Значення мови в житті суспільства. Українська мова — державна мова України.

Опис документу:
Урок № 1 Тема. ЗНАЧЕННЯ МОВИ В ЖИТТІ СУСПІЛЬСТВА. УКРАЇНСЬКА МОВА — ДЕРЖАВНА МОВА УКРАЇНИ. (Українська мова, 5 клас) Мета: розширити відомості п’ятикласників про рідну мову, сформувати поняття «національна мова», «державна мова»; ознайомити учнів зі статтею 10 Конституції України; формувати вміння аналізувати висловлювання, відтворювати деформований текст, складати невеликі тексти відповідно до комунікативного завдання...

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Урок № 1

Тема. ЗНАЧЕННЯ МОВИ В ЖИТТІ СУСПІЛЬСТВА. УКРАЇНСЬКА МОВА — ДЕРЖАВНА МОВА УКРАЇНИ. (Українська мова, 5 клас)

Мета: розширити відомості п’ятикласників про рідну мову, сформувати поняття «національна мова», «державна мова»; ознайомити учнів зі статтею 10 Конституції України; формувати вміння аналізувати висловлювання, відтворювати деформований текст, складати невеликі тексти відповідно до комунікативного завдання; сприяти усвідомленню значення мови в житті суспільства й ролі української мови як державної в Україні.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

 

ХІД УРОКУ

 I. Організаційний момент

 

II. Розвиток безперервної пізнавальної активності п’ятикласників

Робота з текстом

Прослухати текст. З’ясувати, про що йдеться. Чи можна визначити ставлення автора до предмета мовлення? У чому це виражається?

Велична, щедра і прекрасна мова,
Прозора й чиста, як гірська вода, —
То України мова барвінкова, —
Така багата й вічно молода.
Вона, як ніжна пісня колискова,
Заходить в серце й душу з ранніх літ,
Ця мова, наче пташка світанкова,
Що гордо лине в свій стрімкий політ.
Юлія Косинська


Звернути увагу на образність висловлювання. Виписати в зошити, як автор називає мову, звертається до неї.

З чим порівнює автор мову?

 

ІІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку

 

IV. Усвідомлення теоретичного матеріалу у процесі практичної роботи з теми

Проблемний діалог

Під керівництвом учителя шляхом висунення системи власних версій і гіпотез п’ятикласники усвідомлюють зміст понять «рідна мова», «національна мова», «державна мова».

Ознайомлення учнів зі статтею 10 Конституції України

Стаття 10. Державною мовою в Україні є українська мова. Держава забезпечує всебічний розвиток і функціонування української мови в усіх сферах суспільного життя на всій території України.

В Україні гарантується вільний розвиток, використання і захист російської, інших мов національних меншин України.

Держава сприяє вивченню мов міжнародного спілкування.

Застосування мов в Україні гарантується Конституцією України та визначається законом (Конституція України).

Назвати сфери суспільного життя людини.

Відтворення деформованого висловлювання

Прочитати. Визначити основну думку. Визначити межі речень. Дібрати заголовок. Записати текст, розставивши потрібні розділові знаки.

Незаперечною істиною є те що мова — це найважливіший і всеохоплюючий засіб спілкування засіб передачі інформації але самим лише спілкуванням не вичерпується суспільне значення мови для письменників мова — це могутнє і єдине знаряддя створення художніх цінностей мова — це коштовний скарб набутий віками нашим народом його невичерпне духовне багатство (За П. Панчем).

На матеріалі тексту довести, яке значення має мова в житті суспільства.

Як ви розумієте вислів  Мова — всеохоплюючий засіб спілкування? Розкрийте його зміст.

 

Творчий диктант
(поширення висловлювання шляхом уведення окремих слів)

Відновити поетичні рядки, уставивши потрібні за змістом прикметники (дивись матеріал довідки).

1) Мова, наша мова — мова … (Ю. Рибчинський).

2) Ой яка … українська мова! І така ж …, і гнучка, як мрія (О. Підсуха).

3) Буду я навчатись мови … (А. Малишко).

4) … мова, поривання духа! (Л. Костенко).

5) … мово, музико, калино… (З. Кучерява).

Довідка: розкішна, трембітна, кольорова, квітуча, чудова.

Доповнити ряд епітетів (образних прикметників) до слова мова. Записати їх. З 2-3 скласти речення.

Барвінкова, безсмертна, калинова, солов’їна, співуча, чарівна, …

 

Творче конструювання

Із поданих слів скласти речення. З’ясувати їхню тематику. Довести, чи є вони зв’язним висловлюванням.

1) О рідна мово! Садів, подібна, весняних, ти, до розквітлих.

2) Бо, культури, виявляється, цвіт, у слові, запашний, нашого, народу, талановитого.

3) І, дзеркала, подібна, чарівного, в ньому, Україна, вся, відображається.

4) Із скарбницею, тебе, а ще, порівняти, можна, що досвіду, зберігає, народного, коштовності (За В. Сухомлинським).

 

Складання висловлювання за поданим початком

Прочитати висловлювання із попереднього завдання. Чи розділяєте ви думку Василя Сухомлинського? Доповнити текст власними міркуваннями щодо ролі мови в житті людини.

 

V. Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок

Подумати і дати відповіді на питання:

1. Яке значення української мови в житті нашого суспільства?

2. Як ви розумієте роль української мови як державної в Україні?

 

VІ. Підсумки уроку

Визначення змістових цінностей, сформованих у процесі вивчення теми, з’ясування ставлення учнів до роботи на уроці.

 

VII. Домашнє завдання

1. Дібрати 5-6 висловів відомих поетів, письменників, діячів мистецтва, політиків чи філософів про мову.

2. Скласти зв’язне висловлювання на тему «Що потрібно, щоб рідна мова розвивалася і збагачувалася?»

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Професійний розвиток педагогічних працівників. Як навчати дорослих ефективно? »
Просіна Ольга Володимирівна
36 годин
590 грн