Землетруси. Вулканізм і вулкани, гейзери. Сейсмічні пояси Землі

Опис документу:
Пропонована розробка «Землетруси. Вулканізм і вулкани, гейзери. Сейсмічні пояси Землі» містить в собі детальний конспект уроку та додатки, які складаються з трьох оціночних аркушів. Конспект уроку містить систему усних вправ для повторення теоретичного матеріалу, завдання для відпрацювання вмінь і навичок (кожна творча група юних науковців для уроку підготувала повідомлення та завдання), завдання для контролю знань учнів та рефлексії.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Землетруси. Вулканізм і вулкани, гейзери. Сейсмічні пояси Землі

6 клас, географія

Автор: Сухарь Ніна Іванівна, вчитель географії Криворізької спеціалізованої школи І – ІІІ ступенів № 74

Анотація.

Пропонована розробка «Землетруси. Вулканізм і вулкани, гейзери. Сейсмічні пояси Землі» містить в собі детальний конспект уроку та додатки, які складаються з трьох оціночних аркушів.

Конспект уроку містить систему усних вправ для повторення теоретичного матеріалу, завдання для відпрацювання вмінь і навичок (кожна творча група юних науковців для уроку підготувала повідомлення та завдання), завдання для контролю знань учнів та рефлексії.

Очікувані результати:

  • Називати причини утворення землетрусів, вулканів;

  • Показувати на карті сейсмічні пояси;

  • Розповідати про землетруси, вулкани, гейзери;

  • Причини утворення та географію

  • Пояснювати вплив внутрішніх процесів на формування рельєфу земної поверхні;

  • Знати як правильно діяти під час землетрусів та виверження вулканів.

Тип уроку: комбінований

Вид уроку: вивчення нового матеріалу

Технологія уроку: елементи продуктивного навчання; інноваційних технологій; критичного мислення; здоров’язберігаюча; активні форми вивчення нового матеріалу; зміна видів діяльності.

Обладнання: фізична карта світу; атласи; підручники; практичні зошити; схеми; відео презентація.

Вивчення нового матеріалу

Лабораторія науковця

Групи

сейсмологи вулканологи

експерти

із сейсмології вулканології

(за планом дослідження)

Хід уроку

І. Організаційний момент. Привітання, підготовка до уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань,умінь і навичок учнів.

Бліц опитування: «Так або Ні»

  • Літосфера – це тверда оболонка Землі?

  • Вона розколота на літосферні плити?

  • Літосферні плити не рухаються?

  • Висока температура і тиск впливають на їх рух?

  • Рухи літосферних плит швидкі?

  • Рухи літосферних плит повільні?

  • Рухи літосферних плит горизонтальні?

  • Рухи літосферних плит вертикальні?

  • Наслідком горизонтальних рухів є утворення гірських систем?

  • Рухи літосферних плит – це внутрішні процеси?

Так, ми говоримо про внутрішні процеси земної кори. Ці знання нам допоможуть сьогодні на уроці вивчати нову тему.

ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності.

це не війна, але загинуло багато людей,

це не бій, але зруйновано тисячі будинків,

це не битва, але знищено силу – силенну техніки.

запалилася велика гора, виплеснулися її палаючі безодні й потоки вогненної лави понеслися широкими схилами, заливаючи все. Усе палало. Вогонь пожирав усе на своєму шляху. Селища палали одне, за одним. Люди кидалися навтьоки.

Які явища описані?

Так, вірно, сьогодні ми довідаємося багато нового і цікавого про землетруси і вулкани.

Тема уроку. Землетруси. Вулканізм і вулкани, гейзери. Сейсмічні пояси Землі. (в зошити записуємо число,класна робота, тема)

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Прийом: лабораторія науковців – дослідників.

І група «Сейсмологи»

ІІ група «Вулканологи»

ІІІ група «Експерти»

Працюємо в групах. Кожен має своє завдання згідно плану, випереджаючі завдання для повідомлень та схеми.

Презентуємо дослідження.

1. Сейсмологи.

Згадуємо, що крім повільних горизонтальних рухів в літосфері існують раптові розривні рухи, які тривають лише кілька секунд, але іноді мають катастрофічні наслідки. Одним із проявів розривних рухів літосфери є землетруси.

  • Землетруси – це підземні поштовхи і коливання земної поверхні.

  • Схема землетрусу:

  • гіпоцентр – з грецької (знизу) місце, де відбувається зміщення й розриви земної кори. (зачитати, показати)

  • сейсмічні хвилі – коливання земної кори, що розходяться в різні боки від гіпоцентру. (зачитати, показати).

- епіцентр – з грецької (зверху) місце над гіпоцентром, де сила землетрусу найбільша. (зачитати, показати)

  • Причини утворення землетрусів – розломи та зміщення земної кори.

  • Сейсмічні пояси – глибинні розломи на межі літосферних плит, де відбуваються землетруси.

  • Назвати та показати: Альпійсько – Гімалайський, Тихоокеанський, Середньоокеанічний сейсмічні пояси. (робота з картою)

Молодці!

2. Експерти.

  • Як визначають силу землетрусу?

Повідомлення: Щороку на планеті прилади фіксують від 300 тис. до 2 млн. поштовхів. Причому більша їхня частина проходить непомітно для людей і фіксується лише спеціальними приладами. Силу землетрусів оцінюють за допомогою шкали Ріхтера або 12 бальної сейсмічної шкали інтенсивності. Вона була запропонована у 1935 році американським вченим Ч. Ріхтером, ім’ям якого й названа.

  • Як вивчають землетруси?

Повідомлення: Нажаль, напевно передбачити наближення землетрусу та попередити про це людей ще й досі залишається справою складною та практично не можливою.

Землетруси та пов’язані з ними явища вивчає наука сейсмологія. Спостереження за землетрусами та обробку первинної інформації про них ведуть на сейсмічних станціях. В світі їх створено понад 2000. На них «прослуховують» пульс нашої планети за допомогою спеціальних приладів – сейсмографів.

  • Які є наслідки землетрусів?

Повідомлення: Історія людства довела, що більшість землетрусів стали справжніми трагедіями – у Китаї 1556 р. кількість жертв – 830000 чоловік, Індія 1737 р. – 300000 чоловік, Японія – 1933 р. та 1996 р., Індонезія – 2004р.

Цунамі – велетенські руйнівні хвилі, що утворилися під час підводних землетрусів (моретрусів).

Дякую експертам!

3. Вулканологи.

Світлофор (гра)

Я буду показувати на карті певні райони, а ви своїми картками «сигнальте» мені: чи можливі виникнення землетрусів у зазначених районах.

  1. Австралія.

  2. Гімалаї.

  3. Центр Євразії.

  4. Чилі.

Де найчастіше зароджуються землетруси? (на межі зіткнення літосферних плит)

Прийом «Дивуй»

У Тірренському морі є невеликий острів Вулькано. Більшу частину острова займає гора. Давні римляни вважали цей острів входом до підземного царства, а також до володіння бога вогню і ковальського ремесла – Вулкана. Коли цей бог гнівався, Земля здригалася, а з гори вилітали вогонь і дим. За ім’ям цього бога вогнедишні гори згодом стали називатися вулканами.

Вулкани, як і землетруси, пов’язані з проявами внутрішніх сил Землі.

Що це за дивовижні гори?

Чому і як вони «дихають»?

Вам цікаво про це дізнатися?

Тож про все по порядку…

В астеносфері утворюється магма (у перекладі з грецької – «густа мазь») – розплавлена речовина мантії, насичена газами. Ділянки земної кори, де стикаються літосферні плити, зазнають величезного тиску. Під тиском магма може підніматися вгору по тріщинах у земній корі. Це явище зветься магматизмом.

Магматизм – це процес утворення і руху магми від шару астеносфери до поверхні Землі.

Прийом «Дивуй»

  • А чи знаєте ви, що це вулкан, який «не відбувся»?

Розпечена магма по тріщинах піднялась і, не зумівши прорватися на поверхню, застигла, утворивши куполоподібну гору, висота якої 557 м. Такі гори називають лаколітами.

Внутрішній магматизм – магма застигає в тріщинах земної кори.

Як ви вважаєте, чи може магма вириватися на земну поверхню? (Так)

Глибоко під землею магма накопичується, тиск збільшується, доки не стане таким сильним, що земна кора більш не в змозі утримувати гази і магму. Вони прориваються назовні.

  • Як називають це явище? (Це явище називають вулканізмом, або зовнішнім магматизмом.)

Вулканізм – це сукупність явищ пов’язаних з підняттям магми з надр Землі та впливанням її на поверхню.

Виверження вулканів – це катастрофічне явище природи. Разом із лавою вивергаються хмари вулканічного попелу. Під розжареним попелом та лавою гинуть люди, рослини, тварини, руйнуються міста. Усього у світі нараховується понад 2 тис. вулканів.

Вулкани – це місце виходу магми на земну поверхню.

  • А хто знає, які бувають вулкани?

Діючі – про виверження яких людство пам’ятає.

Згаслі – які не проявляли активності за пам’яті людства.

  • Будова вулкану:

Вогнище магматизму – місце з якого піднімається розплавлена магма.

Жерло – тріщина з якої магма піднімається на поверхню.

Кратер – чашоподібна заглибина з якої виливається магма.

Бічні кратери.

Лава – магма, що вилилася на поверхню.

  • Причини виверження вулканів – тріщини в земній корі, зниження тиску, астеносфера розріджується і починає підніматися на поверхню.

Прийом: Картографічна лабораторія.

На карті літосферних плит знайдіть і покажіть найвідоміші вулкани світу:

Фудзіяма; Ключевська Сопка;Кракатау; Етна;Везувій.

Висновок. Вулкани, як і землетруси, розміщені на Землі нерівномірно. Вони виникають на межах літосферних плит, внаслідок їхнього руху.

2. Експерти (повідомлення).

Трагічна статистика: Сьогодні поблизу небезпечних вулканів мешкає близько 200 млн чоловік. За статистикою ЮНЕСКО, за останні 500 років від вивержень вулканів та їхніх наслідків у світі загинули близько 200 тисяч чоловік.

  • Природні явища, що магма, що супроводжують вулканізм:

Гарячі джерела, гейзери – утворюються у місцях на невеликій глибині залягання води до не застиглої магми.

Територія поширення гейзерів – о. Ісландія, о. Нова Зеландія, Пн. Америка – Йєуллоуєнський національний парк.

Дякую всім групам. Зробимо висновок.

1. Що є причиною утворення землетрусів і вулканів?

2. Чи впливають внутрішні процеси на зміну земної кори?

V. Закріплення вивченого матеріалу.

1. Дослід.

Безперечно, вулканічні виверження є найфантастичнішим, найгрізнішим та велично красивим явищем природи. (Показ ілюстрацій виверження вулканів.)

Зараз я спробую довести це і показати вам виверження вулкану.

  • Жерлом буде пробірка. Магмою – підфарбована сода.

  • У природі цей процес починається з глибин Землі, коли магма з астеносфери починає підніматися тріщинами на поверхню.

  • У нашому випадку для того, щоб відбулося виверження, я добавлю в кратер трішки оцту. (Демонстрація досліду)

  • Удома цей дослід ви можете показати батькам і друзям, тільки будьте дуже обережні, бо виверження вулкана – це все ж таки катастрофічне явище.

2. На мою думку ви зрозуміли, що землетруси і виверження вулканів – це катастрофічні явища природи.

  • А які б правила поведінки ви б запропонували мешканцям, що проживають поблизу?

  • І як би ви себе вели в такій небезпечній ситуації?

3. Правила поведінки під час землетрусу.

Правила поведінки під час виверження вулкану.

VI. Підсумок уроку. Оцінювання.

  • Що сподобалось на уроці?

  • Які нові знання ви отримали?

  • Що не вдалося?

  • Роботу, що виконували на листах, залиште.

  • Виставлення оцінок.

VIІ. Домашнє завдання.

  • Опрацювати § 19,20 підручника

  • Створити модель вулкана з пластиліну в розрізі, у стані спокою та виверження.

  • Скласти кросворд.

Додатки

Додаток 1

Оцінювальний аркуш. 6 – Б клас. Сейсмологи.

Прізвище __________________________

1. Землетрус – це __________________________________________________

2. Заповнити блок – схему «Будова землетрусу»

Гіпоцентр – це ________________________________________________________

_____________________________________________________________________

Сейсмічні хвилі – це ____________________________________________________

______________________________________________________________________

Епіцентр – це __________________________________________________________

______________________________________________________________________

3. Причини утворення землетрусів – _______________________________________

______________________________________________________________________

______________________________________________________________________

4. Сейсмічні пояси – ____________________________________________________

______________________________________________________________________

______________________________________________________________________

5. Назви сейсмічних поясів:______________________________________________

______________________________________________________________________

Додаток 2

Оцінювальний аркуш. 6 – Б клас. Вулканологи. Прізвище__________

1. Магматизм – це

2. Внутрішній магматизм – це

3. Вулканізм або зовнішній магматизм – це

4. Вулкан – це

5. Діючі –

6. Згаслі –

7. Будова вулкану:

  • Вогнище магматизму –

  • Жерло –

  • Кратер –

  • Бічні кратери –

  • Лава –

Додаток 3

Оцінювальний аркуш. 6 – Б клас. Експерти. Прізвище________________

1. Як визначають силу землетрусу? (повідомлення)

2. Як вивчають землетруси?

______________________________________________________________________

______________________________________________________________________

3. Наслідки землетрусів:

______________________________________________________________________

______________________________________________________________________

а) справжні трагедії –

______________________________________________________________________

______________________________________________________________________

б) цунамі –

______________________________________________________________________

______________________________________________________________________

4. Наслідки виверження вулканів:

а) трагічна статистика –

______________________________________________________________________

______________________________________________________________________

б) природні явища, що супроводжують вулкани:

гарячі джерела, гейзери –

______________________________________________________________________

______________________________________________________________________

поширення –

________________________________________________________________

________________________________________________________________

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з ГЕОГРАФІЇ залишилося:
0
3
міс.
2
5
дн.
0
6
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!