Заперечні та неозначені займенники, їх відмінювання

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тема.ЗАПЕРЕЧНІ Й НЕОЗНАЧЕНІ ЗАЙМЕННИКИ, ЇХ ВІДМІНЮВАННЯ

Мета: ознайомити шестикласників із заперечними й неозначеними займенниками, їх значенням, морфологічними ознаками, синтаксичною роллю в реченні тощо; удосконалювати загальнопізнавальні вміння знаходити займенники цих розрядів у тексті, визначати їх морфологічні ознаки, правильно відмінювати, аналізувати речення й тексти щодо стилістичної ролі в них заперечних і неозначених займенників; розвивати творчі вміння утворювати займенники цих розрядів від відносних; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти шанобливому ставленню школярів до оточуючого середовища.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

II. Перевірка домашнього завдання

У казковому лісі на просторій зеленій галявині жили собі займенники. Їх було багато, і всі такі різні. Тому часто сперечалися, а інколи навіть до бійки доходило.

Одного разу проходив тим лісом чарівник. Дивиться – якісь дивні створіння на галявині, і не в настрої. Одні сваряться, а деякі сидять і сумують.

- Хто ви? – запитав чарівник. –І що трапилось?

- Щось!

- Нічого!

- Казна – що! – навперебій почали вигукувати займенники.

- Стривайте! Хто мені пояснить, що тут діється?

- Кожний!

- Сам!

- Хтось!

- Ніхто!

- Той!

- Цей!

- Абихто! – знову один поперед одного закричали займенники.

- Хай говорить хтось один. Хто тут головний?

- Я! Він! Кожний! Всі! – почулося на галявині.

- Зрозуміло, ви не можете помиритися, бо не можете поділитися. Цій біді ми зарадимо. – Чарівник махнув своєю паличкою - і перед здивованими займенниками виросло чудове місто. Удруге махнув - перестали сваритися займенники і почали охоче спілкуватися.

- Ану ж скажіть, як помирив чарівник займенники?(поділив на розряди).

- На які розряди поділяються займенники?(на виконання завдання відводиться 1 - 2 хвилини).(учні записують розряди займенників: І в. - особові та відносні, ІІ в. – зворотний та питальні)

- Молодці.

III. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу

- Як ви думаєте, чим ми повинні зайнятися на уроці? Визначтесь самостійно(Ми вже знаємо розряди займенників, познайомились із родами, числами, відмінками, правописом більшості розрядів займенників. Мабуть, повинні познайомитися і з утворенням та правописом наступного розряду займенників (неозначених).

- Так, і не тільки неозначених, а ще й заперечних. Ви правильно визначили тему: «Неозначені й заперечні займенники. Їх утворення і правопис».

- На що ж ми повинні звернути увагу на уроці?(діти читають на екрані):

ІІІ Блок «Теорія»

1. «Підготовка до сприйняття нового матеріалу»

- Запишіть у зошитах число, тему уроку «Неозначені й заперечні займенники та їх відмінювання».

- Я хочу ще раз звернути вашу увагу на те, які займенники належать до розрядів неозначених і заперечних(учні читають займенники за підручником).

2. «Введення нового матеріалу»

- На що вказують займенники цих групи?(діти формулюють визначення).

- Тож, (разом) неозначені займенники вказують на існуючі, але невідомі , неозначені особи чи предмети, їх якості та властивості. Заперечні вказують на повну відсутність предмета або його ознаки, кількості.

- А от я зараз перевірю, наскільки ви спостережливі і уважні. На що ви звернули увагу?(неозначені й заперечні займенники утворилися від відносних додаванням префіксів і суфіксів).

- Пропоную вам провести дослідницьку роботу. Кожна група має картки із записаними на них займенниками. Завдання: дослідити утворення і правопис поданих слів(робота в групах). Обговоріть порядок виконання вправи, виконайте, зробіть висновок щодо запропонованого завдання. Під час роботи не забувайте про правила роботи в групах.

На виконання завдання відводиться 2 – 3 хвилини.

  • ДЕХТО, ДЕЩО, ДЕЯКІ, ХТОСЬ, ЩОСЬ, ЯКИЙСЬ, АБИХТО, АБИЩО, АБИСКІЛЬКИ, ХТО-НЕБУДЬ, ЩО-НЕБУДЬ, ЯКИЙ-НЕБУДЬ, ЧИЙ-НЕБУДЬ, КАЗНА-ЩО, КАЗНА-ХТО, ХТОЗНА-ЯКИЙ, ХТОЗНА-ЧИЙ, БУДЬ-ХТО, БОЗНА-ЯКИЙ…( 1 група)

  • НІХТО, НІЩО, НІЯКИЙ, НІЧИЙ, НІСКІЛЬКИ (2 група)

  • ДЕ З КИМ, АБИ ЗА КОГО, ДЕ В ЧОМУ, КАЗНА ДО КОГО, БУДЬ У КОГО, НІ З КИМ, НІ В ЧОМУ, НІ З ЧИМ, БОЗНА З КИМ, ХТОЗНА НА ЧОМУ (3 група)

Відмінювання займенників: Перегляньте сторінки підручника 238-241 і скажіть:»Чому не вміщено у ньому зразки відмінювання неозначених та заперечних займенників?»

Вибірковий диктант: виписати неозначені та заперечні займенники (один учень пише біля дошки, щоб запобігти помилкам щодо написання вивчених займенників

  • Якогось ранку весняний ліс несподівано сповнився дзвінким гамором. Хтось із дорослих привіз бозна-скільки саджанців, обсипаних казна-скількома тугими бруньками. Макар Макарович із Миколою Суховієм підійшли до деревець. Луна обзивалась у будь-яких лісових закутках.

Макар Макарович, ніскільки не сумніваючись, узявся показувати, як треба садити. Дитячі руки спритно пригортали до корінців пухку землю. Де в кого весело блискали на сонці леза заступів.

Малі дубові саджанці, немов дещо казкове, виростали із землі.

Уляна з неабияким запалом садила молоді деревцята, і було в неї на серці, як і будь у кого, радісно.

А навколо дихала весною, неначе хто-небудь живий, могутня родюча земля. Співали пташки, і так солодко й ніскільки не тривожно пахло якоюсь молодою травою і торішнім вогким листям.

- Молодці, ви прекрасно попрацювали, самостійно дослідили тему і зробили правильні висновки щодо утворення і правопису неозначених і заперечних займенників, підтвердили знання високим рівнем виконання словникової роботи.

«Колективна робота(в парах)»

У поданому тексті знайти і підкреслити займенники, визначити розряд, пояснити правопис неозначених і заперечних і мету їх використання у тексті.

  • Ясний та погожий ранок після будь-якої(неозн.) короткої весняної ночі. Зірочки зникли, наче пірнули в неабияку(неозн.) синю безодню блакитного неба. Його(присв.) край горить-палає таким(вказ.) рожевим вогнем. Ці(вказ.) червонуваті хвилі ясного світила миготять серед темряви, останнє зітхання якої (відн.) віє понад степом. Положисті балки ще дрімають, а всі(озн.) високі могили виблискують росою - якоюсь(неозн.) срібною, казковою. Тихо, ніщо(запер.) не шерхне, ніхто(запер.) не писне…

ВІдновити поданий текст, замість питань поставивши займенники, що підходять за змістом, визначити розряд, пояснити правопис неозначених і заперечних займенників та мету використання їх у тексті.

  • Весна, (хто?) ніхто не порушить (чиєї?) її краси… Зелена трава горить-палає (яким?) якимсь яскравим зеленим огнем, (де?) на її довгих листочках грає й сяє, мов (яке?) те самоцвітне каміння, чиста роса; то стрільне (кому?) вам у вічі тоненькою голочкою жовтого світу, то засиніє синьоцвітом, то посипле (чим?) чимсь зеленим…Куди (хто?) ви не повернетесь, (що?) усе горить-палає, (яка?) вся долина пишається, мов зверху райдугами вкрита!

Слова для довідок: ніхто, її, якимсь, на її, те, вам, чимсь, ви, усе, вся.

Складіть і запишіть твір – мініатюру «Ранок у весняному лісі»(використовуйте неозначені й заперечні займенники); поясніть, з якою метою використано у тексті займенники цих розрядів, як вони пишуться.

Підсумок уроку

Домашнє завдання: вивчити правила п. 41, виконати вправу 431

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
4
міс.
0
5
дн.
1
4
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!