Сьогодні о 18:00
Кабінет психолога:
«
Здатність до саморегуляції – основа духовного розвитку. Нові інструменти й підходи
»
Взяти участь Всі події

Завдання II (міського, районного) етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з історії Варіант ІІ

Історія України

Для кого: 8 Клас

28.08.2019

601

22

0

Опис документу:
олімпіадні завдання з історії України 8 клас ІІ варіант. Містять у собі хронологічне рівняння,та хронологічну послідовность імен князів Галичини і Волині,завдання на співвідношення з портретом подані факти, що стосуються певної особистості.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Завдання II (міського, районного) етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з історії

2019-2020 навчальний рік. Підготувала вчитель історії ЗОШ І-ІІІ ст..№14 Покровської міської ради Рисай С.О.

Варіант ІІ

8 клас

1. Вирішить хронологічне рівняння(10 б.: за кожний рік –1 б., за подію в історії світу – 1 б. До дати події в історії України треба додати або відняти запропоновану цифру і до отриманої дати підібрати подію, що відбулася в історії світу

Подія в історії України

Дата

(5б.)

+ – цифри для нової дати

Подія в історії людства за межами українських земель(5б.)

Битва Ярослава зі Святополком на р. Альті

-308

Любецький з` їзд князів

+2

Битва на Жовтих водах

  • 93

Люблінська унія

-211

Видання Острозької біблії

-171

Відповідь:

Подія в історії України

Дата

(5б.)

+ – цифри для нової дати

Подія в історії людства за межами українських земель(5б.)

Битва Ярослава зі Святополком на р. Альті

1019

  • 308

Завоювання арабами Іспанії (711)

Любецький з` їзд князів

1097

+138

Узяття Єрусалима хрестоносцями (1099)

Битва на Жовтих водах

1648

+66

Аугсбурзький мир (1555)

Люблінська унія

1569

-199

Повстання «Жакерія» (1358)

Видання Острозької біблії

1581

-406

Грюнвальдська битва (1410)

1(б) Запишіть у хронологічній послідовності імена князів Галичини і Волині ( 5 б.; за кожну правильну відповідь – 1 бал)

Буква

Подія

Цифра

А

Данило Галицький

Б

Лев Данилович

В

Ярослав Осмомисл

Г

Роман Мстиславич

Д

Юрій І

Відповідь:

Буква

Подія

Цифра

А

Данило Галицький

3

Б

Лев Данилович

4

В

Ярослав Осмомисл

1

Г

Роман Мстиславич

2

Д

Юрій І

5

2. Визначте, чиї портрети зображені на світлинах. Співвіднесіть з портретом подані факти, що стосуються певної особистості. Одним реченням охарактеризуйте місце особистості в історії. (15 б.: за кожне правильне співвідношення – 1 б., за правильне ім’я – 1 б., за характеристику діяльності – 1 б.)

1) 2) 3)
4) 555)

5)

А) «Володимир землю зорав, а він засіяв» - так образно про нього написав літописець. За часів його правління зріс міжнародний авторитет Київської Русі. Він пов` язавав Київську Русь із Європою кровними узами. Його називали «тестем Європи».

Б) «Молилася вона за сина і за людей, - читаємо в літописі, - у всі дні і ночі.» І була вона « передвісницею християнській землі, як вранішня зоря перед сонцем і зірниця перед світом»

В) Нехтував внутрішніми справами держави , за що кияни дорікали йому: « Ти, княже, чужої землі шукаєш і дбаєш про неї, а свою полишив. Нас же мало не взяли печеніги, і матір твою, і дітей твоїх. Якщо ти не прийдеш, не оборониш нас, то таки нас візьмуть. Чи тобі не жаль отчини своєї, і матері, що стала старою, і дітей своїх?»

Г) П ять місяців його принижувала і допитувала інквізиція, після чого він зрікся своїх поглядів. За легендою після цього він вигукнув : « А все-таки вона обертається!»

Д) Увійшов в історію як «Король – Сонце». Сучасники приписували йому вислів ; « Держава – це Я!».

Відповідь:

Портрет

(цифра)

факти біографії /думка про нього (буква)

Ім’я особистості

Коротка характеристика діяльності

1

Б

Княгиня Ольга

Велика княгиня Ольга – посіла престол після загибелі свого чоловіка князя Ігоря і правила до повноліття свого сина Святослава . Приборкала деревлян, упорядкувала внутрішнє життя Київської держави. Встановила фіксований розмір данини(уроки, визначила адміністративно-господарські осередки (погости). Після візиту до Константинополя прийняла християнство.

2

В

Князь Святослав

Нащадок великого князя Ігоря(964)відмовився продовжувати політику матері , княгині Ольги. Уперто тримався язичництва, постійно воював. Розгромив Хазарський каганат, зробив вдалий похід на Балкани, проте територіальні надбання Святослава дуже швидко було втрачено.

3

А

Ярослав Мудрий

Великий князь Київський (1019) Доклав багато зусиль для збереження територіальної цілісності та єдності Руської держави. За часів його правління збудував собор Святої Софії, Золоті ворота. Упорядкував закони, видавши «Руську Правду».

4

Д

Людовик ХУІ

Король Франції (1643-1715). За часів його правління було сформовано абсолютну монархію. Провів грошову реформу та реформу армії. За 54 роки правління Франція 33 роки вела війни.

5

Г

Галілею Галілей

Італійський вчений (1564 – 1642) зробив телескоп зі збільшенням у 32 рази й розпочав дослідження. Переконався в безмежності зоряного простору. Автор праці « Діалоги про дві найвідоміші системи світу – Птолемеєву та Коперникову».

3. Зазначте суть, причини та наслідки історичних подій та явищ (20 б.)

Причини (8 б.)

Подія, явище, характеристика (4 б)

Наслідки (8 б.)

2 б.

Утворення Галицько-Волинської держави 1 б.

2 б.

2 б.

Виникнення українського козацтва 1 б.

2 б.

2 б.

Люблінська унія 1 б.

2 б.

Відповідь:

Причини (8 б.)

Подія, явище, характеристика (4 б)

Наслідки (8 б.)

1.Необхідність спільної боротьби двох князівств проти Угорщини та Польщі

2. Енергійна об`єднавча політика волинського князя Романа Мстиславича.

3.Економічне зростання князівства завдяки існуванню величезних родовищ солі.

4. Вигідне географічне положення: розташовані на перехресті торговельних шляхів.

.2 б.

Утворення Галицько-Волинської держави . Роман Мстиславович у 1199 р . приєднав Галичину до Волині, утворивши велике об` єднане князівство. 1 б.

1. Роман Мстиславович пізніше включив Київ до сфери свого впливу.

2. Розгромив половців.

3. Зміцнив кордони князівства.

4. Укріпив князівську владу.

5. Союз Галичини та Волині набув великого значення не тільки для України, а й для всієї Східної Європи. 2 б.

1.Нездатність Речі Посполитої захистити українські землі, а саме населення Південної Київщини і Східного Поділля від набігів татар.

2.Посилення соціального та релігійного гноблення.

3. Запровадження кріпацтва.

4. Прагнення людей до переселення на вільні землі у пошуках кращої долі.2 б.

Виникнення українського козацтва. Перша згадка про українських козаків у писемних джерелах датована 1489р. 1 б.

1. Щоб утриматися у Дикому полі, козаки-уходники стали будувати дерев` яні укріплення – «городки» і «січі». У них мешкали уходники й перебували загони козаків, які могли дати відсіч ворогу.

2.козаки спочатку витіснили з Дніпровського Низу татарські кочові стійбища, а потім поступово освоїли Великий Луг і Запоріжжя.

3.У середині ХУІ ст. литовський уряд вирішив використати досвід козаків і розпочати на південному прикордонні будівництво фортець для відсічі татарських нападів.

4. Козаки здійснювали походи Чорним морем на турецькі і татарські міста, у яких визволяли полонених, захоплювали трофеї і здобич. 2 б.

1. Велика криза Великого князівства Литовського яке штовхало правлячі кола Литви на пошук реального союзника.

2.Польська шляхта сподівалась здобути нові землі та маєтки.

3. Українська сторона сподівалась, що зможе налагодити ефективну оборону проти татарських нападів.

2 б.

Люблінська унія 1 б.

1. Більшість українських земель було об’єднано в межах однієї держави, що сприяло культурному і політичному згуртуванню українського народу.

2. Зросли західноєвропейські культурні впливи.

3. Українське населення стало зазнавати національно-релігійни утиски , що посилювалися з кожним роком.

4. Поступова полонізація і покатоличення української шляхти призвела до втрати українством своєї еліти.

2 б.

4. Історична вікторина (10 б.: за кожне правильно визначене поняття –1 б.)

1. Держава, що складається з кількох самоврядних утворень, за якими зберігається певна самостійність.

2. Ханська грамота-дозвіл на володіння землями.

3. Місце для молитви й богослужіння, молитовний дім у мусульман.

4. Баштоподібна споруда, вежа при мечеті, з якої скликають мусульман на молитву.

5. Послідовники вчення Яна Гуса, учасники суспільного руху в Чехії за реформу католицької церкви та покращення життя народу.

6. Грамота, скріплена печаткою англійського короля Іоанна Безземельного 15 червня 1215 р. під тиском повсталих баронів.

7. Середньовічне право , за яким міста звільнялися від управління й суду великих землевласників та створювали власні органи самоврядування.

8. Назва, що вживалася стосовно козаків-запорожців, які селилися в нижній течії Дніпра.

9. Один з найбільших напрямків у християнстві, який виник у період Реформації у ХУІ ст. Його початковими формами були кальвінізм, лютеранство та англіканство.

10. Друкований відбиток на папері з малюнка, вирізьбленого на дошці.

Відповідь:

1. Федерація - держава, що складається з кількох самоврядних утворень, за якими зберігається певна самостійність.

2. Ярлик - ханська грамота-дозвіл на володіння землями.

3. Мечеть - місце для молитви й богослужіння, молитовний дім у мусульман.

4. Мінарет - баштоподібна споруда, вежа при мечеті, з якої скликають мусульман на молитву.

5. Гусити - послідовники вчення Яна Гуса, учасники суспільного руху в Чехії за реформу католицької церкви та покращення життя народу.

6. «Велика хартія вольностей» - грамота, скріплена печаткою англійського короля Іоанна Безземельного 15 червня 1215 р. під тиском повсталих баронів.

7. Магдебурзьке право - середньовічне право , за яким міста звільнялися від управління й суду великих землевласників та створювали власні органи самоврядування.

8. Низове козацтво - назва, що вживалася стосовно козаків-запорожців, які селилися в нижній течії Дніпра.

9. Протестантизм - один з найбільших напрямків у християнстві, який виник у період Реформації у ХУІ ст. Його початковими формами були кальвінізм, лютеранство та англіканство.

10. Гравюра - друкований відбиток на папері з малюнка, вирізьбленого на дошці.

5. Установіть відповідність між назвами давньоруських удільних князівств у період політичної роздробленості та їхніми теренами, позначеними на карті. Назвіть ім`я князів. Визначте причини роздробленості.

1.Київське

2.Галицьке

3.Волинське

4.Чернігівське

Критерії оцінювання:

за правильне співвідношення – по 1 б.(всього 4 б),

за ім` я князя – по 1б. (всього 4 б.),

за причини роздробленості (всього 5 б.)

Відповідь:

цифра

буква

Ім` я князя

1

Г

Ізяслав Мстиславич

2

Д

Ростислав Володимирович

3

А

Ігор Ярославич

4

Б

Святослав Ярославич

Причини роздробленості Київської Русі

  • великi розміри території держави,

  • строкатий етнічний склад,

  • князiвськi усобицi,

  • вiдсутнiсть сталого порядку столонаслiдування,

  • напади степових кочовикiв,

  • занепад торговельного шляху «з варяг у греки».

  •  розвиток феодального землеволодіння, зміцнення його вотчинної форми.

  • Удільні князі не були зацікавлені у сильній владі великого князя київського. Навіть більше – вони прагнули для себе таких самих повноважень.

  • у 12 ст. титул «великий князь» поряд із київським мали чернігівський, владимирський та деякі інші князі.

  • Володарі удільних князівств провадили власну внутрішню політику, на свій розсуд вирішували питання війни і миру, укладали угоди зі сусідами.

  • Таких удільних князівств у середині 12 ст. було близько 15, з яких 5 сформувалися на українських теренах: Київське, Чернігівське, Переяславське, Волинське й Галицьке.

6. Робота з документом (15б.)

Ознайомтеся з фрагментом документа і дайте відповіді на запитання.

« 9. Ні ми, ні наші чиновники не будемо захоплювати ні землі, ні доходи з неї за борг, поки рухомого (майна) боржника вистачає для сплати боргу; і поручники власне боржника не змушуватимуться ( до сплати боргу), поки сам головний боржник бути спроможним заплатити борг.

13. І місто Лондон може мати всі стародавні вольності і вільні свої звичаї як на землі, так і на воді. Окрім того, ми бажаємо і дозволяємо, щоб усі інші міст і бурги, і містечка , і порти мали всі вольності і вільні свої звичаї.

39. Жодна вільна людина не буде оштрафована, або ув`язнана, або позбавлена володіння, або якимось чином знедолена, і ми не підемо на неї,і не пошлемо на неї , тільки як за законним рішенням рівних їй (прав) і за законом країни. Створюємо і жалуємо гарантію, щоб барони обрали 25 баронів із королівства, кого забажають, які повинні всіма силами і охороняти і змушувати дотримуватися миру і вольностей, які ми їм пожалували…»

Дайте відповідь на такі питання:

  1. Яка історична подія відображена в цьому документі? (3 б.)

  2. В який період історії вона проходила? (2б.)

  3. Передайте перебіг події , про яку йде мова в документі ?(3б.)

  4. У чому полягала суть цього документу?Чи обмежувалась влада короля? (3 б.)

  5. Яке історичне значення мало прийняття цього документу? Зробіть висновок – 4 б.

Відповідь:

1.У документі йдеться мова про прийняття 15 червня 1215 року Іоанном Безземельним «Велику хартію вольностей». Хартія( у перекладі з латинської мови – грамота) містила 63 статті, переважна більшість яких захищала інтереси баронів та обмежувала владу короля.

2. Час її прийняття припав на перехід до станової монархії в Англії. Поштовхом для її прийняття стали соціально-економічні чинники, що сприяли державній централізації. Посиленню королівської влади в Англії сприяло і зближення в економічному й правовому відношенні рицарства, міщан і вільного селянства.

3.Однак цей перехід в Англії не був простим. Після Ричарда Левине Серце королем став Іоанн Безземельний, який невдалими війнами і поразками в зовнішній політиці довів країну до розорення. Утрата земель у Нормандії, конфлікт із Папою Римським, що закінчився для короля сплатою великого штрафу, порушення феодальних звичаїв у стосунках короля зі своїми васалами, свавілля королівських чиновників – усе це призвело до відвертого заколоту. Першими в боротьбу за обмеження королівського свавілля виступили барони, їх підтримало рицарство, а потім і міщани. Тиждень тривали переговори сторін, які не довіряли одна одній. Нарешті, король скріпив своєю печаткою документ, складений баронами, що отримав назву Великої хартії вольностей 1215р.

4.Вимоги Хартії задовольняли передусім інтереси церковних феодалів і великих баронів, які очолювали боротьбу проти королівського свавілля. Іоанн Безземельний визнавав права англійської церкви й обіцяв «на вічні часи», що вона буде вільною й володітиме своїми правами і своїми вільностями в недоторканності. У Хартії знайшли також відображення інтереси рицарства та інших вільних держателів землі. Королівську владу Хартія значно обмежувала,особливо збір щитових грошей.

5.Важливість «Хартії вольностей» полягає в тому, що вона вперше у світі проголошувала принцип недоторканності особи, який є основою прав людини і громадянина. «Велика хартія вольностей» убезпечила не тільки знать від свавілля королів, але рицарів і городян від утисків знаті.

7. 7. Робота з візуальним джерелом (15 б)

Розгляньте уважно фотографії. Якій події чи явищу присвячений пам’ятки зображений на фото? Дайте характеристику явищу. Де розташований пам’ятник? Що ви знаєте про це явище, зображене на фото з інших джерел інформації?Визначте хронологічні межі існування цього явища в Україні.

Критерії оцінювання:*Визначення явища та міста розташування пам’ятника – 2б. *Характеристика явища – 4 б. Причини та наслідки виникнення цього явища на українських землях – 4 б.*Знання епохи і вміння оперувати історичним матеріалом, логіка викладу - 3б. *Хронологічні межі – 2б.

Відповідь:

-Він височить на Крилоській горі при гостинці Львів - Івано-Франківськ, навпроти Музею народної архітектури і побуту Прикарпаття. Цей величний пам'ятний знак споруджений на тому місці, де в княжі часи пролягла перша лінія оборонних валів Галицько-Волинської держави, в урочищі Прокаліїв сад.

-У кожного з подорожніх природньо виникає запитання, яку ж ідею втілює оригінально задуманий і композиційно довершений монумент, авторами якого є архітектор В. Лукомський та скульптор П. Сопільник. Барельєф пам'ятного знака відображає історичні події періоду становлення Галицько-Волинської держави.

- Він є символом єднання древньоруських міст, назви яких викарбувані на велетенському мечі, уздовж якого можна прочитати літописні свідчення про городи руські й про Галич. На Ралі, яке увіковічнює мирну працю хліборобів, зображені міфологічні персонажі, давньоруські воїни, орачі, літописець. Меч, встромлений в землю, симовлізує припинення війн. 

Будівництво пам’ятника - символа розпочалося 1985 року, а у вересні 1987-го відбулося урочисте відкриття цього монумента, який нині величаво красується на всю околицю.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.