Збірник текстів для переказів у 3 класі

Опис документу:
Основними видами роботи над розвитком зв’язного мовлення учнів початкових класів є перекази. Перекази навчають учнів логічно і зв’язно викладати думки, сприяють збагаченню лексичного запасу, закріпленню граматичних знань, правописних навичок, розвивають усне і писемне мовлення. Передбачається проводити перекази за текстами різного типу мовлення: текст-опис, текст-розповідь, текст-міркування. Види текстів для переказів різноманітні.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися
  1. клас

***

Людина відпочиває вночі, коли спить, а природа – взимку, вкутавшись теплою пухкою ковдрою. Нам узимку стає сумно без квітів, без зелених листочків. Але природа дбайлива, і тому, щоб людині не було самотньо взимку, подарувала такі дерева, котрі зелені будь-якої пори року. Це насамперед ялина і сосна.

Без них не приходить жодне новорічне свято. Проте людина ніколи не замислювалась над тим, що, зрубавши зелене деревце, зробила йому боляче і знищила його. Ялинка кричить, просить, але її ніхто не чує, бо ми не звикли прислухатись, навіть вважаємо, що природа німа.

8

А що потрібно робити, щоб не рубати ялинку? Правильно. Посадіть ялинку в дворі! І щороку напередодні зимових свят прикрашайте її і святкуйте разом.

(Цей текст пропонується, як початковий етап написання стислого переказу. Примірники тексту повинні бути у кожної дитини перед очима.)

І.Читання учнями тексту.

ІІ. Аналіз змісту за запитаннями. Про яке дерево розповідається? Чому природа подарувала людині вічнозелені дерева? Чому потребують захисту ці дерева?

ІІІ. Серед поданих заголовків виберіть той, який найточніше відповідає змістові тексту.

  1. Зелена красуня.

  2. Новорічна гостя.

  3. Царівна зимового лісу.

ІV. Усний переказ за поданим планом.

План

1.Який подарунок дала природа людям? 2-3 речення

2. Чому ялинка кричить і просить? 2 речення

3. Що потрібно зробити, щоб не рубати ялинку? 2 речення

У.Письмовий колективний переказ.

Івась і цуценятко

Загримів грім. Спалахнула блискавка. Пішов дощ. Івась злякався. Він вискочив з хати і став кликати маму. Було дуже темно. Хлопчик нічого не бачив. Увесь мокрий він сів навпочіпки і гірко заплакав. А грім ще дужче гримів.

Раптом хлопчик прислухався: коло нього, біля самих ніг, щось жалісно скавучало. Івасик простягнув руку і в темряві намацав мокре цуценя.

Хлопчик підняв його і притулив до себе. Цуценятко тикалося мордочкою йому в груди. Івась уже не боявся. Він узяв цуценятко і пішов додому. Там він обережно пробрався до лавки. Притуливши до себе цуценятко, хлопчик міцно заснув.

І.Чому Івась злякався? Що почув хлопчик? Чому страх покинув Івася?

9

ІІ. Чи траплялися подібні випадки у вашому житті? Зробіть словесні малюнки до тексту.

ІІІ. Усний переказ зі зміною особи.

ІV. Напишіть детальний переказ від свого імені за поданим планом.

План

  1. Наближається гроза.

  2. Івась злякався.

  3. Хлопчик знайшов цуценя.

  4. Страх минув.

  5. Міцний сон.

***

  1. Вступна бесіда про пташок узимку.

  2. На дошці записані речення:

  1. До вікна прилетіла синичка.

  2. Діти відчинили їй кватирку.

  3. Пташка влетіла в теплу хату.

  4. Навесні вони випустили синичку на волю.

  5. Вона змерзла і шукала теплого затишку.

  6. Була люта зима.

  7. Діти годували пташку і тішилися її щебетанням.

ІІІ. Аналіз тексту за змістом.

  1. Яка була пора року?

  2. Хто прилетів до вікна?

  3. Чому синичка шукала тепла?

  4. Хто впустив пташку?

  5. Як діти доглядали синичку?

  6. Що зробили діти навесні?

ІV. Усний переказ тексту з відтворенням послідовності подій.

V. Письмовий переказ та добір заголовка.

Граки – вісники весни

Настала весна. Прилетіли її перші вісники – граки. Зиму вони провели на півдні, а тепер повертаються на батьківщину.

Граки метушаться, наповнюють усе навколо гомоном. Пора і про потомство потурбуватись. На голих вітах беріз повно грачиних гнізд. Їх потрібно відремонтувати. Хто не встиг зайняти старе гніздо, мостить

10

нове. Граки збирають старі галузки і носять їх на дерева. Гілка на гілочку

і гніздо готове. Незабаром граки виведуть пташенят.

І. Хто є першим вісником весни? Як мостять гнізда ці птахи?

ІІ. Поясніть значення виразів: прилетіли з півдня; повернулись на батьківщину; наповнюють гомоном; ремонтують гнізда; мостять гнізда; збирають галузки; виведуть пташенят.

ІІІ. Напишіть детальний переказ за самостійно складеним планом.

Як дятел лікує дерева

Дятла називають лісовим лікарем. З ранку до пізнього вечора лунає його стукіт. Це лісовий санітар уперся своїм пружнім хвостом, зачепився сильними лапами за стовбур і довбає кору дерева. Міцним, як долото, дзьобом він видовбує в корі щілину, а потім своїм довгим язиком, неначе пінцетом, дістає шкідливих комах та короїдів. І дерево буде жити!

І.Чому дятла називають лісовим лікарем? Як він лікує дерева?

ІІ. За малюнком, планом і опорними словами опишіть дятла.

План опису

Опорні слова

  1. Яке оперення дятла?

  2. Який в нього хвіст, дзьоб?

  3. Які у дятла лапи, язик?

На голові червона «шапочка»;верх тіла чорний із білими смугами;товстуваті боки;міцний дзьоб;пружний хвіст;сильні лапи; язик із зазублинами.

ІІІ. Напишіть переказ, доповніть його описом, розпочавши такими словами: «Дятел – це невеликий птах, який гніздиться в дуплах дерев».

Верба - мов дівчина золотокоса

Над ставком стоїть плакуча верба. Схилила свої зелені віти й дивиться у воду. Вітер подихне – гойдаються віти, мов коси дівочі, колишуться.

Біля самого стовбура помостила маленька пташка гніздечко.

Прийшла осінь. Холодний вітер позолотив гілки. Дівчина – верба стала золотокоса. А пташки не стало. Куди вона поділася? Полетіла в теплий край – далеко – далеко за море. Навесні вона прилетить, і верба перестане сумувати. Знову зазеленіють коси, рано-вранці прокидатиметься щаслива дівчина. І пташка буде щаслива, бо вона вдома на Батьківщині. Бо Вітчизна – це найдорожче для нас.

11

А зараз дівчина золотокоса сумує.

(В.Сухомлинський)

І. Чому автор порівнює вербу з дівчиною? За ким сумувала верба? Куди полетіла пташка? Чому вона почуває себе щасливою вдома? Чому люди називають вербу плакучою?

ІІ. Які слова та вирази в переносному значенні вживає автор у тексті?

ІІІ. Аналіз правопису слів: гойдаються, позолотив, дівчина-верба,далеко-далеко, рано-вранці, прокидатиметься, Батьківщина, Вітчизна.

ІV. Напишіть переказ за поданим планом.

План

  1. Верба дивиться у воду.

  2. Прийшла осунь.

  3. Верба перестане сумувати.

  4. Щаслива пташка.

Покинуте кошеня

Хтось виніс із хати маленьке сіре кошенятко й пустив його на дорогу. Сидить кошеня і нявчить. Бо хоче додому, до матусі. Проходять люди, дивляться на кошеня. Хто сумно хитає головою, хто сміється. Хто жаліє бідне кошенятко та йде собі далі.

Настав вечір. Зайшло сонце. Страшно стало кошеняті. Притулилось воно до куща та й сидить-тремтить. Поверталась додому маленька Наталочка. Чує – нявчить кошеня. Вона не сказала ні слова, а взяла його й понесла додому. Пригорнулось кошенятко до дівчинки. Замуркотіло. Раде-радісіньке.

(В.Сухомлинський)

І. Назвіть дійових осіб оповідання. Як вчинили люди з кошеням? Як почувало себе покинуте кошеня? Що відчуло воно з настанням вечора? Хто підібрав маленьке кошеня?

ІІ. Напишіть вибірковий переказ «Кошеня і Наталочка».

***

У неділю ми гралися в м’яча на луках біля води. Поруч бігали двоє маленьких хлопчиків. Раптом один із них упав у воду. Там було дуже глибоко. Хлопчину враз із головою поглинула вода. Першим побачив це Володя. Він кинувся за потопаючим у воду. Володя швидко схопив

12

малюка за комір і витягнув його на берег.

Мати хлопчика була безмежно вдячна Володі.

І. Коли і де відбулася подія, описана в оповіданні? Що трапилося із малюком? Хто врятував дитину? Чи було щось подібне у вашому житті?

ІІ. Яким, на вашу думку, був той день? Опишіть його, використовуючи прикметники:чудовий, теплий, прозора, блакитне, безхмарне, яскраве, лагідне, зелена.

ІІІ. Напишіть переказ за самостійно складеним планом, розпочавши його описом літнього дня. Доберіть заголовок.

Їжак - рятівник

Улітку рано – вранці Марійка пішла в ліс по суниці. Вона швидко назбирала повний кошик суниць і побігла додому. Марійка перестрибувала по холодних від роси купинах і вколола собі ногу. Під купиною був їжак. Він запирхав, як мотоцикл. Марійка заплакала від болю, сіла і почала платтячком витирати кров на нозі. Раптом десь узялась гадюка. Вона повзла прямо до Марійки, сичала і витягувала своє роздвоєне жало. Гадюка була сіра, з чорними зигзагами на спині, отруйна. Дівчинка дуже злякалась, але несподівано назустріч гадюці швиденько задріботів їжак. Гадюка кинулась до нього. Їжак наставив на неї свої колючки. Гадюка від болю засичала і повернулась назад. Їжак схопив її зубами позаду голови і задушив.

Так їжак урятував Марійку.

(За В.Біанкі)

І.Вступна бесіда.(Які пригоди відбулися в лісі? Чи бачили ви коли-небудь гадюку?)

ІІ. 1. Пояснення незрозумілих слів: купина, запирхав, як мотоцикл.

2. Аналіз правопису слів: рятівник, задріботів, платтячко, рано-вранці, позаду, роздвоєне, назустріч.

ІІІ. Колективне складання плану:

  1. Марійка в лісі збирала суниці.

  2. Вона зустріла їжака.

  3. До дівчинки повзе отруйна гадюка.

  4. Їжак біжить назустріч гадюці.

  5. Боротьба їжака з гадюкою.

13

  1. Марійка врятована.

ІV. Написання переказу.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Професійний розвиток педагогічних працівників. Як навчати дорослих ефективно? »
Просіна Ольга Володимирівна
36 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.