і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
До визначення переможців залишилось:
3
Дня
3
Години
16
Хвилин
30
Секунд
Поспішайте взяти участь в акції «Методичний тиждень».
Щотижня отримуйте приємні подарунки.
Взяти участь
  • Всеосвіта
  • Бібліотека
  • Завдання для інтеграції принципів сталого розвитку у системі випереджаючої освіти на уроках біології

Завдання для інтеграції принципів сталого розвитку у системі випереджаючої освіти на уроках біології

Передплата на журнал
Бібліотека
матеріалів

Завдання для інтеграції принципів сталого розвитку у системі випереджаючої освіти

на уроках біології

2018 рік

ВСТУП

Незалежно від реалізації методичних проблем на уроках біології, кожен учитель, для досягнення цілей уроку, застосовує широкий діапазон як традиційних, так і інтерактивних методів навчання і методичних прийомів. В рамках кожного уроку, не порушуючи процесу навчання і не відходячи від шкільної програми, можна залучити учнів в активний процес отримання та переробки знань за допомогою цих методів, і заодно вирішити питання інтеграції принципів сталого розвитку в викладання біології на різних його етапах.

    Для вирішення цього завдання немає необхідності міняти щось в структурі уроку – достатньо, вміло використовуючи різноманітні методичні прийоми, запропонувати учням вправи і завдання, які допоможуть звернути увагу на проблеми, відображені в принципах сталого розвитку.

     Учитель може використовувати елементи будь-яких педагогічних технологій і вирішувати різні дидактичні завдання - успіх вирішення даної проблеми буде залежати від рівня методичної підготовленості педагога.

     На різних етапах будь-якого уроку можна давати школярам різноманітні завдання та задачі, під час евристичної бесіди - невідомі досі факти, що стосуються принципів сталого розвитку, розкривати їх, спрямовуючи думку дитини в потрібне русло.

Пропоную приклади завдань з рішенням і матеріалами для пояснень щодо інтеграції принципів сталого розвитку на уроках біології. Завдання можна використовувати на етапі узагальнення знань. Крім завдань рекомендую питання до тем, які розкривають принципи сталого розвитку. Для впровадження принципів сталого розвитку на уроках біології, не обов'язково міняти тему уроку. Можна приділити цій проблемі кілька хвилин на будь-якому етапі уроку, запропонувати дітям розв’язати задачу і доповнити її питаннями, які розкривають один або кілька принципів сталого розвитку. 

ОСНОВНА ЧАСТИНА

Завдання для інтеграції принципів сталого розвитку на уроках біології

Тема. Різноманітність хвойних рослин.

І. Дидактичне завдання.

ЗАВДАННЯ. 1 гектар листяного лісу виробляє 2 кг летких захисних речовин, а гектар хвойного лісу - 250% від цієї величини. Скільки кг летких захисних речовин виробляє гектар хвойного лісу? Як людина використовує знання про це для поліпшення свого здоров'я?

РІШЕННЯ:

2 кг - 100%

Х кг - 250%

Х = (2 • 250): 100 = 5 кг

Відповідь: 1 гектар хвойного лісу виробляє 5 кг летких речовин.

ІІ. Інтеграція принципів сталого розвитку

Проблеми: охорона здоров'я; зменшення площі лісів; зміна клімату

Яку користь приносять зелені насадження?

Як впливає зміна клімату на зменшення площі лісів?

Як ви думаєте, чи доцільно використовувати хвойні рослини для новорічних свят? Яку альтернативу новорічної ялинки ви можете запропонувати?

ІІІ. Матеріал для вчителя.

Сосна - одне з найдавніших лікарських рослин, ціла лісова аптека. В Греції і Римі сосну використовували при лікуванні простудних захворювань. На Русі було прийнято жувати смолу сосни для зміцнення зубів, ясен, для дезінфекції порожнини рота. Чисту живицю (смолу) прикладали до рани замість бинта або пластиру, до хворого зуба, щоб вгамувати біль. За давніх часів розведену спиртом живицю застосовували для розтирання м'язів, суглобів. Протицингові властивості сосни були давно відомі людям. Натураліст П.С. Паллас писав: «Зібрані по кінцях гілок молоді соснові і кедрові верхівки використовуються мореплавцями як кращий протицинготний і бальзамічний засіб і складають в лікувальній науці преізрядні ліки». У XIX ст. кожна експедиція брала з собою це «зілля життя». Краса і велич соснових лісів (борів) надихала поетів, письменників, художників, впливала на їх настрій. Недарма М. М. Пришвін сказав, що сосна - «найпрекрасніше і вільне дерево». На полотнах Івана Івановича Шишкіна справжній хвойний ліс вперше зашумів, почав дихати. «Як зелений могутній ліс, він заражав всіх своїм здоровим веселощами і правдивої російської промовою» - читаємо у Рєпіна.

Тема. Функції листка. Фотосинтез.

І.Дидактичне завдання.

Понад триста років тому вчений Ван Гельмонт поставив дослід: помістив в горщик 80 кг землі і посадив у неї гілку верби, попередньо зваживши її. Вона росла 5 років, не отримуючи ніякого харчування, а тільки поливалася водою, яка не містить солей. Зваживши вербу через 5 років, вчений виявив, що вага верби збільшився на 65 кг, а вага землі в горщику зменшився лише на 50 г. Чому сталося таке явище?

ІІ. Інтеграція принципів сталого розвитку

Проблеми; зменшення площі лісів; фотосинтез,

1. Як ви думаєте, яке значення для людства має знання про фотосинтез?

2. Чи зміниться склад атмосфери, якщо зникнуть рослини на планеті?

3. Що може спровокувати загибель рослин у великих масштабах?

ІІІ. Матеріал для вчителя.

Фотосинтез – єдиний процес у біосфері, що веде до збільшення її вільної енергії з допомогою зовнішнього джерела. Продукти, що утворилися в процесі фотосинтезу – основне джерело енергії для людства. Щорічно завдяки фотосинтезу на Землі синтезується близько 150 млрд. тонн органічної речовини і виділяється понад 200 млрд. тонн вільного кисню, який не тільки забезпечує дихання організмів, але й захищає все живе на Землі від згубного впливу короткохвильових ультрафіолетових космічних променів (озоновий екран атмосфери). Оскільки зелені рослини є безпосередньою чи опосередкованою базою харчування для гетеротрофних організмів, фотосинтез задовольняє потребу у їжі всього живого на планеті.

  Органічні речовини, що утворюються в процесі фотосинтезу, становлять близько 95 % сухої маси рослини. Тому керування процесом фотосинтезу, підвищення його продуктивності — один із ефективних методів впливу на продуктивність рослин та  підвищення врожаю.  Крім того, викопні рослини утворили корисні копалини кам’яного вугілля (давні папоротеподібні). І зараз продовжується утворення торфу (мохи). Завдяки фотосинтезу атмосфера Землі збагачується вільним киснем , який потрібен для дихання людини.

Тема. Фотосинтез.

І. Дидактичне завдання.

ЗАВДАННЯ. Один гектар соснового лісу виділяє в місяць 2500 кг кисню. Скільки тонн кисню виділяє в рік 3 га соснового лісу?

РІШЕННЯ:

1 га лісу виділяє кисню 2500 кг

3 га - х

Х = 3 • 2500 = 7500кг

Відповідь: 3 га соснового лісу виділяють в місяць 7500 кг кисню.

ІІ. Інтеграція принципів сталого розвитку.

Проблеми: охорона здоров'я; скорочення площі лісів;

Як впливає на склад атмосфери скорочення лісових насаджень на нашій планеті?

Як ви думаєте, чи доцільно висаджувати ялини і сосни в межах міста? Яке це має значення для жителів міста?

ІІІ. Матеріал для вчителя.

Щорічно в результаті фотосинтезу на Землі утворюється 150 млрд. тонн органічної речовини і виділяється близько 200 млн. тонн вільного кисню. Фотосинтез створив і підтримує сучасний склад атмосфери, необхідний для життя на Землі. Він перешкоджає збільшенню концентрації CO2 в атмосфері, запобігаючи перегрів Землі (парниковий ефект). Оскільки зелені рослини являють собою безпосередню або опосередковану базу харчування всіх інших гетеротрофних організмів, фотосинтез задовольняє потребу в їжі всього живого на нашій планеті. Він - найважливіша основа сільського і лісового господарства. Хоча можливості впливу на нього ще не великі, але все ж і вони, в якійсь мірі використовуються. Квадратний метр поверхні листя протягом однієї години продукує близько одного грама цукру; це означає, що всі рослини, за приблизною оцінкою, вилучають з атмосфери від 100 до 200 млрд. тонн С в рік. Близько 60% цієї кількості поглинають ліси, що займають 30% непокритої льодами поверхні суші, 32% - окультурені землі, а решта 8% - рослини степів і пустельних місць, а також міст і селищ.

Тема. Загальна характеристика царства Рослини.

І. Дидактичне завдання.

ЗАВДАННЯ. Відомо, що тільки в 8 випадках їх 100 лісові пожежі виникають без допомоги людини, від блискавки або від перегріву торфу. У скількох випадках причиною пожежі є людина? Назвіть причини пожежі в лісі з вини людини.

ІІ. Інтеграція принципів сталого розвитку.

Проблеми: зменшення площі лісів; захист тварині птахів; збереження здоров'я.

Які правила в лісі необхідно дотримуватися?

Як впливають пожежі на флору і фауну лісів?

ІІІ. Матеріал для вчителя

Світова статистика показує, що близько 97% всіх лісових пожеж виникає з вини людей. Звідси боротьба з лісовими пожежами залишається однією з найважливіших державних завдань. Пожежі знищують гнізда птахів і місцеперебування звірів, сприяють розмноженню шкідливих комах. У полум'ї пожежі гинуть зайці, лисиці, білки, ведмеді, лосі і навіть птахи, що втратили в диму орієнтування. На згарищі знаходили обгорілі трупи оленів, лосів і навіть «господаря» і «знавця» лісу - ведмедя. Згарища бідні тваринами і довгі роки є пустелю.

Посушливим літом кількість пожеж різко зростає. То тут, то там виникають найстрашніші верхові пожежі, згубні за своїми наслідками. Ці пожежі небезпечні в хвойних лісах, особливо в молодняках, де хвоя, кора і деревина містять смолисті легко займисті речовини. Швидкість руху вогню доходить до 25-30 і навіть 50 кілометрів на годину. Іноді над палаючим лісом під впливом вітру утворюється вогнянний смерч. Температура досягає 900 градусів

Тема. Взаємозв'язки між людиною та іншими тваринами

Дидактичне завдання.

ЗАВДАННЯ. На волі дельфіни живуть від 25 до 50 років. Самці касаток живуть 50-60 років, самки - 80-90 років. Тим часом в дельфінаріях касатки рідко доживають до 10 років. Більше половини дельфінів помирають протягом перших двох років перебування в неволі, а ті, які долають цей термін, живуть в середньому 6 років.

ІІ. Інтеграція принципів сталого розвитку.

Проблеми: захист ссавців; права тварин, неприйняття всіх форм насильства над людиною і природою.

1. Як ви думаєте, чому в дельфінаріях дельфіни живуть так мало?Адже у них, на відміну від їх родичів, що живуть на волі, немає небезпеки стати жертвою хижаків або загинути від брудної води.

2. Як ви думаєте, чи мають право дельфіни жити на свободі?

3. Як вирішити проблему дельфінаріїв в Україні?

ІІІ. Матеріал для вчителя

Всі види дельфінів, що зустрічаються на території України, занесені до Червоної книги України. Крім того, дельфіни охороняються Міжнародною Червоною книгою, Червоною книгою Чорного моря, Конвенцією про охорону китоподібних. Їх використання у комерційних цілях заборонені Законом України «Про Червону книгу України». Вилов дельфінів у природі заборонений спеціальним мораторієм Міністерства охорони навколишнього природного середовища України з 2008р. до 2011р. Міжнародна торгівля дельфінами регулюється Конвенцією про міжнародну торгівлю видами дикої фауни і флори (СІТЕС).

Афаліна - єдиний у фауні України вид дельфінів, може жити у дельфінаріях, має ендемічний підвид в Чорному і Азовському морях, стан популяції якого невідомий остаточно. Чисельність дельфінів продовжує знижуватись, оскільки дельфіни заплутуються в браконьєрських сітках і нерідко гинуть від зіткнень з плавзасобами. Крім того, зміна солоності води в Азовському морі, також сильно впливає на стан популяцій дельфінів.

Утримання дельфінів у дельфінаріях, з іншого боку, є прямим порушенням статей 7, 8 і 25 Закону України «Про захист тварин від жорстокого поводження».

Вміст у воді значної кількості хлору та інших антисептичних агентів для знезараження води викликає у дельфінів значні ушкодження шкіри і сліпоту. Багато дельфінаріїв, і особливо новостворені, які відкрито не на морському узбережжі (Київ, Харків, Дніпропетровськ, Львів, Донецьк), і тому дельфіни в них живуть не в морській воді, а в штучно розведеному розчині. Більшість відкритих за останні 2 роки дельфінаріїв, побудовані з порушенням законодавства, а деякі навіть самовільно, шляхом самозахоплення земельної ділянки (дельфінарії «НЕМО» в Києві та Донецьку). Жоден з дельфінаріїв не має повного пакету документів на право власності на дельфінів, їх походження, ветеринарних і санітарних довідок.

У природі дельфіни протягом доби долають до 160 км і пірнають на глибину до 200 метрів. Жоден дельфінарій не здатен забезпечити їм таку можливість. І це не кажучи, про пересувні дельфінарії та ємкості, в яких здійснюється перевезення дельфінів. Дно дельфінаріїв не схоже на морське дно за фактурою, а морожена риба, якою годують дельфінів, за всіма ознаками не схожа на живу. Крім того, сонарні хвилі, за рахунок яких орієнтуються дельфіни, відбиваються від плоских стін дельфінарію, наносячи біль дельфінам, в результаті чого вони практично не спілкуються.

У природі дельфін-афаліна живе до 25-30 років, в неволі, в середньому - 3-5 років, при цьому в неволі вони вкрай рідко розмножуються. Дельфінарії зовсім не є центрами екологічного виховання, оскільки сприяють скороченню чисельності морських ссавців і привчають громадян до думки, що дельфіни - мешканці дельфінаріїв, а не моря.

Ряд країн світу, наприклад, частина штатів США, Бразилія, Коста-Ріка заборонили дельфінарії, як закладів, що не відповідають життєвим потребам дельфінів. В Англії дельфінарії були закриті під тиском громадськості. Зведення нових дельфінаріїв - гуманітарна проблема, оскільки людина свідомо знищує унікальних представників фауни України заради грошей. Тому вирішення цієї проблеми повинно мати в основі усвідомлення масами важливості цієї проблеми.

Важко заперечити радість дітей від спілкування з дельфіном, хоча сама ефективність дельфінотерапії легко піддається критиці. Досить відзначити хоча б те, що дельфінотерапія рекомендується при хворобах (наприклад, ДЦП), які є невиліковними. Багато фахівців-медиків заперечує ефективність дельфінотерапії, якщо процедури відбуваються поза морською водою, де дельфіни почувають себе комфортно. При цьому, дельфінотерапія передбачає провідну участь в лікуванні психотерапевтів, які в штаті більшості дельфінаріїв взагалі відсутні.

Тема. Роль птахів у екосистемах та їх значення для людини.

Дидактичне завдання.

ЗАВДАННЯ. Знищення в лісі хижих птахів спочатку призвело до збільшення чисельності інших птахів, а потім їх кількість різко скоротилася. Поясніть причини даного явища.

ІІ. Інтеграція принципів сталого розвитку.

Проблеми: Права тварин; охорона навколишнього середовища.

1. Навіщо необхідно охороняти птахів?

2. Чи може господарська діяльність людини викликати загибель птахів?

3. Які наслідки такої діяльності будуть для самої людини і для природи?

ІІІ. Матеріал для вчителя

Птахи відіграють важливу роль у природі та житті людини. В природних умовах, наприклад, існують складні взаємозв'язки між птахами й рослинами, з одного боку, та між птахами й іншими тваринами — з іншого. Птахи відіграють значну роль у поширенні насіння рослин. Окремі види птахів (нектарники, колібрі та ін.), живлячись нектаром рослин або відвідуючи квітки для лову комах у них, сприяють перехресному запиленню квіток. Між птахами та іншими видами тварин у природі існують ще складніші взаємозв'язки. Одні види птахів (хижі) живляться іншими видами, сприяючи добору.

У птахів спостерігаються різні види співжиття, коли дрібніші види птахів поселяються в колоніях більших птахів (шпаки селяться разом з граками, а граки — разом з чаплями). В таких випадках сильніші птахи прикривають слабкіших. Постійна присутність ластівок (а іноді шпаків і галок) біля табунів свійських і диких тварин на пасовищі пов'язана з тим, що великі ссавці принаджують багатьох комах, яких птахи ловлять у польоті.

Комахоїдні птахи, як правило, корисні для рослин, оскільки живляться личинками різних комах, що завдають рослинам великої шкоди. Особливо значну кількість комах поїдають горобцеподібні, приносячи величезну користь сільському й лісовому господарству. Наприклад, ластівка впродовж літа знищує близько 1 млн. комах, а синиця за рік — близько 6,5 млн. яєць шкідливих комах.

Проте є птахи (осоїди), що живляться корисними для рослин комахами - запилювачами (бджолами, джмелями), обламують гілки для будування гнізда (граки), продовбують кору й деревину (дятли), а також є природними резервуарами збудників хвороб людини.

Тема. Роль голонасінних в природі та господарської діяльності людини

І. Дидактичне завдання.

ЗАВДАННЯ. 1 га придорожнього ялинового лісу затримує 30 тонн пилу на рік. Скільки тонн пилу на рік затримує 1 га придорожнього ялинового лісу за 1 місяць, за 1 тиждень, за 1 день?

РІШЕННЯ:

За 12 місяців - 30 т за 30 днів - 2,5 т за 7 днів - 583,3 кг

За 1 місяць - х за 7 днів - х за 1 день - х

Х = (1 • 30): 12 = 2,5 т х = (7 • 2,5): 30 = 583, 3 кг х = (1 • 583,3): 7 = 83,3кг

Відповідь: 1га придорожнього ялинового лісу затримує пилу за 1 місяць - 2,5 т; за 1 тиждень - 583,3 кг; за 1 день - 83,3 кг.

ІІ. Інтеграція принципів сталого розвитку.

Проблеми: охорона здоров'я; скорочення площі лісів; правове регулювання охорони та використання лісів.

Які у вас будуть пропозиції щодо захисту навколишнього середовища від забруднення?

Як впливають шкідливі речовини, які накопичуються в повітрі на здоров'я людини?

Чому хвойні дерева в межах міста живуть тільки половину свого життєвого терміну?

ІІІ. Матеріал для вчителя

Є дані, що 1 кг листя може поглинати за сезон до 50-70 г сірчистого газу, 40-50г хлору і 15-20 мг свинцю. Сполуки азоту у вигляді двоокису і амонійних солей, поглинаючись в невеликій кількості, виступають як фактор позакореневого (через листя) підживлення рослин. Однак у великих кількостях ці речовини, як і інші забруднювачі, знижують стійкість рослин або навіть ведуть до їх отруєння.

Як стверджують вчені, ліс створює над собою зони концентрації вологи, і над ним випадає опадів на 9 - 30% більше, ніж над безлісій територією. Ці опади змивають промисловий пил. Однак на ділянках з забрудненим повітрям дерева хворіють, приріст їх знижується. Тільки близько половини шкідливих домішок (49 - 66%) осідає на поверхні дерев, решта проникає в живі тканини рослин. Найбільш уразливими при цьому виявляються молоді ліси. Серед лісових деревних порід більш стійкі дуб, клен, тополя, а серед чагарників - лох вузьколистий, глід. Зовсім безпорадна по відношенню до забрудненого повітря ялина. Сосна і кедр витримують лише четверту частину того, що під силу березі.

Тема. Рослинні співтовариства. Зв'язки рослин з іншими організмами.

І. Дидактичне завдання.

ЗАВДАННЯ. В даний час ліси займають близько 40 млн.км2. Щорічно це величина зменшується на 2%. Коли планета залишиться без своїх «легень», якщо цей процес не зупинити?

РІШЕННЯ:

40 млн. Км2 - 100%

   х - 2%

х = (40х2): 100 = 0,8 млн.км2

40: 0,8 = 50 (років)

Відповідь: планета залишиться без своїх «легень» через 50 років при такому ставленні до лісів.

ІІ. Інтеграція принципів сталого розвитку.

Проблеми: розумне споживання, права тварин, скорочення площі лісів.

Яке ще значення для здоров'я людини мають ліси?

Як це пов'язано з фауною?

Як вплине зникнення лісів на клімат планети?

ІІІ. Матеріал для вчителя.

Справжні зрушення в біосферних процесах почалися в XX столітті в результаті чергової промислової революції. Бурхливий розвиток енергетики, машинобудування, хімії, транспорту призвело до того, що людська діяльність стала порівнянна за масштабами з природними енергетичними і матеріальними процесами, що відбуваються в біосфері. Інтенсивність споживання людством енергії і матеріальних ресурсів зростає пропорційно чисельності населення і навіть випереджає його приріст. В.І. Вернадський писав: "Людина стає геологічною силою, здатною змінити образ Землі". Це попередження пророчо справдилося.

Наслідки антропогенної діяльності проявляється у виснаженні природних ресурсів, забрудненні біосфери відходами виробництва, руйнуванні природних екосистем, зміні структури поверхні Землі, зміні клімату. Антропогенні впливи приводять до порушення практично всіх природних біогеохімічних циклів. Тому так важливо знати про значення лісів для біосфери нашої планети.

Тема. Значення водоростей в природі та житті людини.

І. Дидактичне завдання.

ЗАВДАННЯ. Американська компанія «Дженерал енергетик» почала використовувати як джерело біомаси швидкозростаючі бурі водорості. З 1 га отримують 40м3 біогазу на рік. Це еквівалентно 28 л бензину. У Китаї з 1 т гною за допомогою установок, які його переробляють, отримують 500м3 біогазу, а це еквівалентно 350 л бензину. У скільки разів і в якій країні вигідніше використовують отримання біогазу?

РІШЕННЯ:

40 м3 - 28л

1 м3 - х л х = (1 • 28): 40 = 0,7 л

500 м3 - 350 л

1 м3 - х л х = (1 • 350): 500 = 0,7 л

Відповідь: з 1 га водоростей і 1 т гною отримують однакову кількість біогазу.

ІІ. Інтеграція принципів сталого розвитку.

Проблеми:використання енергії; розумне виробництво і споживання; здоров'я людини.

Які альтернативні джерела енергії ви знаєте? Які з них найменше забруднюють навколишнє середовище?

Навіщо людству потрібно шукати нові джерела енергії?

Як ви думаєте, людству більш вигідно використовувати водорості як джерело біопалива або гній? Як людина використовує водорості?

ІІІ. Матеріал для вчителя.

«Ніякий вид енергії не обходиться так дорого, як її недолік.» Гомі Баба, 1964.

Це вислів відомого індійського ученого ніколи не був таким актуальним, як в наші дні, коли людство, не зважаючи на величезними фінансовими витратами, докладає усіх зусиль пошуку нових шляхів отримання енергії. Одним з джерел енергії є біопаливо. Біопаливо можна отримувати з мікроводоростей. Зазвичай мікроводорості мешкають всюди, де є волога, проте найбільш великими "постачальниками" водоростей в природному середовищі є болота і озера, в тому числі, солоні.

У повній аналогії з рослинами, для росту водоростей потрібно три головні компоненти - сонячне світло, двоокис вуглецю і, звичайно ж, вода. Дані сайту видання Permaculture Activist, прямо скажемо, приголомшливі.

  Річний вихід палива з акра займаної площі (галонів):

- кукурудза - 18

- соя - 48

- сафлор - 83

- соняшник - 102

- ріпак - 127

- пальмова олія - 635

- мікроводорості (досягнуті показники) - 1850

- мікроводорості - (теоретичні лабораторні показники) - 5000 - 15000

 (Один американський галон - це приблизно 3,785 літра). Для вирощування цих водоростей можна використовувати землі, які не придатні для вирощування харчових сільгоспкультур.

Тема. Одноклітинні зелені водорості.

І. Дидактичне завдання.

ЗАВДАННЯ. Відомо, що в одній і тій же культурі зелених водоростей, в залежності від умов вирощування можна отримати біомасу з вмістом білків - 45%, вуглеводів - 35% і жирів - 10%; Визначте масу цих органічних речовин в 1т водоростей. Як ви думаєте, яке це має значення для вирішення продовольчої проблеми на планеті? Скільки видів їстівних водоростей відомо на даний час?

РІШЕННЯ:

100г водоростей містить 35 г вуглеводів

 1000000г водоростей містить Х г вуглеводів

Х = (1000000 • 35): 100 = 350000 г або 350 кг вуглеводів

 1000000г водоростей містить Х г білків

Х = (1000000 • 45): 100 = 450000 г або 450 кг білків

100г водоростей містить 10 г жирів

 1000000г водоростей містить Х г жирів

Х = (1000000 • 10): 100 = 100000 г або 100 кг жирів

Відповідь: в одній тонні водоростей міститься 350 кг вуглеводів, 450 кг білків, 100 кг жирів.

ІІ. Інтеграція принципів сталого розвитку

Проблеми: нестача продовольства; зміна клімату; здоров'я людини.

Як ви думаєте, яке значення для вирішення продовольчої проблеми на планеті мають знання про склад зелених водоростей? Скільки видів їстівних водоростей відомо на даний час?

Як ще можна використовувати зелені водорості?

Як ви думаєте, що станеться з атмосферою, якщо почнуть з якихось причин гинути водорості в світовому океані?

Які види забруднення Світового океану сприяють тому, що водорості гинуть?

ІІІ. Матеріал для вчителя.

Океан постачає в атмосферу близько 40 відсотків того кисню, який постачає фітопланктон. Саме цей запас і витрачається в тих областях, де кисню виробляється дуже мало. До них крім міст і сіл відносяться пустелі, степи і луки, а також гори. Так що, як це не дивно, рід людський живе і процвітає на Землі саме за рахунок мікроскопічних "кисневих фабрик", що плавають по поверхні океану. Саме їх і слід називати "легенями планети". Мікроскопічні морські та прісноводні водорості використовувались людиною в якості харчових і кормових продуктів ще з XIII ст.

Тема. Лишайники

І. Дидактичне завдання.

ЗАВДАННЯ. Чому лишайники використовуються в якості біоіндикаторів забруднення навколишнього середовища?

ІІ Інтеграція принципів сталого розвитку.

Проблеми: охорона здоров'я; розумне використання.

Які причини антропогенного забруднення навколишнього середовища ви знаєте?

Як забруднення навколишнього середовища впливає на здоров'я людей?

Що необхідно робити, що б забруднення навколишнього середовища звести до мінімуму?

ІІІ. Матеріал для вчителя.

Біологічна індикація дозволяє оцінювати ступінь забруднення середовища за існуючими біологічними показниками. В останні десятиліття розвинулася окрема галузь біоіндикації - ліхеноіндекація, розроблені методики проведення індикаційного дослідження (Б. Золотарьова, І. Скрипниченко і Ю. Мартін). Лишайникові організми виявилися перспективними для оцінки ступеня забруднення атмосферного середовища по ряду причин: поширені по всій Земній кулі; їх реакція на зовнішній вплив дуже суттєва (вони не виносять наявності в атмосфері сірковмісних газів); власна мінливість незначна в порівнянні з іншими організмами. Ступінь забруднення повітря можна приблизно оцінити по лишайникам так. Лишайникова пустеля (повна відсутність лишайників) означає сильне забруднення повітря. Наявність тільки накипних лишайників говорить про повну загальну середню забрудненість. Якщо є накипні і листуваті  лишайники, можна зробити висновок про повну загальну середню забрудненість повітря. Нарешті, присутність всіх трьох груп: кущистих, листуватих і накипних лишайників говорить про практичну відсутність забруднення повітря.

ВИСНОВОК

Сталий розвиток суспільства передбачає такий розвиток, при якому сучасні люди, задовольняючи свої потреби, не перешкоджають здійсненню можливостей майбутніх поколінь задовольняти їхні потреби. Для цього повинні працювати принципи, на яких і базується сталий розвиток. Наше завдання - познайомити школярів з цими принципами, розкрити їх значення, змінити ставлення до навколишнього світу. Від того, наскільки глибоко усвідомлять учні потребу дбайливого, бережливого ставлення до природи як національного суспільного багатства, вмітимуть передбачати наслідки своєї поведінки, а також дії інших людей у природі, спиратимуться на глибоко наукові знання при виборі рішень стосовно природи у процесі своєї трудової діяльності, істотною мірою залежатиме майбутнє людства. Ставлення школяра до природи свідчить про рівень його культури, його позицію як громадянина незалежної України.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

 

  1. Интеграция принципов устойчивого развития в преподавание биологии в общеобразовательной школе. Лавриненко Светлана Васильевна

http://www.metod-kopilka.ru/metodicheskie_rekomendacii_quotintegraciya__principov_ustoychivogo_razvitiya_v_prepodavanie-16969.htm

  1. Базові елементи Стратегії ЄЕК ООН про освіту в інтересах сталого розвитку // Документи V Всеєвропейської конференції міністрів охорони навколишнього середовища «Довкілля для Європи» (Національний семінар проекту «Київ - 2003»). - К., 2003. - С. 299-341.

  2. Ільченко В. Р. Освітня програма «Довкілля»: концептуальні засади інтеграції змісту природничої освіти / В. Р.Ільченко, К. Ж.Гуз. - К.: Полтава: ПОІППО, 1999. - 123 с.

  3. Концепція екологічної освіти України // Інформаційний збірник Міністерства освіти і науки України. - 2002. - №7. - С. 3-23.

  4. Національна доктрина розвитку освіти у ХХІ столітті // Освіта України.

- 2001. - №1. - С. 22-25.

  1. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Біологія 7-11 класи / кер. авт. кол. О. В.Данилова; МОН України. - К.: Перун, 2005. - 85 с.

  2. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Природознавство 56 класи / кер. авт. кол. О. Г.Ярошенко; МОН України. - К.: Перун, 2005. - 24 с.

  3. Білоус С. Уроки екологічного виховання. // Рідна школа. – 1997 — № 6. – С. 70 – 72.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Опис документу:
Пропоную приклади завдань з рішенням і матеріалами для пояснень щодо інтеграції принципів сталого розвитку на уроках біології. Завдання можна використовувати на етапі узагальнення знань. Крім завдань рекомендую питання до тем, які розкривають принципи сталого розвитку
  • Додано
    26.02.2018
  • Розділ
    Біологія
  • Клас
    9 Клас
  • Тип
    Інші методичні матеріали
  • Переглядів
    432
  • Коментарів
    0
  • Завантажень
    0
  • Номер материала
    KF590449
Збірник методичних матеріалів проекту «Всеосвіта» I видання

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти

Збірник методичних матеріалів проекту «Всеосвіта» I видання