і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
Взяти участь
Поспішайте взяти участь у вебінарі Арт-терапія в роботі з підлітками і старшокласниками. Шлях до мети
До початку вебінару залишилось:
3
Дня
3
Години
16
Хвилин
30
Секунд
Предмети »

Збірка Ліни Костенко « Річка Геракліта»

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Тема : Збірка Ліни Костенко « Річка Геракліта»

Мета : ознайомити учнів із збіркою Ліни Костенко « Річка Геракліта», допомогти учням зрозуміти особистість поетеси ; дослідити особливості її творчої манери ; розвивати вміння визначати проблеми , порушені у поезіях , розкривати настрої та почуття ліричного героя , формувати та вдосконалювати комунікативно-творчі компетентності учнів ; виховувати повагу до особистості митця . почуття прекрасного . формувати громадянську свідомість та високу духовність.

Обладнання : портрет Ліни Костенко , збірка «Річка Геракліта» , диск із записами поезій із збірки у виконанні поетеси , мультимедійна дошка.

Я дерево , я сніг , я все , що я люблю.

І може , це і є моя найвища сутність.

Хід заняття

  1. Мотиваційний етап.

Звучить поезія Ліни Костенко « Осінній день , осінній день , осінній!» на тлі звучання бандури ( Соната Чимороза №1 )

Слайд №1

.

Слово вчителя.

Кожна пора наснажена власним неповторним магнетизмом. Кожна людина має свою улюблену пору року , суголосну із душевними настроями. Якщо П. Тичина був поетом весни , М. Вінграновський обожнював тепле і сонячне літо , то Ліна Костенко – жриця цариці-осені. І це не дивно. Осінь – надзвичайно таємнича, загадкова пора. Пора філософських роздумів, осмислення власної суті та буття на землі як такого. Це дивна пора прозрінь і потрясінь.

Сьогодні наша зустріч у « Літературному кафе» присвячена збірці Ліни Костенко Річка Геракліта» .

  1. Цілевизначення та планування.

Сьогодні ми відчинимо двері у неповторний та дивовижний світ поезії , спробуємо осягнути справжні істини , знайти та відкрити для себе важливе , торкнутися душею прекрасного.

На занятті спробуємо відповісти на проблемне питання :

Які думки хотіла донести до нас Ліна Костенко рядками поезій із збірки « Річка Геракліта»?

Підсумком нашої роботи буде поетичний щоденник , укладений за збіркою.

Сьогоднішня зустріч базується на випереджувальних завданнях : на минулому занятті ви отримали завдання вибрати для декламації напам’ять поезії , що сподобалися , і виокремити квітесенції творів , які , на вашу думку , можуть стати афоризмами. Для зручності у роботі вибрані цитати ви повинні були передати нашому технічному редактору.

На мультимедійній дошці – пам’ятка « Мотивація навчання».

Слайд №2

Пам’ятка « Мотивація навчання»

Хочу :

  • дізнатися більше про поетесу ;

  • обмінятися думками про твори;

  • запам’ятати основні етапи життя письменниці;

  • висловити власну думку з приводу того , що обговорюється;

  • продемонструвати власні здібності декламації творів ;

  • спробувати себе в якості дослідника;

  • отримати естетичну насолоду від спілкування з прекрасним.

За пам’яткою пропоную укласти таблицю , ліву частину якої ви заповните зараз , а праву – протягом заняття.

ХОЧУ

ВДАЛОСЯ

1.

2.

3.

4.

  1. Актуалізація суб’єктивного досвіду.

Перед тим , як причаститися живлющим , свіжим , як вітер, словом поетеси, пропоную укласти асоціативний кущ до ключового поняття « Ліна Костенко».

Укладання асоціативного куща.

  1. Практична робота.

Багато людей веде щоденник, повідаючи йому найпотаємніші думки.

  • На вашу думку, щоденник ведеться лише для встановлення подій, що відбуваються, чи має ще завдання?

(Осмислити , осягнути суть подій, встановити причиново - наслідкові зв’язки, спроба заглянути у власну душу.)

Декілька слів про те, як виникла збірка. Упорядником є дочка Ліни Костенко – Оксана Пахльовська.У передмові вона зазначила, що книжка виникла стихійно. « У світі відчуження, що нас оточує, - це книжка зустрічей, закодованих діалогів.»

« Словом, книжка ця від інтимізму кожної миті буття – до самопочуття глобального : «\ Я на планеті дерево людське», від перепливання людини через власну Річку Геракліта – до космічної проекції Землі, зануреної в свою Ріку Часу…»

Слайд №3

Розділи книги :

«Осінні карнавали»

«Сліпучий магній снігових пустель»

«Весна підніме келихи тюльпанів»

«Що в нас було ? Любов і літо»

Насолоджуючись магнетизмом поезій, ми попливемо Рікою Часу, шукаючи для себе рятівні причали. Наступна поезія звучить у виконанні Ліни Костенко.

( Звучить поезія « Ті журавлі і їх прощальні сурми…» у виконанні Ліни Костенко.)

Слайд №4

До поетичного щоденника :

« Зіграй мені мелодію любові…»

  • Де ж народилася та мелодія любові, звідки родом Ліна Костенко?

Учениця. Я хочу запропонувати вашій увазі поезію « Я виросла у Київській Венеції…»

Слайд №5

Рядки до поетичного щоденника :

« Я виросла у Київській Венеції…»

Учениця. Потім розпочалася війна, обпаливши душу малої дівчинки. Кажуть, що люди, які у дитинстві бачили біду, рано дорослішають. На мою думку, це стало однією із причин такого глибокого осягнення світу поетесою.

Учитель. Ліна Костенко увійшла у власну Річку Геракліта, шукаючи власні береги.

( Звучить поезія Ліни Костенко « І засміялась провесінь :- Пора!» у виконанні наступної учениці.)

Слайд №6

Рядки до поетичного щоденника :

« І що зорю ? Який засію лан ?»

Учитель. Річка Геракліта – це час, який кожен зорює своїм плугом, за плугом залишаються наші слова, щирі чи нещирі, наші вчинки, добрі чи недобрі. У словах та у вчинках Ліна Костенко була завжди відповідальною та принциповою. Слово дослідникам творчості поетеси.

(Розповідь дослідників.)

Слайд №7

Збірки Ліни Костенко :

  • « Проміння землі» -1957 рік ;

  • « Вітрила»- 1958 рік ;

  • « Мандрівки серця» -1961 рік ;

  • « Зоряний інтеграл» -1963 рік ( розсипана ) ;

  • « Княжа гора» -1976 рік ( розсипана ) ;

  • « Над берегами вічної ріки» -1977 рік ;

  • « Маруся Чурай» -1979 рік ;

  • « Сад нетанучих скульптур» -1987 рік ;

  • « Вибране» -1987 рік ;

  • «Гіацинтове сонце» -2010 рік ;

  • Роман « Записки українського самашедшого» -2011 рік ;

  • « Річка Геракліта» -2011 рік.

Учитель. Чи пошкодувала Ліна Костенко хоч раз про вибрану долю? Нехай вона сама нам відповість.

( Звучить поезія « Ти знов прийшла, моя печальна музо…» з голосу поетеси.)

Слайд №8

Рядки до поетичного щоденника :

« Поети ж є і кращі, й щасливіші.

Спасибі, що ти вибрала мене.»

Учитель. Ліна Костенко дякує долі за те, що вибрала саме її, і ніщо у житті не змусить зійти з обраного шляху. Історію наступної поезії досліджувала наша учениця.

Учениця. Поезія «Карташинський лиман…» писалася у 1968 році. Із спогадів Оксани пахльовської : «…мене з батьками дорогою до причорноморських лиманів спостигла звістка про ввід радянських військ до Чехословаччини. \Тато – солдат, що пройшов війну, - не мав сили мамі про це сказати. Сказала я – мама мов закам’яніла… На зворотній дорозі – поночі – мама повела мене до могили Шевченка. Лише ставши дорослою, я зрозуміла, що мама прощалася зі мною. Бо чекала арешту. Потім прийшла до Спілки письменників і сказала : « Я проти вводу військ до Чехословаччини. Якщо хоч одна людина проти, це означає, що не всі українські письменники – за.»

( Звучить поезія « Карташинський лиман…»)

Слайд №9

Рядки до поетичного щоденника :

« Мені горло болить од печалі цих слів

з не моїми горбами покори.»

Учитель. Чи було важко? Так, було. Інколи сніги лягали не лише на землю, інколи вони лягали на душу. У важкі хвилини так хотілося тепла, сонця, хотілося весни.

( Звучить поезія «Лежать сніги. Я виглядаю весну».)

Слайд №10

Рядки до поетичного щоденника :

« Лежать сніги. Я виглядаю весну.»

Учениця. Після зими завжди приходить весна, щоб принести сонце, щастя і любов… Я хочу презентувати вашій увазі поезію « Щасливиця, я маю трохи неба…»

Слайд №11

Рядки до поетичного щоденника :

« Весна підніме келихи тюльпанів.»

-Із весною завжди приходить любов. За словами дочки, Оксани Пахльовської, за віршами про любов завжди стояв її батько. « А я досі бачу, як мама іде мені назустріч під руку з татом – магнетична і загадкова, в чорному костюмі, прошитому блискучою темно-синьою ниткою. І світиться до мене блакитним сяйвом між вечорових верб над річкою Леглич. А «той силует у вікні золотому» : все життя бачитиму татовий силует – він завжди зустрічав – і назавжди зустрічає – нас із мамою з усіх наших близьких і далеких доріг.» Вашій увазі пропонуються поезії про кохання.

Звучить поезія « Двори стоять у хуртовині айстр…»

Слайд №12

Рядки до поетичного щоденника :

« Але чому я думаю про вас ?»

Учениця. Не може залишити байдужою поезія « Недумано, негадано…»

Слайд №13

« А я тебе ,

А я тебе ,

А я тебе

Люблю !»

Учитель. Як же народжуються слова, що так зачаровують людську душу? Спробуємо осягти таємницю народження. Вашій увазі пропонується поезія «Вночі із хаосу безсоння…» у виконанні наступної учениці.

Слайд №14

Рядки до поетичного щоденника :

« І хтось диктує з-понад світу непередбачені слова.»

Учень А час летить… У нього темпи – шалені .Проте справжнє завжди залишається справжнім у поезії « Шалені темпи…»

Слайд №15

Рядки до поетичного щоденника :

« Душа належить людству і епохам.»

Учениця. У річці Геракліта, пливучи часом, людина шукає себе і у моменти прозріння – усе – як вперше у поезії « Буває мить якогось потрясіння…»

Слайд №16

Рядки до поетичного щоденника :

« З облич спадають маски. Зі всього світить суть речей.»

Учень. Де людина повинна черпати сили ? Відповідь – у природи. Саме про це йдеться у поезії « Обступи мене, ліс…»

Слайд №17

Рядки до поетичного щоденника :

« Нахилися до мене і дай мені жменьку суниць…»

Учениця. Чому у природи ? Бо вона – мудра. Пропоную вашій увазі поезію « Природа мудра. Все створила мовчки.»

Слайд №18

Рядки до поетичного щоденника :

« природа мудра. Все створила мовчки».

Учитель Як же жити так, щоб жити правильно ? Ліна Костенко каже, що потрібно уміти бути вдячними за все : за кожну мить, за кожен погляд і кожне слово. Я пропоную нам усім разом подякувати долі за те, що ми є, іза тих, хто біля нас, за друзів і ворогів, за життя навколо нас. Подякувати рядками поезії « Вечірнє сонце, дякую за день». ( Кожен читає по рядку, учитель – останні рядки.)

Слайд №19

Вечірнє сонце, дякую за день!

Вечірнє сонце, дякую за втому.

За тих лісів просвітлений Едем

І за волошку в житі золотому.

За твій світанок і за твій зеніт,

І за мої обпечені зеніти.

За те, що завтра хоче зеленіть,

За те, що вчора встигло оддзвеніти.

За небо в небі, за дитячий сміх.

За те, що можу, і за те, що мушу.

Вечірнє сонце, дякую за всіх,

Котрі нічим не осквернили душу.

За те, що завтра жде своїх натхнень.

Що десь у світі кров ще не пролито.

Вечірнє сонце, дякую за день,

За цю потребу слова, як молитви.

5. Рефлексивно-оцінювальний етап.

Учитель. Заповнюємо таблицю, запропоновану на початку заняття.

  • Яких відповідей більше ?

  • Що для себе кожен відкрив сьогодні ?

Пропоную укласти поетичний щоденник Ліни Костенко.

Слайд №20

Рядки із поетичного щоденника:

  • « Я виросла у Київській Венеції…»

  • « І що зорю ? Який засію лан ?» «Мені горло болить од печалі цих слів

  • З не моїми горбами покори .»

  • « Поети ж є і кращі , й щасливіші.

  • Спасибі , що ти вибрала мене.»

  • « Лежать сніги. Я виглядаю весну.»

  • « Весна підніме келихи тюльпанів…»

  • « Але чому я думаю про вас ?»

  • « А я тебе , А я тебе ,А я тебе Люблю !»

  • « І хтось диктує з-понад світу

  • Непередбачені слова.»

  • « Душа належить людству і епохам.»

  • « З облич спадають маски. Зі всього світить суть речей.»

  • « Нахилися до мене і дай мені жменьку суниць…»

  • « Природа мудра. Все створила мовчки.

  • Росинку поту втерла на чолі…»

Учитель. Кожен із нас перепливає власну кічу Геракліта. Важливо – випливти самому, перебороти течію. Не менш важливо – допомогти тому, кого течія зносить. Завжди, де б ви не були, пам’ятайте рідні береги. Повертайтесь до них, до рідних джерел, лише тоді ви будете завжди сповненими сил та щасливими.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Опис документу:
Мета : ознайомити учнів із збіркою Ліни Костенко « Річка Геракліта», допомогти учням зрозуміти особистість поетеси ; дослідити особливості її творчої манери ; розвивати вміння визначати проблеми , порушені у поезіях , розкривати настрої та почуття ліричного героя , формувати та вдосконалювати комунікативно-творчі компетентності учнів
  • Додано
    11.08.2018
  • Розділ
    Українська література
  • Клас
    11 Клас
  • Тип
    Конспект
  • Переглядів
    309
  • Коментарів
    0
  • Завантажень
    1
  • Номер матеріала
    AR707028
  • Вподобань
    1
Курс:«Як підготувати успішну особистість: еврестичні технології в освітньому процесі»
Ілляхова Марина Володимирівна
36 години
1400 грн
590 грн

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти

«Методичний
тиждень 2.0»
Головний приз 500грн
Взяти участь