і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
! В а ж л и в о
Предмети »

Зорова сенсорна система Лабораторна робота № 8. Виявлення сліпої плями на сітківці ока

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

8

Урок № 77

Зорова сенсорна система

Лабораторна робота № 8. Виявлення сліпої плями на сітківці ока

  • 2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів

2.4. Вправа «Вірю — не вірю».

1. Порушення зору, пов’язане з нерівномірним заломленням світла рогівкою чи кришталиком, називається астигматизмом.

2. У короткозорому оці зображення предметів виникають перед сітківкою.

3. Оптична система ока складається з кришталика, рогівки, рідин передньої і задньої камер та сітківки.

4. Для виправлення короткозорості носять окуляри з двоопуклими лінзами.

5. Одиниця вимірювання заломлювальної сили лінз називається діоптрією.

6. Основне значення для заломлення світла в оці має скловидне тіло.

7. Під час читання підручник необхідно розміщувати на відстані 3035 см від очей.

8. Причиною набутої короткозорості може стати нестача вітамінів у їжі.

9. У далекозорому оці зображення предметів виникають позаду сітківки.

10. Під час розглядання близько розташованих предметів кришталик стає опуклішим.

11. Для виправлення далекозорості носять окуляри з двоопуклими лінзами.

12. Під час розглядання віддалених предметів кришталик стає сплощеним.

Відповідь:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

+

+

+

+

+

+

+

+

+

2.5. «Мозковий штурм».

• Немовля бачить навколишні предмети «догори ногами». Але згодом усе стає на свої місця. Чому?

  • 3. Мотивація навчальної діяльності

  • Слово вчителя

Квіткові сни

Кожній квітці навесні
кольорові сняться сни:
кульбабі сняться жовті,
тюльпанові — червоні
і дуже-дуже голубі
дзвіночку лісовому.
Бузку бузкові сняться сни,
волошці — волошкові,
ромашці — срібні від роси,
фіалці — фіалкові.
Анатолій Костецький

  • 4. Засвоєння нового матеріалу

1. Сприйняття світла.

  • Розповідь учителя

Світло після проходження через рогівку, водянисту вологу камер ока, кришталик, скловидне тіло попадає на сітківку і там перетворюється на нервові імпульси, що прямують в центральну нервову систему.

Сітківка — це складна оболонка ока, що містить кілька шарів клітин, різних за формою і функцією.

  • Проекція зображення на екран

Будова сітківки. Світло спрямоване зліва направо.

Перший (зовнішній) шар — пігментний, складається із щільно розташованих епітеліальних клітин, які містять чорний пігмент фусцин. Він поглинає світлові промені, сприяючи чіткішому зображенню предметів. Другий шар — рецепторний, утворений світлочутливими клітинами — зоровими рецепторами — фоторецепторами: колбочками і паличками. Вони сприймають світло і перетворюють його енергію на нервовий імпульс. У сітківці людини нараховують близько 130 млн паличок і 7 млн колбочок.

  • Самостійна робота з підручником

• Як розташовані колбочки і палички у сітківці ока?

Очікувана відповідь учнів

Розміщені вони нерівномірно: у центрі сітківки розташовані переважно колбочки, далі від центру — колбочки і палички, а на периферії переважають палички.

  • Робота за варіантами

1 варіант — Які особливості будови і функції колбочок?

2 варіант — Які особливості будови і функції паличок?

Очікувані відповіді учнів

Колбочки забезпечують сприйняття форми і кольору предмета. Вони малочутливі до світла, збуджуються лише при яскравому освітленні. Найбільше колбочок навколо центральної ямки. Це місце скупчення колбочок називають жовтою плямою. Жовту пляму, особливо її центральну ямку, вважають місцем найкращого бачення. У нормі зображення завжди фокусується оптичною системою ока на жовтій плямі. При цьому предмети, які сприймаються периферичним зором, розрізняються гірше.

Палички мають видовжену форму, колір не розрізнять, але дуже чутливі до світла і тому збуджуються навіть при малому, так званому сутінковому освітленні. Тому ми можемо бачити навіть у погано освітленій кімнаті або в сутінках, коли контури предметів ледь вирізняються.

Вправа «Поміркуй»

• Учень дивиться прямо перед собою, не повертаючи голови й очей. Йому демонструють предмет збоку. Чому піддослідний упізнає предмет, але не може визначити його колір?

Очікувана відповідь учнів

Завдяки тому, що палички переважають на периферії сітківки, ми здатні бачити «куточком ока», що відбувається навколо нас.

  • Розповідь учителя

Отже фоторецептори сприймають світло і перетворюють його на енергію та нервовий імпульс, який продовжує свій шлях у сітківці та проходить через третій шар клітин, утворений з’єднанням фоторецепторів із нервовими клітинами, що мають по два відростки (їх називають біполярними). Далі інформація зоровими нервами через середній і проміжний мозок передається до зорових зон кори головного мозку. На нижній поверхні мозку зорові нерви частково перехрещуються, тому частина інформації від правого ока надходить у ліву півкулю і навпаки.

  • Пошукова робота з підручником

• Що таке сліпа пляма?

Очікувана відповідь учнів

Місце, де зоровий нерв виходить із сітківки, позбавляє фоторецепторів, у ньому світло не сприймається, і це місце називається сліпою плямою. Предмети, зображення яких потрапляє на цю ділянку, ми не бачимо. Площа сліпої плями (у нормі) становить від 2,5 до 6 мм2.

2. Сприйняття кольору.

  • Розповідь учителя

Багатоколірність сприймається завдяки тому, що колбочки реагують на певний спектр світла ізольовано. Існує три типи колбочок. При ізольованій дії хвиль різної довжини колбочки кожного типу збуджуються неоднаково. Унаслідок цього кожна довжина хвилі сприймається як особливий колір. Колбочки першого типу реагують переважно на червоний колір, другого — на зелений і третього — на синій. Ці кольори називають основними. Наприклад, коли ми дивимося на райдугу, то найпомітнішими для нас є основні кольори (червоний, зелений, синій).

Пригадайте з уроків образотворчого мистецтва

• Який колір утворюється в результаті змішування трьох основних кольорів: червоного, зеленого та синього? (Білий.)

Оптичним змішуванням основних кольорів можна одержати всі кольори та їхні відтінки. Якщо всі три колбочки збуджуються водночас і однаково, виникає відчуття білого кольору.

У деяких людей колірний зір порушений. Розкладом колірного зору називають дальтонізмом (від прізвища англійського вченого Джона Дальтона, який у 1795 р. уперше описав це явище). Це переважно розлад сприймання червоного і зелених кольорів через відсутність певних типів колбочок у сітківці ока. Люди, які страждають на дальтонізм, не можуть працювати водіями, льотчикам тощо. Дальтонізм не лікується.

  • Повідомлення учнів

Дальтонізм

Колірна сліпота, або дальтонізм,— спадкова, рідше набута особливість зору людини, що виражається в нездатності розрізняти один або декілька кольорів.

Англійський учений Джон Дальтон (1766–1844) був протанопом (не розрізняв червоний колір), але не знав про свою колірну сліпоту до 26 років. У нього були три брати і сестра, і двоє з братів страждали на кольоросліпоту на червоний колір.

Тільки після того, як у 1790 році Дальтон захопився ботанікою і виявилося, що йому важко розбиратися, коли йшлося про пурпурові, рожеві або темно-червоні кольори, що були подібні до синіх, Дальтон детально описав свій родинний дефект зору в невеликій книзі. Сам Дальтон, порівнюючи своє кольоросприйняття з баченням квітів друзями і знайомими, вирішив, що в його очах є якийсь синій світлофільтр і наказав своєму лаборанту після смерті витягти його очі й перевірити, чи не забарвлене в блакитний колір скловидне тіло очного яблука. Лаборант виконав заповіт ученого і не знайшов у його очах нічого особливого.

Очі Дальтона збереглися в банці зі спиртом у Манчестерському літературно-філософському товаристві. І вже в 1995 році генетики виділили і дослідили ДНК із його сітківки. У ній виявили гени дальтонізму. Завдяки публікації вченого з’явилося слово «дальтонізм», яке на довгі роки стало синонімом не тільки описаної ним аномалії зору в червоній ділянці спектру, але і будь-якого порушення колірного зору.

Передача дальтонізму у спадок пов’язана з X-хромосомою і практично завжди передається від матері — носія гена до сина, унаслідок чого у двадцять разів частіше зустрічається у чоловіків, що мають набір статевих хромосом XY. У чоловіків дефект у єдиній X-хромосомі не компенсується, оскільки «запасної» X-хромосоми немає. Різним ступенем дальтонізму страждають 2–8 % чоловіків, і лише 4 жінки із 1000. Для прояву дефекту зору в жінки необхідне достатньо рідкісне поєднання — наявність мутації в обох X-хромосомах. Прояв дальтонізму цього виду пов’язаний з порушенням виробництва одного або декількох світлочутливих пігментів у зорових рецепторах колб.

Деякі види дальтонізму слід уважати не «спадковим захворюванням», а швидше — особливістю зору. Згідно з дослідженнями, люди, яким важко розрізняти червоні та зелені кольори, можуть розрізняти безліч інших відтінків. Зокрема, відтінки кольору хакі, які здаються однаковими людям з нормальним зором. Можливо, у минулому така особливість давала її носіям еволюційні переваги, наприклад допомагала знаходити їжу в пожухлій траві.

Набутий дальтонізм — це захворювання, яке розвивається тільки на оці, де вражена сітківка або зоровий нерв. Цьому виду дальтонізму властиве прогресуюче погіршення і труднощі в розрізненні синього і жовтого кольорів. Відомо, що І. Ю. Рєпін у похилому віці намагався виправити свою картину «Іван Грозний і син його Іван 16 листопада 1581 року». Але близькі до нього люди виявили, що через порушення колірного зору Рєпін дуже спотворив колірну гаму власної картини, і роботу довелося припинити.

  • Пояснення вчителя

Клінічно розрізняють повну і часткову колірну сліпоту. Найрідше спостерігається повна відсутність кольорового зору. Часткова колірна сліпота має такі різновиди:

• Діхромія

— протанопія (англ. protanopia) — сліпі на червоний колір, у яких сприйманий спектр укорочений із червоного кінця. Червоний колір сприймається темнішим, змішується з темно-зеленим, темно-коричневим, а зелений — зі світло-сірим, ясно-жовтим, світло-коричневим;

— дейтеранопія (англ. deuteranopia) — сліпі на зелений колір. Зелений колір змішується зі світло-оранжевим, ясно-рожевим, а червоний — з ясно-зеленим, світло-коричневим.

— тританопія (англ. tritanopia) — відсутність колірних відчуттів у синьо-фіолетовій ділянці спектру. Зустрічається вкрай рідко і практичного значення не має. При тританопії всі кольори спектру представляються відтінками червоного або зеленого.

• Аномалії за трьома кольорами.

  • Проекція зображення на екран

Люди з протанопією не побачать числа 37

Багато людей з порушенням кольоросприйняття не побачать числа 83

Люди з дейтанопією не побачать числа 49

Люди з тританопією не побачать числа 56

3. Сприйняття простору.

  • Розповідь учителя

Правильна оцінка розташування предметів у просторі та відстані до них досягається окоміром. Його можна поліпшити, як і будь-яку властивість. Окомір особливо важливий для пілотів, водіїв.

Завдання учням

• Підійдіть до вікна та визначте окоміром відстань до автомобільної дороги, яка проходить біля школи (або дерева, або магазину тощо).

• Визначте окоміром кутову швидкість трьох автомобілів, що рухаються по дорозі, укажіть їхню модель та колір.

(Обговорення результатів досліду.)

Підвищення сприйняття предметів досягається завдяки таким характеристикам, як поле зору, кутова швидкість, бінокулярний зір і конвергенція.

  • Самостійна робота з підручником, метод «Позначки»

Учні роблять позначки олівцем на полях під час самостійного опрацювання теоретичного матеріалу:

«V» — інформація підтверджує попередні знання учнів;

«+» — нова інформація для учнів;

«–» — інформація суперечить знанням учнів;

«?» — незрозуміла інформація, яка потребує додаткового пояснення.

  • 5. Узагальнення і закріплення знань

5.1. Лабораторна робота № 8. Виявлення сліпої плями на сітківці ока

Мета: навчитися виявляти сліпу пляму на сітківці ока.

Обладнання: картка для демонстрації сліпої плями на сітківці ока.

Хід роботи:

1. Прикрити ліве око рукою або щільним папером і помістити картку з малюнком на відстані приблизно 15 см від очей.

2. Дивитися правим оком тільки на хрестик, зображений на картці, і повільно то наближати її до себе, то віддаляти доти, доки не зникне один із трьох кружечків.

3. Повторити дослід, прикривши праве око, фіксуючи погляд на кружечку.

4. Зробити висновки.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Опис документу:
Вправа «Вірю — не вірю».«Мозковий штурм». Самостійна робота з підручником. Вправа «Поміркуй»

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Google-сервіси в роботі вчителя»
Левченко Ірина Михайлівна
16 годин
390 грн
195 грн

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти