Сьогодні о 18:00
Вебінар:
«
Методичні ігри для урізноманітнення уроків природничого циклу
»
Взяти участь Всі події

Завдання II (міського, районного) етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з історії Варіант І

Історія України

Для кого: 8 Клас

28.08.2019

977

20

0

Опис документу:
Олімпіадні завдання та розгорнуті відповіді для 8 класу. Містять в собі хронологічне рівняння ,завдання на співвідношення з портретом подані факти, що стосуються певної особистості . Історична вікторина, робота з візуальним джерелом , з картою та документом.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Завдання II (міського, районного) етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з історії

2019-2020 навчальний рік. Підготувала вчитель історії ЗОШ І-ІІІ ст..№14 Покровської міської ради Рисай С.О.

8 клас

1(а) Вирішить хронологічне рівняння(10 б.: за кожний рік –1 б., за подію в історії світу – 1 б. До дати події в історії України треба додати або відняти запропоновану цифру і до отриманої дати підібрати подію, що відбулася в історії світу

Подія в історії України

Дата

(5б.)

+ – цифри для нової дати

Подія в історії людства за межами українських земель(5б.)

Рік здійснення походу князя Олега проти Візантії

+474

Подорож княгині Ольги до Константинополя

+138

Запровадження в Київській Русі християнства як державної релігії

+66

Берестейська церковна унія

-199

Хотинська війна

-406

Відповідь:

Подія в історії України

Дата

(5б.)

+ – цифри для нової дати

Подія в історії людства за межами українських земель(5б.)

Рік здійснення походу князя Олега проти Візантії

907

+474

Повстання Уота Тайлера(1381)

Подорож княгині Ольги до Константинополя

957

+138

Великий церковний собор у місті Клермон(1095)

Запровадження в Київській Русі християнства як державної релігії

988

+66

Суперечки між християнством Заходу і Сходу – схизма(1054)

Берестейська церковна унія

1596

-199

Кальмарська унія (1397)

Хотинська війна

1621

-406

«Велика хартія вольностей» (1215)

1(б) Встановіть хронологічну послідовність( 5 б.; за кожну правильну відповідь – 1 бал)

Буква

Подія

Цифра

Рік

А

Берестейська унія

Б

Грюнвалтдська битва

В

Люблінська унія

Г

Кревська унія

Д

Утворення козацького реєстру

Відповідь:

Буква

Подія

Цифра

Рік

А

Берестейська унія

5

1596

Б

Грюнвалтдська битва

2

1410

В

Люблінська унія

3

1569

Г

Кревська унія

1

1385

Д

Утворення козацького реєстру

4

1590

2. Визначте, чиї портрети зображені на світлинах. Співвіднесіть з портретом подані факти, що стосуються певної особистості. Одним реченням охарактеризуйте місце особистості в історії. (15 б.: за кожне правильне співвідношення – 1 б., за правильне ім’я – 1 б., за характеристику діяльності – 1 б.)

1)3) 4) 2)

5)

А) «І було три брати: ім` я одного Кий, а другого Щек, а третього Хорив, і сестра їх Либідь… І вони збудували город на честь свого найстаршого брата і дали йому назву Київ…»

Б) «У 1634 році обирають Київським митрополитом..Змінив організацію церковного життя, навів сувору дисципліну серед священників та ченців.

Щоб православна церква стала ближча до народу ввів богослужіння українською мовою замість церковнослов` янської»

В) «Він був відомим серед прихильників реформування церкви завдяки своїй головній праці «Настанова у християнській вірі» У 1541 році оселився в Женеві та залишився релігійним і політичним лідером міста до своєї смерті»

Г) «Найбільш за все убогих не забувайте, але скільки зможете, по силі своїй, годуйте їх, давайте милостиню сироті… і не дозволяйте сильним погубити людину».

Д) «Сонце сяє, хвиля грає,
Тирса з вітром шелестить.
Байда простору шукає. —
Орлім оком озирає
Степ безкраїй та блакить.
Перед ним — глибінь Славути:
Ув обіймах берегів
Лине грізно, в скелі кутий,
В тишу ніжний, в бурю лютий.
Лицар вславлений степів.
Мовить Байда: «Джуро милий,
В неосяжних сих степах
Набираюся я сили, —
Знов я дужий, непохилий
Ворогам моїм на страх.»

Відповідь:

Портрет

(цифра)

факти біографії /думка про нього (буква)

Ім’я особистості

Коротка характеристика діяльності

1

Г

Володимир Мономах

Найактивніший учасник боротьби проти половців. Своїми блискучими перемогами зажив слави оборонця руської землі. Невдовзі «став мечем у руках батька свого» - мудреця і книжника, свідченням цього є його твір «Повчання дітям»

2

Д

Дмитро (Байда)Вишневецький

Нащадок великого князя литовського,один із перших відомих в історії ватажків українського козацтва. Під його керівництвом на острові Мала Хортиця було збудовано замок-городок, який вважається попередником Запорозької Січі

3

А

Нестор Литописець

Народився не раніше, ніж 1056  року.Справою життя Нестора стала книжна справа, складання літописівАвтор «Повісті минулих літ» - легендарної оповіді, яка має історичну основу. Цей твір складений на основі сучасних автору подій і архівних літописів, народних переказів та оповідань

4

Б

Петро Могила

 Український політичний, церковний і освітній діяч. Митрополит Київський Галицький і всієї Русі (1633-1647),  Брав участь у політичному житті Речі Посполитої. Провів докорінну реформу православної церкви та освіти в Україні за католицькими, єзуїтськими взірцями[1]. Помер у Києві. Похований в Успенському соборі Києво-Печерської Лаври. Автор «Требника»(1646), співавтор катехізиса «Православне сповідання віри» (1640))

5

В

Жан Кальвін

Жан Кальвиін — французський богослов, реформатор церкви, засновник кальвінізма. Головний його твір — «Настанова в християнській вірі»

3. Зазначте суть, причини та наслідки історичних подій та явищ (20 б.)

Причини (8 б.)

Подія, явище, характеристика (4 б)

Наслідки (8 б.)

2 б.

Прийняття християнства на Русі 1 б.

2 б.

2 б.

Велике переселення народів 1 б.

2 б.

2 б.

Реформація 1 б.

2 б.

2 б.

Виникнення українського козацтва 1 б.

2 б.

Відповідь:

Причини (8 б.)

Подія, явище, характеристика (4 б)

Наслідки (8 б.)

Язичницька релігія з її багатобожжям і відсутністю єдиного божества на сприяла зміцненню держави. Існувала необхідність у прийнятті християнства для посилення Київської Русі та розширення відносин з іншими державами.

2 б.

Прийняття християнства на Русі. 988р. запровадження в Київські Русі християнства як державної релігії. 1 б.

1. Прийняття християнства сприяло проникненню на Русь досягнень візантійської культури й бурливому розвитку руської культури.

2. Залучення Київської Русі до європейської цивілізації.

3. Розширення економічних і культурних відносин Київської Русі з європейськими державами. 2 б.

1. Похолодання клімату

2. Перенаселеність території.

3. Занепад Римської імперії, що приваблювала варварів.

4.Войовничість варварів. 2 б.

Велике переселення народів – міграційні рухи германських, слов` янських, угорських, іранських та тюркських племен у ІУ- УІІ ст. 1 б.

1. Розпад Римської імперії.

2. Утворення варварських королівств.

3. На зміну римській цивілізації прийшла епоха Середньовіччя.2 б.

Католицька церква, впливаючи на владу країн, претендувала на першочергову роль в управлінні держави та прагнула зберегти старі феодальні відносини, чинила опір запровадженню капіталістичних відносин. Духовенство вело аморальний спосіб життя(відкупаючись індульгенціями, мало найбільші доходи, не, не сплачувало податки і підлягало лише церковному суду. Це посилювало антицерковні погляди у суспільстві.

1. Засилля католицької церкви.

2. Аморальність католицького духовенства.

3. Продаж індульгенції.

4. Недоторканість церкви.

5. Феодальні відносини, оплотом яких була церква. 2 б.

Реформація -«перетворення», «виправлення», християнський церковно -релігійний і суспільно-політичний рух у Західній і центральній Європі, що розпочався в Німеччині у ХУІ столітті за перебудову католицької церкви та папської влади, за повернення до першоджерел християнства. 1 б.

1. 31 жовтня 1517 року Мартін Лютер прибив на брамі церкви у Віттенберзі свої «95 тез» проти зловживань продажем індульгенції.

2. Поява протестантизму, який виступав за спрощення та здешевлення культу, відкидав молитву за померлих, поклоніння Богородиці і святим, почитання мощів, ікон і інших реліквій.

3. Богослужіння ведеться народними мовами, передбачає проповідь, співання молитовних гімнів і читання Біблії..

2 б.

1.Нездатність Речі Посполитої захистити українські землі, а саме населення Південної Київщини і Східного Поділля від набігів татар.

2.Посилення соціального та релігійного гноблення.

3. Запровадження кріпацтва.

4. Прагнення людей до переселення на вільні землі у пошуках кращої долі.2 б.

Виникнення українського козацтва . Перша згадка про українських козаків у писемних джерелах датована 1489р. 1 б.

1. Щоб утриматися у Дикому полі, козаки-уходники стали будувати дерев` яні укріплення – «городки» і «січі». У них мешкали уходники й перебували загони козаків, які могли дати відсіч ворогу.

2.козаки спочатку витіснили з Дніпровського Низу татарські кочові стійбища, а потім поступово освоїли Великий Луг і Запоріжжя.

3.У середині ХУІ ст. литовський уряд вирішив використати досвід козаків і розпочати на південному прикордонні будівництво фортець для відсічі татарських нападів.

4. Козаки здійснювали походи Чорним морем на турецькі і татарські міста, у яких визволяли полонених, захоплювали трофеї і здобич. 2 б.

4. Історична вікторина (10 б.: за кожне правильно визначене поняття –1 б.)

1. Територіальна одиниця ц Київській державі, яку складали кілька селянських громад.

2. Грошовий штраф за вбивство вільної людини в Київській державі.

3. Селянин періоду Київської Русі ІХ-ХІІІ ст.

4. Глава держави або окремого політичного об` єднання у багатьох

слов` янських народів.

5. Представники правлячого стану в Київській державі, які посідали друге, після князів, панівне становище в управлінні державою.

6. У Польщі, Литві, Україні та Білорусі у ХІУ-ХІХ ст. багатогалузеве панське господарство, яке ґрунтувалося на праці кріпосних селян.

7. Молодий вихованець, зброєносець і помічник досвідченого козака.

8.Живописний твір, виконаний аквареллю по свіжому вогкому тиньку.

9. Умовна назва переселення в ІУ – УІІ ст. ряду племен ( гунів, германців, слов` ян) на територію Римської імперії, що супроводжувалися страшними війнами і створенням своїх власних нових держав.

10. Це грамота про повне чи часткове відпущення гріхів, яку надавала (продавала) католицька церква віруючим (середньовічна Німеччина , Західна Європа).

Відповідь:

1. Верв - територіальна одиниця ц Київській державі, яку складали кілька селянських громад.

2. Вира - грошовий штраф за вбивство вільної людини в Київській державі.

3. Смерд - селянин періоду Київської Русі ІХ-ХІІІ ст.

4. Князь - глава держави або окремого політичного об` єднання у багатьох

слов` янських народів.

5. Бояри - представники правлячого стану в Київській державі, які посідали друге, після князів, панівне становище в управлінні державою.

6. Фільварок -у Польщі, Литві, Україні та Білорусі у ХІУ-ХІХ ст. багатогалузеве панське господарство, яке ґрунтувалося на праці кріпосних селян.

7.Джура - молодий вихованець, зброєносець і помічник досвідченого козака.

8.Фреска - живописний твір, виконаний аквареллю по свіжому вогкому тиньку.

9. Велике переселення народів - умовна назва переселення в ІУ – УІІ ст. ряду племен ( гунів, германців, слов`ян) на територію Римської імперії, що супроводжувалися страшними війнами і створенням своїх власних нових держав.

10. Індульгенція - це грамота про повне чи часткове відпущення гріхів, яку надавала (продавала) католицька церква віруючим (середньовічна Німеччина , Західна Європа).

5. Установіть відповідність між назвами воєводств Речі Посполитої, утворених на українських землях, та їхніми теренами, позначеними на карті. Назвіть головні міста воєводств та визначте держави до яких належали у складі Речі Посполитої.Бонусне запитання: вкажіть кількість повітів.(15 б.)

1.Руське

2.Київське

3.Волинське

4.Подільське

Критерії:

за правильне співвідношення– по 1 б.(всього 4 б),

за назви міст воєводств – по 1б. (всього 4 б.),

за визначення держави до якої належали– по 1 б.(всього 4 б.)

Бонус: визначення кількості повітів (3 бали)

Відповідь

цифра

буква

Головне місто

Держава до якої належали

Кількість повітів

1

А

Львів

адміністративно-територіальна одиниця Королівства Польського

13

2

В

Київ

адміністративно-територіальна одиницяВеликого князівства Литовського

9

3

Б

Луцьк

адміністративно-територіальна одиниця Великого князівства Литовського

3

4

Д

Кам`янець

адміністративно-територіальна одиниця Королівства Польського

3

6. Робота з документом (15б.)

Ознайомтеся з фрагментом документа і дайте відповіді на запитання.

« Русские князья, перейдя Днепр, пошли все вместе и девятого дня зашли на реку Калка. Послав в сторону Яруна и половцев, сами стали станом. Яруна встретил татар и хотел дать сражение. Но половцы дрогнули и побежали обратно, топча станы руських князей, которые не успели еще развернуть свои полки. Киевский князь Мстислав, видя все это , не двинулся с места и продолжал стоять на горе над рекою Калкою. Было это место каменистым. Там Мстислав устроил городок из частокола и три дня отбивал наступление татар. Татары, преследуя отступавшие к Днепру полки, оставили у городка двух воєвод, Чогыркана и Тешюкана, против Мстислава, его зятя Андрея и Александра Дуброшинского…

С татарами были бровники с их воеводой Плоскиней, который обещал Мстиславу и двум другим князьям свободный выход из города, в случае прекращения сражения. Обманув руських, татары взяли город и перебили воинов, а князей раздавили, положив на них доски, на которых устромили пир.

Других князей преследовали до Днепра, убив шестерых».

Из Новгородской летописи

Дайте відповідь на такі питання:

  1. Яка історична подія відображена в цьому документі? (3 б.)

  2. В який період історії вона проходила? (2б.)

  3. Передайте перебіг події , про яку йде мова в документі ?(3б.)

  4. У чому проявилась жорстокість ворогів руських князів (3 б.)

  5. Чому події завершилися саме так? Свою думку обгрунтуйте. – 4 б.

Відповідь:

У документі мова йде по битву на річці Калка, яка відбулася 1223 р. на території донецького краю між об`єднаним русько-половецьким військом і татарами. Події розгорталися непередбачено. Половці, побачивши татар, посіяли паніку в стані об`єднаного війська. Але руські війська під керівництвом Мстислава Удалого тримали оборону ще три дні, після чого в жорстокій нерівній боротьбі зазнали поразки. Події завершилися саме так через те, що не тільки половці зрадили, але й у стані руських князей не було єдності. Жорстокі татари знущались над князями та руськими воїнами .У документі згадують географічні назви: Дніпро і Калка.

Висновок: Новгородський літопис має велике історичне значення тому, що саме з нього ми дізнаємося про героїчну подію – битва на річці Калка та інших подій на території Донецького краю. Навіть уривок цього історичного документа, дає нам уявлення про героїчну боротьбу наших пращурів. Я вважаю, що головною причиною поразки була роздробленість Київської Русі.

7. Робота з візуальним джерелом (15 б)

Розгляньте уважно фотографії. Якій події чи явищу присвячений пам’ятки зображений на фото? Дайте характеристику явищу. Де розташований пам’ятник? Що ви знаєте про це явище, зображене на фото з інших джерел інформації?Визначте хронологічні межі існування цього явища в Україні.

Критерії оцінювання:*Визначення явищата міста розташування пам’ятника – 2б. *Характеристика явища – 4 б. Причини та наслідки виникнення цього явища на українських землях – 4 б.*Знання епохи і вміння оперувати історичним матеріалом, логіка викладу - 3б. *Хронологічні межі – 2б.

Відповідь

Пам` ятник на честь князя Святослава – сина Ольги та Ігоря, одного з найбільш виразних і характерних особистостей серед давніх руських князів. Войовничий ватажок, далекоглядний політик, мудрий державний діяч, добрий полководець – саме так його називають історики-науковці.

За своє князювання Князь Святослав розгромив Хозарський каганат, приєднав в` ятичів,розбив ясів і косогів на Північному Кавказі, намагався не допустити посилення болгар. Прагнув послабити вплив Візантії. Заснував у гирлі Дунаю місто Переяславець. Реформував систему державного правління. Був хоробрим воїном, захисником рідної землі.

Дізнатися про життя та державну діяльність можна з таких історичних джерел як «Літопис Руський»:

« У рік 971 Прийшов Святослав до Переяславця, і заперлися болгари в місті. І вийшли болгари на січу проти Святослава, і була січа велика, і перемагали болгари. І сказав Святослав воїнам своїм: « Уже нам тут полягти. Ударимо мужньо, браття і дружинно!». А під вечір переміг Святослав і взяв місто списом, кажучи: «Се місто моє!».

Історик О.Бойко писав :

«На початку князювання активність Святослава була зосереджена на Сході. Протягом 964-966 рр. підкоряє Києву в ятичів, перемагає волзьких болгар та бурта сів, завдає поразки Хозарському каганату, примушує підкоритися племена ясів і косогів на північному Кавказі.»

Пам ятник зображений на фото розташований в місті Маріуполь.

Ініціаторами встановлення пам` ятника Святославу стали бійці полка Національної гвардії «Азов», які приймали участь в боях за Маріуполь проти повстанців ДНР.

20 грудня 2015 року відбулося відкриття пам ятника. На відкритті були присутні представники полка « Азов» та цивільного корпуса. Напередодні відкриття пам ятника відбувся «марш хоробрих», організаторами якого теж були представники «Азова».

Пам ятник реалізовано скульптором Олександром Канібором за проектом свого сина, бійця «Азова»

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.