, льоду.

— Так, іноді пригріє сонечко, з півдня налетить вітер і принесе відлигу. Сніг підтане, стане вологим, буде легко ліпитися. На дахах з’являться бу­рульки. (Демонстрування ілюстрацій.)

— А після відлиги вдарить мороз — і на снігу утворюється тверда кі­рочка — наст, на дорогах — ожеледиця. На деревах і дротах утворюється пух­наста снігова бахрома — паморозь, а на ґрунті і траві — іній.

Напрочуд красивим стає все навкруги, особливо красиві дерева.

Словничок

Наст — щільна кірка снігу на поверхні снігового покриву, що утворюється в результаті підтавання і наступного замерзання снігу.

Іній є тонким шаром крижинок, що утворюється на ґрунті з водяної пари.

Паморозь є відкладеннями льоду на тонких і довгих предметах (гілках дерев, дротах) при тумані.

Бурулька — шматок льоду, що звисає з конструкції будівлі, дроту, гілки дерева і т. д.

2. Бесіда про правила поведінки під час занять зимовими розвагами

VІ. Підбиття підсумків. Рефлексія

— Що таке лід? (Замерзла вода.)

— За яких умов вода перетворюється на лід, а лід стає водою?

— Якби лід був важчий за воду, де б він знаходився в замерзаючій водоймі? Як би це відбилося на мешканцях водойм?

— Де ви бачили бурульки?

— Коли вони з’являються?

— Що таке бурулька? (Це замерзла вода.)

— Що таке іній і паморозь?

— Які ви запам’ятали правила поведінки на льоду під час катання на ков­занах, санках?

VII. Домашнє завдання

С. 78–79.

— Порівняйте, як змінюється тривалість дня і ночі восени і взимку. Як ви вважаєте, чому взимку складніше прокидатися вранці?

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Правове регулювання освіти осіб з особливими потребами»
Байталюк Ольга Михайлівна
24 години
490 грн