і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
Взяти участь
Поспішайте взяти участь у вебінарі Арт-терапія в педагогічній практиці. Емоційний розвиток особистості засобами арт-терапії
До початку вебінару залишилось:
3
Дня
3
Години
16
Хвилин
30
Секунд
Предмети »

"Життя й пригоди імен"

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Бесіда „ЖИТТЯ І ПРИГОДИ ІМЕН”

  1. Загадка

  2. Слова Гомера

  3. Навіщо потрібні імена

  4. Історія виникнення і розвитку

  5. Дохристиянські імена

  6. Імена календарні

  7. Імена і революції

  8. Давайте познайомимось.

  9. Різні форми імен.

Перед початком нашої розмови, перед оголошенням її теми увімкніть свою кмітливість і відгадайте загадку: „Без чого не живе людина?”. Звичайно, без імені. А отже, й розмова сьогодні піде про імена. Відомий давньогрецький письменник Гомер сказав так: ” ... Взагалі без імення ніхто із людей не буває – хто б не родився на світ – родовита людина чи проста, кожного з них, породивши іменням батьки наділяють”. Тож для чого ім’я людині, як ви гадаєте ?(відповіді дітей). Виходячи з ваших відповідей, можна зробити висновок, що всі ви згодні з тим, що ім’я для людини – цінне та важливе. Інтерес людей до власного імені, для імен інших людей, до імен взагалі – очевидний. Ім’я – це те, що супроводжує людину все її життя та залишається з нею після смерті. Ім’я людині необхідне, оскільки вона диве в суспільстві: адже доки Робінзон жив на ненаселеному острові сам, він і не згадував своє ім’я, а коли на острові з’явився ще один мешканець, одразу виникла потреба якось називати один одного. У свою чергу, суспільство, держава не байдужі до найменувань своїх громадян. Всі люди суспільства і кожен громадянин автоматично при народженні отримує право на ім’я. будь – яке перекручення чи спотворення імені розглядається законом як порушення права імені.

Імена людей – це часточка історії кожного народу. У них відображується побут, вірування, сподівання, фантазія, художня творчість народу, його історичні, господарські і культурні зв’язки. Вивченням імен людей займається спеціальна наука – антропоніміка.

Давайте й ми, наслідуючи вчених, дослідимо історію розвитку людських імен, а це був довжелезний шлях становлення, розвитку і змін.

Ми вже встановили, що потреба в іменах виникла, коли люди почали жити групами і спілкуватися між собою. Були часи, коли у одному роді не могло бути двох людей з однаковими іменами. Якщо імен не вистачало, їх позичали у сусіднього роду, а після смерті людини, яка його носила, повертали позичене ім’я сусідам. В ті часи вважалося, що ім’я має велику магічне силу, тому у людей стали з’являтися „справжні”, таємні імена, а також імена для повсякденного вжитку.

Як же правильно обрати ім’я для людини, щоб воно відображувало її якості, щоб сприятливо вплинуло на подальшу долю? Адже згадайте пісню з мультику про капітана Врунгеля – „Як ви яхту назвете, так вона і попливе”.

Попервах наші предки характеризували за допомогою імен певні умови народження дитини – Нечай, Нечай (дитина, на народження якої не сподівались), або навпаки – Ждан, Богдан – даний Богом, Третяк – третя дитина в родині, Білаш – дитина зі світлим волоссям. Була звичка також давати дитині охоронне ім’я, яке б відлякувало злих духів – Буран, Гроза, Вовк, Ведмідь. Намагаючись обдурити злих духів, батьки називали дитину Найден, Підкид, Не наш, або й зовсім оголошували її мертвою, так і називаючи. Давали дітям погані, грубі, образливі імена, думаючи, що нечиста сила не захоче собі брати дитину з таким поганим іменем: Некрас, Дубина, Нелюб тощо. Віра в можливість передати через слово, через ім’я якісь добрі якості викликало до життя імена Добриня, Добр, Храбр, Красава. Побажаннями за своїм змістом були імена Добромисл, Владислав, Ярослав. Була велика група імен, які діставалися людям за їх зовнішні особливості – Мал., Чорниш, Біляй, Рябий тощо.

Із введенням християнства у Давній Русі правила вибору імен змінилися, хоча довгий час люди тоді мали по 2 імені – одне – язичницьке, слов’янське, а інше – християнське, запозичене з інших мов. А християнська віра вимагала добору імені дитини зі Святців – книжки - календаря з переліком святих і мучеників із зазначенням святкування їх днів. Усього святих було більше ніж 2500, з них – 600 жінок. Імен же було значно менше, адже вони повторювалися. Так, ім’я Іван повторюється від 62 до 170 разів у різних списках. Які ви знаєте дні вшанування діячів церкви? (Св. Миколай, Св. Валентин). Отже, дитина народжувалася, і в календарі шукали ім’я церковного діяча, день якого святкувався у найближчий час. Отримавши ім’я цього святого дитина тим самим немов би потрапляла під його опіку. Звідси й походить вираз „іменини”, а також „День ангела”, які не слід плутати з днем народження. Така система практикувалася досить довго. Списки імен поповнювалися за рахунок канонізації нових святих та неточних переписувань. Переважна більшість ваших імен – зі святець.

(уривок з повісті М.Гоголя „Шинель”).

В ті чи інші часи існує мода на різні групи імен, і мода ця час від часу повторюється. Час від часу у суспільстві з’являється тенденція давати дітям „нові” імена. Найчастіше це пов’язано із соціальними зрушеннями у суспільстві – якимись знаменними подіями, революціями, війнами. Наприклад, після революції 1917 року, у 20-х роках на Русі почали називати дітей такими чудернацькими іменами, як Декрета, Трактор, Партія, Барикада, Трибуна, Ідея, Пролетар, Мир, Протест, Енергія, Молот, Металіна та багато інших. Інколи батьки запозичують імена для своїх дітей з книжок, фільмів, або й з латиноамериканських серіалів. Чи зустрічалися вам дивні, рідкісні імена? (відповіді дітей)

Отже, ми з вами вияснили, що людське ім'я – це досить серйозна і значуща річ. Первісного (етимологічного) значення своїх імен ми, як правило, не знаємо. Дуже гарно про це сказав Іван Франко. Він назвав ім’я вірним і невідступним товаришем людини, який супроводить її від колиски до самої могили. Та цей вірний товариш, за словами поета, крокує поруч з нами „з заслоненим обличчям: ми переважно не знаємо, яке його походження і значення”. Тож давайте, познайомимось із знайомими незнайомцями – нашими іменами.

Навіть такі, здавалося б прозорі слов’янські імена оточені ореолом таємничості. Але все ж ми можемо спробувати їх зрозуміти. Ось, наприклад, моє ім’я – слов’янського походження, і його значення зовсім легко зрозуміти. Хто здогадався, що означає моє ім’я? (Світла) Підніміть руки володарі слов’янських імен (Ярослав, Богдан, Владислав). Поясніть, як ви розумієте значення своїх імен.

Зі словами іноземного походження складніше, хоча ці імена прижилися у нашій країні так, що не здаються нам чужинцями. Чи знали ви, наприклад, що з Греції до нас прийшли імена Олександр (захисник людей), Андрій (мужній), Артем (здоровий), Анатолій (східний), Григорій (той, що не спить), Георгій (хлібороб), Софія (премудрість), Анастасія (воскресіння). А ось імена єврейського походження – Анна (благодать), Яна – Іоанна у святцях (Божа благодать), Марія (господиня), Ілля (міць Господня); з Давнього Риму імена Валерій і Валерія (бадьорий(а)), Роман (римський), скандинавське ім’я Олег означає „святий, священний”, те саме, але жіночого роду – Ольга. Ім’я Вадим має перські корені.

А чи завжди наші імена виглядають однаково? Ні, в кожного імені є багато форм – і пестливих, і образливих. Як вас називають ваші батьки, друзі? Скільки форм своїх імен ви знаєте? (відповіді дітей) Ну ось і познайомилися зі своїми такими звичними іменами.

Психологи провели дослідження і виявили, які слова звучать для людини найприємніше. Ви здивуєтесь, але це – власне ім’я кожної людини. А у Іспанії вважається неввічливим звернутися до людини, не називаючи її на ім’я. Отже, частіше називайте одне одного за іменами, використовуючи лише приємні, пестливі форми, і цим ви піднімете настрій і собі, й іншим.

Коваль А.П. Життя і пригоди імен. – К.: Вища школа, 1988. – 240 с.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Опис документу:
Бесіда - лекція про походження й значення імен, їх зв'язок з сторичними моментами
  • Додано
    10.08.2018
  • Розділ
    Виховна робота
  • Клас
    4 Клас, 5 Клас, 6 Клас
  • Тип
    Інші методичні матеріали
  • Переглядів
    181
  • Коментарів
    0
  • Завантажень
    0
  • Номер матеріала
    YL249829
  • Вподобань
    0
Курс:«Використання веб-квестів в освітньому процесі»
Левченко Ірина Михайлівна
36 години
1400 грн
590 грн

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти

«Методичний
тиждень 2.0»
Головний приз 500грн
Взяти участь