ЗНАЄМО СВОЇ ПРАВА, ВИКОНУЄМО СВОЇ ОБОВ’ЯЗКИ . Година спілкування.

Опис документу:
Однією з ознак правової держави є правова культура її громадян. Що це означає? Це означає, що громадяни такої держави повинні чітко знати свої права і вміти правильно ними користуватися, а також добросовісно виконувати свої обов’язки.. тож якими правами користуються діти України та які обов’язки покладаються на юних громадян держави, ми говорили.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

МЕЛІТОПОЛЬСЬКИЙ ПРОФЕСІЙНИЙ АГРАРНИЙ ЛІЦЕЙ

ЗНАЄМО СВОЇ ПРАВА, ВИКОНУЄМО СВОЇ ОБОВЯЗКИ

(до дня прийняття Генеральною Асамблеєю ООН

«Конвенції про права дитини»)

Година спілкування

Класний керівник:

Бут Г.В.

ЗНАЄМО СВОЇ ПРАВА, ВИКОНУЄМО СВОЇ ОБОВЯЗКИ

(до дня прийняття Генеральною Асамблеєю ООН

«Конвенції про права дитини»)

Година спілкування

Мета:

1. Почати формувати основи правових знань учнів;

2. Ознайомити дітей з окремими статтями «Конвенції про права дитини»;

3. Підтвердити відповідними статтями Конституції України та положенням програми «Діти України», що держава Україна захищає права своїх громадян;

4. Виховувати у дітей переконання про важливість сумлінного ставлення до своїх обов’язків;

5. Сприяти вихованню патріотичних почуттів до рідної країни, прагнення внести свій вклад у розвиток України як держави демократичної та правової.

Обладнання:

  1. Конституція України для школярів. Київ, 1998.

  2. Конвенція про права дитини. Київ, 1997.

  3. Програма „Діти України”. – Все для вчителя. № 17, 1998, стор. 25-32.

Хід виховного заходу

Вступне слово вчителя.

20 листопада 2001 роки виповнюється 12 років з дня прийняття Генеральною Асамблеєю ООН „Конвенції про права дитини”. Це найдосконаліший міжнародний документ, що захищає права дітей. Згідно зі Статутом ООН визнання властивої людині гідності, рівних і невід’ємних прав усіх членів суспільства є основною забезпечення свободи, справедливості і миру на Землі.

24 серпня 1991 року Україна проголосила свою незалежність, а 27 вересня 1991 року „Конвенція про права дитини” набула чинності в Україні.

Сьогодні ми з вами поговоримо про те, які саме права дітей закріплені в „Конвенції”, як Конституція України закріплює ці права за громадянами України, а ви є юними громадинами нашої держави.

Відкрийте будь ласка, ст.1 Конституції України і ознайомтесь з її змістом. (Ст. 1 Україна є суверенна , незалежна, демократична, соціальна, правова держава).

Отже, стаття 1 Конституції України проголошує, що Україна є державою демократичною, правовою.

Однією з ознак правової держави є правова культура її громадян. Що це означає? Це означає, що громадяни такої держави повинні чітко знати свої права і вміти правильно ними користуватися, а також добросовісно виконувати свої обов’язки.. тож якими правами користуються діти України та які обов’язки покладаються на юних громадян держави, ми сьогодні і з’ясуємо.

Основна частина

По-перше, „Конвенція про права дитини” закріплює положення про те, що права дитини не можуть бути обмежені ні за кольором шкіри, ні за релігією, національним чи майновим станом, ні за станом здоров’я, ні за походженням. Про це йдеться в статті 2 „Конвенції”. (Діти знаходять відповідну статтю у порівняльній таблиці та зачитують її).

Згідно статті 6 даної „Конвенції”, кожна дитина має право на життя. Це ж підтверджує і стаття 27 Конституції України.

(Учні зачитують відповідні статті).

Вчитель, називаючи права, прикріплює на дошці аркуші паперу з їх назвами).

Ви, мабуть, читали в пресі чи чули по радіо чи телебаченню, що однією з умов вступу України в європейське співтовариство є відміна в Україні смертної кари. Давайте подумаємо і висловимо свої думки з приводу таких питань.

  • Чи згодні ви з відміною смертної кари в Україні?

  • Як вирішується питання про відмову смертної кари в інших країнах світу?

  • Яка зараз ситуація з відміною смертної кари в Україна?

(Учні попередньо одержували завдання продумати і підготувати відповіді на ці питання).

Згідно „Конвенції про права дитини” діти мають права на збереження своєї індивідуальності, включаючи громадянство, ім’я та сімейні зв’язки. Ніхто не може розлучити дитину з батьками за винятком тих випадків, коли таке розлучення здійснюється в інтересах дитини. Це здійснюється тоді, коли батьки безвідповідально ставляться до виховання дітей, не піклуються про їх матеріальне забезпечення, тобто про харчування, одяг, знущаються з них.

Таких батьків, згідно законодавству України, позбавляють батьківських прав, а дітей забирають до інтернату.

Відповідно до „Конвенції” дитина має право вільно висловлювати свої думки, але здійснення цього права може зазнавати певних обмежень, якщо мова йде про повагу прав та репутації інших осіб, а також про охорону державної безпеки, громадського порядку, здоров’я або мораль населення. Це закріплено в статті 13 названого документа.

Зараз ми ознайомимось зі змістом статті 14.

(Учні читають статтю). Що на вашу думку, означає поняття „свобода совісті”? та висловлюють свої думки, вчитель висловлює правильне твердження).

Отже, свобода совісті – це свобода сповідати якусь релігію або ж не сповідати ніякої.

Згідно статті 19, держави, які підписали Конвенцію, вживають необхідних заходів з метою захисту дитини від усіх форм фізичного та психічного насильства, образи та зловживань, відсутності піклування, недбалого поводження та експлуатації. Підтвердить фактами, що ця стаття має важлива значення для захисту дітей України. (Учні одержували завдання підібрати матеріали статистики та преси з цього приводу).

Зараз ви прочитаєте статтю 22 Конвенції, подумаєте і поясните, чому ця стаття має дуже важлива значення для дітей певних країн світу.

(Мається на увазі стаття про статус дітей-біженців. Діти висловлюють свої думки).

Статті Конвенції стосуються найрізноманітніших сторін життя. Зараз ми з вами розглянемо статті, які безпосередньо захищають права дітей нашої групи.

Так згідно статті 24 держави-сторони визначають право дитини на користування найбільш досконалими послугами системи охорони здоров’я. Питання охорони здоров’я є і в програмі „Діти України”. Особливе значення мають ці положення у зв’язку з чорнобильською трагедією. У нас в класі є діти-чорнобильці. Держава турбується про їхнє здоров’я. (Учні розповідають в чому це проявляється).

Крім того наша держава має договори з іншими державами про лікування та покращення стану здоров’я дітей за кордоном. (Повідомлення учнів, які вони підготували за матеріалами преси).

Головна ваша праця зараз – це навчання. Згідно статті 28 Конвенції держави – сторони визнають право дитини на освіту. Вони повинні ввести безплатну і обов’язкову початкову освіту, а також сприяти розвиткові різних форм середньої освіти, вживати заходів щодо регулювання відвідування школи учнями. Ці держави повинні вживати заходів, щоб шкільна дисципліна була забезпечена методами, що ґрунтуються на повазі до людської гідності дитини.

Право дитини на освіту закріплене і в Основному Законі нашої держави – Конституції України. Про це йдеться в статті 52. Ознайомтесь з її змістом і з’ясуйте яка освіта в Україні є обов’язковою. (Учні читають статтю і відповідають).

Отже, ми з’ясували, що повна загальна середня освіта (була) є обов’язковою. Якщо дитина з якихось причин не може відвідувати школу, вона може одержати середню освіту навчаючись екстерном. Ця форма навчання передбачає, що дитина навчається вдома самостійно, пише контрольні роботи, які перевіряють закріплені за цією дитиною вчителі. Екзамени здають такі діти разом зі всіма учнями.

У нашій державі прийнято спеціальний закон „Про освіту” (1996 р.). він визначає права та обов’язки учасників навчального процесу. Кожен має право і здобувати освіту шляхом вибору різних форм навчання, різних закладів освіти (загальні школа, коледж, гімназія, ліцей). Ви маєте право користуватися бібліотеками, спортивними залами, різноманітним обладнанням своєї школи, а також брати участь у різних олімпіадах, конкурсах, конференціях і т. д. Підтвердіть, що ви дійсно користуєтесь цим правом.

(Відповіді учнів).

Для кожного учня не байдуже як житиме його школа. Саме тому закон передбачив право на участь у громадському самоврядуванні навчального закладу. У нашій школі – це ШУС (шкільне учнівське самоврядування). До його складу входять по два учні з кожного класу і від нашого теж.

Закон України „Про освіту” закріплює право учнів брати участь в об’єднаннях громадян. Реалізувати це право можна беручи участь у роботі різноманітних спортивних товариств, дитячих організацій, клубів, загонів. Однією з дитячих організацій в діяльності якої ви можете брати участь, є СПОУ (спілка піонерських організацій України). Що це за організація? Що ви знаєте про її діяльність?

(Повідомлення учнів).

Закон також дає право після досягнення чотирнадцятирічного віку, з дозволу батьків, у вільний від навчання час працювати, отримуючи відповідну заробітну плату.

Користуючись правами кожен з вас мусить пам’ятати і про свої обов’язки. Держава виділяє кошти на навчання школярів, на вас же покладається обов’язок систематично та глибоко оволодівати знаннями та навичками. Отже, робота на уроці, ретельне використання домашніх завдань – це не лише вимога вчителя, а й ваш обов’язок перед державою.

Кожен з вас зобов’язаний виконувати вимоги Статуту свого навчального закладу. Такий Статут є і в нашій школі. У розділі V „Єдині вимоги поведінки учнів Великобагачанської середньої школи” йдеться про вимоги щодо режиму дня, про правила поведінки до початку уроків і під час перерв, на уроці, до зовнішнього вигляду, до поведінки на подвір’ї і в громадських місцях.

(Учні згадують і називають ці правила поведінки).

Крім вище названого, ви повинні дотримуватись вимог законодавства, моральних та етичних норм.

В статті 29 „Конвенції про права дитини” говориться, що освіта дитини має бути спрямована на розвиток особи, талантів, розумових та фізичних здібностей, а також на виховання поваги до країни та краю, в якому проживає дитина. А як ви можете проявити свою любов до рідного краю?

(Відповіді учнів).

Про любов до рідного краю підтверджують слова із вірша вчителя німецької мови МПАЛ Бут Ганни Вікторівни.

Мелітополю рідний! Тобі я віддам

Все життя своє, щодо краплини

Ти приніс мені щастя і радість ти дав

Ти Вкраїни моєї перлина.

Ходжу вулицями твоїми я десь удень

І закаюсь в тебе щоденно

Знаю точно – що ти швидкий олень

Я кохаю тебе безтяменно.

Твої щирі тополі сміються услід

Негараздом, та бідам щоденним

Я тебе розумію і з роду та врід

Ти викохуєш люд повсякденно

Обіймаю я поглядом все, що навкруг

Бачу сонце, що теж Мелітополь кохає

Хай збудеться все – ти єдиний мій друг

Моє місто нехай процвітає!

Підведення підсумків заняття

Ми сьогодні добре з вами попрацювали, вивчили окремі статті документів, які захищають ваші права. Назвіть ці документи.

(Учні називають Конституцію України, „Конвенцію про права дитини”, програму „Діти України”).

А тепер подивіться ще раз уважно на дошку і постарайтесь добре запам’ятати назви прав та обов’язків дітей.

(Учні зачитують назви прав та обов’язків, які прикріплені на аркушах паперу на дошці і ці аркуші знімаються. Діти одержують картки для заповнення).

Чи були ви уважними, як добре ви запам’ятали свої права і обов’язки, ми з’ясуємо, заповнивши ось такі картки.

(Учні виконують завдання).

Як зветься вищий законодавчий орган України? (Верховна Рада України).

Конституцією України запроваджується посада Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, на якого покладається обов’язок здійснювати контроль за додержанням прав та свобод людини і громадянина в Україні. Така посада є в кожній країні.

Загальноприйнята міжнародна назва цієї посади – омбудсмен. Тож давайте зараз виберемо свого омбудсмена. Це повинен бути учень, який найкраще знає свої права та обов’язки.

Учні визначають переможця та вручають спеціальну медаль, на якій зображено символ ООН та назва „Омбудсмен”.

Обов’язки дітей:

  1. Систематично та глибоко оволодівати знаннями та навиками.

  2. Дотримуватись вимог законо-давства України.

  3. Дотримуватись моральних та етичних норм.

  4. Виконувати вимоги Статуту ліцею.

  5. Берегти природу, пам’ятки історії та культури.

Права дітей:

1. Право на життя

2. Право на охорону здоров’я.

3. На здобуття освіти шляхом вибору

різних форм навчання.

4. На користування бібліотеками,

спортивними залами, обладнанням свого учбового закладу.

5. Право брати участь у різних

олімпіадах, конкурсах.

6. Право брати участь у громадсь-

кому самоврядуванні.

7. Право брати участь у діяльності

об’єднань громадян.

Роздатковий матеріал

для кожного учня

Права дітей

Конвенція ООН про права дитини

(прийнята 20 листопада 1989 року)

статті

Зміст статті

2

Держави сторони поважають і забезпечують всі права, передбачені цією Конвенцією; за кожною дитиною, без будь-якої дискримінації, незалежно від раси, кольору шкіри, статі, мови, релігії, політичних або інших переконань, національного або соціального походження, майнового стану, стану здоров’я та народження дитини, її батьків чи законних опікунів.

6

п.1

Держави-сторони визнають, що кожна дитина має:

невід’ємне право на життя

8

Держави-сторони зобов’язані поважати право дитини на збереження своєї індивідуальності, включаючи громадянство, ім’я та сімейні зв’язки.

14

Держави-сторони поважають право дитини на свободу думки, совісті та релігії.

19

Держави-сторони вживають всіх необхідних заходів з метою захисту дитини від усіх форм фізичного та психічного насильства, образи чи зловживань, відсутності піклування чи недбалого і брутального поводження та експлуатації.

22

Держави-сторони вживають необхідних заходів, щоб забезпечити дитині, яка бажає одержати статус біженця або яка вважається біженцем, належний захист і гуманітарну допомогу в користуванні застосовуваними правами.

24

Держави-сторони визнають право дитини на користування найбільш досконалими послугами системи охорона здоров’я та засобами лікування хвороб і відновлення здоров’я.

28

Держави-сторони визнають право дитини на освіту.

29

Держави сторони погоджуються щодо того, що освіта дитини повинна бути спрямована на :

а) розвиток особи, талантів, розумових та фізичних здібностей дитини в повному обсязі;

б) виховання поваги до батьків дитини, її культурної самобутності, мови та національних цінностей країни.

Конституція України

(прийнята 28 червня 1996 року)

статті

Зміст статті

24

Громадяни мають рівні права конституційні та свободи та є рівними перед законом.

52

Діти рівні у своїх правах незалежно від походження

27

Кожна людина має невід’ємне право на життя. Ніхто не може бути позбавлений свавільно життя. Обов’язок держави – захищати людини.

25

Громадянин України не може бути позбавлений громадянства і права змінити громадянство... Україна гарантує піклування та захист своїм громадянам, які перебувають за її межами.

35

Кожен має право на свободу світогляду та віросповідання.

52

Будь-яке насильство над дитиною та її експлуатація переслідуються законом.

49

Кожен має право на охорону здоров’я , медичну допомогу та медичне страхування.

53

Кожен має право на освіту. Повна загальна середня освіта є обов’язковою.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Інтегрований курс «Мистецтво»: теоретико-прикладний аспект»
Просіна Ольга Володимирівна
36 годин
590 грн