Завдання для ДПА з української мови

Опис документу:
Завдання складені відповідно до програми та методичних рекомендацій, у двох варіантах.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

ВАРІАНТ № 1

1.Прочитай текст

НА ПАСІЦІ

Діти по черзі гостюють у лісника Михея Хомича. Сьогодні в лісництві Ігорьок. Знову пасічникує. Хоч надворі й тепло — тиждень стоїть бабине літо, однак бджоли вже не кружляють так весело, як улітку.

Лісник знімає з крайнього вулика дашок. Бджоли стривожено гудуть, враз обліплюють його пальці, та пасічник на це не зважає, звик, а Ігорьок ховає руки в кишені. Обличчя його під маскою — тепер бджіл нічого боятись.

Михей Хомич виймає з вулика рамку, показує Ігоркові бджолу з довгастим черевцем.

— Матка! — промовляє з повагою. Ігор уже знає, що саме завдяки матці у вулику народжуються нові бджоли.

У сотах мед золотиться, по них повзають бджоли, не звертаючи уваги на те, що пасічник витягує їх на світло.

— Дивні які, — промовив Ігорьок. — Не нападають, як ось ті, що по руках лазять.

— Бо ніколи їм. Це робочі бджоли. Зайняті переробкою та пакуванням меду на зиму. Повні чарунки вони закривають воском, немовби консервують. А ті, що нападають, — особливі бджоли, їхнє призначення — охороняти вулик від ворогів.

— Чому ж тоді вони зовні всі однакові?

Михей Хомич поставив на місце останню рамку. Опустив дашок.

— Справа в тому, Ігорьку, що бджола за недовге своє життя встигає побувати в різних ролях: щойно народившись, чистить старі чарунки, тоді годує матку та личинок, невдовзі стає приймальницею корму, потім прибирає-вулик і чистить інших бджіл, далі переходить у будівельники, сторожує вулик і нарешті — літає за взятком. Крилатий період у житті бджіл короткий — лише кілька днів...

Ігорьок підняв маску, і на самісінький кінчик його носа відразу сіла бджола.

— Не бійся, — заспокоїв хлопчика лісник. — Це трутень од бджіл ховається.

— А навіщо?

— Бо восени бджоли виганяють трутнів з вуликів, а якщо ті дуже упираються, то бджоли відрізують їм крила...

1. У яку пору відбуваються події, описані у творі?

а) Улітку;

б) навесні;

в) восени.

2. Яку роботу виконує матка?

а) Переробляє і пакує мед на зиму;

б) сприяє народженню нових бджіл;

в) охороняє вулик від ворогів.

3. Чим робочі бджоли закривають повні чарунки?

а) Воском;

б) парафіном;

в) піском.

4. З даних пояснень вибери визначення слова трутень.

а) Робоча бджола;

б) бджолина цариця;

в) самець бджоли, який не виконує ніякої роботи.

5. Прочитай текст. Добери до нього заголовок. Спиши.

 М…нали дні ,а  дощів (не) було.Степ втрачав свої яскрав… барви,свою в…сняну свіжість.Повітря було наскрізь сухе,(не)випадала навіть ранкова роса.

        Раптом загр…міло,л…генько зітхнув степ,і все (при)йшло в рух.Світлі паруси дощу набл…жалися нивами.З тихим дзвоном упали перші краплини,і вже ш…рокою чарівною музикою зашумів дощ. З…мля набиралася сили, пш…ниці  помітно з…леніли. (57 слів)

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

6.Розбери слова за будовою:

Земля                                           зашуміли

7.Добери синоніми до слова нива.

___________________________________________________________

8. Випиши друге речення . Підкресли у ньому головні члени речення. Зазнач,якою частиною мови вони виражені .

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

9*. Склади текст з 2 -3 речення про роль дощу навесні.

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

ВАРІАНТ № 2

1.Прочитай текст.

За що мене лопухом прозвали

Якось мама принесла два величезні кавуни. Один вона зразу ж розрізала, а другий, що я ледве його підняв, сховала в комору.

«Як він може вирости отакий великий? — з подивом думав я. — Такого навіть Андрійко Джміль не виростить».

І тут у моїй голові, як блискавка, промайнула думка: «А що, коли прив'язати його хвостиком до якоїсь рослини в садку і сказати хлопцям, що сам виростив?»

Я взяв велетня на руки і вибіг у садок. Біля самого тину ріс зелений кущ якогось бур'яну. Листя в нього було таке велике, що під ним і мені самому можна було б від дощу заховатися...

«Оце і є те, що треба, — сказав я сам до себе, — якщо кавун великий, то й листя в нього повинно бути великим».

Я обережно поклав кавуна на землю, дістав з кишені зелену шовкову ниточку і прив'язав кавунячий хвостик до стебла так, ніби й справді він тут росте. І побіг до школи.

Біля турніка я зустрів хлопців з нашого класу. Вони обступили Андрійка, який щось їм плів про болгарський перець.

Дрібниці все це, — перебив я Андрійка, — краще ходімо зі мною, побачите, якого я велетенського кавуна виростив.

А ти не обманюєш? — з недовір'ям спитав Андрійко.

  • Кажу тобі, ходімо подивимося, — образився я.

Через якусь хвилину ми були вже в садку.

  • Ой, який же він великий! — скрикнула Оленка.

І це ти сам виростив?

Сам, звичайно.

Хлопці обступили кавун з усіх боків і сторопіло мовчали. Кавун справив на них неабияке враження.

Раптом біля нас з'явилася десятикласниця Галя.

Подивися, якого Яшко кавуна виростив! — скрикнула Оленка. Я відчув, що серце моє ніби хтось смикає за ниточку.

Хіба ж на лопухах кавуни ростуть? — посміхнулася Галя.

Вона відірвала стебло, за яке тримався хвостик, і показала всім, як він був прикріплений.

Всі залилися сміхом.

З тих пір мене прозивають Лопухом.(П. Висікай)(294 слова)

2. Що принесла додому мама?

а) Дві великі дині; б) два яблука; в) два величезні кавуни.

3. З’єднай групи слів за значенням:

Тин великий, гігантський, крупний.

Велетень паркан, огорожа.

Комора кімната, склад для продуктів.

4. Дай відповідь на запитання: Чому всі діти залилися сміхом?

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

5. Прочитай текст. Добери до нього заголовок. Спиши.

(На)дворі буяє всна! Куди (не)глянеш — усе зацвіло пишним цвітом.

Сонце пригріває тепло, приязно. Поле, наче бекрає море, розіслало злений килм. Воно аж сміється до неба. А небо розіп..ялося синім шатром над змлею. З нього лється блскучий світ сонця.

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

6. Визнач тип тексту:

А Опис

Б Розповідь

В Міркування

7.Встанови відповідність між словом та частиною мови, з’єднай стрілкою:

Пригріває Іменник

Приязно Дієслово

Поле Прислівник

8. Розбери слова за будовою:

Блискучий Зацвітуть

9*. Склади текст – розповідь (2-3 речення) про улюблену пору року.

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
3
міс.
2
6
дн.
1
3
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!