Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця
Зустріч 25. Як змінюється восени життя звірів?
Мета: ознайомити учнів із життям звірів восени, зі змінами, що відбуваються в їх житті; вчити наводити приклади тварин, які змінюють забарвлення хутра; готують запаси кормів; готуються до зимової сплячки; розвивати спостережливість, уміння порівнювати, узагальнювати; формувати навички охорони природи на прикладі звірів.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань, мотивація навчальної діяльності
1. Перевірка домашнього завдання
— Що примушує птахів відлітати у вирій?
б) голод і холод;
в) холод;
г) мрії побачити далекі краї.
— Розкажіть, які птахи живуть поруч із житлом людей восени.
Шпак, ластівка, ведмідь, грак.
Бабка, метелик, заєць, бджола.
— До якої групи тварин ми відносимо ведмедя, зайця? (До звірів.)
III. Повідомлення теми і мети уроку
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, як звірі восени готуються до зими.
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Робота за підручником (с. 60–61)
— Пригадайте характерні ознаки в будові звірів. Як зміни в неживій природі впливають на життя звірів? Як осінні явища у житті рослин впливають на поведінку звірів?
— Розгляньте картину в художній галереї Матінки-Природи. Яку осінь зобразив художник?
— Що розповів Їжачок Хитрячок про осінні турботи різних звірів? Що таке линяння?
Підсумок. Накопичення запасів жиру та линяння — це осінні явища у житті звірів.
Маленький, чорненький, сліпенький, горбатенький, все поле переорав. (Кріт)
Зображувальний ряд: купка землі і кріт.
— Чому легко знайти місця поселення крота? Де він живе? Коли найактивніше риє?
Що є основною його їжею? Який улюблений делікатес крота? Доведіть, що кріт, так само як і їжак, належать до комахоїдних — миролюбних м’ясоїдів.
— Чи впадає кріт у зимову сплячку?
— Розгляньте фотографії на с. 61. Що ви знаєте про життя інших звірів восени?
— Вовк, лисиця, заєць, лось ведуть активний спосіб життя. Заєць їсть узимку кору дерев. Вовк узимку майже завжди голодний, тому він пробігає десятки кілометрів, перш ніж йому вдасться кого-небудь вислідити. Узимку він не погидує з’їсти навіть мишу, птаха й мертву тварину, хапає собак, що заґавилися, коло житла людини. Лисиця полює мишей. Опустивши низько голову, вона бігає підтюпцем по снігу, прислухаючись, чи не пискне полівка. Зачувши писк, кидається в сніг і хапає здобич. Лисиця ловить куріпок, які ночують під снігом. Часто підкрадається в село за домашньою птицею.
2. Фізкультхвилинка
V. Узагальнення й систематизація знань
Прийшла кума із довгим віником
На бесіду із нашим півником.
Схопила півня на обід,
Та й замела мітлою слід. (Лисиця)
По гілках вона стрибає.
Хоч сама мала на зріст,
Та великий має хвіст.
Як намисто, оченята.
Хто це? Спробуй відгадати. (Білка)
Я — вухастий ваш дружок,
В мене сірий кожушок,
Куций хвостик, довгі вуса,
Хоч у нього шуба є,
Та як холод настає,
Він не їсть тоді, не п’є,
І не ходить, не гуляє,
Котиться клубочок,
Зовсім без ниточок.
Замість ниточок —
— Які з цих тварин змінюють забарвлення хутра?
— Які з цих тварин готують запаси кормів?
— Які з цих тварин готуються до зимової сплячки?
VІ. Підбиття підсумків. Рефлексія
— Якою новою інформацією ви поповнили свій багаж знань?
— Що цікавого запам’ятали про звірів?
— Наведіть приклади тварин, які змінюють забарвлення хутра?
— Наведіть приклади тварин, які готують запаси кормів?
— Наведіть приклади тварин, які готуються до зимової сплячки?
— Роздивіться ілюстрації і складіть природознавчу казку або розповідь про осінні турботи мишей чи їжаків.
Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»