До ЗНО з ГЕОГРАФІЇ залишилося:
0
6
міс.
0
1
дн.
0
9
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!

ЗАСТОСУВАННЯ ЛІКУВАЛЬНОЇ ФІЗКУЛЬТУРИ ПРИ БРОНХІАЛЬНІЙ АСТМІ

Опис документу:
Фізичні вправи при лікуванні бронхіальної астми нормалізують діяльність ЦНС і апарату зовнішнього дихання. Під впливом спеціальних фізичних вправ знижується тонус гладкої мускулатури бронхів, зменшується набряклість слизової оболонки.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Бронхіальна астма – хронічне запальне захворювання дихальних шляхів, яке супроводжується зміною чутливості і реактивності бронхів і проявляється періодично виникаючими приступами затрудненого дихання, кашелю, хрипи, стиснення в грудях та задухи. Назва цієї хвороби походить від грец. слова asthma («важке дихання, задуха»)

Спадкова схильність є основоположним фактором виникнення і формування цього захворювання.

За етіологією розрізняють алергічну і неалергічну астму. В більшості випадків, причиною виникнення астми є багатократні повторні інфекції органів дихання – гострі распіраторні захворювання, бронхіти, пневмонії та інші, які викликають порушення барєрної функції бронхів і полегшують проникнення через їх стінку алергенів.

Протікання захворювання має два періоди – період загострення і міжприступний період (період ремісії)

Механізми лікувальної дії фізичних вправ. Фізичні вправи при лікуванні бронхіальної астми нормалізують діяльність ЦНС і апарату зовнішнього дихання. Під впливом спеціальних фізичних вправ знижується тонус гладкої мускулатури бронхів, зменшується набряклість слизової оболонки. При цьому відновлюються і закріплюються нормальні моторно-вісцеральні і вісцеро-вісцеральні рефлекси, ліквідуються джерела патологічної імпульсації.

Так, дія деяких дихальних вправ звязана «нособронхіальним рефлексом». При диханні через ніс подразнення рецепторів у верхніх дихальних шляхах рефлекторно приводить до розширення бронхів і бронхіол, а останні – до зменшення або закінченню приступа задухи.

При виконанні дихальних вправ з відтворенням звуків вібрації від голосових зв'язок передаються на легені, трахею і від них – на грудну клітку, що сприяє розслабленню гладкої мускулатури спазмових бронхів і бронхіол по принципу вібромасажу.

Під час приступу бронхіальної астми збільшений опір повітряному потоку (особливо на видихові) викликає затримку повітря в легенях і збільшує функціональну залишкову ємність легень. У звязку з цим необхідно в заняття лікувальною гімнастикою включати тренування діафрагмального дихання для покращення роботи серця, зниження артеріального тиску, регулювання діяльності органів черевної порожнини і малого таза.

При бронхіальній астмі рефлекторний механізм кашля понижений. При цьому необхідно використовувати дренажні вправи, які забезпечують повноцінний дренаж бронхів, очищення дихальних шляхів, зміцнення дихальної мускулатури (перш за все, мязів виконуючих видох)

Завдання ЛФК при бронхіальній астмі:

  • Нормалізація процесів збудження і гальмування ЦНС;

  • Зміцнити мязи, які беруть участь у акті дихання, а також збільшити рухливість діафрагми і грудної клітки;

  • Зменшити спазм бронхів і бронхіол, покращити вентиляцію легень;

  • Профілактика порушень постави і деформація грудної клітки;

  • Підвищення неспецифічної опірності організму;

  • Навчити хворого довільному розслабленню мязів і основам аутогенного тренування;

  • Навчити хворого управлінню своїм диханням під час приступу;

На заняттях ЛГ використовується загально-розвиваючі і дихальні вправи, вправи на розслаблення мязів, масаж та дозована ходьба. Широкий спектр дихальних вправ включає: звукову гімнастику з промовою шиплячих, свистячих звуків, які викликають тремтіння голосової щілини та вібрацію бронхіального дерева; вправи понижуючі тонус гладкої мускулатури; вправи з подовженим видохом і з затримкою дихання на видоху; дренажні вправи. В міжприступний період рекомендується використання метода вольового управління диханням, направленого на усунення психоемоційного напруження, подавлення навязливого покашлювання. Застосовують затримку дихання. Поступово збільшують час затримки дихання: від 4-5 до 15-30 с.

Комплекне використання традиційної методики ЛГ з включенням в неї елементів релаксації, дренажної гімнастики Б.С. Толкачова і йоготерапії викликає покращення функції зовнішнього дихання.

В міжприступному періоді при лікуванні бронхіальної астми використовуються різноманітні засоби і форми лікувальної фізкультури:

  • Ранкова гігієнічна гімнастика;

  • Лікувальна гімнастика;

  • Самостійні індивідуальні завдання;

  • Дозована ходьба, плавання, лижні прогулянки, спортивні ігри;

Активні мязові зусилля при виконанні вправ (нахилів тулуба, кидків мяча і т.д.) виконується на видихові; після кількох повторень вправ хворий обовязково повинен розслабитися.

В заняття ЛГ з дітьми включають рухливі ігри і вправи з великими гімнастичними мячами.

Тривалість занять ЛГ – 20 хвилин і більше (1 р. в день). Темп виконання вправ – медляний або середній. Кількість повторень кожної вправи – 4-5 р., поступово воно збільшується до 8-10 р.

Окрім, занять хворі повинні щоденно (2 р. в день) самостійно виконувати комплекс спеціальних фізичних вправ.

Хворим з бронхіальною астмою рекомендується щоденно займатися дозованою ходьбою. При ходьбі слід звертати увагу на подовжений видих, який повинен бути в 1,5-2 р. длинішим вдиху і поступово збільшувати дистанцію. Можливе також застосування дозованого бігу. На перших тренуваннях виконується біг на місці з невисоким підніманням стегна в медляному і невисокому темпі. Важливою умовою являється поєднання бігу з правильним диханням: вдих через – ніс, довгий видих через – рот (губи складені трубочкою). Бажано проводити заняття дозованим бігом насвіжому повітрі.

Хворі з легкою та середньою ступінню захворювання також показане дозоване плавання. Під час плавання видих здійснюється у воду, долаючи опір води. При цьому відбувається тренування дихальної мускулатури.

Для хворих бронхіальною астмою з рідкими приступами рекомендують спортивні ігри (волейбол, баскетбол, настільний і великий теніс, бадмінтон) з трохи полегшеними умовами і правилами їх проведення, тривалістю від 15-60 хвилин (індивідуально), чергуючи гру з паузами відпочинку.

В практиці лікування бронхіальної астми застосовуються дихальні тренажери. Елементарними тренажерами можуть бути повітряні кулі та надувні іграшки. Видих необхідно здійснювати в замедленому темпі.

В процесі реабілітації дітей-астматиків важливе місце займає загартовування і щоденні прогулянки на свіжому повітрі.

Окрім традиційних методик лікувальної гімнастики для реабілітації хворих з бронхіальною астмою використовують методику вольової ліквідації глибокого дихання К.П. Бутейко та парадоксальну гімнастику А.Н. Стрельникової.

Примірний комплекс спеціальних вправ при бронхіальній астмі:

  1. В.п. – основна стійка. Медляно підняти руки в сторони – вдих; опускаючи руки зробити тривалий видих з вимовою звука «шшш».

  2. В.п. – стоячи, обхватити руками нижню частину грудної клітки. Зробити вдих; на видиху, легенько зжимаючи грудну клітку, протяжно вимовити «жжж».

  3. В.п. – стоячи, ноги на ширині плечей, кисті на грудній клітці, виконати відведення ліктів в сторони-назад, точкообразно нажимаючи кистями на ребра і промовляючи звук «оо-оо-оо».

  4. В.п. – те саме, але рівномірно відвести плечі назад – вдих; звести плечі – видих;

  5. В.п. – сидячи, руки на поясі, відвести праву руку в сторону – назад з поворотом тулуба вправо – вдих; повернутися у в.п. – подовжений видих. Те саме вліву сторону.

  6. В.п. – стоячи, ноги на ширині плечей; руки розведені в сторони, на рівні плеч і максимально відведені назад. На рахунок «один» зробити вдих; на рахунок «два» - руки швидко схрестити перед грудьми, щоб лікті опинилися під підборіддям, а кистями сильно шльопнути по спині, вище лопаток, - видих.

  7. В.п. – лежачи на спині; руки зігнуті в ліктях, підложити під поясницю. На вдохові прогнути спину з опорою на потилицю і лікті; на видихові повернутися у В.п.

  8. В.п. – те саме, але руки вздовж тулуба. Розвести руки в сторони – вдих; підтягнути одне коліно до грудей, обхватив його руками, - медляний видих. Те саме з іншою ногою.

  9. В.п. – те саме, але робити вдих, піднімаючи тулуб, нахилитися вперед, торкнутися лобом колін (руками тянутися до пальців ніг) - медляний видих.

  10. В.п. – таке саме, але підняти прямі ноги вгору – вдих; опускаючи ноги, сісти – видих.

  11. В.п. – таке саме, але плотно обхватити кистями нижню частину грудної клітки – вдих; на видихові зжати грудну клітку руками.

  12. «Диафрагмальне дихання». В.п. – лежачи на спині, ноги зігнуті в колінах; одна рука лежить на грудях, інша - на животі. На вдихові брюшна стінка піднімається вверх разом з рукою; рука, лежавша на грудях, залишається нерухомою. На видихові живіт втягується; лежача на ньому рука надавлює на живіт. Вдих - через ніс, видих - через рот (губи складені трубочкою).

  13. В.п. – лежачи на животі, руки вздовж тулуба, виконувати почергове піднімання прямих ніг вгору: підняти ногу – вдих, опустити – видих. Таке саме але іншою ногою.

  14. В.п. – упор лежачи на животі; руки зігнуті в ліктях на рівні грудей. Розгинаючи руки, припідняти верхню частину тулуба і прогнути спину – вдих; повернутися у В.п. – видих.

  15. В.п. – лежачи на животі, руки витянуті вперед. Припідняти верх прямі руки і ноги – вдих; затримати дихання і повернутися у В.п. – медляний видих.

  16. В.п. – стоячи, ноги на ширині плечей, руки опущені, зєднати лопатки. Потім розслабити мязи плечевого поясу і спини та легко нахилитися впред.

  17. В.п. – сидячи, руки на поясі, розслабити мязи правої руки і опустити руку. Розслабити мязи лівої руки та опустити руку. Розслабити мязи шиї і нахилити голову вперед.

  • 12.02.2019
  • Фізична культура
  • Дошкільнята, 1 Клас, 2 Клас, 3 Клас, 4 Клас, 5 Клас, 6 Клас, 7 Клас, 8 Клас, 9 Клас, 10 Клас, 11 Клас, 12 Клас
  • Наукова робота
  • 891
  • 0
  • 12
  • Стежити

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Розвиток цифрового інтелекту учителя: путівник по цифрових інструментах в ефективній організації і проведенні освітнього процесу»
Ілляхова Марина Володимирівна
36 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.