Заняття з елементами тренінгу для учнів молодшого шкільного віку.

Опис документу:
Одним з найбільш важливих і в той же час найбільш складних напрямків професійної діяльності соціальних педагогів є соціально-педагогічна робота з дітьми , яких відносять до групи ризику

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Заняття з елементами тренінгу для учнів молодшого шкільного віку

(які входять до групи ризику).

Розвиток міжособистісних

відносин.

ЗМІСТ

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА 3

1. ЗАНЯТТЯ 1. «Давайте познайомимось» 6

2. ЗАНЯТТЯ 2. «Всі ми різні, але такі схожі» 8

3. ЗАНЯТТЯ 3. «Знайомтесь це я…» 10

4. ЗАНЯТТЯ 4.«Ми всі зростаємо разом» 12

5. ЗАНЯТТЯ 5.«А ти вмієш дружити?» 13

6. ЗАНЯТТЯ 6.«Подивись, як гарно жити» 14

7. ЗАНЯТТЯ 7.«Що таке добре, а що ні» 16

8. ЗАНЯТТЯ 8.«Добрі вчинки» 17

9. ЗАНЯТТЯ 9.«Якби я був…» 18

10. ЗАНЯТТЯ 10.«Яким я бачу своє майбутнє» 19

ЛІТЕРАТУРА 20

ДОДАТКИ 21

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

Одним з найбільш важливих і  в  той же час найбільш складних напрямків професійної діяльності соціальних педагогів є соціально-педагогічна  робота з  дітьми , яких так чи інакше завжди виділяють в самостійну категорію, але називають при цьому по-різному: важкі, важковиховувані, педагогічно запущені, проблемні, дезадаптовані, діти з відхиленнями, з девіантною поведінкою, діти групи ризику та ін. Зазвичай сюди відносять такі категорії дітей: • діти  з проблемами у розвитку, не мають різко вираженою клініко-патологічної характеристики;   діти , які залишилися без піклування батьків у силу різних не мають юридичної сили обставин; 

•  діти з неблагополучних, асоціальних сімей; 

•  діти  з сімей, які потребують соціально-економічної та соціально-психологічної допомоги та підтримки. 

Різні назви відображають різні точки зору на цю категорію дітей, які, у свою чергу, зумовлюють і різні підходи в роботі з ними. Так, визначення «важкі», «важковиховувані», «педагогічно занедбані», «проблемні» дано таким дітям з позиції педагога, для якого вони створюють особливі труднощі, проблеми та незручності в роботі і цим виділяються серед «звичайних» дітей. Така дитина потребує допомоги, спрямованої, з одного боку, на зміну важкої життєвої або соціально небезпечної ситуації, в якій вона опинилася, а з іншого - на мінімізацію її соціальних, психологічних і педагогічних проблем і труднощів з метою їх поетапного освоєння та вирішення. Тому такі діти  потребують коригування їх соціального функціонування і поведінки. Тобто головною метою при роботі з дитиною є: пристосування, адаптування її до соціуму, щоб її поведінка не виходила за рамки соціальної норми, не перешкоджала встановленню нормальних відносин з оточуючими.

  На сьогодні рівень кримінальній ураженості неповнолітніх в півтора рази вище, ніж у дорослих. Тому дуже важливим напрямом роботи з важкими підлітками є їх соціологічний супровід на усіх етапах соціалізації. Чим раніше розпочата корекційно-виховна роботи та чим менше дитина, тим оптимістичніші прогнози її результатів, тому що порушення ще не стали стійкими та легше піддаються корекційно-виховним впливам.

Актуальність даної програми заключається в тому, що вона передбачає виховання у дітей з відхиленням у поведінці почуття відповідальності, колективізму, вмінню співпрацювати в групі. Взаємодія дітей з полярними проявами в поведінці дозволить їм краще зрозуміти один одного, побачити сильні і слабкі сторони своєї поведінки.

Мета даної роботи: формування у дітей стійких поведінкових реакцій, зменшення агресії по відношенню до оточуючих, вміння бути самокритичним та робити самоаналіз. Розвивати, вміння працювати в групі. Виховувати почуття власної гідності, співчуття.

Завдання програми:

  1. Розвинути навички спілкування в групі

  2. Навчити дитину відрізняти «Добро» і «Зло»

  3. Стимулювати почуття відповідальності за вчинки.

Програма складається з трьох блоків:

Івстановлення контакту, ІІдіагностичного, ІІІзаключного.

На етапі встановлення контакту відбувається знайомство, налагодження емоційного та психологічного контакту, заохочення учня до співпраці.

Діагностичний етап включає в себе проведення первинного та вторинного психологічного обстеження з метою визначення рівня психологічного розвитку учня та виділення наявних труднощів (первинна), відслідковування змін в розвитку за результатами корегуючих занять (вторинна).

Корекційно-розвивальний блок, який є основним, входить комплекс вправ корекційно-розвивального характеру, підібраних відповідно до мети заняття.

І останній, заключний блок включає в себе вторинну діагностику та підбиття підсумків.

Програма включає в себе 10 занять

з/п

Назва заняття

ЗАНЯТТЯ 1

«Давайте познайомимось»

ЗАНЯТТЯ 2

«Всі ми різні, але такі схожі»

ЗАНЯТТЯ 3

«Знайомтесь це я…»

ЗАНЯТТЯ 4

«Ми всі зростаємо разом»

ЗАНЯТТЯ 5

«А ти вмієш дружити

ЗАНЯТТЯ 6

«Подивись, як гарно жити»

ЗАНЯТТЯ 7

«Що таке добре, а що ні»

ЗАНЯТТЯ 8

«Добрі вчинки»

ЗАНЯТТЯ 9

«Якби я був…»

ЗАНЯТТЯ 10

«Яким я бачу своє майбутнє»

ЗАНЯТТЯ 1.

«Давайте познайомимось»

Мета: знайомство, зняття психологічної напруги в групі.

Учасники разом з ведучим займають місця, утворюючи круг.

1. Знайомство за допомогою гри «М'ЯЧ»

Учасник називає своє ім'я і передає м'ячик сусідові, котрий теж називає своє ім'я і передає м'ячик далі, поки не представляться всі учасники.

2. Помінятися місцями за якою-небудь ознакою.

Всі сидять на своїх місцях, той, що водить стоїть, його стілець відставляється. Той, що водить говорить: "Міняються місцями ті, у кого... (наприклад, в одязі є синій колір)", ті учасники, у кого є названа ознака, швидко міняються місцями один з одним, той, що водить прагне зайняти одне з місць, що звільнилися. Що залишився без стільця стає таким, що водить. Гра припиняється, коли ознаки починають повторюватися.

3. "Що я люблю" із запам'ятовуванням інших. Кожен учасник говорить, що він любить. Потім інші учасники повинні пригадати, хто що любить. 5. Один починає пропозицію, іншій його закінчує. (Наприклад, перший учасник говорить: "Сьогодні вранці...", сусід повинен повторити початок фрази і закінчити її)

4. Плутанина. Вибирається той, що водить а останні учасники утворюючи круг починають заплутуватися, міняючи своє положення в крузі, але не відриваючи рук один від одного. Завдання того хто водить розплутати фігуру, що вийшла, повернувши кожного в первинне положення.

5. Релаксаційні вправи на руки Уявіть, що у вашій лівій руці знаходиться цілий лимон. Як можна сильніше стискуйте його. Постарайтеся видавити з нього весь сік. Відчуваєте, як напружилися ваші рука і долоня, коли ви його стискуєте. А тепер зроните цей лимон і розслабтеся. Відчуваєте наскільки краще почувають себе ваші рука і долоня, коли вони розслаблені? І знову візьмете лимон лівою рукою і постарайтеся вичавити з нього весь сік до крапельки. Не залишайте ні єдиної крапельки. Стискуйте все сильніше. Прекрасно. Тепер розслабтеся, хай лимон сам випаде з вашої руки. (Повторити весь процес для правої руки.)

Давайте зробимо висновки з цього заняття: На цьому занятті я дізнався….

На цьому занятті я зрозумів….На цьому занятті мені сподобалось…..

ЗАНЯТТЯ 2.

«Всі ми різні, але такі схожі»

Мета: підвищення психологічної безпеки учасників групи.

1. Корова. Кожен з учасників вибирає, ким він буде: коровою, креветкою, бегемотом або ін. Коли всі вирішать, хто вони, той, що водить показує, хто він і потім - кого він вибирає. Всі учасники уважно стежать за тим, що відбувається, щоб не пропустити момент, коли виберуть їх.

2. Помінятися місцями. Див. заняття 1, впр.2

3. Молекули. Звільняється простір. Учасники прижимають зігнуті в ліктях руки до свого тіла, долоні "розвертають" зовні. Завдання виконується із закритими очима. По сигналу учасники рухаються то швидко, то повільно, по команді розплющують очі і знаходять собі пару або утворюють групи із заданої кількості учасників.

4. "Що я не люблю" із запам'ятовуванням інших. Кожен учасник говорить, що він не любить, потім всі згадують що назвав кожен з учасників.

5. Релаксаційні вправи. Уявіть, що ви ледачі пухнасті коти і кішечки. Уявіть, що вам хочеться потягнутися. Витягніть руки вперед. Підніміть їх високо над головою. Тепер відкиньте назад. Відчуйте, як напружилися ваші плечі. Тягніться як можна сильніше. А тепер впустите руки з боків. Молодці, котенята, давайте ще потягнемося. Витягніть руки перед собою, піднімайте їх вгору, над головою, відкиньте назад, якнайдалі. Тягніться сильніше. А тепер швидко впустите руки. Добре. Відмітьте, наскільки розслабленішими відчувають себе ваші руки і плечі. А тепер давайте потягнемося, як справжні коти. А тепер швидко опустіть руки, хай вони впадуть самі. Гарно ж відчувати розслаблення? Ви відчуваєте себе добре, затишно, тепло і ліниво, як котятка.

6. Спільний малюнок. Кожен учасник малює на дошці або на аркуші паперу лінію, "карлючку", робиться це по черзі. В результаті виходить якийсь загальний малюнок. Учасники обговорюють, що у них вийшло. Можна придумати назву малюнку, дати ім'я, якщо вийшов персонаж.

Давайте зробимо висновки з цього заняття: На цьому занятті я дізнався….

На цьому занятті я зрозумів….

На цьому занятті мені сподобалось…..

ЗАНЯТТЯ 3.

«Знайомтесь це я…»

Мета: активізація знань і уявлень про себе, акцент на позитивних сторонах власної особистості.

1. піжмурки. Потрібний вільний простір. Що водить зав’язують очі. Учасники рухаються поблизу від того, що водить. Він повинен зловити учасника і назвати його ім'я, тоді учасник становиться тим що водить.

2. Добрий - злий м'яч. Учасники стають в широкий круг. Кидають один одному м'ячик. "Добрий м'яч" легко зловити, "злий" - важко. Коли один учасник кидає іншому м’яч кажучи «добро» інший учасник повинен зловити м’яч, коли кидають «зло» треба відбити м’яч, в цій грі можна застосовувати приклади, або слова.

3. «Я пізнаю тебе» Один учасник кидає м’яча з питанням "про тебе". Питання можуть бути самими різними - про захоплення, сім'ю, про те, що робив сьогодні. Хто піймав м'яч, що отримав, дає відповідь на питання, потім кидає м'яч іншому учасникові зі своїм питанням.

4. "Хто я такий". Учасники по кругу називають поняття (учень, син, пасажир і так далі), що відносяться до них, прагнучи дати їх якомога більше.

5. Релаксаційні вправи. А тепер уявіть, що ви маленькі черепашки. Сидите ви на камінчику, на березі симпатичного мирного ставка і грієтеся, розслабившись, але сонечку. Вам так приємно, так тепло, так спокійно. Але що це? Ви відчули небезпеку. Черепашки швидко ховають голову під панцир. Постарайтеся підняти ваші плечі вгору до вух, а голову втягнути в плечі. Втягуйте сильніше. Не так легко бути черепашкою і втягувати голову під панцир. Але, нарешті, небезпека минула. Ви можете витягнути голову, знову розслабитися і блаженствувати на теплому сонечку. Але бережіться, наближається ще більша небезпека. Квапитеся, швидше ховайтеся в своєму будиночку, сильніше втягуйте голову. Старайтеся як можна сильніше її втягнути, а то вас можуть з'їсти... Але небезпека минула і знову можна розслабитися. Витягніть вашу шийку, опустите плічки, розслабтеся. Відчуйте, наскільки краще це прекрасне відчуття розслаблення, чим коли ти весь стискувався.

Давайте зробимо висновки з цього заняття: На цьому занятті я дізнався….

На цьому занятті я зрозумів….

На цьому занятті мені сподобалось…..

ЗАНЯТТЯ 4.

«Ми всі зростаємо разом»

Мета: Диференціація уявлень про себе. Вчення навикам взаємодії в групі однолітків.

1. Каліка XX століття. Учасники стають в круг і кидають один одному м'яч. Якщо хтось не зміг зловити м'яч, він стає "калікою". Той, хто посилав йому м'яч, називає частину тіла, яку тепер не можна буде використовувати. Учасник прибирає названу руку за спину або підтискає ногу або закриває око і-т.п. Якщо в майбутньому учасник вдало зловить м'яч, здатність використовувати частину тіла повертається до нього. Діти повинні самі знайти вихід з ситуації, коли у багатьох учасників не використовуються багато частин тіла.

3. Спільна історія з окремих пропозицій. Кожен учасник по кругу говорить свою пропозицію. Наступний додає до пропозицій своє, між ними має бути смисловий зв'язок. 4. Драматизація розказаної історії. Учасники розподіляють ролі і розігрують історію, потім проводиться обговорення.

5. Релаксаційні вправи. А тепер уявіть, що ви намагаєтеся жувати дуже тягучу велику жуйку. Вам дуже важко її жувати, щелепи рухаються насилу, але ви намагаєтеся її прокусити. Натискайте сильнішим. Ви так прагнете стискувати її зубами, що напружилася навіть шия. А тепер зупинитеся, розслабтеся. Відчуйте, як вільно звисає ваша нижня щелепа, як це приємно — розслабитися. Але давайте знову приймемося за цю жуйку. Рухайте щелепами, намагайтесь її прожувати. Сильніше стискуйте її, так, щоб вона видавлювалась крізь зуби. Добре! Вам удалося її продавити крізь зуби. А тепер розслабтеся, прочиніть рот, хай ваші щелепи відпочинуть. Як добре ось так відпочити і не боротися з цією гумкою.

Давайте зробимо висновки з цього заняття: На цьому занятті я дізнався….

На цьому занятті я зрозумів….

На цьому занятті мені сподобалось…..

ЗАНЯТТЯ 5.

«А ти вмієш дружити?»

Мета: Тренування навиків взаємодії в групі.

1. Корова. Див. заняття 2, вправа 1.

2. Що я люблю. Див. заняття 1, вправа 3.

3. «Давайте поговоримо» Обговорення по командах, чому добре або погано: а) мати кішку; б) бути дитям. Одна команда називає позитивні сторони, інша - негативні, потім команди міняються ролями.

5. Спільний малюнок. Див. заняття 2, вправа 6.

6. «Будуємо дім» Для цієї вправи знадобиться конструктор з блоків учасники розподіляються на 2 групи в якій по одному ведучому, а всі інші виконавці тим хто виконує вправу зав’язують очі і за допомогою керування ведучого треба побудувати дім. Завдання завершити обговоренням: що відчували виконавці та керівники процесу? у чому полягали труднощі? Яку роль ви бачите для себе у майбутньому?

7. Релаксаційні вправи. А ось прилетіла докучлива муха. Вона опускається прямо вам на ніс. Спробуйте прогнати її без допомоги рук. Правильно, зморщуйте ніс, зробіть стільки зморшок на носі, скільки ви зможете. Покрутите носом — вгору, в сторони. Добре! Ви прогнали муху! Тепер можна розслабити особу. Відмітьте, що коли ви крутили носом, і щоки, і рот, і навіть очі допомагали вам і вони теж напружувалися. А тепер, коли ви розслабили ніс, розслабилася вся особа — це таке приємне відчуття. О-про, знову ця настирлива муха повертається, але тепер вона сідає на лоб. Зморщите його гарненько, спробуйте просто здавити цю муху між морщинками. Ще сильніше зморщите лоб. Нарешті! Муха вилетіла з кімнати зовсім. Тепер можна заспокоїтися і розслабитися. Обличчя розслабляється, стає гладким, зникають всі зморшки до одної. Ви відчуваєте, яка гладка, спокійна, розслаблена у вас особа. Яке це приємне відчуття!

Давайте зробимо висновки з цього заняття:

На цьому занятті я дізнався…. На цьому занятті мені сподобалось…..

ЗАНЯТТЯ 6.

«Подивись, як гарно жити»

Мета: тренування навиків взаємодії в групі. Активізація позитивного сприйняття життя.

1. Каліка XX століття. См; зустріну 4, вправа 1.

2. Бракуючий стілець. Або "стілець є - ніяк не сісти". Стільці в кількості: число учасників мінус один - ставляться спинками в центр круга, утворюється круг. Учасники йдуть один за одним довкола стільців, той, що водить задає темп, міняє його. По його сигналу учасники повинні швидко зайняти місце. Учасник, якому не удалося зайняти стілець, стає таким, що водить. Інший варіант - учасник без місця вибуває з гри, забирає стілець з круга; гра закінчується, коли не залишається стільців.

3. «В тобі мені подобається…». Вправа виконується з м'ячем. Учасник кидає м'яч і говорить, що йому подобається в тому учаснику, кому він посилає м'яч. Використовується звичайний початок фрази: "Мені подобається в тобі те, що ти..."

4. «В цьому житті я бажаю…» Учасники сідають в круг і почерзі починають розповідати хто що бажає, або бажав у житті, що він для цього зробив і що можна зробити.

7. Релаксаційні вправи. Ого! До нас наближається симпатичне маленьке соколятко. Він зірко дивиться вниз ноги і не бачить, що ви стоїте у нього на дорозі у високій траві. Ось-ось зараз він може вас побачити і напасти, не рухайтеся, вже немає часу відбігти убік. Просто підготуйтесь: зробіть ваш живіт дуже твердим, напружте всі мускули як слід. Залишайтеся так стояти. Але здається, він звертає убік... тепер можна розслабитися. Хай ваш живіт стане м'яким, як тісто, розслабте його - як слід. Наскільки так краще, правда?.. Помічаєте різницю між напруженим і розслабленим животом? Як це добре, коли ваш живіт розслаблений. Все добре, ви розслабилися і відчуваєте себе добре і спокійно. Ви все зробили чудово.

Давайте зробимо висновки з цього заняття: На цьому занятті я дізнався….

На цьому занятті я зрозумів….

На цьому занятті мені сподобалось…..

ЗАНЯТТЯ 7.

«Що таке добре, а що ні»

Мета: Тренування навиків взаємодії в групі. Зменшення негативних емоцій.

1. Зачитування вірша Володимира Маяковського: «Что такое хорошо, что такое плохо?» Обговорення сприйняття гарного та поганого.

2. Помінятися місцями за будь - якою ознакою.

3. Спільний малюнок.

4. "Хто я такий".

5. Що в моєму житті, у мене вже стало краще. Учасники розповідають про те, які зміна сталися в їх житті за останній час. Необхідна участь кожного, при скруті надається допомога.

6. Школа звірів. Кожен з учасників придумує собі роль - якого-небудь звіра і діє відповідно до неї.

Давайте зробимо висновки з цього заняття: На цьому занятті я дізнався….

На цьому занятті я зрозумів….

На цьому занятті мені сподобалось…..

ЗАНЯТТЯ 8.

«Добрі вчинки»

Мета: тренування навиків взаємодії в групі.

1. «Будуємо дім»

2. «Ти мені, я тобі» Вправа заключається в вмінні ділитися та йти на компроміс. Учасник прохає іншого учасника дати йому (книгу, ручку, пенал і т.д) а інший учасник пропонує помінятися, якщо я дам тобі пенал ти дасиш мені ручку.

3. Лабіринт. Стільці або інші предмети розставляються в кімнаті так, що виходить лабіринт. Учасники розбиваються на пари, один з них ведучий, інший – ведений, учасники роблять зчеплення між собою з допомогою зігнутих вказівних пальців. Ведений закриває очі, і ведучий проводить його через лабіринт. Завдання ведучого – провести партнера так, щоб він не зачепився за предмети. Потім учасники міняються ролями. Після виконання завдання проводиться його обговорення всією групою, виявляється найбільш успішна пара.

4. Відмовитися або погодитися щось зробити для іншого. Всі учасники стають в тісний круг. Один з учасників просить іншого зробити що-небудь, інший повинен або відмовитися, або дати згоду та виконати це прохання.

5. Рефлексія заняття.

Давайте зробимо висновки з цього заняття: На цьому занятті я дізнався….

На цьому занятті я зрозумів….

На цьому занятті мені сподобалось…..

ЗАНЯТТЯ 9.

«Якби я був…»

Мета: робота з соціальними ролями, "преміряння" різних соціальних ролей.

1. Бракуючий стілець.

2. Відмовитися або погодитися щось зробити.

3. Ролі хорошого - невгамовного учнів ("Школа"). Учасники отримують ролі - слухняного, упертого, пустотливого і іншого учня, вчителя. Ролі в грі відрізняються від тих, які властиві дитині в житті. Розігрується сюжет з шкільного життя.

4. Падишах. Той, що водить грає роль падишаха. Він сидить на центрі місця, інші учасники складають чергу на прийом до падишаху, кожен приносить йому дарунок, це можуть бути уявні предмети або концертні номери. Падишах або схвалює дарунок (без слів, жестами), і запрошує учасника бути біля нього, або відкидає дарунок, і учасник знову займає чергу і готує інший дарунок. Учасники можуть об'єднуватися в пари або невеликі групи.

5. Релаксаційні вправи. А тепер уявіть, що ви бродите босоніж у великій з каламутним дном калюжі. Постарайтеся втиснути пальці своїх ніг глибоко в мул. Спробуйте дістати до самого дна, де мул кінчається. Напрягайте ноги, щоб трохи краще втиснути ступні в мул. Розчепірте пальці ніг відчуйте, як мул продавлюється вгору між ними. А тепер вийдіть з калюжі. Дайте своїм ногам відпочити і зігрітися на сонечку. Хай пальці ніг розслабляться... Чи не правда, це приємне відчуття?.. Знову зробіть крок в калюжу. Вдавлюйте пальці ніг в мул. Напружте м'язи ніг, щоб підсилити цей рух. Все сильніше вдавлюйте ноги в мул, постарайтеся видавити весь мул назовні. Добре! Тепер виходите з калюжі. Розслабте ноги, ступні і пальці ніг. Як приємно відчувати сухість і сонячне тепло. Все, напруга пішла. Ви відчуваєте в ногах легке приємне колення. Відчуваєте, як по ним розливається тепло.

Давайте зробимо висновки з цього заняття: На цьому занятті я дізнався….

На цьому занятті я зрозумів….

На цьому занятті мені сподобалось…..

ЗАНЯТТЯ 10.

«Яким я бачу своє майбутнє»

Мета: завершення роботи. Позитивне програмування майбутнього. Відчуття приналежності до групи однолітків.

1. Плутанина.

2. Корова.

3. Падишах.

4. "Яким я буду через рік" - обговорення. По ходу обговорення наголошуються і посилюються позитивні реальні припущення.

5. Спільний малюнок "Яким я буду через рік". Кожен учасник малює свій малюнок на загальному великому аркуші паперу.

ЛІТЕРАТУРА

  1. Л.В.Туріщева. Психокорекційні ігри в роботі педагога.-Х: Вид.група

«Основа», 2007.

  1. Осадько О. Технології психологічного консультування. - К.: Ред загальнопед. газ., 2005, с. 6-35, 117 - 128.

  2. Самоукина Н.В. Игры, в которые играют. Психологический

практикум. - Дубна: Издательский центр «Феникс», 1996. - 160 с.

  1. Технологія тренінгу /Упоряд. О.Главник, Г.Бевз // За заг.ред

С.Максименко.- К.: Главник,2005.- 112с.

  1. Школа рівних можливостей – навчально-методичний посібник /під

ред. Ковалко І.В., Колос Л.Є., Гулевської Г.В.-К., 2001.

ДОДАТКИ

На будь якому етапі вчитель може замінити або додати вправи, на свій розсуд. Пропоную додаткові вправи які можуть бути використані на будь якому етапі корекційних занять.

  1. «Об’єм уваги»

Подивитись на малюнок протягом 3-4 секунд, потім спробувати перерахувати предмети, які запам’ятались.

  1. «Знайди відмінності»

Знайди не менше 12 (10) відмінностей.

  1. «Спробуй відшукати»

На малюнку художник зобразив контури 20-ти різних тварин. Спробувати знайти їх, витративши на це якомога менше часу.

  1. «Спробуй порахувати»

На цій картинці намальовані коні, слони, олені. Спробувати підрахувати їх всіх, але тільки за особливим правилом – рахувати потрібно всіх, починаючи з верхнього ряду зліва направо: «Перший коник, перший слон, другий коник, перший олень, третій коник, другий слон…» і т.д.

  1. «Лабіринт»

Доріжки лабіринту розміщені у 3-х рівнях. Спробувати потрапити з точки входу вгорі лабіринту до кімнати, що розміщена в його центрі.

  1. «Слово навпаки»

Вчитель вимовляє слово з кінця, завдання учня «прочитати», тобто сказати його правильно. Наприклад: ЛІТС – СТІЛ. Слова: СІН, ДЯР, АРГ, МІД, АСОК, ОТІЛ, ГІНС, АВОРД, РІВД, АМИЗ, ПЕТС… (завдання можна дати в письмовому вигляді).

  1. «Виправ помилки»

Учню дається завдання в поданих реченнях знайти логічні помилки і виправити їх. Приклади: влітку випав сніг; зимою в саду розквітли яблуні; сонце ховалось за верхівки дерева; внизу над ними протікала річка.

  1. «Анаграми»

Учню пропонуються анаграми (слова, в яких переставлено букви). Завдання учня відтворити ці слова, не викидаючи і не додаючи нових букв. Приклад слів: еноб,раяі, упкс, итрг, укср, еравшн, ркдети, ашнррі, едатьл, акемра, окамднри, ивнсвоко, отгрвіял, офмрлуря, ахарткре. Після закінчення можна спитати яким шляхом учень розв’язував завдання і чи знайшов він закономірність.

  1. «Уяви слова»

Учню дається набір слів. Завдання: запам’ятати слова у такій же послідовності, уявляючи подані слова персонажами історії. Приклади слів: верблюд, журнал, вітер, квітка, ніч, капелюх; цирк, фонтан, принцеса, мушля, груша, автобус.

  1. «Виключення зайвого»

Учню пропонується з поданих слів вилучити зайве і пояснити, чому саме те чи інше поняття він обрав. Приклад: стіл, лампа, шафа, диван; черевики, чоботи, шнурки, туфлі, калоші; солодкий, гарячий, гіркий, кислий, перчений; береза, сосна, дуб, калина, клен; гомін, град, шурхіт, грім, гуркіт; трикутник, ромб, коло, квадрат, відрізок, коло; глибокий, високий, світлий, низький, великий; додавання, множення, доданок, віднімання, ділення; веселий, сумний, злий, заздрісний, засмучений…

  1. «Пошук аналогів»

Називається якийсь предмет чи явище. Завдання дитини підшукати якомога більше аналогів, тобто інших предметів, схожих із заданим за суттєвими ознаками. Слід також систематизувати слова за ознаками (зібрати в групи). Приклади слів: птах, вертоліт, ракета; машина, станок, кран; автобус, поїзд, велосипед.

  1. «Пошук протилежних предметів»

Учню пропонується слово, що позначає предмет. Треба знайти предмети, протилежні даному, і систематизувати їх за групами. Наприклад: будинок. 1) гараж, хлів – протилежні даному за розміром і комфортом; 2) річка, гори – простір відкритий і закритий.

  1. «Пошук предметів за даними ознаками»

Учню дається завдання назвати якомога більше предметів, що мають спільну ознаку з названим.

  1. «Пошук спільного»

Вибираються два слова навмання. Необхідно знайти якомога більше спільних ознак для даних предметів. Приклади пар слів: міст, дорога; дім, телевізор; сонце, лампа; черевики, вуха; холодильник, шафа; емблема, герб; пальма, горіх.

  1. Гра «Чаклун»

Учню дається завдання поетапно удосконалювати названий предмет, додаючи до нього нові функції і поєднуючи з іншим предметом. Наприклад: ОКУЛЯРИ. Прикріпити до карти місцевості, до газети, до журнального столу. Предмети для «модернізації»: ДИВАН, СТІЛ, ЛАМПА.

  1. Гра «Домалюй»

1) Використовуючи подані геометричні фігури, учню дається завдання намалювати тварину; 2) учню дається завдання домалювати картинку; 3) перед учнем незакінчений шедевр живопису. Завдання вгадати що хотів намалювати автор, домалювавши картину.

  1. «Назви відмінність»

Учню показується або пропонується малюнки двох предметів. Завдання: знайти якомога більше відмінностей між предметами. Приклади слів: шафа і магнітофон; телевізор і собака; земля і автомобіль; квітка і малюнок.

  1. «Гра на встановлення причинно-наслідкових зв’язків»

Завдання: скласти декілька речень (2-3), за допомогою яких зв’язати два незв’язаних між собою речення так, щоб вийшло оповідання. Приклади речень: білка, що сиділа на дереві, впустила шишку…вантажівка не прийшла вчасно в автопарк. Собака погнався за куркою… школярі не змогли поїхати на екскурсію.

  1. «Модифікація предмета»

Обирається будь-який предмет, відомий учню. Ставиться запитання, які допомагають учню модифікувати предмет: як по-новому можна використати цей предмет? Що для цього треба спростити? Чим треба ускладнити? Що збільшити? Що необхідно перевернути? Що – об’єднати?

  1. «Мозкова гімнастика»

Учню дається завдання швидко закінчити речення: у чобота завжди є…(пара); перший місяць зими - …; у нашій країні не живе…; у дерев завжди є…; пора року - …; секретне слово - …; миші дуже люблять…; зимою вода перетворюється…; сухий виноград називають…

  1. «Числові ряди»

Учню пропонується погратись з числами. А точніше, з числовими послідовностями. Числова послідовність – це ряд чисел, на перший погляд, нічим не пов’язаних між собою. Але якщо уважно придивитись чи порахувати, можна виділити певну закономірність. Наприклад: 2, 4, 6, 8 – кожне наступне число отримується додаванням 2 до попереднього. Спробувати самостійно встановити наступні числа в кожному ряду.

  1. «Креативний директор»

Необхідно назвати якомога більше предметів, які об’єднують у собі дві задані ознаки. Наприклад: ЯСКРАВИЙ ЖОВТИЙ: кульбабка, світло, іграшка, светр, лампа, сонце…

Варіанти завдань: пухнастий зелений; прозорий голубий; сильний добрий; дзвінкий гучний.

  1. «Четвертий - зайвий»

Учню з поданих слів необхідно вилучити зайве і пояснити, чому саме те чи інше поняття він обрав.

  1. «Продовж казку»

За поданим початком скласти продовження казки.

  1. «Склад дії»

Завдання: послідовно назвати всі рухи, з яких складається дія. Наприклад: ШИТИ – брати, відміряти, відрізати, брати, проштрикати, протягувати, натягувати, дивитись…

Приклади дій: стрибати, читати, їсти, копати.

  1. «Склади речення»

Необхідно скласти речення зі слів, не пов’язаних між собою змістом. Форму слів змінювати можна. Речення можуть бути гумористичними, серйозними, незвичайними або практичними. Приклади слів: автомобіль, роса, стіл, телефон; миша, чашка, пульт, питання, дошка; м’яч, розетка, паркан, камера, годинник; викрутка, футболка, лист, хліб, чай; інтернет, клавіша, фломастери, сестра; стріла, подушка, пальма, портфель, телефон; підручник, ваза, люстерко, зошит, запальничка; батарея, диск, лампа, газета, диван.

  1. «Підбери слово»

Підібрати будь-яке слово до поняття з другого стовпчика таким чином, щоб був такий самий зв’язок, як у першому стовпчику. Приклади: слово – речення; буква - ?; риба – окунь; птах - ?; проза – поезія; оповідання - ?; проза – оповідання; поезія - ?; повість – глава; книга - ?; день – ніч; лівий - ?; вузький – широкий, тонкий - ?..

  1. «Постав запитання»

Завдання: необхідно скласти питання, за допомогою яких можна поєднати два предмета. Приклади пар слів: банка – річка, вогонь – рукомийник, шляпа – міст, лінійка – книга, олівець – замок, солома – телевізор.

  1. «Що було вчора»

Описати щохвилинно події власного вчорашнього дня якомога точніше. Уявляти при цьому події та їх послідовність, ніби дивишся кінофільм, і розповідати про це.

  1. «Сценарист»

Вибрати 3 сюжети для роздумів (наприклад, кінофільм, плани на завтра, особисті спогади). Записати їх у стовпчик під номерами. За сигналом (плеск у долоні тощо) починати думати про 1-й сюжет, потім після сигналу – про 2-й сюжет, знову після сигналу – про 3-й сюжет. Під час кожної фази потрібно уникати думок про інший сюжет. За сигналом «Стоп» припинити роботу.

  1. «Античас»

Учню дається тема для невеликої розповіді («Прогулянка на природу», «Як я провів канікули» тощо). Завдання: розкрити тему, описуючи події у зворотному порядку.

  1. «Намалюй поняття»

Підлітку пропонується 10 слів (життя, віра, свобода, індивідуальність…), бажано абстрактних понять. Завдання – намалювати кожне і презентувати його.

  1. «Знайди правильну відповідь»

Всередині фігур за певними принципами групуються фігури. Слід обрати правильний і найточніший варіант опису певної групи фігур з наведених прикладів.

1) Завдання: вибери підпис до картинки з наведених нижче прикладів. 1. У спільній частині фігур знаходяться всі чорні і маленькі чотирикутники. 2. У спільній частині фігур знаходяться всі чорні або маленькі чотирикутники.

2) У першому квадраті подано зафарбовані кола, в другому – великі фігури. 1. У спільній частині квадратів знаходяться всі зафарбовані та великі круги. 2. У спільній частині квадратів знаходяться всі зафарбовані або великі круги.

3) Є два квадрати. У першому розміщено прізвища учнів 6-го класу, які мають високий рівень знань. У другому – прізвища спортсменів цього класу. 1. Порахуйте кількість спортсменів та відмінників. 2. Порахуйте кількість спортсменів або відмінників.

  1. «Аналогія»

Підібрати з наведених прикладів потрібне слово. Приклади: ніж – залізо = стіл - … виделка, дерево, стілець, скатертина; дерево – гілка = рука - … топор, палець, нога, рукавиця; м’яч – футбол = шайба - …бокс, волейбол, хокей, теніс; потяг – вагони = кінь – поїзд, кінь, овес, віз; ранок – вечір = ділення - … додавання, ділення, множення, віднімання, дільник; музика – глухий = картина – художник, пензлик, око, сліпий.

  1. «Якщо пташка, то яка?»

Учню пропонується придумати асоціації, які б характеризували його: якщо пташка, то яка саме? Тварина? Квітка? Пора року? Чому?.. обговорення завдання.

  1. «Мій світ»

1) намалювати на аркуші себе. Де на цьому аркуші буде твоя мама? Близькі? Друзі? Вороги? Твоє минуле? Майбутнє? Твоя мрія?

2) Подивитись на свій «світ». Ти задоволений ним? Яким би він міг бути, якби його «намалювати» інакше?

3) Що б тобі хотілось змінити?

  1. «Намалюй свій настрій»

Учню пропонується намалювати свій настрій, вибравши ті кольори, якими найточніше він міг би передати свої відчуття зараз. Після закінчення – аналіз малюнка.

  1. «Валіза»

Учню дається завдання уявити, що він збирається у далеку подорож і йому необхідно покласти особисті якості, які, на його погляд, знадобляться йому у подальшому житті.

  1. «Мій портрет у променях сонця»

Вчитель просить відповісти на запитання: «Чому я заслуговую на повагу?» наступним чином: намалювати сонце, у центрі сонячного кола написати своє ім’я чи намалювати свій портрет. Потім уздовж променів написати усі свої чесноти, усе гарне, що учень про себе знає. Намагатися, щоб променів було якнайбільше. Обговорення.

  1. «Відобрази свої емоції»

Підлітку пропонується відобразити різні емоції (які найчастіше виникають), за допомогою тільки міміки та жестів. Пояснити, в яких саме випадках виникають ті чи інші емоції.

  1. «10 подій»

Описати 5 найкращих подій у житті. П’ять найгірших подій. Питання Вчительа: як ти вважаєш, чому ці події відбулися? Твоє ставлення до цих подій? Чи хотілося б тобі, щоб ці події відбулися знову?

  1. «Намалюй, що ти відчуваєш зараз»

Чому саме це почуття ти намалював? Як часто воно тебе відвідує? Чи бажав би ти від нього позбавитися? Що для цього потрібно зробити?

  1. «Тільки від мене залежить»

Необхідно закінчити речення «Тільки від мене залежить» не менш ніж 10 варіантами. Потім голосно промовити їх.

  1. «Про корисність та шкідливість емоцій»

Чи бувають почуття корисними або шкідливими? Підлітку пропонується заповнити табличку: емоція, її користь, її шкідливість. Дослідження обраного почуття.

  1. «Побачити себе по-іншому»

«Уяви, що твоє тіло оточує який-небудь колір, який для тебе символізує впевненість. (Який це колір? Чому саме він?) Пізніше, коли ти опинишся в реальній ситуації, знову уяви біля себе цей колір. Нехай він допоможе тобі почувати себе впевнено».

  1. «Намалюй свій страх»

Підлітку пропонується намалювати на аркуші паперу свій страх. Можна використовувати будь-які образи, кольори. Бажано підписати малюнок, вигадати йому назву. Чому саме це ти намалював? Важко було малювати малюнок? Коли ти зараз дивишся на свій страх, які почуття емоції в тебе виникають? Що ти хочеш зробити з малюнком?

  1. «Я-висловлювання, Ти-висловлювання»

Підлітку пояснюється значення Я-висловлювань та Ти-висловлювань. Пропонується перетворити фрази з Ти-висловлювань на Я-висловлювання.

  1. «Я через 10 років»

«Уяви собі, що минуло вже 10 років. Ти змінився… змінилося твоє життя. Розкажи зараз про себе так, як би ти розповідав про свою особистість, якщо б минуло 10 років».

  1. «В мене є все»

«В кожній людині є гарні та погані якості. Але всі вони сприймаються нами по-різному. Іноді ми не маємо сили зізнатися в своїх слабостях, поганих вчинках… але якщо поміркувати, то іноді навіть негативні якості стають нам у пригоді.

Зараз я буду називати різні якості, які є характерними для людей. Твоя мета – погоджуватися з тим, що я скажу, і визнавати ці якості своїми, але з умовою, що будеш пояснювати, в якій саме ситуації ти буваєш таким».

  1. «Пори року моєї душі»

«У природі існує 4 пори року, які з собою приносять нам різні відчуття, переживання. Кожна пора року гарна. Але і в нашій душі відбуваються зміни. Давай будемо їх називати «порами року», що існують у твоїй душі. Що вони тобі приносять? Чим збагачують? Як виявляють себе? Чим допомагають?»

  1. «Лист»

«Напиши лист собі від «Я-ідеального». Тобто від себе самого, але того, яким ти мрієш бути. «Я-ідеальне» повинно надати у листі тобі поради щодо того, як ефективно поводитись у колі ровесників, що треба робити, щоб мати успіх».

  1. «Поясни»

«Уяви людину, яка сидить навпроти тебе. Вона розмовляє з тобою про те, що не довіряє людям. Завжди ставиться з підозрою до того, що відбувається. Твоя мета – навчити людину довіряти. Що ти скажеш? Чому і людина повинна вірити тобі? Поясни людині, що довіряти – це добре. Знайди всі переваги довіри».

  1. «Я – очима іншими»

«Опиши, як тебе бачать (і що про тебе думають): твоя мама, вчителька, сусід, твій товариш, бабуся, «той, хто мені подобається». Як на твою думку, чому саме таке враження ти справляєш на оточуючих?»

  1. «Мені в собі не подобається…»

Учню пропонується закінчити речення: «Мені в собі не подобається…» чи все з того, що ти написав, хотілося б змінити? Чому? Чи робив ти спроби працювати над собою? А тепер заміни те, що не подобається, на бажане. Що, на твою думку, необхідно зробити у реальному житті, щоб стати кращим?

  1. Гра «Я буваю різним»

Моделюється програвання різних ситуацій за допомогою міміки, жестів: ситуації гніву, роздратованості, нестриманості тощо.

Потім підліток пояснює, як він звик долати неприємні почуття; знайомиться з методами саморегуляції.

  1. «Мета»

Вчитель пропонує учню визначити 10 основних цілей, які він має реалізувати в наступному році.

Що ти зробиш спочатку? Що ти будеш мати, якщо виконаєш усе, що спланував? Що треба зробити для реалізації цілей? Хто має допомогти тобі?

  1. «Мої цілі. Мій ідеал»

«Зверху аркуша напиши 3 цілі, яких хочеш досягти. Розділи аркуш на 4 частини. У першу колонку по вертикалі запиши ім’я людини, героя, на яку хочеш бути схожим. У 2-гу колонку запиши всі риси його характеру, що спадуть на думку. 3 і 4 колонки – «позитив» і «негатив». Постав знаки «+» чи «-» навпроти кожної риси залежно від того, якою ти її вважаєш: гарною чи поганою. Тепер порахуй яких рис більше. Що ти думаєш з цього приводу? Чи впевнений ти, що хочеш бути схожим на свого героя? Чи допоможуть риси, написані в таблиці, досягти поставлених цілей? Чи треба щось змінити? Що для цього необхідно зробити?»

  1. «Я – в минулому, я – зараз»

Підлітку пропонується намалювати на двох різних аркушах паперу малюнки: «Я – в минулому», «Я - зараз».

Після закінчення вправи – обговорення: чи відрізняються малюнки між собою? Чим? Які кольори переважають у малюванні? Чому? Чи задоволений ти своїм теперішнім станом?

33

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
2
міс.
2
8
дн.
2
1
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!