Зорова сенсорна система Лабораторна робота № 7. Визначення акомодації ока, реакції зіниць на світло

Опис документу:
Вправа «Розумний куб».Вправа «Установи відповідність».Лабораторна робота № 7. Визначення акомодації ока, реакції зіниць на світло.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

8

Урок № 76

Зорова сенсорна система

Лабораторна робота № 7. Визначення акомодації ока, реакції зіниць на світло

  • 2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів

2.4. Вправа «Розумний куб».

Запитання на гранях куба:

1. Яке значення має зір для людини?

2. Що належить до допоміжного апарату ока?

3. Які функції виконує зіниця?

4. Які частини розрізняють у середній оболонці ока?

5. Які функції виконує рогівка?

6. Яке значення має бінокулярний зір?

2.5. Вправа «Установи відповідність».

Установіть відповідність між складовими частинами ока і цифрами на малюнку, що їм відповідають.

А Кришталик

Б Склера

В Судинна оболонка

Г Райдужка

Д Сітківка

Відповідь

А

Б

В

Г

Д

8

6

1

9

5

  • 4. Засвоєння нового матеріалу

1. Поняття про оптичну систему ока. Утворення зображення на сітківці ока.

  • Пояснення вчителя

Чітке зображення предметів на сітківці забезпечуються складною унікальною оптичною системою ока. Вона складається з рогівки, рідин передньої і задньої камер, кришталика і скловидного тіла.

  • Складання опорної схеми

Світлові промені проходять крізь перелічені середовища оптичної системи ока і заломлюються в них згідно із законами оптики. Основне значення для заломлення світла в оці має кришталик.

  • Проекція зображення на екран

Для того щоб отримати схематичне зображення видимого предмета на сітківці, необхідно провести лінії від кінця усього предмета до вузлової точки і продовжити їх до перетину із сітківкою. Зображення на сітківці виходить справжнім, зменшеним і оберненим. Так, дитина у перші місяці після народження бачить предмети перевернутими. Проте ми бачимо довкілля не перевернутим, а в його природному стані.

  • Проекція зображення на екран

Внутрішня і зовнішня частини сітківки передають імпульси через зоровий нерв; імпульси з внутрішньої частини сітківки перехрещуються у зоровому перехресті, біля основи мозку і надходять до протилежних півкуль. Трансформація зображення з оберненого в пряме відбувається у кіркових зонах головного мозку.

2. Акомодація.

  • Розповідь учителя.

Для чіткого сприйняття предметів необхідно, щоб їхнє зображення завжди фокусувалось у центрі сітківки. Функціонально око пристосоване для розглядання віддалених предметів. Проте люди можуть чітко розрізняти предмети, розташовані на різній відстані від ока, завдяки здатності кришталика змінювати свою кривизну. Здатність ока пристосовуватись до ясного бачення предметів, розташованих на різній відстані, називають акомодацією.

  • Самостійна робота з підручником

Завдання для опрацювання

• Які зміни відбуваються з кришталиком від час розглядання віддалених та близько розташованих предметів?

(Обговорення відповідей учнів.)

  • Розповідь учителя

Порушення акомодаційної здатності кришталика призводить до порушення гостроти зору та виникнення короткозорості або далекозорості.

3. Порушення зору і його гігієна.

  • Розповідь учителя

Порушення акомодаційної здатності кришталика призводить до порушення гостроти зору та виникнення короткозорості або далекозорості.

  • Повідомлення учнів

Короткозорість

Виконання дуже точної роботи з дрібними предметами на близькій відстані вимагає підвищеної напруги органу зору. Невипадково одним із професійних захворювань, що виникають у людей, що працюють на виробництвах в радіоелектронній промисловості, точному приладобудуванні, картографії, ювелірній справі тощо, є короткозорість (міопія).

При короткозорості людина добре розрізняє дрібні деталі поблизу, але чим далі розташований предмет, тим гірше вона його бачить. Сучасний термін «міопія» походить від грецького слова «міопс», що означає примружуватися або заплющувати очі, кліпаючи.

Короткозорі люди насилу визначають номери маршрутів громадського транспорту та дорожні знаки, але добре бачать на близькій відстані при писанні й читанні.

Головна причина короткозорості — це порушення форми очного яблука. При короткозорості воно видовжене і більше нагадує овал, ніж круг. Тому відбувається зміна заломлення світла, через що світлові промені, які проходять крізь очне яблуко, фокусуються не на самій сітківці, а перед нею. У свою чергу на сітківку потрапляють уже розфокусовані промені, які створюють розпливчасте зображення.

Виділяють наступні види короткозорості:

I. Вроджена. Дитина вже народжується з порушенням форми очного яблука. Залежно від рівня цієї зміни необхідна або корекція, або спостереження.

II. Набута. З’являється у дітей у віці від семи до шістнадцяти років при перевантаженні очей: тривалі або інтенсивні зорові навантаження на близькій відстані, неякісне освітлення робочого місця, неправильна поза при читанні або писанні, зайве захоплення телевізором або комп’ютером.

Для виправлення короткозорості носять окуляри з двоввігнутими лінзами.

  • Проекція зображення на екран

  • Це цікаво

• Короткозорістю, або міопією, страждає кожна третя людина на Землі. Тенденція до збільшення захворюваності постійно відмічається в економічно розвинених країнах. Так, серед населення США в 50-х роках ХХ століття було не більше за 15 % короткозорих, до 1980 року їх число збільшилося до 40 %. В Японії, Китаї, Гонконгу число короткозорих людей досягає 7075 %. В економічно слаборозвинених країнах кількість короткозорих людей не перевищує 1012 %.

• Доведено, що при короткозорості велике значення має генетичний фактор спадковість. Головними причинами розвитку короткозорості є невідповідність між можливостями ослабленого акомодаційного апарату очей і зоровим навантаженням, а також розтягнення ослабленої склери під впливом внутрішньоочного тиску.

• При народженні дитина має далекозорість, перехід у короткозорість відбувається в період її зростання, в основному в шкільні роки, коли відбувається зростання і формування всього організму і необхідно напружено і тривало працювати на близькій відстані. Чим молодша дитина, тим менше щільність склери, і при інтенсивній роботі на близькій відстані очі дитини швидше піддаються розтягуванню та розвитку короткозорості. Розтяжна склера головний фактор прогресування короткозорості.

Далекозорість

Далекозорість, або гіперметропія,— це патологія рефракції ока, при якій зображення предметів формується не на сітківці, а за нею. Інакше кажучи, особливість рефракції очного апарату при далекозорості полягає в тому, що промені, що йдуть від предметів, перетинаються за сітківкою, тому далекі предмети далекозорі бачать краще, ніж близькі.

Для виправлення далекозорості носять окуляри з двоопуклими лінзами.

  • Проекція зображення на екран

Астигматизм

Астигматизм — це досить поширена патологія рефракції ока, пов’язана з неправильною формою рогівки або кришталика. Буквальний переклад назви цієї хвороби з грецького означає «нездатність ока з’єднувати в одну точку падаючі на нього промені» (від грецького слова «stigme» — точка). У результаті людина бачить навколишні предмети викривленими, розмитими, а прямі лінії — зігнутими.

Рогівка і кришталик нормального здорового ока мають рівну сферичну поверхню. При астигматизмі їхня сферичність порушена, вона має різну кривизну за різними напрямками: більш щільна в одному напрямку й опукла в іншому, як, наприклад, узбецька диня-торпеда. Таким чином світлові промені, що проходять через деформовану рогівку або кришталик, фокусуються на сітківці не в одній точці, а відразу в декількох. Тому зображення сприймається оком нечітко. Як правило, астигматизм поєднується або з короткозорістю (міопічний астигматизм), або з далекозорістю (гіперметропічний астигматизм).

  • Проекція зображення на екран

Запитання для обговорення

• Яких правил необхідно дотримуватись для профілактики порушень зору?

Очікувані відповіді учнів

• не читати дуже довго по декілька годин підряд; а якщо доводиться читати багато, давати очам регулярний відпочинок (можна заплющити їх на декілька хвилин і легкими рухами пальців промасажувати шкіру довкола очей; інший ефективний спосіб зняти напругу з очей це деякий час дивитися удалину, бажано на що-небудь зелене);

• уміти забезпечити оптимальне освітлення робочої поверхні, щоб світло не було ні мізерним, ні сліпучим; освітлення має бути також рівномірним;

• між органом зору і сторінкою повинно витримуватися відстань близько 30 см; книга перед читачем має бути розташована таким чином, щоб відстань від першого рядка сторінки до очей і відстань від останнього рядка сторінки до очей були однакові;

• не читати в транспорті, що рухається;

• не читати лежачи;

• бажано, щоб папір, на якому віддрукований текст, не був дуже глянцевим, щоб він не давав сліпучих відблисків;

• малюнок шрифту має бути максимально простий; не повинно бути так званих серифів (горизонтальних рисок, якими завершуються вертикальні лінії літер); висота букв має бути не менше ніж 1,5 мм;

• у раціоні обов’язково мають бути продукти, що містять велику кількість вітамінів А і Е. Корисні чорниця, червоні овочі (особливо морква). Для кращого засвоєння вітамінів овочі можна притушити на рослинній олії або подавати зі сметаною або вершками;

• раз на рік бажано відвідати офтальмолога і профілактично перевірити зір.

  • 5. Узагальнення і закріплення знань

Лабораторна робота № 7. Визначення акомодації ока, реакції зіниць на світло.

Мета: за допомогою простих досліджень виявити акомодаційну здатність ока людини, спостерігати реакцію зіниць на світло.

Обладнання: аркуш паперу з отвором і літерами різних розмірів навколо нього, ліхтарик.

Хід роботи (роботу виконують парами)

1. Учитель пише текст на дошці.

2. Один учень тримає на відстані 1015 см від очей іншого учня білий аркуш паперу з отвором і літерами навколо нього таким чином, щоб літери було чітко видно, а через отвір було видно й дошку з написаним на ній текстом.

3. Учень читає напис на дошці через отвір у папері одним оком, закриваючи при цьому друге. Потрібно визначити, якими здаються літери на папері й чому так відбувається.

4. Учень переводить свій погляд на літери, написані навколо отвору на аркуші паперу. Потрібно визначити, якими здаються літери на дошці й чому так відбувається.

5. Один учень наближає кишеньковий ліхтарик до очей іншого учня на відстань 1015 см. Поперемінно включаючи і виключаючи ліхтарик, направляє промінь світла на око учня, спостерігаючи при цьому за реакцією його зіниць. Опишіть зміни, що відбуваються із зіницями при вмиканні і вимиканні ліхтарика.

6. За результатами роботи зробіть висновок.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з БІОЛОГІЇ залишилося:
0
4
міс.
1
1
дн.
1
7
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!