До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
5
міс.
1
3
дн.
2
0
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!

Завдання для роботи над текстом (уривок із повісті Михайла Стельмаха "Чотири броди") на основі текстоцентричного підходу

Опис документу:
Пропоную Вашій увазі цікаві, змістовні, оригінальні завдання для роботи з текстом письменника-класика для удосконалення мовних та літературних знань, умінь і навичок десятикласників у розділах "Лексикологія", "Фонетика", "Синтаксис простого й складного речення".

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

(1)За татарським бродом коні топчуть яру руту і туман. (2)За татарським бродом із сивого жита, з червоного маку народжується місяць, і коло козацької могили, як повір'я, висікається старий вітряк.

(3)А в татарському броді глухо бухикають весла: похилі, неначе давнина, діди лодь-лодь снують на човнах-душогубках, і не знати, що вони виловлюють — рибу чи далеку минувшину, бо тут, над берегом, і соняшники, немов щити, бо тут, над водою, і комар дзвенить, як ординська стріла, бо тут і досі хвиля вимиває зотлілий посів зотлілого часу: чиїсь таляри, чиїсь щерблені стріли і щерблені кості.

(4)О пам'ять і смуток землі, чи минулися ви? (5)Чи минулись? (6)Бо й тепер од печалі сивіє жито над Ханським і Чорним шляхами, бо й тепер є татарські броди й козачі могили. (7)Це давнина, це наша гірка, немов полин, давнина, її вже забуває час по книгах і кобзарі по майданах.

(8)Але й досі в хатах-білянках, що підсніжниками зійшли на долонях узлісь і степів, печаляться матері котовців і червоних козаків; і досі в накупаних сонцем і грозами полях з-під серпа і сльози поглядають матері на приімлені шляхи, по яких пролетіли та й залетіли в югу історії коники-коні.

(9)О наші передчасно посивілі матері, із сапкою в руках, із серпом на плечі та болючою в очах югою. (10)Ви не проходили гімназій, ні вищих, ні нижчих шкіл. (11)Вашою єдиною школою і книгою була книга землі, зерно у землі, сонце над землею, і діти біля персів, і діти біля ніг.

(12)Золоте Відродження змалювало людству мадонн. (13)А хто змалював наших босоногих мадонн із сапкою в руках чи серпом на плечі та дитям біля персів, що знали не шовки, а лише нерівне, шорстке полотно? (14)І чи зрозуміють це ті, що вже не знатимуть полотна і полинового смутку давнини? (15)Чи будуть довіку не як ношу, а як вдячність нести в душі свято і сум материнських очей і синівську вірність батькам, що шаблями вирубували новий час на чорних та ханських шляхах, щоб вони, ці шляхи, зосталися тільки полином пам'яті, а не шрамами сьогодення?..

Завдання для роботи з текстом:

  1. Пояснити лексичне значення слова, записаного жирним шрифтом.

  2. Пояснити правопис слів, написаних жирним курсивом.

  3. Назвіть номери речень, що ілюструють пунктограму «Розділові знаки при звертанні».

  4. Відредагуйте частини речення, підкреслені лінією.

  5. Які речення мають приклади складних сполучників. Поясніть їх правопис.

  6. Як ви розумієте зміст останнього речення?

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Стратегії профілактики та вчасного реагування на прояви суїцидальної поведінки неповнолітніх»
Мельничук Вікторія Олексіївна
36 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.