Взяти участь
Поспішайте взяти участь в акції «Методичний тиждень 2.0».
Головний приз 500грн + безкоштовний вебінар.
До визначення переможців залишилось:
3
Дня
3
Години
16
Хвилин
30
Секунд
Предмети »

"Збірка дидактичних завдань з української мови"

Курс:«Google сервіси в роботі вчителя»
Левченко Ірина Михайлівна
16 годин
700 грн
190 грн
Свідоцтво про публікацію матеріала №NA546889
За публікацію цієї методичної розробки Орлова Олена Борисівна отримав(ла) свідоцтво №NA546889
Завантажте Ваші авторські методичні розробки на сайт та миттєво отримайте персональне свідоцтво про публікацію від ЗМІ «Всеосвіта»
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Парасковіївська спеціальна

загальноосвітня школа – інтернат №40

Донецької обласної ради

На допомогу вихователю

Збірка дидактичних завдань

з української мови

ДЛЯ РОБОТИ

НА ГОДИНАХ САМОПІДГОТОВКИ

Підготувала : вихователь

Орлова О.Б.

Передмова

В даний час спеціальна школа потребує такої організації своєї діяльності, яка забезпечила б розвиток індивідуальних здібностей і творчого ставлення до життя кожного учня, впровадження різних інноваційних навчальних програм, реалізацію принципу гуманного підходу до дітей.

Дидактичні ігри активізують пізнавальну діяльність на всіх стадіях вивчення матеріалу, використовуючи можливості методичних прийомів, спрямованих на вивчення української мови.

Ця збірка містить завдання з української мови з тем : звуки та букви, слово, речення, текст, мова та мовлення, які можна успішно використовувати під час виконання домашніх завдань на годинах самопідготовки, для позакласної роботи взагалі.

З метою виховання в учнів любові до рідного краю, формування патріотичних почуттів та національної самосвідомості ,дібраний і оброблений матеріал розрахований для вихователів спеціальної школи – інтернату для використання на годинах самопідготовки.

Добірка завдань з тем:

ЗВУКИ І БУКВИ

СЛОВО

РЕЧЕННЯ

ТЕКСТ

МОВА І МОВЛЕННЯ

ЗВУКИ І БУКВИ

Послухай загадку. Вдумайся в текст. Спробуй відгадати.

Є на землі прекрасних міст чимало,

Вони великі є і є малі.

Та місто те, яке тебе зростило -

Найкраще на усій святій землі.

Для тебе й мене – це луги Подільські,

Це край, де сиплють трелі солов’ї.

Тепер назвіть, мої маленькі друзі,

Яке ж найкраще місто на землі ?

Назви звуки у слові БАХМУТСЬКИЙ. За допомогою яких букв запишемо це слово?

Пригадай українську абетку. Повтори букви та порядок їх розташування.

Прочитай текст. Запам'ятай назви сіл, що є у Бахмутському районі.

Неподалік від нашого міста знаходяться чудові українські села. Це Благодатне, Парасковіївка, Берестове, Зайцеве, Отрадівка, Миньківка, Никифорівка, Федорівка,Покровське, Трипілля, Владимирівка. та інші.

Поясни вживання великої букви у другому реченні. Спробуй розташувати назви сіл за алфавітом.

Прочитай вірш. Про яке село йдеться мова у цьому вірші?

Бог дав село прекрасне і чудове,

Де сінокосів жать і неба голубінь.

Село Берестове… Навіки я з тобою.

Бо ти земля свята – земля моїх батьків.

Пригадай правило: «Скільки у слові голосних звуків, стільки у слові і …».

Користуючись цим правилом, знайди у вірші слово, що має найбільшу кількість складів.

Запиши по три: односкладових слова;

двоскладових слова;

трискладових слова.

Прочитай вірш. За що дівчинка любить своє місто?

Я люблю своє місто: і будинки, і двори.

Де людей так багато, а найбільше – дітвори.Тут пісня мамина лунає. І школа рідна тут моя,Де вчителька щоранку зустрічає, щоб дати нам міцні знання

Поділи виділені слова на склади для переносу. Зроби звукову схему підкресленого слова.

Прочитай текст.

Бахмут - чудове місто з різноманітними вулицями, будинками, парками, майданчиками. Кожне місто різне за своєю історією, або ж легендами, а наше – особливе.

Запиши перше речення. Підкресли у ньому букви, що позначають голосні звуки.

Прочитай текст.

Через місто Бахмут протікає річка Бахмутка. Вона бере початок у болотах Донецької області.  

Про яку річку нашого міста ти довідався?

Запиши перше речення, постав наголос в кожному слові. Поясни в ньому вживання великої літери.

Прочитай текст. Випиши підкреслені слова, встав пропущені букви, добираючи перевірні слова.

Бахмутський край.

Бахмутський край,-з..мля моїх батькiв, Тут пращури oдвiчно хлiб ростили, Тут боронились вiд ст..повикiв, Народжувались,жили i любили... Блакитний наш безмежний н..бокрай, Поля, де золотом засiяна пшениця, Озер i рiк срiблястий водограй, А на кутку с..ла - стара криниця. Славетний край хоробрих козакiв, Дiвочої краси, де пiсня ллється, Чарiвнiсть українських в..чорiв, i серце в парубкiв у грудях б`ється.

Прочитай текст, добери до нього заголовок. Спиши його.

Щедро світить ясне сонечко. Дихає тепленький вітерець.

Дзюркочуть веселі струмочки

Дзвенить спів пташок.

Дятел дзьобом стукає по корі

дерев. Закувала зозуля. Гарно в

лісі весною!

Випиши слова, з приголосними звуками [дз], [дз']

Прочитай речення.

На сьогоднішній день у нашому місті нараховується сто вісімдесят вулиць, провулків, проїздів та майданів.

Запиши назви вулиць (які ти знаєш), що починаються приголосним звуком. Чи є у нашому місті вулиця, що починається звуком [ Ш ]

Пригадай, які рослини ростуть у нашій місцевості. У два стовпчики запиши по п’ять назв рослин.

Починаються дзвінким звуком Починаються глухим звуком

д… п… ш…

б… т… ж… з… с… г... х…

Прочитай і спиши вірш. Є щось святе в словах «мій рідний край» І той калиновий у тихім лузі гай.

І пісня солов`їна ллється ніжна,

І рідний сад від квіту білосніжний, Й матуся люба, й пісня її мила.

Підкресли у словах букви, що позначають м’які приголосні. Зверни увагу на букви, що стоять після них.

Прочитай і спиши текст .

Бахмутське село

Мальовниче українське село Берестове, що на Бахмутщині. Спить земля під крилами вітрів. За селом блукає синій туман. Сумно плаче стара верба над тихим ставом. А сонний очерет заспокоює її. На небі засяяв повний місяць. Висипали поряд цяточки зірок.

Такий милий куточок рідного краю.

Випиши слова з м`якими приголосними звуками, поділи їх на склади для переносу.

Прочитай і спиши уривок з твору юної подоляночки Уляни Білої. Я люблю свою маленьку батьківщину. Це чисте джерельце у гайочку. Це синьооке небо з білими хмаринками. Це спів жайворонка у літньому небі. Це схід сонечка над моїм будинком вранці і захід його ввечері. Випиши слова з м’яким знаком, поділи їх на склади для переносу.З яких двох слів складається слово синьооке?

СЛОВО

Склади та прочитай вірш.

В місті є музей у нас.

Експонати – вищий клас.

Є тут прялка, коромисло,

Праска, писанка, колиска,

Миски, глечики із глини

рушники цвітуть на стінах.

Випиши, що є у міському краєзнавчому музеї. Постав запитання до виписаних слів.

Прочитай уривок з вірша юної подоляночки Корінець Віки.

Осінь! Тихі й невеселі

Дощовії дні стоять.

Рівним клином наді мною

В вирій лебеді летять.

Птахи, горді і красиві,

Знов лишають рідний край –

Вже спустошений і чорний

Помарнілий тихий рай.

Знайди у тексті іменники. Запиши їх у два стовпчики по два слова, ХТО? ЩО?

Прочитай і спиши речення.

Сьогодні Бахмут – це красиві багатоповерхові будинки, широкі проспекти, палаци, вулиці, вдягнуті у асфальт.

Один чи багато предметів означають підкреслені іменники? Зміни за зразком: Будинки – будинок, …

Прочитай текст.

Багатим був наш Бахмутський край. Водилися тут ондатри, бобри, нутрії, зайці, дикі кабани, косулі, лисиці. Хутром цих звірів і платили селяни своїм панам данину.

Випиши, які звірі водилися на Бахмутщині.

Звірі: ондатри, …

Прочитай українську народну легенду, записану в с.Суботів і ти дізнаєшся про походження імені та прізвища українського гетьмана. “В селі Суботові, люди розповідають, що там колись жили одинокі дід і баба. Дітей у них не було. Одного разу чують вони, що в них коло ганку плаче дитина. Вони вибігли швиденько і побачили немовля, загорнене в ряднину. Лежить під хмелем, що оповив ганок. Дід і каже: “Візьмемо собі цю дитину”. А баба собі: “Візьмемо, це нам Бог послав”. Пораділи дід і баба і забрали дитину в хату. “Як же ми його назвемо?” – питається дід. А баба й каже: “Він нам богом даний, то й назвімо його Богданом, а що знайшли його під хмелем, то хай зветься Хмелем або Хмельницьким”. Так і виріс у них Богдан Хмельницький, і став бравим козаком, а згодом і гетьманом України.”

Поясни, чому виділені слова пишуться з великої літери? Запиши своє прізвище, ім`я та по батькові.

Прочитай текст.

Є у нашому місті міні - зоопарк . Спішить до нього вся дітвора. Бо там чекають на них ведмедиця Аліса, ведмежа Маргоша, білокрилі лебеді, воркотливі голуби, морська свинка Хрюша, черепашки Беня і Соня, декоративні кури, кролики, лелеки, нутрії, золотий фазан Сфінкс, хом’як Морсик та вісім котів.

А діти йдуть до них з різними ласощами. Несуть вони сир, хліб та варену картоплю для поросяток, капусту і буряк для хом’яка, овес, просо, сир для лебедів та голубів.

Випиши назви і клички тварин. Поясни вживання великої літери.

Побудуй речення використовуючи слова та словосполучення.

У мене….

У моєї бабусі….

У мого друга…

У моєї подруги…. живе ховрах кіт собака папуга пацюк напиши кличку

Прочитай уривок з вірша.

Прийшла весна, шумить вже Буг

Та хвилі розганя.

- Пора, пора, вставай від сну, -

До діда промовля.

Прокинувсь дід – Дніпро старий

Реве, гуде, клекоче.Десна жартує, гомонить, Радіє та регоче

Поясни написання виділених слів, добери до них загальну назву. Запиши їх.

Прочитай текст.

Озерна і Лезневе, Гречани і Виставка, Дубове, Ружична і Ракове – мальовничі мікрорайони Хмельниччини. У кожного із них своя історія. - Послухайте легенду про мікрорайон Дубове. Жив собі давно багатий пан. І мав він великий-великий дубовий парк. Доглядав його ретельно,  дбав про нього. І виросли дуби великими та могутніми. Їх була сила-силенна. Після смерті пана люди почали вирубувати дуби та будувати хати на місці парку. І назвали це поселення Дубове.  А самих красенів-дубів там уже, нажаль, немає.

Про який мікрорайон міста ти дізнався? Знайди і випиши слово з подовженим приголосним звуком.

Прочитай текст.

Юний друже. Твоя школа розташувалась на вулиці Перемоги. Названа вулиця на честь перемоги над фашизмом під час Великої Вітчизняної війни.

Встав замість крапок пропущене слов, запиши речення.

Моя школа розташована на вулиці …

Запиши, за зразком попереднього речення, на якій вулиці розташований твій будинок.

Прочитай українську народну пісню. Її любили співати мешканці села Покровське.

Хилилися густі лози

Відкіль вітер віє.

Дивилися карі очі,

Відкіль милий їде.

Хилилися густі лози,

Та вже й перестали.

Дивилися карі очі

Тай плакати стали.

Випиши словосполучення: Лози (які ?) … . Очі (які ?) … .З якою частиною мови зв’язані прикметники ?

Прочитай вірш

Я маленька, пухкенька сніжинка, Витанцьовую гарно на склі. 
Маю братиків безліч й сестричок, Ми є дітками пані Зими. 
Я чарівна та мила пір’їнка, Полюбляю міцний морозець, 
Хуртовина – моя то кузина, Ну а дядько мій, пан Вітерець. 
Та живу я на світі недовго, Помираю від сонячних див, 
І в чарівному танці зникаю, Підіймаючись десь в височінь. Я маленька, легенька сніжинка Я чарую цей радісний світ. 
Та щезаю я дуже швидко, Не залишивши навіть, і слід.

Знайди у вірші слова, що відповідають на питання який ? яка? яке? які? Пригадай, як називається ця частина мови. Випиши сполучення іменника з прикметником.

Зразок: Сніжинка (яка?) маленька, …

Прочитай текст. Словосполучення, що у дужках, постав у множині.

Є біля нашої школи березняк. Посадили його дбайливі руки учнів, що навчалися у нашій школі. Милують очі перехожих (білокора берізка). Восени розплітають вони (золота коса). А взимку красуні бачать (зимовий сон) А як прийде весна, звеселять перехожих (смарагдовий лист).

Берізки - добра пам’ять про школярів, що вже стали дорослими.

А в яку пору року подобаються берізки тобі? Вибери з тексту відповідне речення і запиши.

Доповни і запиши речення.

Річка Бахмутка вузенька і мілка, а Сіверський Донець … і … . Кодиме – невеличке село, а Парасковіївка- … . У нашому краї тепле літо і … зима.

Випиши парами слова, протилежні за значенням.

Прочитай вірш. Знайди у ньому слова, що означають дії предметів (дієслова). Слова, які відповідають на питання що робити? що робили? що робив? що робить? що буде робити? (дієсловаСерце Бахмутського краю

Я у місті такому живу, Що відоме у цілому світі. Мій Бахмут , мій сон наяву! Три стріли – слід віків заповітних.

На Трипіллі спить білий туман. Сонце Покровське радо вітає. Шлють Васюківка і Званівка нам Щиру пісню Бахмутського краю.

Віталій Міхалевський

Встанови зв’язок між іменниками і дієсловами у виділеному реченні. Запиши.

Зразок: Туман (що робить?) …;

туман (який?) …;

спить (де?) … .

Назви звуки і букви у слові спить.

Прочитай вірш. Знайди у ньому слова, що означають дії предметів (дієслова). Випиши їх із залежними іменниками.

Серце Бахмутського краю Навіть землю усю обійди. – В нас найкращі жінки і дівчата. Звідусіль їдуть в гості сюди, З рушниками їх звикли стрічати.

Давнє Діброва – пнуться  дубки. Урожаї Васюківка збирає. А над Кодимо сяють зірки – Б’ється серце Бахмутського краю!

Мій Бахмут! Мій сон наяву! Лине слава твоя далеко! Ти вигойдує долю нову. Прилітають на щастя лелеки.

Заміни словосполучення іншими

прикметник + іменник ”. Одне – два введи в речення.

Зразок: Промінь сонця – сонячний промінь.

Поля колгоспу ________________________

Хліб із пшениці _______________________

Гілка яблуні __________________________

Сік з вишні ___________________________

Плаття з шовку _______________________

Шафа для книг ________________________

Одяг на свята _________________________

Книга з бібліотеки _____________________

Дорога через степ _____________________

Гра "З'єднай лініями".

З'єднай за допомогою ліній назву рослини і назву продукції, яку з неї виготовляють.

Гречка тканина

Соняшник борошно

Пшениця крупа

Льон цукор

Цукровий буряк крохмаль

Картопля олія

Гра “ Впізнай і запиши слово ”. Придумай кілька речень.

Руда, хитра, пухнаста, хвостата - ______________

Продовгувата, солодка, оранжева - ____________

Білокора, зелена, кучерява - __________________

Прозора, чиста, смачна, джерельна - ___________

Запашна, пшенична, свіжа, кругла - ____________

Сіра, полохлива, довговуха тварина - ___________

Зимовий, хутряний одяг - _____________________

Спиши, замість крапок встав прикметник, який підходить за змістом. Склади і запиши речення.

Над … річкою, на … землі, у … кімнаті, під … ковдрою.

Випиши слова, близькі за значенням.

Ось там Завірюха санчатами їде,

З нею Метелиця снігом мете,

Хурделиця Хугу з собою веде,

А тільки-но вітер у полі завіє,

Як стануть на лижі Хуртеча й Завія.

Нарешті удвох з Заметіллю приїхала

Найменша- улюблена дочка Віхола.

Пошир цей текст прикметниками.

Глибоким сном спить ліс. Все в ньому потонуло в снігах. Інколи похитують кронами дуби. Сосни-велетні стоять непорушно, захищаючи від вітрів та морозів своїм віттям кущики-гномики та сосонки.

Спиши, вставляючи один із поданих у дужках синонімів.

( Закидали, засипали, замели ) сніги землю. Нема чого їсти Зайчикові. ( Побачив, угледів ) Зайчик ( пурпурові, червоні ) ягоди на горобині. ( Ганяє, метається, бігає ) кругом дерева, а ягоди високо. Просить Зайчик:

  • Дай мені, Горобино, одну ( китицю, гроно ) ягідок.

  • Попроси Вітра, він відірве. ( Прилетів, прибув, прилинув ) Вітер. Гойдає, трясе Горобину. Відірвалась

( китиця, гроно) ягід, впала на сніг. Їсть Зайчик, дякує Вітрові.

З поданого тексту випиши словосполучення, що складаються з прикметника та іменника, визнач їх рід та число.

Українські криниці. Оспівані в народних піснях, вони з давніх віків символізують загадковий образ дивної споруди над джерелом підземної води. Нові криниці копали до літнього свята Івана Купайла. З цього гарного слова “криниця” виникло чимало українських прізвищ, назв міст, річок, сіл.

Добери прикметники до поданих іменників. Склади і запиши кілька речень.

Берізки___________ Дівчатка___________

Учні_____________ Товариші__________

Хлоп’ята_________ Друзі_____________

Віднови прислів’я і запиши їх. Підкресли прикметники, визнач їх відмінок і закінчення.

В глибокій воді вода не тече.

Під лежачий камінь велика риба водиться.

З малого пагінця гарну людину шанують.

Гарного коня хвалять, виростає велике дерево.

Прочитай загадку, відгадай її.

До людей вона з добром, З журавликом і з відром, Є джерельна в ній водиця, Зветься диво це …

Прочитай розповідь Назара Секрети про криничку у лісі села Пирогівці, де мешкає його бабуся .

У нашому лісі біля села Пирогівці є криничка. Її облаштував хтось для подорожніх. Поблизу змайстрував невеликий столик та лавочку. Дуже приємно у спекотну пору відпочити у цьому затишному куточку ліса. Випити смачну прохолодну воду із лісової кринички. Подякувати в думках турботливому чоловікові, який подбав про інших.

Знайди у тексті дієслова. Спробуй прочитати цей текст без дієслів. Чи зрозумів ти прочитане ?

Випиши дієслова. Усно постав до них питання.

Прочитай уривок з улюбленої пісні мешканців села Стуфчинці (співали у 19 столітті)

Ой чиє то поле Пожали так скоро?

Ой люлі, люлі, пожали так скоро!

Павлове поле Пожали так скоро …

Яку пору року ти уявив? Яке дієслово вказує на це?

Заміни дієслово пожали дієсловом, протилежним за значенням. Прочитай цю пісню зі зміненим дієсловом. А яку пору року уявляєш зараз?

Прочитай улюблену пісню мешканців нашого міста. Звучала вона раніше дуже часто. Добери і встав замість крапок слова.

В кінці греблі … верби,

Що я … Нема ж того козаченька

Що я … .Ой нема козаченька –

… за Плоску:Рости, рости дівчинонько

На другую весну!

Слова для довідки: шумлять, насадила, полюбила, поїхав.

Спиши 4 рядки цієї пісні. Підкресли дієслова. Чи розумілим би був текст пісні без дієслів?

Спиши текст. Подумай над написанням прийменників з іншими словами.

Весною ми пішли (до) парку. Там нас зустріло лагідне сонечко і легенький вітерець. Всі дерева (в) парку заспівали. Кожне співало свою пісню. Береза співала ніжну пісню, а горобина – сумну. (У) дуба була мужня пісня, а (у) верби задумлива. Ось які пісні ми почули.

Прочитай вірш. Слова, що стоять у дужках, змінюй відповідно до змісту речення.

Всі скарби найдорожчі в( рід) Бахмутчан. Із (вокзальна) площі нас вітає Богдан. Кожна вулиця дише, кожна гілка росте. А під (зорі) тиша. І калина цвіте.

Чи допомогли тобі прийменники зв’язати слова в реченні? Спиши вірш. Підкресли прийменники.

За опорними словами склади речення про свій клас. Запиши складені речення.

Опорні слова: у девятому класі, на стіні, біля вікна, на стелі, у шафах, біля дошки.

Чи зміг би ти вказати на місцезнаходження предметів, не вживаючи при цьому прийменників?

Прочитай і спиши вірш.

Є в дідуся добре діло:

Сад розводить на горбку.

Квітнуть вишеньки вже біло

У дідусевім садку.

І ніхто не відгадає,

Якщо дід вас вигляда,

Чи то вишня розквітає,

Чи дідова борода.

Ю. Гайда

Спробуй знайти споріднені слова до слова дід. Що спільного у значенні цих слів ?

Прочитай текст.

Біля села Федорівка, що на Бахмутщині є великий ліс. От іде лісничий дід Степан лісовою стежкою, оглядає своє господарство. Лісник знає тут кожне деревце, кожну галявинку.

Знайди споріднені слова до слова ліс. Визнач у них корінь. Що спільного у значенні цих слів?

Прочитай і спиши вірш.

Мій рідний край! Подільська сторона!

Ліси, дубрави, луки, ріки, ниви.

Тут проліски зустріну навесні,

Почую рідних пташок переливи. До виділених слів добери спільнокореневі (споріднені) слова, визнач у них корінь .

Речення

Прочитай. Кожне речення виділяй зниженням голосу і паузою в кінці речення.

Жив колись у наших краях селянин на ім'я Клим. Покорила його краса і багатство нашого краю. Він і заснував у цьому краю поселення. На його честь воно одержало назву Клим-поселення. А у наші дні це мальовниче село носить назву Климашівка.

Скільки речень у цьому тексті ? Запиши речення у якому сказано, яку назву має село у наші дні.

Прочитай і спиши вірш.

Весело сонечно в небі блищить.

Весело пісня навколо дзвенить.

Жити нам гарно у цьому краю.

Любим, як неньку, Бахмутщину свою!

Поясни розділові знаки в кінці речень. Що це за речення? Назви звуки у слові “краю”.

Прочитай уривок байки нашої юної поетеси Юлії Філонюк.

Прийшли зозулі і сичі.

І галки, і синиці,

І зяблики і горобці –

Різноманітні птиці.

І ось зібралось птаство все

Та почало гадати:

“Хто з них найкращий над усе ?

Хто міг би керувати?”

Над чим “гадали пташки”? Навчись читати це речення, дотримуючись відповідної інтонації. Спиши питальні речення.

Прочитай вірш. Голосом виділяй підкреслені слова.

Милий край берізок і каштанів,

Край лісів, що Вербкою зовуть.

Про тебе я мрію повсякчасно,

До тебе думки мої пливуть.

Спиши вірш. Скільки у ньому речень?

Прочитай вірш.

Солдатський обеліск

Стоїть солдатський обеліск,

На обеліску сонця блиск.

Ти принеси сюди, як всі,

Осінні айстри у росі.

Під обеліском зупинись,

Солдатській славі уклонись.

Г. Бойко

Знайди речення, в яких висловлено спонукання (прохання). Спиши останнє речення.

Поділи для переносу слово обеліск.

Прочитай речення. Спиши, розставляючи відповідні розділові знаки.

Корінь життя( ) Де ж він росте( ) Де цвіте і коли( ) І чому( ) Він давав щастя тим, хто знаходив його( ) Яку велику надію давав цей корінь людям( ) Давайте ж і ми будемо прагнути до своєї мрії, як і ті, хто шукає корінь

Прочитай вірш.

Фонтани б’ють у літню днину.

А взимку - на ялинці ліхтарі.

Пошта. Телеграф. Бібліотека.

Школа мистецтв, щоб вчились школярі.

Запиши перше речення. Підкресли у ньому підмет і присудок. Усно встанови зв'язок слів у реченні.

Прочитай текст. Добери до нього заголовок.

Моя школа розташована на вулиці Гірняків. В ній є багато класних кімнат, кабінетів, спортзал, майстерня, бібліотека, їдальня. Особливо красиво у школі 1 вересня, коли все прибрано, відремонтовано. Подвір’я школи теж чисте. Зеленіють навколо неї білокорі берізки. Прикрашають подвір’я клумби квітів. Поблизу знаходиться магазин і дитсадок. Я люблю свою школу!

Спиши текст. Підкресли у виділених реченнях головні члени.

Прочитай текст.

Повінь на Поділля приходить у березні. В цей час річка Плоска виходить з берегів. І полощуть свої тонкі віти верби у холодній прозорій воді.

Запиши перше речення. Встанови у ньому зв’язок слів.

Повінь (що робить?) … ;

приходить (коли?)… ;

приходить (куди?) …

Прочитай речення.

Люди жили.

Чи зрозумів ти зміст цього речення ?

Спробуємо зробити це речення зрозумілим. Для цього скористаємося словами:

Слова для довідки: Бахмутки, в давнину, на берегах, перші.

Встав замість запитань потрібні слова. Запиши це речення.

(Коли?) (Де?) (Чого?) оселялись (Які?) люди.

Від виділених іменників утвори сполучення іменників з прикметниками.

Горщик із глини – … Нитка з шерсті – …

Рушник з льону – … Сопілка з калини – …

Будинок з каменю – … Плаття з шовку – …

Пошир речення прикметниками.

Скрізь лежить … сніг. Вся вулиця в … заметах. … берізки в цьому … царстві стоять, наче … сад. Поряд зеленіють … ялинки, наче прибралися до … свята.

Текст

Прочитай подані речення. Скільки їх?

За легендою завезли до нас цю рослину татари, щоб лікувати свої хвороби. У народі його називають «татарське зілля». У нашій місцевості росте аїр.

Спробуй розташувати ці речення у такому порядку, щоб утворився текст.

Прочитай текст. Добери заголовок до тексту.. Спиши перший абзац тексту, познач наголос підкреслених слів.

Я люблю своє рідне місто Бахмут. Особливо гарне воно навесні Ніжна зелень листя його молодить. М’яка молода травичка на газонах робить місто веселим і якимось блискучим. В цю пору року мій рідний куточок просто потопає в зелені каштанів та кленів. А нещодавно я дізналась, що у місті росте дерево чорний горіх, яке має лікувальні властивості. Йому майже 130 років. Чорний горіх - єдине дерево цієї породи. У нашій смузі це велика рідкість, адже батьківщина його - Північна Америка. Я задоволена, що народилася і живу у цьому прекрасному місті.

Прочитай текст. Визнач тип цього тексту. Знайди у тексті зачин, основну частину, кінцівку.

Люблю тебе, Поділля рідне ...

Загадковий. Незбагнений. Надзвичайний. Чудесний рідний край.. Навесні ти вбраний в біло - рожевий вінок з ніжних квітів. Влітку одягаєш смарагдову накидку із зелених шат. А який прекрасний ти у золотавому багрянці щедрої осені! Взимку ти відпочиваєш під сріблястою сніжною ковдрою.

Краю мій, тебе полюбив кожний, хто живе на Поділлі. Твоєю красою і щедрістю милуються навіть ті, хто хоч раз мав щастя побувати на нашій землі.

Випиши речення, в яких описується краса рідного краю в різні пори року.

Мова і мовлення

Прочитай уривок вірша Володимира Лучука. Спиши його, підкресли слова-прикметники, якими автор описує красу рідної мови.
Солов'їну, барвінкову,
Колосисту - на віки -
Українську рідну мову
В дар дають мені батьки.
Берегти її, плекати
Буду всюди й повсякчас, -
Бо ж єдина - так, як мати -
Мова в кожного із нас.

З ким автор порівнює рідну мову?

Спиши першу строфу вірша.

Прочитай текст, дотримуючись культури усного мовлення.

Ваша вулиця

Уявіть собі, що ви в один голос сказали:

- Моя вулиця найкраща!

Знаєте, що це означає? Це означає, що твоє місто найкраще. Що ви його бережете. А берегти рідне місто – значить берегти кожну вулицю, двір, будинок, кущ, тварину, рослину, пташку, комашку, любити річку, гори, ліс, луки.

Що значить “берегти рідне місто”? Запиши це речення, дотримуючись культури писемного мовлення.

Прочитай і спиши вірш. Радуйся, земле, свято в нас, свято! Йдуть понад шахтами хлопці й дівчата. Земле Бахмутське, рідний наш краю, Кращого в світі, мабуть, немає. Яблуні білі, сяйво калини. І неповторна пісня Вкраїни.

Знайди у поданому вірші звертання. Поясни розділові знаки при звертанні.

Прочитай текст. Зверни увагу на виділені слова.

Красива і неповторна природа рідного краю! На Бахмутщині надзвичайно багатий  пташинний світ. Птахи над нами, поряд з нами, навколо нас.

Снігурів, ластівок , горобців можна зустріти поблизу дому у місті чи селі. У лісі можна побачити берестянок, зябликів, чечіток. Побувавши у полі, можна замилуватися піснею жайворонків, перепілок. На луках, озерах та болотах можна поспостерігати за очеретянками, вівсянками, ремезами. Гуляючи парками та скверами завжди чуємо крики граків, стукіт дятлів, пісні щигликів.  

Всіх їх не перерахувати, адже на Бахмутщині зустрічається 280 видів пернатих. Бережіть пташинне царство!

Спробуй розташувати назви птахів за алфавітом. Запиши підкреслені слова у однині.

Прочитай і спиши вірш.

Як море на яснім привіллі,
Як пісні високий політ,
Моє калинове Поділля
Цвіте, як і тисячу літ.
Твої ми і в слові, і в ділі,
Нам сонце від Бога встає.
Моє веселкове Поділля,
Спасибі, що ти в мене є!

Згадай, які частини мови ти вивчав. Підкресли іменники однією лінією, дієслова – двома лініями, прикметники – хвилястою лінією.

Спиши речення, ставлячи у кінці  відповідні розділові знаки. Визнач, які це є речення за метою висловлювання.

1. Ми любимо своє мальовниче місто 2. Посадіть, друзі, в школі сад 3. На честь кого назване твоє місто 4. Любий друже, завжди цікався історією рідного краю

5. У місті Бахмуті встановлено чотири пам`ятники гетьманам України.

У першому реченні підкресли головні слова, встанови зв'язок слів у реченні.

Розглянь фотографії металевих скульптур, опиши одну із них.

Прочитайте. Випишіть спочатку іменники, які відповідають на питання ХТО?, а потім іменники, які відповідають на питання ЩО? Визначте рід і число кожного з них.

І були три брати: одному ім‘я Кий, другому – Щек, а третьому – Хорив, а сестра в них була Либідь. Сидів Кий на горі, де тепер узвіз Боричів. А Щек сидів на горі , яка зветься нині Щекавицею. А Хорив на третій горі, яка зветься зараз Хоривецею. І збудували вони місто в ім‘я старшого брата свого і нарекли його Київ. Був круг міста ліс та бір великий, і ловився там усякий звір, і були мужі, мудрі й тямущі, називалися вони полянами. Від них поляни і понині в Києві ( з літопису « Повість временних літ » у переказі В. Близнеця

Складіть і запишіть речення з такими словосполученнями яскравого сонця, зелена рута, з великою радістю, у синьому морі.

Поділіть текст на окремі речення.

«Земля дає все і забирає все», - говорили стародавні орачі «Земля наша мати, всіх годує і пестить», - стверджували їхні нащадки «Хто на землі сидить, той не впаде», - вчили селяни своїх дітей Не випускайте землі з рук, тримайтеся міцно за неї – вона єдина не зрадить вас» (В. Супруненком).

Назви прикметники, що можуть сполучатися зі словами:

Рівнина ( плоска, горбиста, хвиляста );

Рослини ( хлібні, овочеві, плодові, декоративні );

Ліс ( хвойний, листяний, мішаний );

Повітря ( легке, прозоре, чисте, свіже, цілюще );

Кора ( груба, гладенька, шорстка, тоненька, біла ).

Від іменників, що в дужках, утвори прикметники із суфіксами -ськ-, -зьк-, -цьк-.

( Тернопіль ) область, ( Україна ) мова, ( море ) берег, ( гори ) річка, ( Запоріжжя ) електростанція, ( чумак ) шлях, ( Бучач ) район, ( село ) школа, ( Київ ) метро.

Прочитати. Пояснити значення слова голова в кожному з речень.

Як голова сивіє, то чоловік мудріє. Не той голова, що дужче кричить, а той, хто вміє навчить. Риба - вода, ягода - трвав, а хліб - всьому голова. Яка головонька, така й розмовонька.

Народна творчість.

Прочитай текст. Голосом виділяй початок і кінець кожного речення.

З прадавніх часів берегинею називали жінку, яка берегла сімейне вогнище. Сьогодні – це хранителька всього українського: мови, культури, духовності. Тому надзвичайно приємно, що саме жінка-хмельничанка Людмила Іванівна Нікітюк стала ініціатором відродження та створення традиційних подільських глиняних іграшок.

Вона виготовляє з глини традиційні скульптурки: коників, баранців, кіз, корів, котів, собак, півників, пташок тощо.

Поверхню фігурок майстриня прикрашає візерунками, надряпаними гострим предметом на сирій глині. Іноді фігурки вона прикрашає ліпними деталями.

Художні вироби майстрині зберігаються у музеї народних промислів та етнографії у Львові, Державному музеї народного декоративного мистецтва у Києві, музеї іграшки народів світу у Токіо (Японія), Хмельницькому обласному краєзнавчому музеї, а також у музеях Сум, Полтави, Житомира, Опішні, Запоріжжя, Пермі, Сергіїв Посаду (Росія); багатьох приватних колекціях в Україні та за кордоном.

Із скількох речень складається цей текст. Спиши третє речення.

36

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Опис документу:
ДЛЯ РОБОТИ НА ГОДИНАХ САМОПІДГОТОВКИ у спеціальній школі
  • Додано
    23.02.2018
  • Розділ
    Виховна робота
  • Тип
    Робоча програма
  • Переглядів
    7389
  • Коментарів
    0
  • Завантажень
    1
  • Номер матеріала
    NA546889
  • Вподобань
    0
Курс:«Активізація творчого потенціалу вчителів шляхом використання ігрових форм організації учнів на уроці»
Черниш Олена Степанівна
36 годин
1400 грн
290 грн
Свідоцтво про публікацію матеріала №NA546889
За публікацію цієї методичної розробки Орлова Олена Борисівна отримав(ла) свідоцтво №NA546889
Завантажте Ваші авторські методичні розробки на сайт та миттєво отримайте персональне свідоцтво про публікацію від ЗМІ «Всеосвіта»
Шкільна міжнародна дистанційна олімпіада «Всеосвiта Зима – 2018-2019»

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти