Сьогодні о 17:00
Марафон. День 2:
«Сталий розвиток: від освіти до світу»

Завдання козацького виховання для дітей старшого дошкільного віку

Я і Україна

Для кого: Дошкільнята (5-6 років)

01.08.2020

343

11

0

Опис документу:
В старшій групі надаються знання про історію козацтва, звичаї та традиції, проводяться свята та розваги патріотичного спрямування. Допомогти дітям усвідомлювати зміст поняття «сім’я», формувати культуру сімейних відносин. Познайомити дітей з легендами та розповідями про козаків та багато іншого.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Завдання козацького виховання для дітей старшого дошкільного віку

Підготувала: вихователь КЗ ДНЗ № 56 м. Слов’янська В.В.Найда

Мета: Вікові завдання козацького виховання у дошкільників поступово ускладнюються. В старшій групі надаються знання про історію козацтва, звичаї та традиції, проводяться свята та розваги патріотичного спрямування.

Сім'я та рід. Родина

Усвідомлювати зміст поняття «сім’я», формувати культуру сімейних відносин, уявлення про сім’ю та родичів (маму, тата, дідуся, бабусю, братів та сестер.

Познайомити з легендами та розповідями , які пояснюють значення слів «мама», «тато», «бабуся», «дідусь» та інші.

Закріпити, що сім’я об’єднує найрідніших людей любов’ю, взаємними обов’язками, спільним проживанням, сім’я необхідна людині для щасливого життя.

Учити розуміти, що діти продовжують життя своїх батьків, батьки ростять та оберігають своїх дітей, а діти, коли виростуть, будуть оберігати своїх батьків.

Знати та сприймати життєву мудрість дорослих, із подякою її сприймати, розуміти поетичні образи розуму родини, в колисанках, родинно-побутових та історичних піснях.

Пояснити дітям походження прізвищ та значення імен (Швець – шиє, Гончаренко – гончар) в залежності від здібностей їхніх батьків.

Формувати знання про те, що рід має історію, яку своїм життям продовжує людина, від того, як живе людина, залежить честь його роду.

Використовуючи казки, прислів’я, приказки, знайомити дітей із сімейними традиціями, звичаями українського народу, гумором, доброзичливістю, його ставленням до працьовитих та ледачих. Показати, як у народній творчості відбито народні стосунки.

Дати знання про поетизовану назву родоводу – Берегиню. Берегти свій рід, родовід, пам'ять про нього – завдання, яке стоїть перед кожною людиною. Націлювати дітей на те, що люди повинні родичатися, спілкуватися між собою, підтримувати теплі родинні зв’язки, зустрічати свята, допомагати одне одному.

Рідний край. Моя Батьківщина. Область. Місто. Вулиця

Засобами художньої літератури, музики, народної пісні, образного слова виховувати у дітей любов до рідного краю, його історичних місць. Закріплювати знання про назву рідного краю, міста, про відомі пам’ятки культури, знайомити з легендами, оповідками, бувальщинами рідного краю.

Учити аналізувати різноманітну природу України, підводити до розуміння відомостей про відмінності кліматичних умов та залежності від них тваринного та рослинного світу.

Знайомити із народними прикметами, що стосуються рослин та тварин, образним відбиттям їх в усній народній творчості, календарних та обрядових піснях.

Дати уявлення про історичні події, пов’язані із зародженням Запорізької Січі, козацтва, а також подіями Великої Вітчизняної війни

Вчити поважати споконвічні традиції, звичаї, символи українського народу.

Використовувати народні легенди, казки, в яких відбивається символіка рідного краю та її роль у духовному житті.

Виховувати почуття належності до свого народу, його національної та духовної культури, яку слід оберігати.

Розширити уявлення дітей про характерні для рідного краю види праці, професії, їх зв'язок із особливостями рідного краю, значення для країни: металурги, сталевари, шахтарі, землероби, про конкретних людей – представників даних професій. Знайомити з працею народних митців.

Поглиблювати знання дітей про пам’ятні місця України та рідного міста. Знайомити з пам’ятками та меморіалами, пояснювати назви, розповідати про історію виникнення.

Дати основні географічні назви: ріки Дніпро, Десна, гори Карпати, Кримські гори, ліси Полісся, степи, шахти Донбасу, найбільші міста: Київ, Харків, Донецьк, Одеса, Львів,пояснити їх назви, історичні події, пов’язані з ними.

Знайомити з історичними місцями України, використовуючи ілюстрації, мапи.

Формувати уявлення про видатних людей України – письменників, музикантів, композиторів, художників.

Вчити диференціювати поняття – село, місто, країна, держава, столиця.

Знайомити з країнами, що межують із Україною.

Держава, народ, раси, нації. Суспільство, люди.

Дати розуміння, що деякі особливості зовнішнього вигляду людей різних націй (колір шкіри, волосся, розмір очей, зріст, статура, тощо) пов’язані з місцем проживання.

Дати поняття «умови клімату».

Відмітити, що у кожній країні є своя мова, відмінна від інших.

Вчити поважати людей усіх рас та націй

Вчити вільно оперувати поняттями «країна», «нація», «зарубіжжя», підвести до розуміння, що кожна держава неповторна, в кожній свої особливості, і для кожного народу своя земля найкраща.

Усна народна творчість

Продовжувати залучати дітей до слухання, заучування напамʼять та розігрування малих поетичних фольклорних творів, віршів, казок, пісень-жартів, скоромовок, лічилок.

Вчити емоційно реагувати на їхній зміст та стежити за розвитком подій.

Стимулювати уміння загадувати загадки, розуміти їх метафоричний зміст.

Вчити співвідносити зміст прислівʼя та приказок з реальними життєвими ситуаціями, стимулювати доречне вживання в мовленнєвому спілкуванні, самостійних іграх.

Організовувати тематичні вечори розваг, присвячених українській народній творчості, збагачувати її образами мовленнєву, ігрову, зображувальну діяльність, конструювання.

Народознавство (ознайомлення із символами України,

народні промисли та ремесла, побут, національне мистецтво, тощо)

Дати уявлення про те, що кожний народ має звичаї, які є спільними для всіх людей. Ознайомити з традиціями й звичаями, пов’язаними з будівництвом житла на Україні, оздобленням зовні й усередині, розміщенням старовинних меблів й предметів в побуті. Дати уявлення про зображення житла в усній народній творчості, відображення шанобливого почуття до батьківської хати, рідних порогів, визначенням місця для стола, ліжка, колиски, рушників – оберегів та інших атрибутів у забезпеченні добробуту в домі. Вчити розрізняти вишивки на рушниках за їх призначенням: обереги, обрядові, родинні, тощо.

Розповідати дітям про виготовлення домотканого одягу, описати старовинні прикраси: намисто, пояси, ланцюжки, каблучки( обручки), дукати. Звернути увагу дітей на опис одягу в народних творах фольклору, надання йому магічних властивостей: образи, шапки-невидимки, чоботи-бігунці. Знайомити з оздобленням українського національного одягу.

Систематизувати знання дітей про фольклорні символи українського роду – одяг українки, українця, рушник, вінок, рослини – барвінок, верба, калина. Розповісти про людські обереги: ключ, гребінець, ніж, ножиці, ложку, миску, сіль, воду, пороги, намисто, ланцюжки, каблучки, тощо та повір’я , пов’язані з ними.

Поглиблювати знання про український віночок в убранні дівчинки, його виготовлення, розташуванням квітів, рослин, стрічок у ньому, правилам носіння та зберігання. Познайомити із легендою про віночок, вивчити хороводи та народні пісні.

Поглиблювати знання про народні свята та обряди, пов’язані з ними, розповісти про сезоні свята (Великдень: Вербна неділя, Чистий четвер, Страсна п’ятниця, Паска. Підвести дітей до усвідомлення, що за українською традицією Великдень – найсвітліше свято року, з ним пов’язано багато народних звичаїв та традицій: на Великдень люди йдуть до церкви, святять паски, яйця. Літні свята: Івана Купала, Маковея, Спаса, осінні – Покрова, зимові: Святого Миколая, Різдво.

Узагальнити уявлення про те, що людина – частка рідного народу, рідне – своє, близьке, пов’язане з матір’ю, родом. Знайомити з правилами народного етикету: ушановувати матір, батька, бути гостинним, поважати народні звичаї, традиції.

Формувати розуміння значення миру в суспільстві і на Землі: мир – це життя, щастя, радість у сім’ї. Знайомити із птахами – символами України: лелека, горлиця. Закріплювати знання про весняні свята, обряди: зустрічі весни (веснянки, хороводи); зелені свята - ушанування природи.

Грати в різні українські народні ігри.

Джерело:

  1. https://mon.gov.ua/storage/app/media/programy-rozvytku-ditey/8ukrayina-moya-batkivshhina-rejpolska.pdf

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.

Вітаємо зі святом працівникі́в осві́ти

та даруємо 100 грн

кешбеку!

Кешбеком можна оплатити 50% вартості будь-яких цифрових товарів та послуг на порталі «Всеосвіта»

Отримати кешбек можна з 1 до 14 жовтня 24 жовтня та використати протягом всього місяця.