Зустріч 30. Екскурсія. Як спостерігати за природою взимку? Практична робота. Спостереження за формою сніжинок за допомогою лупи

Опис документу:
Зустріч 30. Екскурсія. Як спостерігати за природою взимку? Практична робота. Спостереження за формою сніжинок за допомогою лупи Мета: спостерігати за станом дерев і кущів, трав’янистих рослин, життям тварин, сніго¬вим покривом; розвивати спостережливість, допитливість; виховувати пізнаваль¬ний інтерес. Обладнання: лопата для розкопування снігу; вуличний термометр; лупа; годівниці і корм для птахів.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Зустріч 30. Екскурсія. Як спостерігати за природою взимку? Практична робота. Спостереження за формою сніжинок за допомогою лупи

Мета: спостерігати за станом дерев і кущів, трав’янистих рослин, життям тварин, сніго­вим покривом; розвивати спостережливість, допитливість; виховувати пізнаваль­ний інтерес.

Обладнання: лопата для розкопування снігу; вуличний термометр; лупа; годівниці і корм для птахів.

Хід уроку

I. Робота за підручником (с. 76–77)

Ознайомлення з планом проведення спостережень за природою

1) Під час екскурсії до зимового лісу зверніть увагу на висоту сонця над гори­зонтом, стан неба, чи падає сніг. За допомогою снігової рейки (лінійки) ви­міряйте товщину снігового покриву в різних місцях — біля дерев і на від­критому місці. Чи однаковий він? Подумайте чому. Результати вимірю­вання запишіть у зошит удома.

2) Спостерігайте за рослинами. Які на вигляд листяні рослини? Чи всі ски­нули листки? Спробуйте визначити назви дерев: за залишками листя; за корою; за гіллям.

Зимові гілки тільки на перший погляд здаються однаковими. Якщо при­дивитись уважніше, вони всі різні. У бруслини гілки зеленого кольору, че­ремхи — блискучо-коричневого, горобини — білувато-сірого, калини — жов­туватого. Багато гілок мають специфічні ознаки: колючки в шипшини й глоду, вузли в дуба.

Спробуйте розрізнити хвойні дерева: за хвоїнками, за корою, за шиш­ками, за гіллям. Гілки ялин дуже пружні, під снігом за зиму вони опуска­ються, а влітку дерево стає струнким. Під час сильних морозів розтріскуються шишки в ялин і сосен. Насіння, повільно обертаючись, розлітається на неве­ликі відстані.

Розгребіть сніг до землі. Якщо побачите там зелені рослини, поміркуйте, чому вони не загинули під снігом.

3) Спостерігайте за птахами, білками. Придивіться до слідів. Яким тваринам вони належать?

Прислухайтеся, чи шумить ліс, чи чути голоси птахів.

Про свої спостереження у природі запишіть у зошиті.

4) На подвір’ї школи або в лісі поспостерігайте за сніжинками.

Підставте рукавицю і спіймайте сніжинку. Тільки прикрийте ніс і рот рукою, щоб від теплого дихання сніжна «зірочка» не розтанула. Уважно роз­гляньте ці крижані кристали. Що ви побачили?

Спіймайте сніжинку на долоню без рукавиці. Що відбулося зі сніжинкою? Чому?

Спіймайте нові сніжинки і розгляньте їх за допомогою лупи. Що ви помі­тили? Скільки у них промінців?

Спробуйте замалювати сніжинку, яка вам найбільше сподобалася, у блок­ноті. Організуйте у класі виставку малюнків сніжинок. Порівняйте їх із тими, які ви вирізали з паперу на уроці трудового навчання або якими прикрашали ялинку. Що між ними подібного? Прикрасьте своєю сніжинкою ялинку або вікно. Якими бувають сніжинки? Які сніжинки вам довелося побачити під лупою?

Розкажіть батькам про свої відкриття під час практичної роботи та про те, що ви дізналися про сніжинки.

Підготуйте загадки про сніжинки і загадайте їх однокласникам.

II. Проведення спостережень

Спостереження краще проводити у групах.

1-ша група — метеорологи.

Завдання

Скласти опис погоди за поданим планом.

План

1) Стан неба.

2) Висота сонця.

3) Температура повітря. (Вимірювання за допомогою термометра.)

4) Опади.

Визначити, які зміни відбулися у погоді порівняно з осінню;

під лупу розглянути будову сніжинок;

поміркувати, яке значення має сніг узимку.

2-га група — дослідники рослин.

Завдання

За корою дерев, гіллям визначити назви дерев, які ростуть на заданій ділянці;

оглянути гілки листяних рослин, знайти на них бруньки;

дослідити, на яких деревах листя залишилось зеленим;

визначити, у якому стані знаходяться трав’янисті рослини;

розкопати сніг, розглянути зимуючі трав’янисті рослини і кущі, подиви­тися, як виглядає листя;

після спостереження відповісти на запитання: «Чи міняють листя хвойні дерева»?

3-тя група — дослідники тварин.

Завдання

дослідити, які тварини ведуть активний спосіб життя;

чи помітили комах і чому;

чим харчуються птахи взимку;

як люди допомагають птахам перезимувати.

4-та група — народознавці.

Завдання

Пригадати, які є зимові народні прикмети.

III. Обговорення результатів спостережень. Підсумок екскурсії

Під час перевірки спостережень учитель підкреслює, що у дерев, кущів і трав’янистих рослин є бруньки, з яких навесні розвинуться листя і паростки.

— Чому зимою рослини не замерзають?

Учні розповідають про захисну роль снігового покриву, про те, що рослини затримують здування снігу з поверхні землі.

Учитель пропонує учням «послухати ліс». Діти доходять висновку, що взимку в лісі тихо, не чутно щебетання птахів. Потім учитель звертає увагу дітей на сліди птахів і пропонує пошукати їдальню дятла, повідомивши, що дятел розкльовував шишки в певних місцях.

Висновок: з приходом зими стало холодно, земля вкрилася снігом, листяні дерева і кущі стоять без листя, але вони продовжують жити, на них є бруньки, з яких навесні розвинеться листя.

— Зима — важка пора року для звірів і птахів, оскільки стає холодно, зменшується кількість корму, тому тварин треба підгодовувати.

Учні розвішують годівниці і насипають у них корм.

IV. Домашнє завдання

Зробити годівничку й підгодовувати птахів упродовж усієї зими.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Розроблення і використання цифрового освітнього контенту в освітньому процесі Нової української школи »
Ілляхова Марина Володимирівна
30 годин
590 грн